Mi történik azután, amikor véget ér a karantén ideje? Hogyan fognak a jövőben működni azok az ágazatok, amelyek a koronavírus-járvány következtében tevékenységük felfüggesztésére kényszerültek? Hogyan hat a jelenlegi helyzet a fogyasztói magatartásra? A Kantar ezekre a kérdésekre kereste a választ, azokra a kutatásokra építve, amelyeket Kínában végzett, ahol a járvány már megszűnőben van.


Lezárt határok, bezárt iskolák, plázák, mozik és éttermek, az otthon elhagyása csak valóban a legszükségesebb esetben. Így néznek ki jelenleg a mindennapjaink. A Kantar közvélemény-kutató társaság választ keresett arra a kérdésre, hogyan változnak meg a kínai fogyasztók szokásai a járvány elmúltával.
A Kantar közvélemény-kutatási elemzéséből, amelyet a logo24.pl portál tett közzé, kiderül, hogy a vállalat a kínaiak tervezett kiadásaira vonatkozó kérdőíves felmérést végzett a WeChat applikáció segítségével február 6-9. között. A kutatás 1000 személyes listára épül, közülük csaknem 200-an a koronavírus által leginkább érintett Hubei tartományból származnak. A fogyasztókat 24 ágazatra vonatkozó kiadásaikról kérdezték, valamint annak valószínűségéről, hogy folytatják-e, illetve növelik vagy csökkentik kiadásaikat ezekben az ágazatokban a járvány elmúltával.

Mely ágazatok szenvedték a legtöbb veszteséget Kínában a járvány idején?

A legtöbb veszteséget szenvedő ágazatok élén a szórakoztatóipar, a vendéglátás és a turizmus áll. Viszont mindegyiküknek van esélye a talpra állásra – a válaszadók 82 százaléka állította, hogy a járvány megszűnésével újra fog költeni házon kívüli étkezésre, 78 százalék újra fog utazni, míg 77 százalék fog költeni szórakozásra.
Egyes ágazatok a „közlekedőedények” elve alapján szenvedtek veszteséget - pl. az éttermek bezárása és a baráti összejövetelek megszűnése miatt a megkérdezettek 57 százaléka csökkentette az alkoholtermékekre fordított kiadásait. Hasonló a helyzet a kozmetikai cikkek esetében - 56 százalék csökkentette vagy teljesen megszüntette kozmetikumokra és ruházati termékekre (67%) fordított kiadásait.

Mely szektorok nyertek az egészségügyi válsághelyzeten?

A leginkább, 48 százalékkal, a tisztítószerekre fordított kiadások növekedtek, 40 százalékkal többet költöttek a kínaiak élelmiszerre, vagyis ételre és italra, és 38 százalékkal többet egészségügyi biztosításra és ellátásra (Hubei tartományban jelentősen többet, mint a többi régióban).

Mely ágazatnak lesznek gondjai?

A járvány kitörése előtti helyzet visszatérése után a luxuscikkek ágazatának lehetnek problémái. A kínai válaszadók 61 százaléka csökkentette vagy megszüntette luxuscikkekre fordított kiadásait, és 21 százalék a normális életre való visszatérés után is csökkenteni fogja ezeket. Ez több mint bármelyik más ágazatban - írja a portál.

Hogyan változnak meg a vásárlási szokások a járvány megszűnése után?

A COVID-19-járvány befolyásolta a fogyasztók e-kereskedelmi platformok iránti érdeklődését (55%). Később viszont a hagyományos üzletek bevételei növekedni fognak – Kínában a megkérdezettek 37 és 36 százaléka kijelentette, gyakrabban fog járni szuper- és hipermarketekbe. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy a webes portálok fejlődése megszűnik: 42 százalék kijelentette, hogy gyakrabban fog interneten vásárolni, és csak 8 százalék válaszolta, hogy ritkábban teszi ezt.

Járvány utáni körkép: mit csinálnak a fogyasztók, amikor sikerül úrrá lenni a helyzeten?

A kínai válaszadók 65 százaléka „ebédelni megy másokkal”. Második helyre került: „vásárolni megy” (58%), és a „szabadtéri szórakozás” (55%) került a harmadik helyre. Ezután következik a házon kívüli edzés (53%) és az utazás (45%). Ezért várható, hogy az üzletközpontok és hasonló típusú létesítmények nem fognak kongani az ürességtől.
Mégis sok minden megváltozik majd az emberek viselkedésében, és bizonyos szokások a vérünkké válnak. Mindannyian jobban fogunk ügyelni bármilyen betegséggel való megfertőződés lehetőségére. 83 százalék továbbra is tartani fog otthon maszkokat és fertőtlenítőszereket, a kínai fogyasztók 65 százaléka pedig a maszk mindennapos viselését tervezi. 76 százalék ügyelni fog az antibakteriális hatású személyes higiéniai termékekre és tisztítószerekre, és 63 százalék készül AGD-készüléket vásárolni fertőtlenítés céljából.
Több fogyasztó fog figyelmet fordítani azokra a márkákra, amelyek a társadalmi felelősségvállalást, a környezet- és egészségtudatosságot állítják középpontba.