A globális politika, az üzleti etika, a helyi törvények és a fogyasztói gondolkodásmód együttesen új kihívások és lehetőségek elé állítják a csomagolóipart 2023-ban.

A PESTEL-elemzés egy olyan keretrendszer, amelyet egy szervezetre, vállalatra vagy iparágra hatást gyakorló makrokörnyezet elemzésére használnak. A mozaikszó azt jelzi, hogy politikai, gazdasági, társadalmi, technológiai, környezeti és jogi szempontból vizsgál meg egy jelenséget. A Mintel piackutató ügynökség ezúttal a globális csomagolóipar helyzetét elemezte ezzel a módszerrel, és elkészítette 2023-ra szóló előrejelzését az ágazatot ­befolyásoló trendekről. Jelentésükben azokat a buktatókat és lehetőségeket mutatják be, amelyekre a gyártóknak 2023-ban és a következő években egészen biztosan figyelniük kell.

Politikai tényezők
A jogalkotók egyre magabiztosabban használják a jogszabályokat a környezeti változások ösztönzésére, és arra, hogy az embereket az egészséges fogyasztási magatartás felé tereljék. A márkáknak és a csomagolóanyag-gyártóknak azonban meg kell előzniük a jogalkotást.
A műanyagszennyezéssel kapcsolatos fogyasztói aggodalmak miatt a jogalkotók igyekeznek országon belül megoldani a műanyaghulladék tárolását és újrahasznosítását. Az Egyesült Királyságban például a parlamenti képviselők a műanyaghulladék kivitelének teljes betiltását szorgalmazták 2027-ig. Egyes országok a betétdíjas visszavételi rendszerek bővítését szorgalmazzák, hogy növeljék az újrahasznosításra visszavitt használt csomagolás mennyiségét. Finnország például azt állítja, hogy 2020-ban az országban vásárolt palackok és dobozok több mint 90%-át visszaváltják újrahasznosítás céljából.
Azt tudni kell, hogy a fogyasztók nem kedvelik a kellemetlenségekkel, vagy plusz költségekkel járó kezdeményezéseket, mint amilyen a betétdíjas csomagolás. Ez azt jelenti, hogy a gyártóknak, a márkáknak és a kiskereskedőknek olyan technológiákba és rendszerekbe kell befektetniük, amelyek értéket képviselnek, kényelmesek, de nem hárítják át ennek költségeit a fogyasztóra.

Gazdasági tényezők
A világgazdaság átalakul, az ellátási lánc problémái és a munkaerőhiány ­továbbra is fennáll, az infláció pedig növekszik. A gazdasági bizonytalanság és az áremelkedések arra kényszerítik a fogyasztókat, hogy gondolják át a kiadásaikat.
Az emberek azt várják a márkáktól, hogy olyan termékekkel és csomagolásokkal segítsék őket, amelyek illeszkednek a vásárlási szokásaikhoz, és tükrözik az általuk fontosnak tartott értékeket.
A következő másfél-két évben a gazdaságok valószínűleg továbbra is küszködni fognak. Ebben a helyzetben azok a márkák élvezhetnek előnyt, amelyeknél a csomagolás megfizethető, de a minőség, a kényelem, a frissesség, a biztonság és a környezeti felelősségvállalás terén nem jelentenek kompromisszumot.

Szociális tényezők
A fogyasztók minden korábbinál kevésbé bíznak a vállalatokban, kormányokban és intézményekben, és már kevésbé hisznek a márkáknak. Számos kérdés miatt, például az élelmiszerek elérhetősége, az etikus beszerzés, a méltányos fizetések, a víz és a föld felelős használata miatt. Többet akarnak tudni azokról a termékekről, amiket megvesznek.
A márkáknak és a csomagolóanyag-gyártóknak az eredményeik és erősségeik bemutatása mellett átláthatóbbnak kell lenniük, be kell számolniuk arról, hogy a hiányosságokat hogyan tervezik kezelni.
Lejárt a halogatás ideje, a márkáknak és a csomagolóanyag-gyártóknak egyértelművé kell tenniük, hogy milyen felelős intézkedéseket tesznek, és azok milyen előnyökkel járnak, legyen szó környezeti vagy társadalmi körülményekről. A csomagolásokat használhatják a társadalmi felelősségvállalásról szóló állításaik kommunikálására. Figyelniük kell arra is, hogy a csomagolás képet ad arról, hogy a márka mit képvisel olyan vitatott témákban, mint a sokszínűség, a befogadás, vagy a méltányosság kérdése.

Technológiai tényezők
A fogyasztók elfáradnak a mindennapi élet gyors tempója, a technológia fokozott használata és az egymást követő válságok miatt. Sokakat viszont hajt a kíváncsiság, és egyre több időt töltenek az interneten. A digitális élmények gyorsan bővülnek a közösségi médiával, a mesterséges intelligenciával és a metaverzummal, különösen a tartalomfogyasztás és a szórakoztatás eszközeként.
A csomagolási technológiák mára lehetővé teszik az intelligensebb, tájékozottabb és kényelmesebb felhasználást. A márkák az anyagok, az összetevők és az új technológiák ötvözésével új fogyasztói élményeket teremtenek.
Ebben az évben a fókusz a funkcionalitáson lesz. A QR-kódok nagymértékű alkalmazása a koronavírusjárvány alatt növelte a technológia használatát. A márkáknak azonban érdemes elkerülniük az olyan interaktivitást, amely a látványosságon, trükkön kívül nem ad mást. A cégeknek meg kell vizsgálniuk, hogy az intelligens csomagolás hogyan teremthet hozzáadott értéket.
A következő években az influen­szerek nagyobb szerephez jutnak ezen a téren is. Mivel a fogyasztók egyre gyakrabban vásárolnak online és a közösségi médián keresztül, érdemes megfontolni, hogyan szólíthatja meg a csomagolástervezés az influenszereket.

Környezeti tényezők
Az éghajlatváltozás az egész bolygóra nézve jelent fenyegetést, amely a környezet pusztulását, természeti katasztrófákat, időjárási szélsőségeket, az élelmiszer- és vízellátás bizonytalanságát, gazdasági zavarokat, konfliktusokat és terrorizmust idéz elő.
A Mintel Consulting 2022-es fenntarthatósági barométere szerint a globális fogyasztók 70%-a meg van győződve arról, hogy még van idő megmenteni a bolygót, de több mint a fele szerint ebben a felelősség a gyártókra és a kormányokra hárul. A márkáknak klímabarát fogyasztási lehetőségeket, a gyártóknak pedig olyan csomagolási alternatívákat kell kínálniuk, amelyek könnyen érthetőek és gyakorlatiasak. Egyre fontosabb szempontot jelent a szén-dioxid kibocsátás mértéke, és hogy a fogyasztók hogyan csökkenthetik karbonlábnyomukat.
Ebben az évben az újrahasznosítás kiemelt figyelmet kap. Annak ellenére, hogy a globális újrafeldolgozási rendszerek összeomlottak, az újrafeldolgozás továbbra is a legérthetőbb és legelérhetőbb eszköz a fogyasztóknak világszerte arra, hogy tegyenek valamit a környezetért.

Jogi tényezők
Világszerte számtalan törvényt alkottak már azért, hogy megvédjék a fogyasztókat a tisztességtelen, megtévesztő vagy csalárd üzleti gyakorlattal szemben. Emellett a műanyag- és a környezetszennyezésről, valamint az ember és a bolygó egészségét befolyásoló anyagok használatáról is új szabályok születnek. Az Egyesült Államokban például a műanyag zacskókra, a kiterjesztett gyártói felelősségre (EPR) és a per- és polifluoralkil anyagokra (PFAS) vonatkozó törvények lépnek életbe.
Ha a márkák és a gyártók tisztában vannak a jogszabályokkal, az azokhoz vezető indokokkal és a jogalkotók kiemelt figyelmét élvező témákkal, mint például a műanyagokkal, a PFAS-okkal és az EPR-rel kapcsolatos kérdésekkel, akkor az új szabályok sem érik őket váratlanul, és egy lépéssel mások előtt járhatnak.
Nem kétséges, hogy az emberek olyan jogszabályok mögé fognak felsorakozni, amelyek a környezet javát szolgálják. A fogyasztók támogatása várhatóan további tilalmakra ösztönzi majd a döntéshozókat, és ez jelentős költségnyomást gyakorol a gyártókra.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. februári szám)

AKTUÁLIS LAPSZÁM ELÉRHETŐ ITT: