A vásárlók szupermarketekbe vetett bizalma zuhant, mivel az új kutatások szerint az élelmiszerboltok inflációja elérte a 15%-ot – derül ki a Which? brit weboldal kutatásából.

A Which? több tízezer népszerű élelmiszer- és italtermék éves inflációját rögzítette nyolc nagy brit szupermarketben – Aldi, Asda, Lidl, Morrisons, Ocado, Sainsbury's, Tesco és Waitrose –, hogy megtudja, hogyan hat az infláció a mindennapi termékekre.

Az eredmény azt mutatja, hogy decemberben az élelmiszerek és italok inflációja összességében 15% volt a nyolc szupermarketben az előző év azonos hónapjához képest. A vajak és margarinok azonban elképesztően 29,4%-kal drágultak. A tej (26,3%), a sajt (22,3%), a pékáruk (19,5%), a víz (18,6%), valamint a sós piték, péksütemények és quiche-k (18,5%) ára is az átlagosnál nagyobb mértékben emelkedett.

A szupermarketek kínálatában a budget (20,3%) és a saját márkás (18,5%) termékek magasabb inflációt értek el, mint a prémium (12,6%) és a márkatermékek (12,5%).

A nyolc lánc közül az Egyesült Királyságban a Lidl ára emelkedett a legnagyobb mértékben (21,1%), amelyet szorosan az Aldi követ (20,8%).

Megbukik a szupermarketekbe vetett bizalom

Míg az élelmiszeripar jellemzően magas szintű fogyasztói bizalomnak örvend, és a világjárvány idején jelentős növekedést mutatott, a Which? Consumer Insight legfrissebb felmérése szerint a közelmúltbeli áremelkedések egybeestek az ágazatba vetett bizalom hatalmas csökkenésével – a 2021. májusi 67-ről jelenleg 42-re.

Az Aldi és a Lidl iránti bizalom 18 hónappal ezelőtt általában alacsonyabb volt, mint riválisaiké, de ez idő alatt viszonylag változatlan maradt, így most az átlagnál magasabb, 48, illetve 45.

Az áremelkedések a bizalom hiányának gyakori okaként jelentek meg, különösen az a vélekedés, hogy az árak néha mesterségesen fel vannak húzva, és túlmennek azon, ami a vállalkozások számára szükséges, hogy ellensúlyozzák saját növekvő költségeiket.