Változik a világ és változnak az emberek, tartja bölcsen a mondás – azonban az emberek kávészeretete nem múlik, patetikusan szólva: a kávé örök. A klímaváltozás és a nehéz gazdasági helyzet azonban folyamatos kihívások elé állítja a kávépiacot, így globális összefogásra, változásra van szükség.

Beszélő számok
A kávé egyszerre az egyik legszélesebb körben fogyasztott ital a világon, és az egyik legfontosabb, nemzetközi kereskedelemben forgalmazott áru. A 2021/22-es kávéév teljes termelésére vonatkozó legfrissebb kilátások változatlanok, 167,2 millió 60 kg-os zsák, ami 2,1%-os csökkenést jelent az előző kávéévi 170,83 millió zsákhoz képest. A világ kávéfogyasztása viszont az előrejelzések szerint 3,3%-kal 170,3 millió zsákra nő a 2021/22-es kávéévben, szemben az előző év 164,9 milliójával, ami alapján számolva a fogyasztás várhatóan 3,1 millió zsákkal haladja meg a termelést.
A termelést illetően Közép- és Dél-Amerika hurrikánokkal tarkított kedvezőtlen időjárása nem kedvezett a kávétermesztőknek. Honduras exportja például csak 2022 júliusában 41,1%-kal esett vissza az előző év ugyanezen időszakához képest. 2021 októbere és 2022 júliusa között Dél-Amerika valamennyi kávéformájának exportja 8,5%-kal, 42,24 millió zsákra csökkent. A Dél- és Közép Amerikából, valamint Afrikából érkező kevesebb szállítmányt az Ázsiából és Óceániából érkező magasabb (+16%) export tudta valamelyest kompenzálni.
2022 augusztusában az összes kávéfajta mutatójának átlagárai nőttek. A Robusták erősödtek a legtöbbet, 9,2%-kal emelkedett az áruk, a havi átlagos ára így 109,65 US cent/fontra nőtt.

Rekordfogyasztás
1950 óta az USA National Coffee Association éves fel­mérést készít az amerikaiak kávéfogyasztási szokásairól. A legfrissebb kutatásból kiderül, hogy habár január óta 59%-kal nőtt azoknak a kávéfogyasztóknak a száma, akik azt mondják, hogy az anyagi helyzetük rosszabb, mint négy hónappal ezelőtt volt és a többség már óvatosan is költekezik, de a kávéfogyasztásuk továbbra is két évtizedes csúcson maradt. A 18 éven felü­liek 66%-a fogyasztott kávét a megkérdezést megelőző napon. A kávé így népszerűbb itallá vált az USA-ban, mint bármi más - beleértve a csapvizet is.
A National Coffee Data Trends jelentése szerint a kávé rekord nagy népszerűségre tett szert a fiatalok (18–24 évesek) körében, hiszen a megkérdezettek 51%-a ivott kávét az előző nap, ami meghaladja a 2020 szeptemberében felállított 50%-os rekordot is.
A házon kívüli kávéfogyasztás (a kávéfogyasztók 28%-a) még nem tért vissza teljesen a COVID előtti szintre (2020 januárjában 36%), de a kávé már visszatért a munkába – az amerikaiak 36%-a iszik kávét a munkahelyén, ami 20%-os növekedést jelent 2022 januárja óta. A három legnépszerűbb kávéfajta a latte, az eszpresszó és a cappuccino. A tengerentúlon szívesen kortyolják az ízesített kávékat is, a legnépszerűbb íz pedig a vanília, amit a karamell követ.

Fel van adva a lecke
A 2022-es Nemzetközi Kávénap alkalmából az International Coffee Organization (Nemzetközi kávészervezet) tagjai és partnerei elhatározták, hogy összefognak, hogy a kávéágazatot a lineáris gazdaságból a körkörös gazdaságba mozdítsák át. Teszik ezt azért, hogy megünnepeljék mindazokat, akik keményen dolgoznak azon, hogy elkészülhessen az a hárommilliárd finom csésze kávé, amelyet minden nap élvezünk szerte a világon. Úgy gondolják, hogy fel kell ismerni, hogy a kávéágazat hulladékának új termékekké és alternatív energiaforrásokká történő átalakítása jelentős bevételi- és munkalehetőséget teremt, valamint csökkenti a költségeket a világ több mint 60 kávétermelő országában.
Az innovatív és körkörös megoldások létrehozása és megosztása a globális kávéértéklánc számára elősegíti a gazdasági, társadalmi és környezeti fenntarthatóságot a magtól a csészéig, a gazdálkodóktól a baristákig, a termelőktől a kis­kereskedőkig, végül pedig a tudatos fogyasztóig. A cél, hogy alakítsuk át és találjuk fel újra a kávé globális értékláncát, hogy tisztességes és mindenki számára előnyös gazdasági tranzakciót hozzunk létre, különösen a kávétermesztők számára. El kell távolodnunk a hagyományos kávéüzleti modelltől, amely a kávétermelők és a környezet számára egyre fenntarthatatlanabbá vált, hatalmas hulladéktermeléssel, magas energiafogyasztással és a hulladékok felhasználásának korlátozásával, és olyan inkluzív, körkörös modellek felé kell elmozdulni, amelyek díjazzák a fenntarthatóságot, az átláthatóságot, a minőséget és kemény munkát.