„Az a legfontosabb számunkra, hogy minden egyes termékünknek legyen saját arca és megfelelő hatása. A célunk, hogy vásárlóink minőséget kapjanak a pénzükért, a gyártás során pedig semmilyen módon nem károsítjuk meg a bolygót vagy az összetevőket készítő embereket” – vallja Mo Constantine OBE, a Lush kozmetikai vállalat hat társalapítójának egyike.

» Manapság egy termék kínálata esetén akár kulcsszó a natúr, bio és vegán jelző. Hogyan lehet ebben a szélesedő kínálatban fennmaradni és valódi értékeket közvetíteni?
A különbséget az elveink jelentik; fenntartható, hatásos termékeket kínálunk vásárlóinknak, miközben száz százalékig etikusan működő cég vagyunk.
A Lush 1995-ös indulásakor elkezdtük lefektetni etikus vásárlás irányelvünket és összegyűjteni a számunkra legfontosabb értékeket. Ezek korábban is léteztek, ezt követően viszont kötelező érvényű szabályokként tekintettünk rájuk. Ezek vezérelnek minket termékeink elkészítésekor is.
1988 óta nem használunk csomagolóanyagot szilárd samponkorongjainkhoz, és továbbra is következetesen elzárkózunk az állatokon tesztelt és állati eredetű összetevők használatától.
Régóta dolgozunk a „pucér” (csomagolás­mentes) termékek kifejlesztésén; számos termékünk elérhető „pucér” és csomagolt változatban is. Milánóban, Berlinben és Manchesterben is van csomagolásmentes üzletünk, ahol több mint 240 „pucér” kozmetikum közül válogathatnak a vásárlók.
Az újrahasznosítható, többször használatos termékek koncepcióját is folyamatosan fejlesztjük, vannak például utántölthető rúzsaink is.
Egy másik aktuális törekvésünk a lehető legkevesebb károsanyag-kibocsátással járó szállítás. Júliusban béreltünk egy vitorláshajót, hogy a természetben lebomló parafatégelyeinket Portugáliából a poole-i központunkba szállítsa. Folyton új megoldásokat keresünk kibocsátásunk csökkentésére. Ebben az esetben nem kellett forradalmi újítással előállnunk, mivel a vitorlások remek alternatívát jelentenek.


» Mennyiben különböznek a Lush termékei más gyártókétól?
A különbséget a találmányaink jelentik. A 3D-nyomtatott maszkok, a fogtabletták, a saját szappanbázisunk, az újrahasznosított és újrahasznosítható csomagolások, a termékeken átívelő, házon belül kifejlesztett illatok, a „pucér” tusfürdők – és így tovább. Folyton új, fenntartható, minden igényt kielégítő megoldásokat keresünk. Nálunk nincsenek leárazások és „egyet fizet, kettőt kap” típusú akciók. A vásárlókkal együtt dolgozunk, hogy megtaláljuk a számukra legmegfelelőbb terméket.

» A magyar Lush kínálata miben különbözik a nemzetközi kínálattól?
A Lush jelenleg 48 országban több mint 920 üzlettel van jelen, és minden országban ugyanazokat a termékeket áruljuk. A kivételt a különleges üzleteinkben található exkluzív termékek jelentik, amelyek egyes angol, német és japán üzleteinkben kaphatók.

» Milyen tényezők befolyásolják a szépségipari termékek minőségét?
Az a legfontosabb számunkra, hogy minden egyes termékünknek legyen saját arca és megfelelő hatása. A célunk, hogy vásárlóink minőséget kapjanak a pénzükért, a gyártás során pedig semmilyen módon nem károsítjuk meg a bolygót vagy az összetevőket készítő embereket.
A frissesség a Lush-termékek egyik legfontosabb erénye. Nemcsak azt mondjuk el, meddig használhatod fel a terméket, hanem azt is, mikor gyártottuk – így pontosan tudhatod, mennyire friss. Ahol lehet, friss, szezonális összetevőket használunk, melyek etikus forrásból származnak. Minél frissebb egy összetevő, annál több tápanyagot tartalmaz. A gyümölcs energiája a fából származik. Ahogy leesik a fáról, elkezd veszíteni a tápanyagokból. Minél hamarabb használjuk fel, annál hatásosabb lesz a termék.

» Kik a tipikus vásárlói a Lush termékek­nek?
A tipikus Lush-vásárló olyan ember, aki alternatívát keres a mindennapos kozmetikumok piacán, és szeretné, ha döntésével jó irányba befolyásolhatná a világot. Lehet fiatal vagy idős, nő vagy férfi. Nincs specifikus célközönségünk.

» A szépségápolási, dekorkozmetikai termékek mellett már évek óta forgalmaznak exkluzív ajándékcsomagokat. Hogyan dől el, melyik szezonban mit tartalmazzon az ajándékcsomag?
Célunk, hogy az extra gondoskodással összeállított ajándékok plusz motivációt jelentsenek a vásárlóknak, hogy használat után is megtartsák, újrahasznosítsák a dobozokat, a csomagolást vagy a szalagokat. Nem hulladékot termelünk, hanem olyan alkotásokat, amiket érdemes megőrizni.
Ajándékcsomagokkal foglalkozó csapatunk minden egyes csomagot elhivatottan állít össze, így neked már csak az a dolgot, hogy kiválaszd a szeretteidnek legmegfelelőbb ajándékot. Az egyes termékcsoportokra szánt idő, szenvedély és precizitás miatt biztos lehetsz benne, hogy választásod etikus lesz és eléri a kívánt hatást.
Csapataink számára inspirációs utazásokat tartunk, és folyamatosan igyekszünk bevonni lelkes művészeket a világ minden tájáról. Az idei karácsonyi kollekció megalkotása előtt a csapat a Svédországban található Liseberg karácsonyi vidámparkba látogatott el.
» A Lush bevonja a vásárlóit például a limitált kiadású termékek felfedezésébe és tovább gondolásába. Hogyan működik ez a közös „munka”?
Gyűjtjük a közösségi oldalakon érkező visszajelzéseket, elsősorban az aktuális kollekció hashtagjén keresztül; a különleges retró-termékekkel kapcsolatos ötleteket a #lushcommunity, a legújabb exkluzív termékekkel kapcsolatos hozzászólásokat a #LushLabs hashtaggel gyűjtjük. Minél több visszajelzés érkezik, annál nagyobb az esély, hogy a kért termékek bekerülnek az egész éves kollekcióba. Természetesen vevőszolgálatunk is várja a visszajelzéseket. A retró termékek visszatérésével kapcsolatban online szavazást is tartunk.

» Idén milyen meglepetéseket tartogatnak a vásárlóknak?
Már kapható karácsonyi kollekciónk, ami az év hátralévő részében tevékenységünk fókuszában marad. Honlapunkon megtalálható a szezonális kollekciónk: https://hu.lush.com/products/karacsony
De szeretjük a meglepetéseket – mindenkinek azt ajánljuk, hogy figyelje a #LushLabs és közösségi termékeinket, amelyek a karácsonyi időszakban bukkanhatnak fel.

» Ma különösen fontos a fenntarthatóság, környezetvédelem kérdése. Hogyan jelenik meg a cég mindennapi működésében a környezetvédelem?
Alapítóink és munkatársaink a Lush indulása óta tisztában vannak azzal, hogy az általunk gyártott és árusított termékek milyen kölcsönhatásban állnak a természettel. Mindig kreatív megoldásokkal igyekeztünk pozitív hatással lenni a bolygóra. Ilyen volt például a világ első szilárd samponjának feltalálása.
A környezetvédelmi megfontolások a vállalat mindennapos működésében és döntéseiben is jelen vannak. Azért használunk például mandula- és olívaolajat az ásványi olajok helyett, mert úgy gondoljuk, hogy a fák fontosabbak, mint az olajmezők. Folyamatosan követjük a környezetvédelmi szabályozások alakulását, és üdvözöljük az új törvényeket, amik korlátozzák a környezetszennyező anyagok kibocsátását. Minél nagyobbra nő a cég, annál fenntarthatóbb módon működünk, mert vásárlóerőnket a pozitív változás érdekében tudjuk bevetni. Hiszünk abban, hogy a környezet védelme mindannyiunk közös felelőssége, beleértve munkatársainkat és vásárlóinkat is.
Régóta támogatunk olyan környezetvédelmi csoportokat, amelyek közvetlen hatással vannak a szabályozások megváltoztatására. 2007-ben indítottuk útjára Charity Pot nevű testápolónkat, amivel kisebb jótékonysági szervezeteket támogatunk. A termék eladásából származó teljes bevétel (az ÁFA levonása után) az általunk választott szervezetekhez kerül, akik állatvédelemmel, emberi jogokkal és környezetvédelemmel foglalkoznak. Elsősorban kisebb szervezeteket támogatunk, amelyek kevés forrással rendelkeznek, és nehezen szereznek máshonnan támogatást. Jótékonysági tevékenységünk nem reklámcélú, így semmit sem kérünk cserébe.

» A Lush az elsők között lépett piacra a csomagolásmentes termékekkel. Milyenek a fogyasztói visszajelzések?
Jelenleg a Lush egész éves termékeinek 52 százaléka „pucér” , teljesen csomagolásmentes. Ez az arány az ünnepi időszakokban akár 80 százalékra is emelkedhet. Nehéz összegyűjteni a visszajelzéseket, de a tavalyi pénzügyi évben körülbelül az eladott termékeink 41 százaléka volt csomagolásmentes világszerte. Ez a Core termékcsoportokra vonatkozik, melyek a világon mindenütt elérhetők; nem tartoznak bele a szezonális, vagy csak online elérhető termékek.
2010-ben 49 millió „pucér” terméket adtunk el, 2018-ban pedig már 93 milliót. Jó látni, hogy egyre nő az igény. Az egyik legnépszerűbb termék a mai napig a samponkorong, ami közvetlen pozitív hatással van a környezetre. Egy samponkorong 3 db 250 ml-es folyékony sampon hatásának felel meg. Az elmúlt 14 évben 41,3 millió samponkorongot adtunk el, ami azt jelenti, hogy 123,9 millió műanyag samponos palackot spóroltunk meg.
Társalapítónk, Mark Constantine így nyilatkozott erről: „A csomagolás szemét. Túl sokáig volt belőle túl sok. Most, hogy a jelenség valós pénzügyi és környezetvédelmi hatásai nyilvánvalóvá váltak, a vásárlók nyomást gyakorolnak a gyártókra és a forgalmazókra, hogy fogják vissza a termelést. A hozzánk hasonló cégeknek élen kell járnia a változtatásban.”

» Milyen várakozással tekintenek a cég jövőjére, a következő 5-10 évre?
Mindig az elveinket tartjuk szem előtt, ha a jövőnkre gondolunk. Leghíresebb „pucér” termékeink egy része az 1980-as években született. Ilyen például a fürdőbomba is, ami idén ünnepelte harmincadik születésnapját. A samponkorongok hamarosan szintén komoly évfordulót ünnepelnek majd.
Akkoriban az volt a célunk, hogy műanyagmentes, „pucér” termékeket találjunk fel. Majdnem harminc évet kellett várni az első csomagolásmentes üzletek megnyitására. Élen járunk az újításokban, és reméljük, a jövőben is ez lesz a helyzet.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019. decemberi szám)