Habár a glutén két kis fehérje keveréke, mégis nagy problémákat tud okozni. A gluténnal szembeni intolerancia hazánkban népbetegség. Fogyasztói oldalról erősödő igény mutatkozik a gluténmentes élelmiszerekre, éppen ezért egyre nagyobb figyelmet kap ez a kategória az élelmiszergyártóktól is, akik nemcsak mentes, de finom termékekkel igyekeznek egyszerűbbé tenni az intoleranciával küzdők mindennapjait.

Zab, a gluténmentes reformélelmiszer
Gosztola Ferenc, a GOF Hungary Kft. zabfeldolgozó üzletág igazgatója elárulta, hogy a kiskereskedelmi termékkínálatukban az Avena GoFit márkanév alatt gyártott eddigi háromféle termékük (Aprószemű Zabpehely, Prémium Zabpehely és Zabpehelyliszt) új csomagolásba került és kiegészült a Zabpehelykorpa, Zabdara és a Szeletelt Zab termékekkel, mely közül az utóbbi kettő kiválóan használható zabkása és különböző főételek köreteinek elkészítésénél.
„Úttörőként jelenünk meg a hazai és az európai piacon a tisztán zabpehelylisztből és vízből készített Avena GoFit instant Zabtésztánkkal, amelyből első körben három típus lesz elérhető a fogyasztóink számára. A hazánkban közkedvelt Fodros kocka mellett egyelőre a Penne és a Fusilli forma szerezhető be” – mutatta be az újdonságot az igazgató.
Gosztola Ferenc elárulta, hogy a tészták a barcelonai Free From világkiállításon debütáltak, ahol óriási érdeklődést keltettek mind a nyugat-európai, mind az ázsiai forgalmazók körében. „Ezek a kiváló tészták nemcsak gluténmentesek, de a vegán előírásoknak is teljes mértékben megfelelnek. A kiskereskedelmi felhasználók 200g-os kiszerelésű termékekkel találkozhatnak hamarosan az üzletek polcain, a nagyfelhasználók és a konyhák számára pedig 4 kg-os csomagolásban lesznek elérhetőek a tésztáink” – tájékoztatott.
Az igazgató úgy véli, hogy a gluténmentes élelmiszereket fogyasztók köre folyamatosan emelkedik. „Mind a belföldi, mind az exportforgalmunk három számjegyű, büszkén mondhatom, hogy folyamatosan növekvő pályán van. Az allergiával és az intoleranciával küzdő fogyasztók esetében alapszükséglet ez a táplálkozási forma. Emellett egyértelműen tapasztalható, hogy a gluténmentes termékeket, az azzal kapcsolatos érzékenység kialakulásának elkerülése érdekében is vásárolják a fogyasztók, de az egészségtudatos és reformtáplálkozásnak is alapvető pillére ez az étrend. A fogyasztók száma és összetétele folyamatosan növekszik, éppen ezért kijelenthetjük, hogy ezen termékeknek egyre szélesebb piaca van” – vélekedett.
A termékfejlesztéseket illetően Gosztola Ferenc elmondta, hogy a zabot Magyarországon, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében saját maguknak termelik, nem függnek az alapanyag beszállítóktól, ezért biztos bázison, hosszútávon gondolkodva, bátran fejlesztik az új termékeiket. „A GOF Hungary Kft. a zabalapú és kizárólag glutén­mentes termékek fejlesztésesében eddig is az élen járt. Célkitűzésünk, hogy az egészséges élelmiszerek körét minél több zabalapú élelmiszerrel bővítsük, megteremtsük az élelmiszerpiacon belül a zabtermékek kategóriáját, és annak vezető szereplőjévé váljunk” – tekintett a jövőbe.

„A lehető legjobb ízvilágra törekszünk”
Szikora Zsolt, a BiOrganik Online Kft. ügyvezetője elmondta, hogy a monokomponensű (egy összetevőjű) termékek tekintetében szinte minden kategóriában vannak gluténmentes termékeik, mint pl. zabpehely, mandulaliszt, quinoa, különféle kásák. Sőt ezek egy része BIO minősítéssel is rendelkezik. „A saját gyártású termékeink, azaz a Veganchef termékcsalád mindegyik tagja gluténmentes. Legbüszkébbek a sajthelyettesítő termékeinkre vagyunk, ezek közül a füstölt ízesítésű szeletelt növényi alapú ­„sajtra” – árulta el.
Az ügyvezető úgy látja, hogy hazánkban a vásárlók igen ár­érzékenyek, így az ár-érték arány az elsődleges szempont a fogyasztók számára a választáskor. „Az akciók ebből kifolyólag szintén sikeresek szoktak lenni. Mindezek mellett vannak márkahű vásárlóink is, és igyekszünk mindent megtenni, hogy a számuk növekedjen” – mondta.
A BiOrganik Online Kft.-nél, ha nem is nagy mértékben, de még mindig tapasztalnak állandó növekedést a gluténmentes termékek vásárlását illetően, amit az eladott termékek mennyisége és a termékkör növekedése támaszt alá. Szikora Zsolt úgy véli, hogy sajnos tényleg sokan vannak, akik a betegségükből adódóan, vagy valamilyen betegség mellékhatása miatt (pl. pajzsmirigybetegség) kénytelenek gluténmentes élelmiszereket fogyasztani. „Viszont vannak olyan visszajelzéseink is, hogy van, aki megelőzésből, vagy divatból eredően fogyaszt gluténmentes termékeket” – tette hozzá.
Mint megtudtuk, a cég gyártóüzeme glutén- és ­állati alapanyagoktól teljesen mentes, tehát még nyomokban- és keresztszennyeződéseket sem tartalmazhatnak az alapanyagaik. „Folyamatosan fejlesztjük a saját előállítású termékeinket, amelyekkel igyekszünk a lehető legjobb ízvilágot elérni, hogy ne kelljen bármilyen tekintetben lemondanunk kulináris élvezeteinkről. Most jelent meg a VeganChef család legújabb tagja, a Vegaföl, ami ízében, állagában nem marad el a hagyományos tejföltől, de természetesen vegán és gluténmentes. Hamarosan megjelenik testvére is, a Tzatziki krém, amely szintén hiánypótló termék, mert vegán és gluténmentes verziója jelenleg még nincs a hazai piacokon” – tájékoztatott.

Kellenek az újdonságok
Hunya Krisztinától, a Biofood Tra­de Kft. értékesítési vezető­jétől megtudtuk, hogy a cég Extrudo bio – extrudált ízesített szeletekkel és rudacskákkal, extrudált édességekkel, többféle zsemlemorzsával és babapiskótával, a Lima bio édes chili szósszal, cikória­kávékkal, gabonaitalokkal, valamint főzőkrémekkel van jelen a hazai gluténmentes termékek piacán. „Ezek mellett még ott van az összes Bauer bio gyümölcs- és zöldséglevünk, a Bio Tigers szűretlen almaecetünk és a La Bio Idea babjaink, amik nem jelölten ugyan, de mind mentesek” – ­tette hozzá.
Az értékesítési vezető elmondta, hogy a Lima bio cikóriakávék egyedülállóak a piacon, mert teljesen mentesek és emellett nagyon finomak is.
„A cikória pozitív hatást gyakorol egészségünkre, csökkenti a gyulladást és a vércukorszintet, valamint az emésztést is javítja. Kiváló inulinforrás is, amely egy olyan prebiotikus rost, ami elősegíti a fogyást és a bélrendszer megfelelő működését. Ezenfelül tartalmaz még néhány mangánelemet és B6-vitamint, melyek jó hatással vannak az agyra” – tájékoztatott.
Sok termékből nem létezik még mentes változat, ezért Hunya Krisztina úgy gondolja, hogy a gluténmentes termékek piacán az újdonságokkal lehet a leginkább kitűnni, amit ebben a sorban a minőség és az ár-érték arány követ. „Ha valami végre elérhető, finom és jó az ára, akkor a vásárlónak teljesen mindegy, hogy ki gyártja” – vélekedett.
Az értékesítési vezető úgy látja, hogy folyamatosan nő a különböző ételintoleranciában szenvedők köre és azok ­közül is a legnagyobb mértékben a gluténérzékenyek száma. „Véleményem szerint főként a mentes étrendet követők keresik ezeket a termékeket, de szerencsére az évek folyamán eljutottunk már oda, hogy vendégségben vagy vendéglátóipari helyeken is egyre jobban odafigyelnek a mentes ­választékra” – tette hozzá.
A cég forgalmi adatai azt mutatják, hogy kis mértékben ugyan, de növekedés tapasztalható a gluténmentes termékek értékesítését illetően. „Nyilván, ha több helyen ­elérhetőek lennének a termékeink, az jó lenne nekünk és a vásárlóknak is” – hangsúlyozta. A jövőbeli terveket illetően Hunya Krisztina elmondta, hogy jelenleg több gyártóval és beszerzővel is folynak az egyeztetések. „Szeretnénk kenyérliszt- és lepénytészta keverékeket, süteményporokat és kókuszpasztát is importálni” – árulta el.

Az ostyalapocskák „mindent tudnak”
Terbe Zsolt, a Ginto Trade Kft. ügyvezetője emlékeztetett rá, hogy 2022 nyarán az új dibette brandnév alatt cégük megújította teljes ostya portfólióját. „Így a cukor helyett fruktózzal készülő 50 grammos termékek, a mártatlan citrom ízű és kakaós ostya, a 26 g-os narancsos és kakaós krémmel töltött étmártott szeletek, és a 120 g-os ét parányunk is gluténmentes lett. Fogyasztóink megelégedésére dibette gluténmentes ostyáink között hozzáadott cukor nélküli termékcsalád is polcokra került. Ráadásul a cukor helyett ezen termékeknél az eritritet használjuk édesítőszerként, melynek glikémiás indexe „0”! E termékcsaládunk 40 gr-os kiszerelésű citrom ízű, és kakaós krémmel töltött mártatlan ostyából, valamint 26 g-os mogyorós étmártott és kókuszos tejmártott szeletekből áll. Novemberre pedig a 96 g-os ét­csokoládéval mártott mogyorós és feketeribizlis ostyalapocskáink is gluténmentessé válnak. Ennek a két terméknek a különlegessége, hogy így glutén- és laktózmentesek is lesznek a hozzáadott cukor nélküli tulajdonságuk megtartása mellett, melyre a legbüszkébbek leszünk” – nyilatkozta.
Az ügyvezető úgy véli, hogy a gluténmentes piac bővülését a kereslet megnövekedése generálja, s ma már nem csak a klasszikus értelemben vett alapvető lisztes, kenyéráru termékek a népszerűek, hanem a csokoládék, kekszek és ostyák körében is keresik a fogyasztók a gluténmentes termékeket, melyek értékesítésére a boltok is nyitottak, és ­folyamatosan bővítik a választékukat ebben a szegmensben. S habár természetesen az ételallergiában szenvedők adják a ­vásárlások alapját, de a gluténmentes termékeket fogyasztók ­köre ­mára már sokkal szélesebb, hiszen a tudatos fogyasztók is ­szívesen vásárolnak ezen termékek közül.
Terbe Zsolt felhívta rá a figyelmet, hogy a dibette gluténmentes ostya termékcsaládot úgy alakították ki, hogy az abban lévő ostyáik más, a fogyasztók számára hasznos és előnyös tulajdonságokkal is rendelkezzenek, mint a laktózmentesség, vagy a hozzáadott cukor nélküli készítés, ezzel is segítve a tudatos és rászoruló fogyasztók igényeinek minél magasabb szintű kiszolgálását.
Az idei terveket illetően Terbe Zsolt elmondta, hogy a dibette termékcsalád átalakulása és az ostyák gluténmentessé válása lezajlott 2022-ben. „Ez év utolsó negyedéve és a ­jövő év a költséghatékonyságról, az energiafelhasználás optima­li­zálásáról fog szólni, hogy a brutális gázár és villanyár növekedésének ne az egészét kelljen a fogyasztók felé ár­változások formájában tovább hárítani. De minden nehézség mellett szeretnénk újabb ízekkel bővíteni termékcsaládjainkat” – árulta el.

Legyen finom is!
Jurina Annamária, az Auchan Magyarország kategóriamenedzsere úgy látja, hogy a mentes termékek iránti kereslet folyamatosan nő, egyre több az olyan egészségtudatos vásárló, akinek nincs feltétlen egészségügyi problémája, de egészségének megőrzése érdekében kerüli táplálkozásában a finomított cukrot, búzalisztet, tartósítószereket, adalékanyagokat és ízfokozókat. „Egyre nagyobb a kereslet a gluténmentes termékek iránt is, így széles kínálattal várjuk vásárlóinkat ezen a téren is” – fogalmazott.
Mint megtudtuk, az Auchan áruházak minden szükségletben széles és mély választékot kínálnak vásárlóik számára. „Idén áprilisban újult meg a kínálatunk, kiegészülve az addig csak online elérhető, valamint import sajátmárkás termékekkel” – tájékoztatott.
A legkeresettebb gluténmentes termékeket illetően a menedzser elmondta, hogy a gluténmentes rizscsipszek, reggeliző termékek, granolák, kekszek, valamint müzliszeletek azok a termékcsoportok, amiket a vásárlók a leginkább keresnek. „Idén megnőtt a lisztek iránti kereslet is, való­színűleg egyre többen választják az otthoni sütés lehetőségét” – tette hozzá.
Jurina Annamáriától megtudtuk, hogy ennél a termékkörnél nagyon fontos a vásárlónak, hogy élvezeti értékkel is bírjon az általa választott élelmiszer, így a minőséget, az ízt mindenképpen figyelembe veszik. „Úgy látjuk, egyre népszerűbbek a sajátmárkás termékeink ezen a területen is, ­hiszen ár-érték arányuk nagyon kedvező. Az akciók egyértelműen növelik a vásárolt mennyiséget” – vélekedett.
A menedzser tapasztalatai szerint nem csak az ételallergiások keresik a gluténmentes termékeket. „Manapság az egészséges életmód egyre nagyobb hangsúlyt kap, ezért az egészséges termékek iránt folyamatosan nő a kereslet” – mondta, hozzátéve: „a vásárlók leginkább online tájékozódnak a gluténmentes választékról, ezért vállalatunknál kiemelten kezeljük az Egészség Piac termékeit az online felületünkön is.”

Az alapélelmiszerek a legkeresettebbek
Lakatos Erika, a Kifli.hu speciális és vegán termékek felelőse arról számolt be, hogy folyamatosan nő a kereslet a gluténmentes termékek iránt. „A termékkörök évről évre nőnek. Szinte mindenből lehet ma már gluténmenteset kapni, hiszen a vevők szeretnek több opcióból választani” – mondta, hozzátéve, hogy a Kifli.hu-nál is népszerű ez a termékkategória, amire az online élelmiszer szupermarketben is nagy figyelmet fordítanak, így elég gyors ütemben növekszik náluk a gluténmentes kínálat.
A termékfelelős elmondta, hogy főleg gluténmentes tésztákat, kenyereket, liszteket és édességeket – inkább az alapélelmiszereket és az akciós termékeket keresik náluk a fogyasztók.
Lakatos Erika úgy látja, hogy a gluténmentes termékek vásárlásánál elsősorban az ár élvez prioritást, mivel általában azért többe kerülnek a gluténmentes verziók, mint a hagyományos társaik. „Ezután jön a kiszerelés, illetve például lisztek esetén nagy előny, ha van rajta receptúra ajánlás az elkészítéshez” – tette hozzá.
A termékfelelős úgy véli, a többség intolerancia miatt keresi a gluténmentes termékeket. „Akadnak viszont olyan vásárlók is, akik táplálkozási trend miatt hagyják el a glutént, mert azt hallották róla, hogy káros. Sokaknak puffadást okoz anélkül, hogy cöliákia állna fent és javulást érzékelnek a glutén elhagyásával” – mondta.
A vásárlók edukációját illetően Lakatos Erika ­elmondta, hogy abszolút szükség van rá ezen a téren is, hiszen sajnos sokszor maguk az érintettek sem tudják, hogy hogyan kell helyesen kivitelezni az adott diétát, vagy nem ismerik megfelelően a felhasználható élelmiszerek körét. „A glutén esetében sokakban az a tévhit él, hogy az valamilyen ­káros anyag, pedig csak egy fehérjéről van szó. A ­laktóz- és a tejfehérjementes kifejezéseket rendszerint keverik az ­emberek. A cukormentes termékek esetében pedig sokszor az nem egyértelmű a cukorbetegek számára, hogy melyek azok a cukorpótlók, amelyek a legoptimálisabbak számukra” – magyarázta.

Inspirációra van szükség
„A gluténmentes termékek iránti, folyamatosan növekvő igényt boltjainkban is nap mint nap tapasztaljuk. Ezen trendek és egy, a Nielsen által a PENNY számára készített életmód-felmérés eredményére alapozva döntöttünk úgy, hogy üzleteinkben kiemelt figyelmet szentelünk a mentes árucikkeknek. A PENNY üzleteiben található egészségszigeteken dedikált blokkban, egymás alatti polcokon kiemelve helyezzük ki a gluténmentes száraz kínálatunkat, hogy vásárlóink még könnyebben találják meg a keresett árucikkeket” – tudtuk meg Kazatsay Esztertől, a PENNY magyarországi kommunikációs vezetőjétől.
A PENNY gluténmentes szortimentjét illetően a vezető úgy fogalmazott, hogy választékukban kiemelten fontos szerepet szentelnek az egészségtudatos termékeknek. „Közel húsz gluténmentes árucikket tartunk folyamatosan az egészségszigetünkön, a pékáru polcokon további termékeket találnak vásárlóik. A sajátmárkás felvágottak között pedig 50 termék esetében beszélhetünk mentességről. Kiemelt célunk, hogy ez a választék egyre színesebb legyen. Fontos, hogy kínálatunk folyamatosan meg tudjon újulni mind az állandó választék, mind pedig az időszakos akcióink esetében” – mondta.
A PENNY gluténmentes választéka a „FREE” sajátmárka alatt található meg. „A legkeresettebb termék a gluténmentes kenyérliszt és lisztkeverék, amelyek hasznos alapanyagai számos mentes lisztes terméknek. Emellett a tízóraira és uzsonnára fogyasztott puffasztott rizsszeletek is rendkívül sikeresek” – árulta el.
Mint megtudtuk, a kereskedők többségénél egy adott igényre nem található több alternatíva a gluténmentes kategóriában, így eleve kevés márka található meg a piacon. „Ezért mi, a PENNY-nél inkább a választék szélesítését tűztük ki fő célunkként. Természetesen vásárlóink számára kiemelten fontos a termékek kiváló ár-érték aránya, és ezt gluténmentes termékeink esetén is folyamatosan biztosítjuk számukra” – magyarázta.
A vezető úgy véli, hogy az ételallergiásokat nem az éppen uralkodó táplálkozási trendek, hanem a kényszer ­vezeti a használatra, de vannak olyan fogyasztók is, akik egészségtudatosságból választanak mentes alternatívát. „A mentes termékek a hagyományos verziókhoz képest általában magasabb árkategóriában jelennek meg, ezért tapasztalataink szerint a „hobbi” gluténmentes fogyasztók aránya nem jelentős” – mondta.
Kazatsay Eszter szerint általánosságban elmondható, hogy a mentes vásárlókra a tudatosság és tájékozottság jellemző. „Mivel náluk a nem megfelelő táplálkozás kellemetlenséget, akár súlyos tüneteket is okozhat, ezért jellemzően kellő ismerettel rendelkeznek a fogyasztható alternatívákkal kapcsolatosan. Nekik az edukáció helyett sokkal inkább inspirációra van szükségük, hogy ők is minél változatosabban tudják alakítani étrendjüket” – fogalmazott.

A vásárlók tudják, mit keresnek
Maczelka Márk, a SPAR Magyar­ország Kft. kommunikációs vezetője is úgy látja, hogy a gluténmentes termékek iránti kereslet változatlanul növekszik Magyarországon. Az érintett vásárlók pedig folyamatosan keresik az újdonságokat. „Azt tapasztaljuk, hogy egyre tudatosabbak a vásárlók és tudják mit keresnek” – mondta.
„Saját márkában a SPAR Free From termékcsaládunkkal kívánjuk a vásárlók igényeit kielégíteni, amely magában foglalja a gluténmentes és a laktózmentes saját márkás termékeket is. A legkeresettebb termékek az alapvető élelmiszerkategóriához tartoznak, de minden termékkategóriában törekszünk gluténmentes termékeket ­megjeleníteni saját márkás vagy gyártói csomagolásban” – tudtuk meg.
A kommunikációs vezető szerint a magyar vásárlókra mindig is jellemző volt az árérzékenység, ami a gluténmentes termékek esetében sincs másképp. A gluténmentes terméke­ket fogyasztók köre Maczelka Márk véleménye szerint sem korlátozódik azokra, akik egészségügyi problémáik miatt kényszerülnek rá. „Egyre többen keresik ezen termékeket megelőzés, vagy életmódváltás miatt” – mondta.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2022. októberi szám)

aktuális lapszám digitális verziója elérhető ITT