Az elmúlt néhány évben jelentősen növekedett a bioélelmiszerek iránti kereslet. Az alapélelmiszerektől a convenience árukon át a kozmetikai termékekig szinte mindent megtalálnak és megvehetnek a fogyasztók.

Növekszik a biotermékek iránti igény

A bioélelmiszerek iránti kereslettel arányosan nő a bolthálózati és közösségi piacok forgalma, hiszen mára nem kizárólag zöldség- és gyümölcstermékekből, sajtokból, pékáruból, húsokból, kolbászféleségekből és tojásból áll a boltok biokínálata. A Tudatos Vásárlók Egyesülete, a MagNet Bank és a GfK együttműködése által létrejött 2017-ben elvégzett Tudatos Vásárló Piaci Jelentés beszámolója szerint szinte az összes nagyobb kereskedelmi- és drogérialáncnál növekvőben van a feldolgozott biotermékek kínálata. Az európai és a nemzetközi biokereskedelem még mindig a siker felé vezető úton jár, az Ecovia és az IFOAM Organics International piackutató intézete szerint világszerte növekszik a biotermékek kereskedelme.

 

Egyre fontosabb a biopiac

Jó kilátásokkal néznek elébe a jövő évnek a magyar biotermékek gyártói. Egyre népszerűbbek a vásárlók körében a biotermékek, jóllehet az áruk jóval magasabb a hagyományosan termesztett vagy előállított termékekénél. A fogyasztói érdeklődéssel párhuzamban a vásárlókedv is megerősödni látszik, aminek eredményeként a bioélelmiszerekhez és egyéb biotermékekhez mind nagyobb arányban lehet hozzájutni. Szakértői becslések szerint az ökológiai termékek előállítása és értékesítése a következő 5–10 évben akár háromszorosára is nőhet. A piac fejlődése mára elképzelhetetlen a magas minőségű biotermékek könnyű elérhetősége nélkül a vezető kiskereskedelmi láncokban. A növekvő értékesítési dinamika ebben a szegmensben azt jelenti, hogy a forgalmazók a biotermékeket is felveszik kínálatukba. Ugyanakkor az iparnak szembe kell néznie a piacot jellemző kihívásokkal, a többi között az alapanyagok elérhetőségével, a biogazdálkodások működésének nehézségeivel. Az iparág célja, hogy a biotermesztés területe a mostaninál nagyobb legyen, valamint a feldolgozott termékek aránya is növekedjen. A Magyar Biokultúra Szövetség közlése szerint 2017-ben áttörés történt a biogazdálkodásban, míg 2015-ben 120 ezer, 2017-ben már 200 ezer hektáron zajlott biotermelés.

  • Dinamikusan fejlődik a biopiac

A szakértők jelenleg több mint 84 milliárd euróra becsülik a globális forgalmat, ebből
Európa több mint 33 milliárd eurót tesz ki.
Számos európai országban dinamikus fejlődést mutat a piac, például Németország megugorja a 10 milliárd euro küszöbértéket, a több mint 10,04 milliárd euró éves értékesítéssel
a német öko iparág elégedett volt 2017-ben.
Franciaország az elmúlt öt évben megduplázta piacát, az előző évi értékesítés növekedése 5,9% volt,
Dánia pedig a 13,3%-os piaci részesedéssel Európa egyik piacvezetője lett.
Átlagosan a klasszikus élelmiszer kiskereskedelem 8,8 %-os növekedést tudott elérni.

A 29%-os piaci részarányú bioélelmiszer-kereskedelem 2,2%-kal nőtt.

 

Változóban a kínálat

A biotermékek gyártása folyamatosan fejlődött az elmúlt évek során: míg az első időkben csak a termék beltartalma számított, most már hasonló fontossággal bír a termék kiszerelése is. „Fontos változás még, hogy már nem elég, ha a termék „csak” bio, ez csak belépőnek számít, emellett a terméknek egyéb funkciókkal is rendelkeznie kell, pl. gluténmentes, laktózmentes, szójamentes, cukormentes, pálmaolaj mentes” – hangsúlyozta Balogh Erika, a Biopont Kft. marketingvezetője, hozzátéve, hogy a magyar piacon az ár az egyik legfontosabb vásárlási szempont, és ezeket a termékeket sajnos nem mindenki engedheti meg magának. Balogh Erika szerint nemzetközi viszonylatban a középmezőnyben van a magyar biopiac. Sok piaci résztvevő, mint pl. a német és az osztrák is, hazánk előtt jár a biotermékek gyártásának és forgalmazásának vonatkozásában. „A piac nemzetközi szereplői sok olyan új, innovatív terméket kínálnak, amelyek a magyar piacon még ismeretlenek, mindemellett a csomagolási ötleteikből is gazdagon lehet meríteni” – fűzte a hozzá marketingvezető. Hazánkban közismerten nagy a kereslet a biozöldségek és -gyümölcsök iránt, ezek ugye napi fogyasztási cikkek, de a bio nassolnivalók is igen keresettek. Mint megtudtuk, a közeljövőben várhatóan megnő azon funkcionális élelmiszerek kínálata, amelyektől a fogyasztók megoldást várnak bizonyos igényeikre. „Többek között a sportolók vagy vegetáriánusok az emelt fehérjetartalmú terméket keresik a bio választékon belül, a fogyókúrázók, testsúlyukra figyelők pedig a hozzáadott cukor nélküli termékeket” – egészítette ki Balogh Erika.

 

Fejlesztések fogyasztói igény szerint

„Mivel a Globus nemzetközi résztvevője a piacnak, hiszen Európán belül számos országba szállít a biotermékeiből, számunkra fontos kérdés, hogy hogyan lehetne növelni az ökogazdaságok számát Magyarországon, mivel az elérhető termőterületek száma igen szűkös” – fogalmazott Vajdahunyadi Csaba, a GLOBUS Zrt. kereskedelmi és marketing igazgatója. Mint mondta, Magyarországon a KSH adatai alapján 2016-ra volt egy közel 50%-os ugrás a biogazdálkodásba bevont területek nagyságában, míg ez a növekedés 2017-ben már alig éri el a 10%-ot. Emellett a földművelésbe vett területek arányában az Európai átlaghoz képest el vagyunk maradva. Míg az EU-átlag meghaladja a 6%-ot, Magyarországon a biogazdálkodások aránya nem éri el a 4%-ot sem.

„Számunkra is érezhető a kereslet növekedése, így a volumennövekedés a gyártásban. Emellett szélesítik a termékportfóliónkat, a bio csemegekukorica mellett elindítottuk a bio borsót is. A termékeket először csak 37cl-es üvegben forgalmaztuk, de bevezettük a konzerveket is” – mondta el Vajdahunyadi Csaba. Mint megtudtuk, általánosságban az ökológiai gazdálkodásokból származó termékek felett erősebb és tudatosabb lett a kontroll. Ennek oka a vevői kereslet növekedése, ami miatt a minősítőszervezetek is komolyabban foglalkoznak a feldolgozott biotermékekkel. Emellett egyre több boltlánc alakít ki bio, vagy egészségtudatos portfóliót a boltjaikban, ami a kereskedelmi és marketing igazgató szerint szintén azt mutatja, hogy növekszik az igény ezen termékekre, mivel a boltok is követni próbálják a piaci trendeket.

„A teljes biotermék-kínálatot nézve azt gondolom, hogy a friss zöldségek és gyümölcsök vezetnek a biotermékek között. A többi biotermék kereslete véleményem szerint alacsony a különböző kategóriákon belül, de minden kategórián belül növekvő trendet mutat az ilyen termékek aránya, ami arra enged következtetni, hogy a kereslet is nő a biotermékek iránt” – említette a kereskedelmi és marketing igazgató. Ma a Globus különböző kiszerelésben elérhető bio szuperédes csemegekukoricával és zöldborsóval van jelen a piacon. „Gondolkozunk további bővítésben, ami zöldbab, paradicsom és/vagy lencse lenne. Jelenleg kutatásokat végzünk arról, hogy a piacnak van-e igénye ezekre a termékekre” – árulta el Vajdahunyadi Csaba.

A trendek azt mutatják, hogy a vásárlók egyre tudatosabbak és egyre inkább odafigyelnek arra, hogy mit fogyasztanak, vagy vásárolnak. Emellett arra is nagyobb hangsúly kerül, hogy az élelmiszerek minél megbízhatóbb forrásból és természetesebb alapanyagból készüljenek. Vajdahunyadi Csaba elmondta, hogy biotermékeivel ezeket a vásárlókat szeretné megszólítani a Globus. A kereskedelmi és marketing igazgató megjegyezte, hogy bár a termékek magasabb ára befolyásolja a vásárlókat, érezhető, hogy a társadalomnak, ezen belül is inkább a fiatalabb generációknak egyre nagyobb az igénye az egészséges és biotermékekre, és mindemellett hajlandóak is többet áldozni rájuk.

 

A bioboltok sikere

Mára gyakorlatilag nincs olyan élelmiszerhálózat, amelynek üzleteiben ne kínálnának biotermékeket, és a bolthálózatok mellett az online webáruházak száma is folyamatosan bővül. A szakértők szerint ma már nem lehet csak divatnak minősíteni a biotermékek fogyasztását, mert az mára beépült a hétköznapokba, és népszerűsége nem csökken. Ez azzal magyarázható, hogy az egészségesebb táplálkozás igénye egyre több fogyasztóban tudatosul, jóllehet a biotermékek ára magasabb a hagyományos módszerekkel termesztett vagy előállított termékekénél. A bioboltok választékának csupán szűk hányada valóban „bio”: a kínálat meglehetősen vegyes képet mutat. Az ellenőrzött öko food és non food biotermékeken kívül a kínálat tartalmazhat reformkenyeret, különféle diétás élelmiszereket, vegetáriánusoknak való ételeket, élesztőmentes süteményeket, laktózérzékenyeknek való tejtermékeket, pótló italokat és pástétomokat, kalóriaszegény termékeket, kandírozott és aszalt gyümölcsöket, szárított zöldségféléket, levesporokat, puffasztott búza és rizsszeleteket, vitaminkoncentrátumokat is. Az sem ritka, hogy a valóban egészséges, rostban dús, magvas süteményfélék vagy élelmiszeradalékoktól mentes leveskockák is helyet kapnak a polcokon.

 

Bővülő kínálat és folyamatos vásárlói érdeklődés

Kanyó Roland,dm Kft. marketing és PR-menedzsere szerint a nyugati országokban jelentkező keresletet és kínálatot nem lehet összehasonlítani a magyarországival. „Van még hova fejlődni, a fizetőképes kereslet messze elmarad a nyugat-európaitól, s bár nagy a piaci potenciál, ahhoz egy stabil, tudatos vásárlói réteg kialakulására van szükség” – fogalmazott Kanyó Roland. A marketing és PR-menedzser elárulta, hogy a magasabb áruk ellenére keresettek és kedveltek a biotermékek, különösen a tejhelyettesítő és a snack kategóriában, de szinte minden egyéb kategóriában vannak kedvencek, amelyek kiemelkedő értékesítési adatokat mutatnak.

„Leginkább alaptermékeket áru­sí­tunk bio minőségben, de vannak érdekességeink, pl. jackfruit, quinoa, bulgur, kuszkusz, frissen préselt gyümölcslevek és frissen préselt direkt levek. Viszonylag új kategória nálunk a convenience élelmiszerek köre, amelyek hamar kedveltek lettek a vásárlóink körében, ezek konyhakész termékek, amelyeket melegítés után rögtön lehet fogyasztani (saláták, levesek és főételek tartoznak ebbe a kategóriába)” – ismertette Kanyó Roland, hozzátéve, hogy a dm áruházakban folyamatos a vásárlói érdeklődés a többi között a tejhelyettesítő gabonaitalok, gluténmentes termékek, cereáliák, Demeter minősítésű bébiételek, snackek, puffasztott szeletek, zöldséglevek és gyümölcsszeletek iránt. A klasszikusnak mondható bioterméknek mellett a dmBio márka alatt bioélelmiszereket kínál a drogérialánc, a Sportness/DGP márka alatt futnak a sportolók, fitt életet élők számára készített fehérje termékek, valamint a speciális édesítőszerek (pl. sztívia, egyéb édesítőszerek).

„A márkatermékek nagy része Magyarországon ismert márka, de a dm-ben vannak olyan márkák, amelyek exkluzív márkák, pl. a német Schnitzer – gluténmentes szortimentet kínál bio minőségben-, illetve a szintén német Davert márka, mely a félkészétel kategóriát erősíti” – említette Kanyó Roland, hozzáfűzve, hogy a dm két éve a kisebb gyermekek számára a játékos csomagolású Freche Freunde termékcsaláddal bővítette a bio szortimentjét. A marketing és PR-menedzser megjegyezte, hogy az árérzékenység a biotermékeket vásárlóknál is megmutatkozik, és a magasabb ár befolyásolja mind a választásban, mind a vásárlásban, azonban a dm-re jellemző tartós áras akciókkal növelni lehet a vásárlási gyakoriságot és a megvásárolt mennyiséget. Mindemellett a dm boltjaiban kiemelt kihelyezést kapnak a bio termékek, a dmBio márka 4 méter széles fakeretes kihelyezést kap a boltban kiemelt helyen, kassza közelében, a márkatermékek szintén egyben vannak kihelyezve, bio polci csíkkal hívják fel a vásárlók figyelmét a biotermékekre, valamint a gluténmentes termékek elé is polccsíkot helyeznek el. „Idén vezettük be azokat az árcímkéket, melyeket elsősorban az élelmiszereknél használunk, és amelyek többletinformációval látják el a vásárlókat. Az etiketten a gluténmentes, bio és vegán jelzőket tüntetjük fel, megkönnyítve a polcon való eligazodást” – egészítette ki Kanyó Roland.

 

Növekvőben az innovatív és speciális termékek kínálata

A biotermékek iránt érdeklődő vásárlók nagyon jó minőségű választékot találnak az ALDI-ban, az áruházlánctól megszokott alacsony áron. „Az áruházlánc beszállítói bio tanúsítvánnyal rendelkező hazai és külföldi beszállítók, újdonság, hogy a bio tej decembertől hazai gyártótól érkezik” – árulta el az ALDI. Mint az ALDI-tól megtudtuk, a legerősebbek a tejtermékek, a növényi italok és a tojás, de szinte minden termék folyamatos fejlődést mutat. A hűtött termékek iránti kereslet is nő, mivel az ALDI egy rendkívül versenyképes, korrekt, állandó és időszakosan kapható termékportfólióval rendelkezik. A termékek egységes arculattal rendelkeznek, és a hűtőben dedikált bio-blokkban kapnak helyet, az ALDI évente többször pedig szórólapos megjelenésekkel is hírt ad róluk.

Az ALDI biotermékei a Natur Aktiv márkanév alatt kerülnek forgalomba, emellett Enjoy Free márkanév alatt találhatóak a laktóz- és gluténmentes termékek. Az ALDI kínálatában elérhető bio- és reformélelmiszerek esetében a vásárlói kereslet évről évre növekvő tendenciát mutat, az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a vásárlók számára is egyre inkább fontosabbá vált az egészségtudatos táplálkozás. A biotermékek és reformélelmiszerek széles kínálatára nagy hangsúlyt fektet az áruházlánc, mint megtudtuk, a vásárlói igényeket folyamatosan vizsgálják, így a piaci igények alapján bővítik a választékot, az állandó szortimentet pedig évente több alkalommal szezonálisan kapható termékek akciójával egészítik ki. A zöldségek és gyümölcsök közül a bio citrom, a bio banán, a bio sárgarépa a legkeresettebbek. Mindemellett néhány termék iránt folyamatos a vásárlói érdeklődés, az ALDI kínálatából a bio-vegán szendvicskrém, a vegán termékek és italok (mandula, zab, rizs), az in & out vegán helyettesítő termékek (sajt, joghurt, tejföl helyett), és étel-intolerancia termékek nagyon népszerűek.

„A szezonálisan, akciósan kapható árucikkek esetében több az innovatívabb termék, míg a szortimentben inkább az alapvető termékek vannak jelen, de a speciális kínálatba tartozik a már említett bio-vegán szendvicskrém is, amely többféle ízben érhető el” – fogalmazott az ALDI, hozzátéve, hogy egyre inkább bővül azon vásárlók köre, akik egészségesen szeretnének élni, és így hajlandóak magasabb árat is fizetni a termékekért, ugyanakkor az árérzékeny vásárlók a konvencionális termékeket választják.

bio48742384 m

A vásárlókra koncentrálva

A megváltozott fogyasztói szokásoknak megfelelően a Lidl áruházaiban is megfigyelhető a megnövekedett kereslet a speciális étrendet vagy igényeket kiszolgáló termékek, így a biotermékek iránt is. Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője elmondta: ebből adódóan az áruházlánc kiemelt figyelmet fordít arra, hogy mind az állandó szortiment részeként, mind pedig a bio és a funkcionális témahetek keretei között megtalálható legyen a magas minőségű és kedvező áru biotermékek széles választéka.

„A Lidl folyamatosan bővülő, változatos biotermék-kínálatának legnépszerűbb termékei közé sorolhatóak a zöldségek, bébiételek, a tojás, valamint a különböző ropogtatni valók” – említette Tőzsér Judit, hozzáfűzve, hogy a Lidl Magyarország a vásárlói igényekkel összhangban minden árucsoportban folyamatosan törekszik új termékek bevezetésére, így a biotermék szortimentjében is egyre több termék kap helyet, többek között a friss zöldségek, rágcsálnivalók, bébiételek, valamint a kávé kategóriában. A magyar fogyasztókra jellemző az árérzékenység, ezért elmondható, hogy a vásárlók kifejezetten a számukra megfelelő ár-érték arányú biotermékeket részesítik előnyben. Tőzsér Judit szerint a biotermékek iránt érdeklődő vásárlók hajlandóak ezen termékekért akár a megszokottnál is magasabb árat kifizetni.

„A vállalat már évek óta dolgozik azon, hogy edukatív módon megkönnyítse a vásárlói döntést, ha a funkcionális élelmiszerekről van szó, így a Lidl csoportosította ezen kategóriába tartozó termékeket az áruházakban, hogy a gondolavégeken kialakított bio és gluténmentes élelmiszereket a vásárlók könnyebben megtalálják. Ezen felül a lidl.hu-n is külön helyet kaptak a bio, laktóz és gluténmentes termékek, valamint az egészséges táplálkozáshoz elengedhetetlen élelmiszerek” – ismertette Tőzsér Judit. A vállalati kommunikációs vezető elárulta, hogy az áruházlánc tematikus heteken hívja fel a vásárlók figyelmét a biotermékekre, ezen kívül évente két alkalommal jelentkezik egy szélesebb élelmiszer és nem élelmiszer termékkínálatot felvonultató ajánlattal.

 

Széles választék mindenkire gondolva

Az egészségtudatosság egyre nagyobb teret hódít Magyarországon is. A magyar emberek táplálkozásában, élelmiszerválasztásaiban a tudatosság trenddé kezd válni. „A tapasztalat azt mutatja, hogy a megváltozott fogyasztói szokásokból adódóan egyre több vásárló választja a magasabb minőségű termékeket” – tudtuk meg a SPAR kommunikációs vezetőjétől. Maczelka Márk hangsúlyozta, hogy a hiteles biotermék mindig drágább, de magasabb minőséget is képvisel, így a bio továbbra is rétegigényt elégít ki. Egy általános magyar család étkezési kultúrája nem a biotermékek palettájához tartozik. A tudatosabb fogyasztók hajlamosak többet fizetni valamiért, ami egészségesebb és a fenntarthatóságot szolgálja.

„A SPAR a saját márkás termékei fejlesztésekor a mindenkori piaci, fogyasztói igényeket veszi alapul. Mivel a lakosság nyitott az egészséges élelmiszer-fogyasztási szokásokra, így ennek természetes hozadékaként bővül, és folyamatosan aktualizálásra kerül az egészségtudatosság jegyében létrehozott SPAR free from, SPAR Vital, SPAR Veggie és nem utolsó sorban a SPAR Natur*pur bio saját márkás termékcsaládjaink kínálata. Saját márkás szortimentünkben egyre nagyobb számban jelennek meg a kiegyensúlyozott étrendbe tartozó, különlegesebb fogyasztói igényeket célzó vagy akár speciális táplálkozási igényeket kielégítő termékek” – fogalmazott Maczelka Márk, hozzátéve: általánosságban elmondható, hogy a saját márka kategóriában nagyot nőtt a bioélelmiszerek kínálata. A SPAR Natur*pur bio termékcsalád köre az idei évben közel 50 új cikkelemmel bővült. A „mentes” élelmiszerek iránti növekvő igény fellendítette a glutén- és laktózmentes élelmiszerek elterjedését a saját márkák között is.

„Gluténérzékeny és laktóz intoleranciával élő vásárlóink egyre több termékkategóriában megtalálják a polcainkon a SPAR free from saját márkás termékcsaládunk cikkeit” – említette Maczelka Márk. Mint megtudtuk, a Lisztérzékenyek Érdekképviseletének Országos Egyesülete és a SPAR közötti licencszerződésnek köszönhetően lehetőség nyílt arra, hogy a vállalat a SPAR free from termékcsaládon belül hazai gyártókkal is fejleszthessen biztonságos és ellenőrzött gluténmentes saját márkákat, amelyeken megjelenik a jól ismert nemzetközi védjegy, az áthúzott gabona szimbólum. Ez a védjegy a mellette megjelenő egyedi regisztrációs számmal együtt jelenti azt, hogy ezek a termékek ellenőrzöttek, megfelelnek az érvényes jogszabályoknak és az Európai Coeliakiás Egyesületek Szövetsége által kidolgozott szigorú követelményeknek.

„A SPAR Magyarország Kft. támogatni és ösztönözni kívánja az egészséges élelmiszer-fogyasztási szokásokat. Fontosnak tartjuk, hogy nyilvánosságot kapjanak a termékkínálatunkban szereplő, kiegyensúlyozott étrendbe tartozó, vagy akár speciális táplálkozási igényeket kielégítő termékeink, melyek között számos sajátmárka is megtalálható. Annak érdekében, hogy vásárlóink könnyedén eligazodjanak üzleteinkben és a termékeink között egyaránt, még 2016 októberében útjára indítottuk a SPAR Életmód kampányt” – ismertette Maczelka Márk. Mint mondta, a kampány részeként a speciális / tudatos táplálkozás körébe tartozó élelmiszereket 5 fő kategóriába sorolták, a kategóriákat pedig színes, egyedi ikonokkal látták el. Az ikonokat keresve minden eddiginél egyszerűbben válogathatnak vevők a SPAR Életmód termékek között. Az egyik ilyen ikon kimondottan a Bio termékeket jelöli minden egyes SPAR üzletben.

(TERMÉKMIX magazin – 2018 december)