Az egyre színesebb palettával rendelkező fűszerpiac recesszióállónak számít, mivel a fogyasztók egész évben vásárolnak és fogyasztanak fűszereket, fűszerkeverékeket. A globalizációnak, valamint a gasztronómiai forradalomnak is köszönhető, hogy a klasszikus fűszerek mellett szívesen próbálják ki az egzotikus, pikáns fűszerkeverékeket a fogyasztók.

Fűszerezett lehet az ősz
A fűszereket egész évben használják a háztartások, azonban vannak kifejezetten szezonálisan használt fűszerek és keverékek.
Bruszt László, a Lacikonyha Magyar­ország Kft. ­ügyvezetője szerint az őszi-téli szezon szól egyesek szerint igazán a fűszerekről: az emberek ilyenkor előszeretettel adnak az ételekhez melegítő hatású mono fűszereket – pl. szerecsendió, fahéj, szegfűszeg –, és készítenek a nappali időszak rövidülésével tartalmasabb fogásokat kész fűszerkeverékekkel, például sertéssel, sültcsirkével, majd előkerül a fasírthoz, halakhoz, oldalashoz és a mézeskalácshoz és forralt borhoz használható keverék.
„Társaságunknál a levesek és a Lacikonyha paprikák is keresettek ebben az időszakban. Házias és krémleveseink is gyorsan elkészíthetőek és felmelegítenek a hűvös évszakok­ban” – fűzte hozzá Bruszt László.
Mint megtudtuk, a vállalat beszerzési folyamataira elsősorban az időjárás viszontagságai jelentenek kihívást ­hosszabb távon, hiszen a szárazság és a hektikus csapadékos időszakok, a Föld több országában is tervezhetetlen hatással ­vannak a fűszer-terményekre.
„Ez érintheti azok mennyiségét és minőségét is – jegyezte meg a Lacikonyha Kft. ügyvezetője. – Miután szigorú minőségellenőrzési rendszereket működtetünk, ezért itt folyamatos erőfeszítéseket teszünk a minőség garantálása érdekében.”
A vevők már találkozhattak a szeptemberben indult ­országos fogyasztói promócióval, amelyben november ­végéig mindazok részt vehetnek, akik bármilyen Lacikonyha vagy Ízmester terméket vásárolnak és a vásárlást igazoló blokkot feltöltik a www.nyeresize.hu oldalra egy regisztrációt ­követően. Mint megtudtuk, a promócióban minden ­vásárló akár már egy feltöltéssel indulhat a fődíjért. Izgalmas ­napi és heti nyeremények, valamint a 1,5 millió Ft fődíj várja a játékban résztvevőket. A promóciót elsősorban a termékek csomagolásán népszerűsíti a cég, s intenzív social media, ­illetve online kampánnyal támogatják a sikerét.

Minden alkalomra
Szűts Ágnes, a KOTÁNYI Hun­gária Kft. marketing menedzsere szerint az utóbbi évek gasztro­forradalma nyitottabbá tette a magyar fogyasztókat: a klasszikus hazai ízeken túl a világkonyha különböző trendjei is egyre népszerűbbek.
„Elterjedt a grillezés, így a férfiak önálló célcsoportként is a látókörünkbe kerülnek a nyáron, de a vegetáriánus, flexitáriánus és a tudatos életmód híveinek is rendszeresen jelentkezünk ajánlattal – ­említette. – Idén őszre ezért vendégváráshoz és egészséges nassoláshoz mártogatósok elkészítéséhez nyújt segítséget a KOTÁNYI ’Secrets of’ termékcsaládjának három új tagja: a Salsa, Avokádókrém és Hummus fűszerezésére szolgáló mixek” – ismertette a KOTÁNYI ­újdonságait Szűts Ágnes.
A felgyorsult életvitel egyik velejárója, hogy a főzésben is az időtakarékos megoldásokra törekszik egyre több fogyasztó.
„A KOTÁNYI Quick & Easy termékcsaládja nem véletlenül vált nagyon gyorsan a hazai piac egyik legsikeresebb új fűszerkeverék-családjává” – jegyezte meg a marketing menedzser, hozzátéve, hogy az új termékcsalád olyan 15–20 perces fogásokhoz kínál pontos fűszerezést, amelyek receptjét a csomagoláson is megtaláljuk az étel fotójával együtt: mediterrán salátákhoz, tortilla-tekercsekhez, sült halakhoz, serpenyős zöldségekhez, olaszos tésztákhoz, currys ételekhez és sok más népszerű fogáshoz találunk Quick & Easy fűszert az áruházak polcain – eleve újgenerációs csomagolásban.
Mint megtudtuk, a mono fűszerek toplistája évek óta változatlan hazánkban: fekete bors, fokhagyma, fahéj, kömény, babérlevél és persze a paprika – éves szinten nézve. A téli időszakban azonban – különösen karácsonykor – az illatos fűszerek közül a szegfűszeg és szerecsendió is előtérbe kerül, illetve a különlegesebb mono fűszerek iránt is nő az érdeklődés. Hosszú távon pedig a chili tűnik egyre népszerűbbnek, illetve tarka borsot is többet használnak a magyar fogyasztók, mint valaha.
Szűts Ágnes elárulta, hogy az év végi slágertermékek a KOTÁNYI-nál továbbra is az olyan jól bevált, klasszikus húsételekhez való mixek, mint a Ropogós sült ­csirke, illetve az édes oldalról a Mézes sütemény és Forralt bor keverékek.
„Jól szerepelnek a KOTÁNYI Quick & Easy termék­család tagjai is, amelyek az ünnepi készülődésben, illetve a rohanós hétköznapokban nyújtanak nagy segítséget. Idén ráadásul bővítettük a termékpalettát és a saláták, valamint tésztás ételek mellé már húsos egytálételek könnyű és gyors elkészítéséhez is segítséget adunk” – egészítette ki a kínálat felsorolását, megemlítve, hogy valódi újdonságot képviselnek a gourmet fogyasztók körében a füstölt só és bors termékek, amelyek segítségével igazán különleges ízélmény érhető el. A füst abszolút trendnek tekinthető, így a jövő évi fejlesztéseik is ebben az irányban indulnak.
Szűts Ágnes kiemelte, hogy a klímaválság a fűszerek termesztését is nagyban befolyásolja, így már a beszerzésnél is érződik, ha egy évben nem optimálisan alakul az időjárás. Alapanyagait szó szerint szerte a nagyvilágból szerzi be a cég, ezért a fűszerek eljuttatása a feldolgozóüzemekbe komoly logisztikai költséggel jár. Ez az iparág is kifejezetten nagy energiafelhasználó, amely kihat a termékek árára.
„Az már a tavalyi eredményekből is látható volt, hogy a nominális növekedés mögött az árszínvonal emelkedése áll az FMCG piacon, és ez alól nem volt kivétel a fűszerek piaca sem” – magyarázta.
„A Horeca Gourmet termékeinknél már 100 százalékban rePET csomagolásra váltottunk. A fogyasztói csomagolásoknál a zacskós termékek esetében azonban nagy kihívás a fenntarthatóbb csomagolási formák bevezetése, hiszen nehéz azt az ideális csomagolóanyagot megtalálni, amely a fűszerek aromáinak megőrzését és a fenntarthatósági szempontokat is szolgálja. A mostani csomagolásváltással nagy lépést teszünk előre, amellyel éves szinten 70 tonna műanyag kibocsátását spóroljuk meg az új Kotányi zacskók bevezetésével és továbbra is folyamatosan dolgozunk azon, hogy egyre jobb megoldásokat találjunk” – fogalmazott a KOTÁNYI marketing menedzsere.
Az utolsó negyedévre már megfelelő láthatósággal találják a fogyasztók a polcokon az új ruhába öltöztetett KOTÁNYI termékeket. Mint megtudtuk, egységes, letisztult kategória-szín­kódok segítik majd a tájékozódást. A KOTÁNYI branding jobb olvashatósága szintén segít a választásban azoknak, akik a hagyományt és minőséget keresik. A KOTÁNYI ízek megőrzését a sokrétegű csomagolás garantálja. „Az őszi-téli szezonban kommunikációnk középpontjában a megújult megjelenés bemutatása lesz, hiszen a mixek esetében jelentősen frissül majd az arculat. A KOTÁNYI termékek friss megjelenésének megismertetését az offline és az online térben is erősíteni fogjuk” –  árulta el Szűts Ágnes, megemlítve, hogy a hagyományos médiatípusok közül a tévében, valamint vezető gasztromagazinokban lesz jelen a márka, online kommunikációban pedig display kampány és hagyományos hirdetések erősítik majd a márkát.

Reagálni kell a piaci változásokra
„A fűszertrendeket illetően egyre inkább a minél több mindentől ­való mentesség a jellemző, ezért termékkínálatunkat mi is ezen ismérvek és piaci igények alapján bővítjük kiskereskedelmi és gasztro vonalon egyaránt” – fogalmazott Zanati-Pethő Anita, a Böllér-Fűszer Kft. kisker-gasztro üzletág vezetője, megemlítve, hogy a Konyhavarázs fűszerkeverék brand születése is ennek köszönhető az elmúlt években, melynek tagjai ízfokozó, adalékanyag és színezék nélkül készülnek.
Mint mondta, a piacon számos gazdasági tényező érezteti hatását: energiaválság, nagy mértékű üzemanyagár-emelkedés, árfolyamemelkedések. Továbbá az áru egy része termőhelyi országból hajós konténeres szállítás útján érkezik, mely szállítási forma jelentős nehézséggel küzd. „Úgy gondoljuk, azok a gyártók tudnak ebben a gazdasági környezetben továbbra is fennmaradni, akik a leggyorsabban reagálnak a piaci változásokra minden téren” – fűzte hozzá Zanati-Pethő Anita.
Az egykomponensű Böllér termékek keresletével kapcsolatban két erős hatás figyelhető meg: karácsony előtt kiemelten keresetté válik két illatos fűszer, a fahéj és a szegfűszeg, melyek nagyon kedveltek édességek és sós ételek terén egyaránt. A másik jelentős hatás, hogy az őszi és téli időszakban a házi disznóvágások miatt a paprika és a majoranna jóval keresettebb, mint az év többi időszakában – tudtuk meg.

A vásárlókat is megkérdezték
Maczelka Márk, a SPAR Magyar­ország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője szerint a tapasztalat azt mutatja, hogy a korona­vírus-világjárvány az otthonfőzést erősen fellendítette, melyhez köthetően a fűszerek forgalma is jelentősen megnőtt. A fűszertermékek iránti kereslet az erős felfutás után sem esett vissza, sok háztartás megszerette, megszokta az otthonfőzést.
A széles állandó szortiment az őszi-téli időszakban kiegészül téli szezonális termékekkel, mely mono fűszerek esetén a kardamon, ánizs, csillagánizs, reszelte ciromhéj, fűszerkeverékeknél mézeskalács, almás sütemény fűszerkeverék, forralt bor, puncs ízesítő összességének kiemelését jelenti. Maczelka Márk elárulta, hogy a SPAR nemcsak az édes téli szezontermékekre gondol, hanem a sós ételekre is, így szezonális termékként a szortimentbe került az ünnepi sültek (almás-fahéjas aroma), a töltött káposzta fűszerkeverék, valamint a kocsonya fűszersó.
„Számunkra fontos, hogy minden vásárlói igényt kielégítsünk, és hogy szortimentünket annak megfelelően alakítsuk. Ezért ez év elején a SuperShop-vásárlóink körében véleménykutatást végeztünk a fűszerhasználatukra vonatkozóan, hogy ennek megfelelően mi az, amit megtalálnak és mi az, amit hiányolnak a szortimentünkből. A felmérés eredményes volt, szinte 100 százalékban megtalálhatóak az általuk használt termékek a választékunkban” – említette Maczelka Márk, hozzátéve: a kérdőív eredményéből az is kiderült, hogy extra termékek iránt is van kereslet. Ezért szeptembertől kizárólagossággal bevezetésre kerül az INTERSPAR szortimentjébe a Carmensita termékcsalád, mely őrlőmalmos, szórófejes fűszersókat (hús, hal, tengergyümölcsei, zöldség, tészta ételekhez) és exkluzív termékeket (sáfrány, szárított paprika) tartalmaz. „Ezek mellett folyamatosan bővítjük a nemzetek konyhája szortimentünket is. Ebben a kategóriában leginkább a távol keleti ízek iránt van kereslet” – fűzte hozzá a kommunikációs vezető.
„A termékek mennyiségi kereslete az előző évhez képest az első 3 hónapban némi csökkenést mutatott, ennek oka 2021. év elején a Covid-hatás miatti keresletnövekedés, azonban áprilistól kezdve keresletnövekedést látunk ismét” – ismertette Maczelka Márk, megjegyezve, hogy a jelenlegi gazdasági helyzet miatt az év hátralévő részében várható lesz, hogy az otthonfőzés megint előtérbe kerül, így a fűszer kategóriánál is növekedésre lehet számítani.

Az egyedi fűszerek is kedveltek
Az Auchan fűszerkínálata terméktípusonként a fűszerek és fűszerkészítmények, fűszerkeverékek, a só és sóhelyettesítők, valamint a fűszernövények és fűszerek szegmensére oszlik. A gyógynövény-szegmenst ismét kakukkfűre, bazsalikomra, oregánóra, petrezselyemre és más fűszernövényekre bontják. Hasonlóképpen a fűszerszegmensnél borsra, fahéjra, szegfűszegre, szerecsendióra és egyéb fűszerekre oszlik. A vevők vásárlói szándéka főként az otthoni felhasználás szerint változik: az elmúlt egy-két év a gasztroforradalomról szólt hazánkban, így a fűszerek is nagyobb szerepet kaptak az otthoni sütés-főzésben.
Az áruházlánc polcain is növekedett a fűszerkínálat, ami jelzi, hogy a fűszerpiac résztvevői a különböző ízlésvilágok preferenciáinak megfelelően bővítik választékukat. Mint megtudtuk, a mono, alapfűszerek forgalma egész évben kiegyensúlyozottnak tekinthető, igaz, egy-egy ünnepi szezonban megnő a kereslet egyes mono fűszerek iránt (só, bors, babérlevél), de ilyenkor a sülthúsokhoz, illetve a süteményekhez kapható fűszerkeverékek is bekerülnek a kosarakba. Feltehetően az immunerősítés biztosítása miatt a koronavírus-válság alatt valamivel megnőtt a gyógyhatású, népi orvosi zöldfűszerek, mint például a zeller, fokhagyma, valamint a kurkuma és a gyömbér forgalma.

Kedveltek az újdonságok
Az ALDI tapasztalata szerint a ­vevők egyre nyitottabbak a nemzetközi konyha által használt ­fűszerekre, előszeretettel választják az ázsiai és az orientális konyhára jellemző fűszereket, fűszerkeverékeket. A szegmensben mind az alapvető fűszerek, mind a fűszerkeverékek esetében növekvő tendencia figyelhető meg.
„Jellemzően a nyári, befőzési időszakban a fűszerek közül keresettebbé válik a mustármag, a kapor, bár többnyire ebből a fűszerből az ilyen típusú ételekhez a friss és nem a szárított változatot használják a vásárlók. A téli szezonban a szegfűszeg, a fahéj, a vanília, illetve – a mono fűszerek mellett – az ünnepi időszak süteményeihez elengedhetetlen mézeskalács fűszerkeverék válik keresetté” – fogalmazott az ALDI sajtóosztálya.
Mint megtudtuk, a téli időszakban, az ünnepek közeledtével az üzletláncban kapható fűszerkeverékek esetében jól látszik a forgalomnövekedés a sütéshez kapcsolódó keverékeknél, illetve a karácsonyi, ünnepi fogások elkészítéséhez nélkülözhetetlen fűszereknél. Ide tartoznak többek között a halételek fűszerezéséhez való termékek, illetve a mindig népszerű pirospaprika is.
Az ALDI tapasztalatai szerint az idei évben a legkeresettebb mono fűszerek közé a petrezselyem, a majoránna, a paprika, a só és a fekete bors tartozik.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2022. októberi szám)

BELELAPOZOK