A mostani gazdasági környezet mindenkinek – gyártóknak és kereskedőknek egyaránt – feladja a leckét. Az édesipar nehézségeinek kiskereskedelemre gyakorolt
hatásairól Nagy Attilát, az Auchan Magyarország Kft. univerzum igazgatóját kérdeztük.

» Milyennek látja kereskedői szemmel a magyar édesipar helyzetét?
Egyértelmű nehézségeket tapasztalunk az édesség- és kekszgyártás területén. Ez valószínűleg a szomszédunkban zajló háború ­rovására írható, hiszen a termékek zöme külföldön készül, az alapanyagok beszerzése és a szállítás is nehezebb lett. Ráadásul ez azzal is járt, hogy egyes ismert magyar csokoládémárkák ideiglenesen eltűntek a piacról az utóbbi időben.
Talán az édességeknél még jobb a helyzet, de a kekszek tényleg megsínylették a jelenlegi körülményeket. Ennek ellenére az Auchan továbbra is próbálja maximálisan tartani a gazdag édességválasztékát ebben az évben, és ez érvényes az előttünk álló ünnepi időszakra is, amikor ezeknek a termékeknek a fő szezonja van.

» Az energiaválság jelentős hatást gyakorol az édességgyártókra, hiszen a gyártási folyamatok nagy energiaigényűek. Az Auchannál érzékelik, hogy az európai és hazai édesipar bajban lenne?
Az energiaválság hatása nem is annyira az ellátási gondokban jelentkezik, hanem abban, hogy az előállítási költségek jelentősen megemelkedtek. Partnereink visszajelzése alapján a növekvő energiaárak komoly hatással vannak a működésükre és akár a jövőbeni terveikre is. Ezt próbáljuk velük közösen kezelni, igyekszünk féken tartani az árainkat, például különböző akciókkal, hogy vásárlóinknak továbbra is pénztárcabarát ajánlatokat tudjunk kínálni és megtartsuk a versenyképességünket.

» Előfordul, hogy az édesipar szereplői nem tudják teljesíteni a megrendelés volumenét, esetleg tartani a határidőket?
Igen, sajnos előfordult ilyen az elmúlt hetekben, hónapokban és jelenleg is. Abban a pillanatban, amikor egy termék kiesik a kínálatból egy-két hétre, a hasonló jellegű árucikkek iránti kereslet a többszörösére nő. Ezt a helyzetet pedig azonnal és rugalmasan kezelnünk kell, hogy nehogy ott is hiány keletkezzen, ahol nem az ellátás, hanem a hirtelen megnövekedett kereslet okozza a gondot. Ez mostanában egyre gyakrabban állít komoly kihívások elé minket.

» Tapasztalták, hogy alapanyag- és csomagolóhiány miatt, vagy éppen a jelenlegi nehéz gazdasági helyzet okán időszakosan eltűnnek édesipari termékek a szortimentjükből?
Igen, előfordul, hogy egy-egy kedvelt termék időszakosan akár el is tűnik a polcainkról. Ilyenkor nagy hangsúlyt fordítunk a vásárlói kommunikációra, jelezzük, hogy előreláthatóan meddig nem lesz elérhető. Ezzel párhuzamosan pedig igyekszünk a választékunkban meglévő hasonló termékek mennyiségét megemelni és biztosítani a folyamatos elérhetőségüket.

» Hogyan változnak a fogyasztói igények az ­édesipari termékek iránt?
Azt tapasztaljuk, hogy az ár nagyon számít. A kedvezőbb árú, de jó minőségű termékek iránt erősödött meg a kereslet, ezért sokan szívesen veszik már a sajátmárkás édességeket. A vezető nemzetközi vagy hazai nagy márkák esetében pedig az akciók idején ugrik meg forgalom.

» Hogy készül az Auchan a közelgő ünnepi szezonra az édesipari vonalon? Milyen erős szezonra számítanak?
Az idei év tervezésekor még semmit sem lehetett látni abból a rendkívüli helyzetből, amibe kerültünk. Meglehetősen ambiciózus terveket irányoztunk elő, kétszámjegyű fejlődést határoztunk meg, amihez a megváltozott körülmények ellenére is tartjuk magunkat. Ezt úgy próbáljuk elérni, hogy továbbra is egyedülálló választékot kínálunk, közel 600 édesipari termékkel várjuk vásárlóinkat. Erősítjük az egyre népszerűbb, kedvező ár-értéket képviselő sajátmárkás felhozatalt, ugyanakkor megfelelő súllyal képviselik magukat a nagy édességmárkák is az Auchan áruházakban. Hogy csak egy olyan termékkört érintsek, aminek most jön a szezonja, szaloncukorból hatféle sajátmárkás Auchan Nívó és két prémium termékkel készülünk az ismert márkák kínálata mellett.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2022. novemberi szám)

AKTUÁLIS LAPSZÁM DIGITÁLISAN ELÉRHETŐ ITT: