Az elmúlt néhány évben jelentősen megnőtt a termékek sokfélesége a kutya-, macska- és egyéb állateledel-piacon Magyarországon. Ez elsősorban a házi kedvenceink iránti ragaszkodásnak, valamint a gyártók folyamatos termékfejlesztéseinek az eredménye. A kategória még a járvány idején is erősödött, és a megkérdezett piaci szereplők szerint ez a tendencia a következő években sem fog megfordulni a jelenleg emelkedő árak ellenére sem.

Nem csak az ár számít
A boltban lévő választást elsősorban az befolyásolja, hogy ­kutya-, ­macska-, illetve nedves vagy száraz terméket keres-e a vásárló. Az így leszűkített választékból több szempont alapján tudnak tovább válogatni, ezek közül az egyik legfontosabb szerepe az árnak van: nem szabad elfelejteni, hogy itthon még mindig alacsony a ka­lo­rifikus lefedettség (azaz a ­teljes fogyasztásból az ipari eredetű állateledelek aránya) és az ipari eredetű állateledellel etetők több mint 50 százaléka még mindig a saját márkás termékeket választja. Az ár mellett másik fontos szempont az ízválaszték, illetve a kiszerelés, ami tovább segíti a vásárlók választását.
„A magyar vásárlók mindig is az árérzékenyebb vásárlók közé tartoztak, ami az elmúlt időszakban csak tovább erősö­dött. A márkahűség nem igazán jellemző a hazai vásárlókra” – egészítette ki Liptai Orsolya, a Nestlé Hungária Kft. Senior channel managere.
Liptai Orsolya szerint mind a kutya-, mind macskaelede­le­ket tekintve évek óta dinamikus értékbeni ­növekedésről beszélhetünk – ezt a növekedést az elmúlt években a macska­eledelek húzták fölfelé, azonban most ebben ­változás figyelhető meg: az utolsó 12 hónap trendjeit ­figyelve a ­teljes kategória növekedését most már a kutyaeledelek mozgatják jobban felfelé. Ugyanakkor ez az értékbeni növekedés folyamatos volumen­csökkenéssel jár: ez egy ­éveken át ­tartó prémiumizációs folyamat és a folyamatos ­árhatás ­eredménye. „Látható, hogy a magyar fogyasztók a promóciók keresése mellett figyelik a termék­portfólión belüli ­kedvezőbb lehetőségeket is, ami adott esetben egy nedvesről száraz ­tápra, vagy egyadagosról konzervre való váltást is jelenthet”. A volumen­csökkenést ez is okozza, hiszen szárazeledelből kevesebbet fogyaszt a kisállat, mint kizárólagos nedvessel táplálás esetén” – tette ­hozzá. – tette hozzá.
A Nestlé Purina portfóliójában széles választékban találhatók meg a kutya- és macskaeledelek életkorra és életstílusra való tekintettel egyaránt, ráadásul a jutalomfalatokon és leveseken kívül mindegyik termék teljes értékű eledel. „Fogápoló márkánk a Dentalife, ahol a választékban a Small, Medium és Large termékek mellett már az XS-es méret, azaz az egészen kistestű kutyáknak szánt fogápolási jutalomfalat is megtalálható. A macskaeledeleket tekintve pedig száraz kategóriában a Purina One szuperprémium márka termékei között ­megtalálhatók speciális igényekhez igazodó tápok, legyen szó steril, ­szőrlabda kialakulást megelőző, junior, senior, vagy a húgyutak egészségének megőrzésére szolgáló termékről. Ezeken kívül pedig a specialista márkák közül a szuperprémium Pro Plan száraz kutyaeledelek rendelkeznek rendkívül széles választékkal, hogy a vásárlók biztosan megtalálhassák a kiskedvencüknek megfelelő eledelt” – ismertette a termékválasztékot Liptai Orsolya.
A tapasztalat szerint a táplálkozási, egészséggel, életmóddal kapcsolatos trendek az állateledel piacon nagy­jából 2–3 éves csúszással jelennek meg. Bár az emberi táplálkozásban egyre nagyobb szerepe van a vegetáriánus, vegán, flexitáriánus és egyéb növényi alapú, vagy növényi táplálkozást előtérbe helyező étrendeknek, a hazai állateledel ­piacra ez a trend még nem gyűrűzött be. „Emellett fontos azt kiemelni, hogy a hatályos állatvédelmi törvény szerint itthon a vegán étrend kényszertáplálásnak minősül húsevők (pl. ­kutya, ­macska) esetében, így egészséges állatok esetén ezt tiltja a jog­szabály – kivétel ez alól, ha kifejezett ­orvosi javallatra szükséges így etetni az állatokat” – fűzte hozzá.
Az egészségtudatos táplálékok megjelenése mellett a környezettudatosság erősödése, a fenntarthatóságra való törekvés is megjelenik az állateledel gyártók termékei között. Liptai Orsolya szerint jelenleg egy hosszú út kezdetén vagyunk, és még sok évnek kell eltelnie ahhoz, hogy a termékek mind újrahasznosítható köntösbe kerüljenek. A Nestlé vállalása, hogy 2025-re minden terméke újrahasznosított, vagy újrahasznosítható csomagolásban kerül piacra.
„Az idei évben a Dentalife márkánkon jelenünk meg egy új termékkel, amely egy macskáknak szóló fogápolási jutalom­falat” – árulta el Liptai Orsolya, hozzátéve, hogy ilyen termék jelenleg nem elérhető a magyar piacon, így a Nestlé első­ként tud megjelenni ezzel az innovációval.

Fejlesztésekre alapoznak
Balogh Barnabás, a Holland Unió Kft. kereskedelmi ­vezetője gyors és reális átalakulást lát a piacon. Az idei ­évben az állateledelek árai átlagosan több mint 30 százalékot emelked­tek, ezért a vevők racionalizálták a vásárlásaikat. Míg az év első felében még elfogadták az árváltozásokat, ma már a ­rezsi kiadások miatt ­újragondolták a vásárlók a kosár tartal­mát. „A kiskedvencek kiemelt ­helyet foglalnak el a család­ban, így annyi változást látunk jelenleg, hogy értékben ugyanannyit költenek a kisállatokra, mint korábban, csak keresik az alternatívákat” – tette hozzá Balogh Barnabás, hozzá­téve, hogy az elmúlt két félév között óriási a különbség. Ameddig az első félévben a prémiumok ­húzták a ­piacot, addig mára látni, hogy a belépő és ­középkategóriák váltak vonzóbbá.
„A napokba kerül a piacra több új termékünk is. Nyitunk a fogápolás területén és a már jól bevezetett Fincsi ­márkában kedvező áru fogtisztítók kerülnek az áruházak polcaira. Illetve az augusztusban megvásárolt szalámi és alutálka üzemnek köszönhetően érkezik a Fincsi kutyaszalámi is, mely a magyar vásárlói igényekre fókuszálva, 800 grammos kiszerelésben lesz elérhető, hogy a kis és közepes kutyások is praktikusan tudják kitálalni a terméket” – ismertette újdonságait a Holland Unió kereskedelmi vezetője. Balogh Barnabás kiemelte, mindezen túl a vállalat még két kategóriában ­piacra dob alutálkás termékeket azok számára, akik igénylik a magasabb minőséget, de az import termékek megdrágulásával keresik a kedvezőbb árú prémiumot.
A tapasztalat azt mutatja, hogy bár megjelentek a vegán termékek, egyelőre még nem követi a humán trendet a ­piac. Balogh Barnabás szerint a kedvtelésből tartott kis­állatok számára fontos a minőségi hús alapanyag és az abban talál­ható aminosavak. „Ami most szakmai berkekben elindult, az a rovarfehérjés tápok, azonban ezeknek borsos ára van. Innovációkat jelenleg a kényszer fogja szülni, milyen alapanyag érhető el és az hogyan építhető be a receptúrákba” – árulta el lapunknak a kereskedelmi vezető.
A csomagolás terén több változást is tapasztalhattak a ­vevők az utóbbi egy-két évben. „Mostanra rendeződni látszanak a csomagolóanyagok területén tapasztalt anomáliák, természetesen hatalmas áremelések után. Ami már ­észlelhető, hogy a többrétegű komplex csomagolóanyagok, egyszerűsödnek majd a jövőben” – jegyezte meg Balogh Barnabás. A nyomdaipari fejlesztéseknek köszönhetően, már az újra­hasznosított és lebomló anyagok is kiválóan kezelhetők, ­illetve kockázatmentesebb, ha nem kell többféle réteg gyártásánál az alapanyagokra várni.
Balogh Barnabás elárulta, hogy számtalan újdonság készül a Holland Unió gyárában, de ezek még „tervezőasztalon” vannak. A karácsonyi szezonra összpontosítják az újdonságokat, lesz közötte különleges étrendű termékkör, illetve kifejezetten kistestű kutyáknak készült szortiment.
„Vállalatunknál kedvezően alakulnak a belső és külső változások is. A menedzsmentbővítés olyan szinergiákat hozott, amit már most termőre tudtunk fordítani, illetve alig vettük át a bábolnai gyár kulcsait, már több nemzetközi ­nagyláncos megkeresést kaptunk, amelyek nagyon ígéretesek” – fogalmazott a kereskedelmi igazgató.
Balogh Barnabás szerint a legjobb kommunikáció a disztribúció, minél több helyen van ott a termék, annál erősebb a Fincsi vizibilitása. Az újonnan érkező magasabb ­minőségű termékeknél természetesen más a helyzet, itt kampányra lehet számítani. „Bízunk a hazai vásárlókban, hogy nyitottak lesznek az újdonságainkra, ezzel új ízélményekkel gazdagítják majd kedvenceiket” – fűzte hozzá.

Termékfejlesztésekkel egész évben
A vásárlói termékválasztást több minden befolyásolja: különbséget kell tenni a cica- és a kutyatulajdonosok között, illetve az egyes kategóriák között is van eltérés a vásárlás motivációját illetően. „Azt azonban el lehet mondani, hogy az állattartók alapvetően két típusra oszthatóak, vannak, akik érzelmi alapon döntenek, értem ezalatt azt, hogy szép a csomagolás, van egy új íz, ezt még nem próbáltuk ki, cuki az állat a csomagoláson... stb., illetve vannak, akik szigorúan figyelik a beltartalmi/minőségi értékeket is” – fogalmazott a Partner in Pet Food Hungária Kft. cégvezetője.
Szitai Ádám a macskatulajdonosoknak elsősorban a visszazárható tetra csomagolásban megtalálható nedves macskaeledelt ajánlja, ami azon túl, hogy környezetbarát csomagolásban van, négyféle ízben érhető el, melyek mind gabonamentesek. Nagyon kedveltek az éppen kampányban lévő PreVital jutalomfalatok is, amelyek amellett, hogy a gazdák kedveskedhetnek kedvencüknek, még egészségesek is: fogápolókat és vitaminokat, ásványi anyagokat is tartalmaznak.
Kutyatulajdonosok számára a cég Reno márkája többféle jutalomfalatot is kínál, amelyek közül Szitai Ádám kiemelte a Denta Clean fogtisztító terméket, amely funkcionális előnyökkel is jár a kutyák számára, ugyanis kialakításának és keménységének köszönhetően hatékonyan fellép a fogkőképződéssel szemben. Valamint a magas hústartalmú Reno Meatasty termék kétféle ízben igazi csemege a kutyák számára.
„Természetesen van egy vásárlói réteg, akinek fontos, hogy a házi kedvencük vegán ételt egyen – jegyezte meg Szitai Ádám –, azonban azt gondolom, hogy a hazai piacon az ennyire szegmentált termékekre még nincs olyan erős vásárlói igény, mint mondjuk a tőlünk nyugatabbra eső országokban.”
A cégvezető szerint a kutyaeledelek piacán, így a Reno márka esetében is, még mindig a száraz termékek vannak vezető pozícióban. „A kutya szárazeledelek mennyiségben abszolút megelőzik a macskákét, aminek egyik oka, hogy a kapható kiszerelések jóval nagyobbak, mint a cicák esetében” – emelte ki Szitai Ádám, hozzáfűzve, hogy a macskaeledel-piacon azonban már sokkal erőteljesebb a nedves eledelek aránya, amit egyértelműen évek óta az alutasak kategória ural.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a prémium szegmens mindig sokkal jobban növekszik, mint a belépő kategória, vagy a középszegmens, viszont ennek aránya Magyarországon még mindig nagyon kicsi.
„A prémium kategória ugyan sokkal dinamikusabban fejlődik, de mivel a többi kategória is fejlődik, nem tudja ezeket az arányokat eltolni. Amikor a szuperprémium termékekről beszélünk, akkor annak valójában a nagy piacokon van létjogosultsága. Európában a német piac a legnagyobb, utána az angol, francia és az olasz állateledel piac következik, ez a sorrend” – magyarázta a cégvezető.
A PPF is igyekszik a nemzetközi trendekre reagálni, követni. „Cégünk komoly hangsúlyt fektet a fenntarthatóság kérdésre – hívta fel a figyelmet Szitai Ádám –, ezért pár­huzamosan több olyan projekten is dolgozunk, amikkel hamarosan a vásárlók is találkozhatnak mind a PreVital, mind a Reno márkák esetében.”
Mint megtudtuk, a Partner in Pet Food idén is több innovációt tervez bevezetni a magyar piacra. Lesznek a Prevital termékcsaládnak olyan új alutasakjai, amelyekben szerepet kapnak a hozzáadott fűszerek, érdekes ízkombinációk is. Valamint a környezettudatosság jegyében a tetra kategóriát kiterjesztik a Reno kutyaeledel márkára is. „Mindezen túl a jutalomfalat szegmensben mind kutya, mind ­macska oldalon jelentkezünk újdonságokkal” – árulta el lapunknak Szitai Ádám.

Erős a premizáció
„Tapasztalataink alapján a forgalom jelentős részét továbbra is a nagy kiszerelésű száraz tápok és nedves konzervek adják, főleg az alacsonyabb árszegmensekből. Az viszont minden kategória vonatkozásában elmondható, hogy erős premizáció látszik” – mondta Maczelka Márk. A SPAR Magyar­ország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője hangsúlyozta, hogy az ár még mindig elődleges főleg a klasszikus kiskereskedelmi csatornákat tekintve, azonban az élelmiszerláncok piacán a szakcsatornákon túl a minőség is tör előre.
„Az alapválasztékunkon túl az elmúlt időszakban sokat dolgoztunk a premizáción, a választék heterogenitásának (speciális megoldások pl. különböző méretű kutyák ­táplálása, jutalomfalatok, fogápolás stb.) növelésén, hogy a kis kedvencek megváltozott táplálási, higiéniás igényeit ki tudjuk elégíteni” – fűzte hozzá Maczelka Márk.
Mint megtudtuk, az elmúlt időszakban megfigyelhető egy minimális forgalmi részarány növekedés a száraz tápok részéről, azonban az etetés közel 2/3 arányban még mindig nedves (konzerv, alutasak) eledellel történik.
A kommunikációs vezető szerint ennél a kategóriánál is látható, hogy a jó ár-érték arány előtérbe kerül a ­vásárlások során hozott döntések terén: Ahogy említette, promóciós hatások, márkaérték, megszokás, mások ajánlása a lényeges szempontok.

Kedveltek az újdonságok
Mint megtudtuk, az ALDI vásárlói számára az állateledelek esetében is fontos a kiváló ár-érték arány. Az áruházlánc állandó és a szezonálisan elérhető állateledel-kínálatában a vásárlók magas minőségű, megfizethető állateledelek közül választhatnak.
Az ALDI tapasztalatai szerint minden állateledel termékkategória közkedvelt, nagy népszerűségnek örvend, mindemellett a prémium állateledelek iránti kereslet is folyamatosan növekszik: „Az áruház választékában elérhető belépő árkategóriás és a prémium állateledelek iránti kereslet egyaránt folyamatos növekedést mutat” – jegyezték meg, hozzáfűzve, hogy a klasszikus nedves- és száraz állateledelek mellett egyre kedveltebbek a különféle snackek és jutalomfalatok.
Az ALDI állandó kínálatának részét képezi – a kutyák szájhigiéniája szempontjából rendkívül hasznos – a Romeo jutalomfalat, amely erősíti a rágóizmokat és tisztítja a fogakat, valamint a speciális termékek között többféle ízben is megtalálható gabonamentes Romeo Wild Roots ­kutya száraz­eledel. Az akciós kínálat részeként rendszeresen megtalálhatók egyéb jutalomfalatok, speciális termékek is; ­például az üzletlánc kínálatában jelenleg speciális, gabona­mentes állateledelek érhetők el az ételintoleranciával rendelkező kutyák számára.
A vásárlók nap mint nap tapasztalhatják, hogy az ALDI állateledel és állatfelszerelés kínálata folyamatosan bővül. Lapunknak elárulták, hogy az idei évben is számos új termék jelenik meg a választékban. Az újdonságok között megtalálható a Shah Wild Roots 4x85 grammos alutasakos macskaeledel, valamint a 2 kilogrammos kiszerelésben vásárolható, marha, ­illetve csirke ízű Shah száraz macskaeledel. A kutyáknak kínált újdonságok közé tartozik a marhabendőből, marhafülből vagy marhafejbőrből készült Romeo prémium jutalomfalat, a szárnyas és lazac ízű és a szárnyas és pulyka ízű 2 kilogrammos, gabonamentes Romeo Wild Roots kutya szárazeledel. A nagyobb kiszerelések között pedig megtalálható a 10 kilogrammos Romeo teljes értékű kutyaeledel, amelyet marha, rizs és zöldség ízben, valamint szárnyas és zöldség ízben kínál az ALDI.
A diszkontlánc számos kommunikációs elemmel segíti vásárlóit. Többek között a széles termékválasztékra klasszikus, szórólapos és webes megjelenéssel, valamint a közösségi médiumok felületein való kommunikációval hívják fel a vásárlók figyelmét. A vállalat az állatotthonok számára nemrég adománygyűjtést is szervezett, amelynek során a magyarországi üzletek bármelyikében lehetőségük volt a vásárlóknak arra, hogy a nehéz helyzetben lévő állatvédő egyesületek, ­állatotthonok számára – állateledel formájában – adományokat adjanak. Az ALDI állandó kínálatában elérhető, ­cicák és kutyák számára kínált állateledelek bármelyikével támogathatták a környék állatotthonait, állatvédő egyesületeit.

Szélesedőben a kínálat
A kutya- és macskaeledelek esetében nemcsak két nagy forgalmú szegmensről van szó, hanem erős innovációkkal, termékfejlesztésekkel meg­jelenő kategóriáról is. A Tesco áruházakban széles árukészlettel – gyártói brand és saját márkás termékekkel egyaránt – várják a vevőket. A kutya- és a macskaeledelek választékából a praktikus, változatos kiszerelésekben kapható nedves táplálék iránt állandó az érdeklődés, ezeket akár nagyobb kiszerelésben is megvásárolják a kisállattartók. A Tesco ­kínálatbővülése alapján elmondható, hogy folyamatosan nő a nedves ételek iránti igény, azon belül is a speciális, ízesített, vitaminokkal dúsított, magas hústartalommal bíró termékek a kedveltek.
Mint megtudtuk, a Tesco áruházakban növekszik a vegán, öko és speciális igényű házi kedvencek számára kínált termékek forgalma, miközben a gazdik egyre igényesebbnek tűnnek – a termékek csomagolását, összetevőit, környezettudatosságát stb. tekintve is.
A kutya- és macskaeledelekben az összetevők az állatok számára optimális tápértékkel, vitaminokkal, fehérjével, ásványi anyagokkal, szénhidrátokkal stb. bírnak. „A folyamatos fejlesztések eredményeként a vevők ma már bátran választhatják a különféle zöldséggel, vitaminnal dúsított termékeket – tudtuk meg –, hiszen a csomagolásnak köszönhetően a kis kedvencünknek nem szükséges azonnal elfogyasztania a megbontott nedves vagy száraz táplálékot.”
Külön-külön, lakásban vagy szabadban, kertben tartott állatok részére száraztápokból a gazdik széles kínálatból választhatnak. A macskatartók gyakrabban teszik kosarukba a halas, csirkés, baromfi alapanyagú eledeleket, de a tejszínes, zöldséges vagy akár a vegyes ízesítésű termékek alternatívái is kedveltek. A kutyatartók a marha- vagy baromfihúsos eledelek mellett a zöldségféléket, gabonaféléket vagy akár rizst is tartalmazó termékeket vásárolják. Emellett a tapasztalat azt mutatja, hogy egyre nő a vadhúst, belsőségeket tartalmazó, vitaminokkal dúsított, magas fehérjetartalmú eledelek forgalma.

Nem csak az ár számít
A tapasztalat szerint az Auchan áruházakban vásárlók számára az ár mellett fontos, hogy a kiszemelt állateledel jó minőségű legyen és könnyen nyitható-zárható legyen a csomagolás. „Ma már a csomagolóipari vállalatok olyan megoldásokat kínálnak, amelyek segítségével az élelmiszergyártók megfelelhetnek a fogyasztók folyamatosan növekvő igényeinek, és bővíthetik tevékenységüket” – közölte az Auchan Magyarország sajtóosztálya. Az egyre nagyobb kínálatban is elérhető a konzervdobozoknál, műanyagtasakoknál, alumínium tálcáknál és üvegeknél környezetkímélőbb alternatívát jelentő visszazárható élelmiszerkarton számos előnnyel bír - tudtuk meg.
Az erős innovációs termékmegjelenések mellett a kisállat­eledelek több éve megfigyelhető, folyamatosan emelkedő trendje jelentősen felgyorsult, amikor a ­koronavírus-járvány alatt az elszigeteltség okozta magány miatt az átlagosnál többen döntöttek új állat vásárlása vagy örökbefogadása mellett, ami az értékesítés növekedését eredményezte az állateledelpiacon. Mindemellett erősödött az állatok humanizálása, ami a gazdikat minél jobb ellátásra készteti, beleértve a táplálkozást is.
„Bár vásárlóink továbbra is elsősorban a helyhez kötött áruházainkban való vásárlásokat preferálják, amelyek lehetővé teszik a termék közelebbi megismerését és akár az eladóval való konzultációt is – fogalmazott az Auchan ­sajtóosztálya –, az online vásárlás jelentősen megerősödött a járvány időszakában.” Mint megtudtuk, az állateledeleket vásárlók a nagyobb kiszerelésben kínált konzerves nedveseledelek, ­illetve száraztápok mellett a prémium eledeleket is gyakran online vásárolják meg.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2022. októberi szám)

BELELAPOZOK: