A gyártók szerint a vásárlók nyitottak az újdonságokra, az új ízekre, úgyhogy valószínűleg csak a pénztárcánk fog határt szabni abban, hogy milyen és mennyi grilltermék kerüljön a kosarunkba.

Sikeres nemzetközi ízek
Az elmúlt majdnem 2 év a Covid hatása alatt telt, ami a grilltermékek fogyasztására jó hatással volt, mivel az emberek inkább otthon voltak, mint utaztak volna. „Eddigi tapasztalatok alapján azt mondhat­juk, hogy a Covid hatására megváltozott fogyasztói szokások pozitívan tudják ellensúlyozni az egyéb, hátrányosan befolyásoló hatásokat” – fogalmazott Benkő András, a Kaiser Food Kft. kereskedelmi és marketing igazgatója.
A megnövekedett fogyasztói igények a nagyobb kiszerelésű termékek forgalmának emelkedését hozták.
„Általánosságban látható, hogy az adott kategória kiemelkedő brand termékei a diszkontereknél egyre inkább megjelennek. Ez a trend a grilltermékekre is igaz, amik bővülő termékkínálattal jelennek meg a hűtőpultokban” – foglalta össze ­tapasztalatait az igazgató.
A grilltermékek népszerű ízvilágát illetően Benkő András elmondta, hogy a 2021-ben bevezetett nemzetközi ízek (amerikai, indiai és mexikói) sikere várhatóan a 2022-es évben is kitart, hiszen az idei év hangsúlyos termékei maradnak.
Az igazgatótól megtudtuk, hogy a megváltozott és a még változó gazdasági hatások miatt leginkább kereskedelmi jellegű (árakció) aktivitásokkal támogatják a grillkategória további fejlődését.

Kérésre már csípősen is
A Bogád-Hús Kft. életében a grilltermékek forgalma nem jelentős, ettől függetlenül tartanak a választékukban ilyen jellegű termékeket. Pozsgai Tamástól, a Bogád-Hús Kft. kereskedelmi vezetőjétől megtudtuk, hogy egész évben készül a juhbélbe töltött sütnivaló kolbászuk paprikás és bajor ízesítéssel, ami forgalmát tekintve május és szeptember között teljesít igazán jól.
„Egész éves termékünk a hagyo­mányos sütnivaló kolbász és a debre­ceni, ezen termékek forgalma kiegyensúlyozottnak mondható, bár a sütnivaló kolbász az őszi-téli disznótoros szezonban keresettebb” – mondta.
Pozsgai Tamás elárulta, hogy a klasszikus griller vonalon a paprikás és a bajor ízeket idén egy nagy partnerük kérésére kiegészítették egy csípőssel variánssal, ­illetve a ki­szerelésen is változtattak: a korábbi 450 g-os helyett 800 g-os kiszerelés­ben kínálják a vásárlóknak, és a klasszikus grillszezonban, áprilistól szeptemberig szezonálisan készítik.

Idén a charolais burger és a chili-lime grill a választott
A Harangod-Mag Kft. agrárcégként szántóföldi növényeket, takarmánynövényeket, zöldséget, gyümölcsöt is termeszt. „Talán nincs is olyan, ami ne teremne náluk, és bár a költségeink növekedtek, abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy az állatainkat saját takarmányon neveljük, így a tőkehús és hústermékek árait is a reális szinten tudjuk tartani. Hiszünk abban, hogy egy termék minősége az alapanyagnál dől el – és a szabadtartású mangalicáinkkal és a charolais marháinkkal komoly előnnyel indulunk a piaci szereplőtársainkkal szemben. Ár-érték arányban pedig verhetetlenek vagyunk, részben épp a fent említett ’termőföldtől az asztalig’ folyamat miatt” – ­mondta el Bánkuti Eszter, a cég marketingvezetője.
Bánkuti Esztertől megtudtuk, hogy a grill-időszakban évről évre előrukkolnak egy-egy új ízvilággal. „Az örök kedvenc, a debreceni grillkolbászunk nem csak szezonálisan, hanem egész évben kapható és jelentős a kereslet iránta. Az elmúlt években a nyári időszakra készítettük, emellett ­bajor grillkolbászt, hófehér chilist, tavaly pedig a jalapeno-s volt a nyár kedvence. Ebben az évben a chili-lime ízvilágra esett a választásunk, és újdonság, hogy nem négyes csomagolásban, hanem párban kínáljuk” – mondta.
A marketingvezető rávilágított, hogy a grillszezonban természetesen a tőkehús is meghatározó, nekik a ­mangalica és charolais marha húsuk egyaránt nagyon népszerűek.
„Nincs az a mennyiségű mangalicatarja például, ami ne fogyna el, és a csülök is kedvelt. Grillrácson vagy tárcsán a tarja szeletek és a kicsontozott csülök a legkedveltebbek, smokerben pedig az egész csülök, a lapocka, az oldalas és természetesen a márványos, porhanyós marhahátszín, a szegy, a különféle steakek. Újdonság természetesen e téren is lesz az idén: egyedi fűszerezéssel készítjük a megyaszói charolais burger húspogácsát, amely hamarosan kapható lesz a boltjainkban” – árulta el.
A hazai fogyasztók keresik a hagyományos magyar ízeket és fűszerezést, de az a cég tapasztalata, hogy a vásárlók egyre inkább nyitottak az újdonságokra is. „A finom magyar édes-nemes paprika és a karakteres fokhagyma a mai napig meghatározó a hazai konyhákban, de ezen túl is vannak ízek: charolais húspogácsánkban például egyik sincs e kettőből, mégis fergeteges sikert aratott a tesztközönség körében” – keltette fel az érdeklődésünket.

Kétszámjegyű a grilltermékek forgalomnövekedése

Grillkolbász
A 2021. február és 2022. január közötti időszakban a grillkolbászok piaca átlépte a 4 és fél milliárd forintos forgalmat, amely 7%-os növekedést jelent az ezt megelőző, azonos periódushoz képest. Volumenben kétszámjegyű, 13%-os gyarapodást regisztrált a NielsenIQ kiskereskedelmi indexe, közel 2000 ­tonna grillkolbász került a hazai fogyasztók kosarába a vizsgált időszakban.
Az üzlettípusok közül a 401–2500 m2-es ­boltok állnak továbbra is az élen, a kategória értékesítésének háromötödét adják ki. Második helyen a 2500 m2-nél nagyobb alapterületű üzletek állnak egyharmados piacrésszel, a sort pedig 4-4%-kal a 201–400, valamint az 51–200 m2-es boltok zárják.
Míg az előző időszakban a gyártói és kereskedői márkák aránya megegyezett, az idei évre a saját márkás grillkolbászok már 55%-ot hasítanak ki a teljes ­piacból. Ezek értékben ­17%-os gyarapodást mutattak, mennyiségben pedig ­25%-kal haladták meg az előző évi teljesítményüket. A gyártói márkák forintban mért forgalma 4%-kal csökkent az időszakok között, volumenben pedig ettől kisebb mértékű, 2%-os vissza­esés volt megfigyelhető.

Grillsajt
A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe alapján közel 2 és fél milliárd forintért vásároltunk grillsajtot 2021. február és idén január között – ez 13%-kal több, mint az előző azonos időszak során. Súlyra átváltva ez több mint 700 tonna grillsajtot takar, ami az előző periódus (2020. február–2021. január) volumenbeli forgalmához képest 8%-os bővülés.
Az értékesítési csatornákat megfigyelve a 401 és 2500 m2 közötti üzletek térnyerése tovább folytatódik. Az időszakok között 4 százalékponttal növekedett súlyuk, így a forintban mért értékesítésnek több mint feléért, 53%-áért felelnek. A 2500 m2 feletti boltokban realizálódik a forgalom 37%-a, a maradék 10%-on pedig a kisebb üzletek osztoznak: az 51–200 közöttiek (5%), a 201–400 m2-esek (4%) és a maximum 50 m2-es boltok (1%).
A gyártói márkák dinamikus növekedése tapasztalható az időszakok között: értékben 19, volumen­ben 12%-os gyarapodást értek el. Ezzel a teljesítménnyel értékbeli részesedésük 3 százalékponttal erősödött, piacrészük már 70%-os. A saját márkás grillsajtok értékbeli forgalma 2%-kal bővült, volumenben pedig stagnált az eladásuk.



A mézes füstölt grillkolbász a vásárlók egyik kedvence
A grillezés mostanra hatalmas ­divat lett. Népszerű ­családi-baráti társas tevékenység, amely nemcsak az étkezésről, hanem a közös programról, együttlétről is szól. Évről-évre még mindig nőni tud a volumene ennek a piacnak. Dékány Attila, a Deka Union Kft. ügyvezető igazgatója úgy véli, hogy a piaci szereplőket is motiválja, hogy sok az innováció a szektorban, így ők is próbálják a temékpalettájukat minél inkább színesíteni.
A grillezés időszaka hamarabb kezdődik, április közepével már indul és egészen októberig, a jó idő végéig kitart. „Ehhez alkalmazkodtak az áruházláncok is. Idén is már április közepével polcra kerülnek a Deka Union grill termékei. A Lidl 192 áruházában egyszerre indul el áprilisban az értékesítés, így az összes fajta Deka Union grilláru megtalálható lesz. Úgy gondolom, az idei szezonban is keresettek lesznek a grill termékeink. Ahogy megyünk bele a nyárba és ­állandóvá válik a jó idő, fokozatosan emelkedni kezdnek az eladások és augusztusban számítunk a csúcsra” – árulta el az igazgató.
Dékány Attila elmondta, hogy a Deka Union grillkolbászai nagyon népszerűek, évről évre többet értékesítenek ebből a termékkörből. Tavaly a legnépszerűbb a Debrecziner és Füstölt grillek voltak. A vásárlók keresik az új ízeket és bátran választanak az izgalmas, különleges fűszerezésű termékek közül.
„Hagyományosnak számítanak már a bacon-ös, sajtos, fokhagymás ízű termékeink, ezek nagy kedvencek maradtak tavaly is, és idén is hasonló népszerűségre számítunk. Két éve készítjük a különlegesebb ízvilágú termékeinket. Az új ízek nagyot „robbantak” a piacon, folyamatos kereslet volt irántuk. A legnagyobb meglepetést a mézes ízű kolbászunk ­hozta, nem gondoltuk volna, hogy ilyen hatalmas ­sikere lesz” – mondta el az igazgató.
„Nyolc éve vagyunk a grill piacon, egyre népszerűbbek a grill termékek, a mi eladásaink is évről évre nőnek. Idén a Deka Union füstölt grill kolbász termékei csípős, fokhagymás, baconos és mézes ízesítésben lesznek elérhetőek. Ezek a füstölt ízvilágú kolbászok hasonlóak, mint a vásárlók által igen kedvelt hagyományos sütnivaló termékeink, ugyanúgy juhbélbe töltjük és bükkfa aprólékon füstöljük a terméket. A Debrecziner kolbászok klasszikus, pirított hagymás, ­sajtos változatokban kerülnek a polcokra. A grillezés ­népszerűsége és az újdonságokra való nyitottság az egyik olyan ­piaci trend, amire mi is alapozzuk a grill kínálatunkat.”
Ami pedig a trendeket illeti, Bánkuti Eszter elmondta, hogy nyitott szemmel járnak, de ezidáig valahogy úgy alakult, hogy figyelve a vásárlói igényeket és visszajelzéseket, a kis csapatuk mindig kitalált valamit, ami finom – és nem mellékesen illik a mangalica húsához – és az alapján készítettek el egy-egy új terméket.
„Teszteljük, kóstoljuk, kóstoltatjuk, igencsak széles körben – és ha mindenki tetszését elnyeri, bekerül a termékkínálatunkba. Az elmúlt években ez odáig vezetett, hogy kézműves üzemként mára közel 50 féle termékünk van” – tette hozzá.

Jelentősen drágulnak a grill termékek
Kovács Péter, a Tamási-Hús Kft. kereskedelmi igazgatója szerint az idei grillszezon sikerességét az fogja befolyásolni, hogy a magasabb fogyasztói árak mellett mely cég termékeit fogják választani a vásárlók. Számos tényező miatt (pl. energia, munkaerő, alapanyag árak jelentős emelkedése) ugyanis jelentősen drágulnak a grill termékek az idei szezonban.
„Kimondottan szezon termékek a berner (érlelt sajttal töltött sertésvirsli, kézzel bacon-be göngyölve) illetve sous-vide borda termékeink, melyek éves forgalmának döntő részét a nyári szezonban realizáljuk” – mondta az igazgató, hozzá­téve, hogy a sajtos, BBQ és csípős ízek között mindenki meg­találja a saját ízlésének megfelelőt.

A grillsajtok remek húshelyettesítők
Az idei évben nyári, limitált kiadású Tihany grill camembert és fokhagymaszósz csomaggal készül a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt. a szezonra, ami a téli, almás-fahéjas serpenyős grill camembert-t váltja. A dobozban 2 db natúr grill camembert sajt és hozzá ideális mennyiségű fokhagymaszósz található, így a fogyasztó az ízlése szerint tudja elkészíteni a grillsajtot. Marton Andrea, a cég marketing igazgatója elárulta, hogy a csomagban található szósz camembert-re öntve, mártogatva, de akár salátaöntetnek is tökéletes.
„A Tihany grill camembert a fokhagymaszósz mellett elérhető még áfonyaszósszal és grill fűszerekkel is, így mindenki megtalálja a kedvencét. Ezek mellett az üzletekben megtalálhatók lesznek a grill szezonban a már jól ismert Medve Grill Tallérok natúr és chilis változatban, de a Karaván rajongóknak is kedvezünk, a Karaván natúr és paradicsomos-oregánós sajt steak, illetve a Karaván Grillsajt mellett különlegességünk, a Karaván serpenyős sajt steak vörösboros ízű szilvaszósszal is helyet kap a polcokon” – mondta a szortimentet illetően a márkákért felelős igazgató.
Marton Andrea szerint a grillsajtok fogyasztói általában nyitottak az újdonságokra. Tavaly az innovációk jelentősen hozzá tudtak tenni a piac növekedéséhez, ugyanakkor a korábbi termékkör volumene is növekedett. A grillsajt fogyasztók jellemzően szeretik a különleges sajttípusokat és ízeket, akár a füstös ízvilágot is. A tavalyi évben a chilis, a fokhagymás és a zöldfűszeres ízesítések erősödtek legnagyobb mértékben.
A marketing igazgató úgy véli, a grillsajtok piacára jellemző, hogy a vásárlók előnyben részesítik a gyártói márkákat a kereskedői márkákkal szemben, ami nem jellemző a sajtpiac többi kategóriájában. „Látható, hogy a kedvelt és szegmensükben piacvezető sajtmárkák – mint a Tihany, a Karaván és a Medve – grillezhető variánsai felé bizalommal fordulnak a fogyasztók. A grillsajtok remek húshelyettesítők, így a vegetáriánus vagy flexitáriánus diéta követőinek sem kell lemondaniuk a szabadban sütés élményéről” – tájékoztatott.
A cég továbbra is növekvő trenddel számol, viszont úgy vélik, a fejlődés üteme mérséklődni fog a korábbi évekhez képest. Ennek egyrészt az az oka, hogy az idei évben (eddig) nem jelent meg jelentős új brand a grillsajtok körében, a piacon versenyző márkák állandósultak. Másrészt azt várják, hogy a trend el fog különülni volumen és érték vonatkozásában, hiszen a teljes élelmiszer-kereskedelmet jellemző jelentős áremelkedés itt is megmutatkozik: emiatt a volumen akár stagnálhat, az érték viszont valószínűleg tovább növekedhet.
A Savencia sajtjaival több fórumon is találkozhatunk. „A Street Kitchen csapata és a Tihany márka együttműködése már több évre tekint vissza, ezt idén is folytatjuk és a nyáron több, egyedi Tihany grill camembert receptet osztunk meg a nagyközönséggel. Emellett a Sajtbisztró és Medve sajt Facebook és Instagram oldalak népes táborának Tihany, Karaván és Medve grillhez kapcsolódó aktivitásokkal, receptekkel, tippekkel és aktualitásokkal készülünk” – tette ­hozzá a marketing igazgató.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2022. áprilisi szám)

AKTUÁLIS SZÁMUNK ELÉRHETŐ ITT: