A vásárlók körében végzett Acosta kutatás szerint a környezetvédelem és a fenntarthatóság iránti aggodalom határozza meg a fogyasztók vásárlási döntéseit. A fiatalabb generáció tagjai akár módosítják vásárlási szokásaikat is.
Az Acosta globális marketingszolgáltató közzétette legújabb kutatási jelentését, melyben a fenntarthatóság hatását vizsgálta a vásárlási magatartásra. A jelentés szerint a vásárlók 59%-a a környezettudatosabb életmódot tekinti prioritásnak, az eredmények pedig azt mutatják, hogy a fogyasztók több lépést is terveznek tenni a fenntarthatóság jegyében.
„A fogyasztók a vásárlási döntések meghozatalakor továbbra is hangsúlyt fektetnek a fenntarthatóságra, ami azt mutatja, hogy a környezetbarát életmód hosszú távon fennmarad" – jelentette ki Colin Stewart, az Acosta üzleti intelligenciáért felelős ügyvezető alelnöke. „A kiskereskedőknek lehetőségük van arra, és felelősek is azért, hogy átgondolják környezeti lábnyomukat, és olyan módon nyújtsanak értéket, amely egyre fontosabb a vásárlóik számára."
Az Acosta legutóbbi kutatásából az látszik, hogy a fogyasztók előnyben részesítik a kiskereskedők fenntarthatósági kezdeményezéseit, és rávilágít arra, hogy a vásárlói magatartás az ilyen erőfeszítéseket támogató irányba tolódott el.
Környezetvédelmi aggályok
Megállapították, hogy a vásárlók több mint fele (56%) nagyon aggódik a környezet jövője miatt. Ez az érzés gyakran meghatározza, hogy milyen termékeket vásárolnak. Az ezredfordulós, Y generáció 75%-a szerint a csomagolt fogyasztási cikkek vásárlásakor a fenntarthatóság nagyon vagy valamilyen mértékben fontos. Tízből négy vásárló jobban aggódik a fenntarthatóság kapcsán, mint a COVID-19 járvány előtt.
Életmódbeli változások
A kutatás megállapította, hogy a vásárlók igyekeznek környezetbarátabb életmódot folytatni. Nyolcvan százalékuk a termékek és csomagolások csökkentését, újrafelhasználását és újrahasznosítását prioritásnak tekinti, míg 63%-uk nagyobb valószínűséggel keresi a minimálisan feldolgozott élelmiszereket és italokat. 60% nagyobb figyelmet fordít a termékek csomagolására és annak környezetre gyakorolt hatására. Az idősebb vásárlók (a baby boom generáció és az idősebb generációk) nagyobb valószínűséggel újrahasznosítanak, míg a fiatalabb vásárlók (a Z generáció tagjai és az ezredforduló körül születettek) nagyobb valószínűséggel módosítják vásárlási szokásaikat.
Termékvásárlási magatartás
A „zöld” termékeket vásárlók 85%-a mindig, vagy nagy valószínűséggel a jövőben is azokat fogja vásárolni.
Az elmúlt egy évben a legnépszerűbb megvásárolt fenntartható termékek között a friss termékek (60%), a tisztítószerek (44%) és a tojás (43%) szerepelnek az első helyen.
A fogyasztók hajlandók többet fizetni a fenntartható termékekért, például a növényi alapú húsalternatívákért (81%), a szépség- és testápolási cikkekért (80%), a tejtermékekért és tejtermék alternatívákért (78%), valamint a húsért/baromfiért (74%).
Kiskereskedői felelősség
A fogyasztók egyetértenek azzal, hogy a kiskereskedők felelősséggel tartoznak a környezet és az általuk kiszolgált közösségek felé. Három vásárlóból mindössze egy lát rendszeres fenntarthatósági erőfeszítéseket a kiskereskedők és a gyártók részéről, míg a vásárlók 65%-a azt szeretné, ha a vállalatok többet fektetnének a fenntarthatóságba.
Az Acosta „A fenntarthatóság hatása a vásárlói magatartásra” című jelentésének eredményeit a vállalat saját vásárlói közösségének körében, online felmérések segítségével gyűjtötték össze, 2021 októberében.