A független csomagolásmentes boltok rohamos terjedése arra ösztönzi az iparág nagyobb szereplőit, hogy kitalálják, miként lehet meghonosítani az egyszerű, márkázott és a fogyasztók számára is vonzó újratöltési lehetőségeket az üzleteikben. A jövő újratöltő rendszereinek gyorsnak, egyszerűen használhatónak kell lenniük, élményt kell nyújtaniuk a vásárlók számára, hiszen az így elérhető vásárlói márkahűség nélkülözhetetlen a kereskedőcégek és a gyártók számára.

Míg néhány márka a műanyag-helyettesítő csomagolóanyagokra helyezi a hangsúlyt, addig a többször felhasználható újratöltő palackok modelljét egyre több vállalat vizsgálja. Utóbbi esetben attól függetlenül, hogy az újratöltő palack milyen anyagból készül, a többszöri felhasználás révén csökken a környezeti káros hatás. A körforgásos gazdaságra való átállás egyik legfontosabb eleme az újrafelhasználás mellett az újrahasznosítás – vélik a Mintel brit elemző cég tanulmányának készítői.
Az egyszer használatos műanyagok betiltásának kérdése ma már napi szinten jelen van a hírekben és a döntéshozók is felismerték már a kérdés szabályozásának szükségességét. Ezzel párhuzamosan az újratöltési megoldások is egyre ismertebbek a vásárlók körében és a fogyasztói igény is egyre nagyobb az ilyen szolgáltatásokra, elég, ha csak a közelmúltban a hazai interneten körbefutott szavazásra gondolunk. A nagy márkák gyártóinak ugyanakkor komoly kihívást jelent majd, hogy a bevezetett újratöltési megoldásokkal ne a saját márkás termékek kizárólagosságát segítsék elő.
Az újratöltési lehetőségek közül is van már olyan, ami széles körben elterjedt és népszerűvé vált több nagy piacon is, ilyenek például az újratölthető kávésbögrék, de más kategóriákban vélhetően nem ennyire könnyen honosodik meg az újratöltés kultúrája.
Az egyes megoldásokat előzőleg tesztelniük kell a nagy márkáknak, a szupermarketeknek annak érdekében, hogy ez az egyre növekvő trend ne csak az alulról szerveződő független ökoboltok kiváltsága legyen. Feladatuk továbbá az is, hogy a márka iránti vevői elköteleződés érdekében élményszerű újratöltési megoldásokat kínáljanak a vásárlóiknak – olvasható a Mintel tanulmányában.

Ígéretes újítás a Pepsitől
A PepsiCo például egy olyan újratöltő állomás bevezetésére készül, amellyel az újratölthető palackokba szénsavas, vagy szénsavmentes vizet tölthetnek a fogyasztók. A berendezés kezdetben munkahelyeken, iskolákban és szállodákban lesz elérhető és üdítőitalok adagolására is használható majd. Az adagoló-rendszer mellé mobilalkalmazás is készül, valamint az újratölthető palackokra QR-kód kerül, így a berendezés felismeri a palackot, sőt megtanulja azt is, hogy a fogyasztó milyen italt választ rendszerint és automatikusan a megfelelő fajtájú italt tölti a palackba. A vásárlók a rendszer segítségével azt is nyomon követik, hogy az újratölthető palack használatával milyen mértékben csökken az általuk kibocsátott káros környezeti hatás.

Zacskómentes boltok már a Fülöp-szigeteken is
A Fülöp-szigeteki Wala Usik Sari-Sari üzletlánc különböző csomagolt fogyasztási cikkeket kezdett újratölthető dobozokban, palackokban árusítani a műanyag zacskók számának visszaszorítása érdekében. A programban samponokat, testápolókat, sőt főzőolajat, ecetet és szójaszószt is árusítanak újratölthető palackokban. Az első tapasztalatok kedvezőek, ráadásul az is látszik, hogy a programba alacsonyabb bevétellel rendelkező vásárlókat is sikeresen von be a cég.

Egyesült Királyság: már a nagyok is
Bár ma már a világ számtalan nagyvárosában találkozhatunk független csomagolásmentes boltokkal, a nagy áttörés, azaz a szolgáltatás nagy láncokban való tömeges megjelenésére még várni kell. A brit Waitrose mindenesetre élen jár a törekvésben. A cég 2019 júniusában vezette be tesztjelleggel a bolti újratöltés lehetőségét a vásárlók számára. Szeptemberben követte példáját a Carrefour is, amely szintén kísérletképpen a dubaji Emirates bevásárlóközpontban állított hadrendbe újratöltő állomásokat, ahol több folyékony mosószert és mosogatószert lehet újratöltős palackokban vásárolni. Az Asda élelmiszerlánc is bejelentette, hogy 2020-ban teszteli az újratöltős megoldást üzleteiben.

Út a jövőbe: több újratölthető termék, kevesebb kidobott élelmiszer
Amint a bolti újratöltés széles körben elterjedtté válik, a vásárlók egyre több és több terméket szeretnének ilyen módon megvásárolni. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor a kereskedők számára egyre nagyobb kihívást jelent majd a kidobott élelmiszer-mennyiség csökkentése, ami különösen nehéz lesz a rövid tárolási idejű termékek esetében.
A probléma megoldására jó példával állt elő a Danone Franciaországban, ahol 2019 júniusában kezdődött a tesztidőszak. A cég joghurtok adagolására alkalmas berendezéseket állított üzembe, amelyekkel a vásárlók nagy méretű újratölthető dobozokban vásárolhatták meg a Danone termékeit. A zárt rendszerű automaták állandó hőmérsékleten tartják a joghurtokat és a gépek is gyorsan és könnyen újratölthetők. Ezzel a kereskedő könnyebben kalkulálhatja a fogyó mennyi­séget, így pedig a pazarlás is csökkenthető.

Kiaknázni a vásárlói hűséget
A Mintel tanulmánya szerint az okos újratöltési megoldások révén már a legközelebbi jövőben is hatalmas lehetőségek nyílnak a vásárlói márkahűség kiépítésére. A QR-kóddal és az NFC-chipes megoldásokkal kiegészített újratöltő rendszerekkel élményszerűvé alakítható a vásárlás. Az egyes márkák például személyre szabott újratöltési opciókat kínálhatnak visszatérő vásárlóiknak, táplálkozási tanácsokkal láthatják el a fogyasztókat, díjazhatják a hűséges vevőket, pontos termékinformációkkal láthatják el őket, sőt a közösségi platformokkal is összekapcsolhatókká válnak ezek a berendezések.

Mindenek felett: egyszerűség
A vásárlók világszerte tehát egyre inkább felkészültek az újra­töltési megoldások használatára, ugyanakkor az egyszer használatos csomagolóanyagok előállításának és alkalmazásának egyszerűsége továbbra is komoly korlátot jelent a bolti újratöltő rendszerek elterjedése szempontjából.
Amint egyre több termék válik elérhetővé az újratöltő rendszerek segítségével, nemcsak azt kell elérniük valahogy a kereskedőknek, hogy a vásárlók ténylegesen vissza is hozzák a boltba az újratölthető palackokat, hanem azt is biztosítaniuk kell, hogy maga az újratöltés művelete gyors és egyszerű legyen, valamint a fizetés is könnyen történjen rajtuk. Erre lehet megoldás, ha ezek az adagoló rendszerek inkább automatákra hasonlítanak majd, amelyek automatikusan töltik a palackokat, csökkentve ezzel a veszteséget és az élelmiszer-pazarlást is.

(TERMÉKMIX magazin – 2020. márciusi szám)