A magasabb önköltségi áron előállított készleteket alacsonyabb piaci értéken kellett értékesíteni.

A holland FrieslandCampina tejipari szövetkezet profitja a pénzügyi év első felében az előző évhez képest 85,7%-kal 47 millió euróra csökkent. A FrieslandCampina a nyereség csökkenését az élelmiszer- és italgyártás, valamint a kereskedelmi üzletág teljesítményének tulajdonította – írja az ESM.

Ezen időszak nettó nyeresége az előző évhez képest 94,2%-kal, 8 millió euróra csökkent, ami a kamatlábak emelkedésének, a kedvezőtlen árfolyamváltozásoknak, a vásárlóerő csökkenésének és a fogyasztói kiadások késleltetésének tudható be.

Az első hat hónapban a FrieslandCampina bevétele 4,6%-kal, 6,9 milliárd euróra nőtt a korábbi áremeléseknek köszönhetően. A vállalat közölte, hogy a tejtermékek ára gyorsabban csökkent, mint a tej alapanyagára, amit a FrieslandCampina fizetett a termelőinek ebben az időszakban. Ráadásul a magasabb önköltségi áron előállított készleteket alacsonyabb piaci értéken kellett értékesíteni, ami hatással volt a nyereségességre.

Jan Derck van Karnebeek, a Royal FrieslandCampina N.V. vezérigazgatója azt mondta, hogy 2023-ban és a közeljövőben a hangsúly a nyereségesség javításán van. Ezért rövid távú költségcsökkentést hajtottak végre, hogy ne veszélyeztessék a hosszú távú növekedési kilátásaikat. Emellett az alacsonyabb árrésű termék- és ügyfélszegmenseket érintő stratégiájukat is átdolgozzák.

A szövetkezet élelmiszer- és italüzletágának bevételei az áremelkedéseknek köszönhetően 1,9%-kal, 4,8 milliárd euróra nőttek, szemben az előző év azonos időszakában elért 4,7 milliárd euróval. Az üzletcsoport működési eredménye azonban 85,4%-kal, 23 millió euróra csökkent a tavalyi 158 millió euróról.

A Speciális táplálkozási részleg bevétele az előző évhez képest 17,1%-kal, 582 millió euróra nőtt, a működési eredmény pedig 30,9%-kal, 127 millió euróra emelkedett, részben a Friso Prestige márkanév alatt Kínában az ultraprémium szegmensben értékesített csecsemőtápszerek növekedésének köszönhetően.

A kereskedelmi üzletág 24,8%-os bevételnövekedést könyvelhetett el, de a tejtermékek árának meredek csökkenése miatt 138 millió eurós működési veszteséget szenvedett el.

A szövetkezet arra számít, hogy a tagjainak fizetett tejár és a tejtermékek árai a második félévben közelednek majd egymáshoz. Az infláció és a fogyasztói vásárlóerő csökkenése miatt a szövetkezet arra számít, hogy továbbra is minden piacot érinthet az értékesített volumen csökkenése. Az emelkedő kamatlábak és a kedvezőtlen árfolyamváltozások valószínűleg hatással lesznek a vállalat teljesítményére a második félévben is.