A Covid hatására hirtelen megnőtt a kézfertőtlenítőkre az igény, és a járvány negyedik hullámában ugyancsak érzékelhető némi növekedés a fogyasztásban, de már nem akkora, mint tavaly tavasszal.

A koronavírus-járvány első hullámában soha nem látott mennyiségben fogytak a kézfertőtlenítők az országban, hiszen azok fontos eszközök a kórokozók elleni védekezésben. Az ilyen mértékű fogyásra azonban korábban a piaci szereplők sem számítottak. A későbbi hullámokban némileg nőtt a fogyasztói igény, de a gyártók már eleget tudnak tenni a megnövekedett keresletnek, a vevők pedig felkészültebben várják az újabb hullámokat és tudatosabban vásárolnak. A kézfertőtlenítőt is gyártó Graboplast és a kéztisztító zselét forgalmazó PocketPop mesélt lapunknak a tapasztalatokról. Az is kiderült, hogy a higiéniai termékeket gyártó Essity szakemberei szerint akár a kézfertőtlenítők minőségén is múlhat a dolgozók elégedettsége.

Kilenc hónapnyi árukészlet másfél hónap alatt
Dékány Zoltán, a PocketPop International Kft. ügy­vezetője a Termékmixnek úgy jellemezte a Pocketpop által forgalmazott kéztisztító zselét, mint egy nem hétköznapi megoldást a mindennapokra. A zselék mindamellett, hogy hatékony antibakteriális hatással rendelkeznek, a jojoba jótékony tulaj­donságának köszönhetően táplálják is a bőrt a használat során. Kis kiszerelése és a méretre készült, szilikon tokok lehetővé teszik, hogy utazás során is könnyen hozzáférjünk, táskánkra akasztva mindig kéznél legyen.
„A Pocketpop kéztisztító zselé hatóanyagát tekintve nem tér el versenytársaitól, azonban a 6 különleges alapillatnak és a limitált darabszámban piacra került sütőtökös – fahéjas illatnak köszönhetően, amely használat után is érezhető marad a bőr felületén, unikum a kézfertőtlenítők piacán” – magyarázta.
A szilikon tokok tekintetében gondoltak a felnőtt és gyermek vásárlókra is. A női táskákra flitteres, a gyerekeknek pedig 3D állatfigurás, plüss tokok is forgalomba kerültek.
„Minden egyes új design bevezetését, gondos elő­készületi folyamat, tervezés előzi meg. Évente 2–3 új design ­kerül a piacra, fontosnak tartjuk a megújulást, haladunk a ­trendekkel” – mondta.
Termékeik az utóbbi hat évben már táska-kiegészítőként funkcionálnak, két éve pedig elengedhetetlen alapkellékek lettek számos háztartásban. Iskolákban nem nagyon lehet látni olyan hátizsákot, amin ne lenne rajta egy PocketPop zselétartó, mert a szülők ezzel motiválják a gyereküket, hogy használjanak olyan kéztisztítót, olyat, amitől nem lesz a használat után száraz a gyermek bőre.
A PocketPop 2015 óta van a piacon. Kéztisztító zseléik országszerte megtalálhatóak a DM és Müller üzletekben, de kisebb cégek és patikák is árulják őket.
Dékány Zoltán elmondása szerint a ­koronavírus-járvány óta megnőtt az igény termékeikre, még a negyedik hullámban is érzékelhető a növekedés, de nem olyan mértékben, mint tavaly.
„Az első hullámban kilenc hónapnyi árukészletünk fogyott el másfél hónap alatt. Utána pár hétre áru nélkül maradtunk” – mesélte.
Azt tapasztalták, hogy az első hullámban jelentős mennyiséget vásároltak a fogyasztók, de a rapszodikus vásárlási ütem 2021 végére rendeződni látszik. Most olyan, mint a Covid előtti időszakban, csak 20–30 százalékkal magasabb fogyasztással.



A fogyasztók is felismerik, hogy mi hatékony
A Graboplast business menedzsere, Békefi Dániel úgy fogalmazott, hogy az elmúlt másfél év pandémiás kálváriájának sok tekintetben volt szemléletformáló hatása.
„A fogyasztóknak, akik korábbról csak érintőlegesen ismerték a különböző kéz- és felületfertőtlenítő termékeket, hirtelen nagyon sok információjuk lett. Meg tudják különböztetni a „gagyit” a valóban, igazoltan hatékony szerektől. Az ár, a hatékonyság és az elérhetőség mellett az is fontos szempont, hogy a termék kényelmesen, bőrt kímélő módon, tartósan használható legyen” – jegyezte meg.
Elmondta, hogy kézfertőtlenítő szerek választásakor az igazolt hatásosság mellett döntő szempont, hogy milyen módszerrel használják fel.
„A gépi automata vagy félautomata megoldások más típusú keverékkel használhatók, mint amelyek például egy táskában vagy zsebben hordott flakonból kényelmesen adagolhatók. Népszerűek a saját kiadagolóval (pumpával vagy szórófejjel) ellátott, asztali kiszerelések” – válaszolta arra a kérdésre, hogy milyen típusú kézfertőtlenítők a leginkább keresettek.
Azt látták, hogy tavaly a kezdeti hatalmas mértékű keresletnövekedés után a folyamatos felhasználás hozta magával a várt kiegyenlítődést: a gyártók fejlesztettek kapacitásaikon, és új szereplők jelentek meg a piacon, emellett pedig a vásárlási láz is mérséklődött.
„Jelenleg a tudatos felhasználók, valamint az alkalmazottaikra, partnereikre, ügyfeleikre felelősséggel tekintő vállalkozások építették be mindennapjaikba a felhasználási rutinokat, így egy összességében megemelkedett, de alapvetően sokszor felső szabályozás által generált fogyasztásról beszélhetünk” – állapította meg. Hozzátette, hogy a vírus negyedik hullámának erősödésével már nem várnak pánik-vásárlást.
Vállalatuk több mint 110 éve gyárt más típusú termékeket. A fertőtlenítőszer gyártásra az apropót a járvány kiszámíthatatlan gazdasági hatásai mellett az adta, hogy felismerték: kitűnő vegyészi és gyártástechnológiai know-how-al rendelkeznek, így minden esélyük megvan arra, hogy egy keresett terméket a legjobb minőségben, versenyképesen fejlesszenek és vigyenek ki a piacra.
„A kötelező szakhatósági és speciális hatásossági vizsgálatokon túl elégedett és visszatérő vásárlóink bizonyítják: jó irányba léptünk, amikor a GraboSept termékcsalád termékeit kifejlesztettük. Kéz- és felületfertőtlenítő termékeink különböző kiszereléseikkel és az értékesítésükhöz kapcsolt logisztikai szolgáltatásainkkal magas szinten elégítik ki mind a viszonteladói, mind pedig a felhasználói csoportok igényeit, legyen szó közületi, ipari, szociális vagy magán­célú használatról” – jelentette ki.
A járvány kezdetétől fogva a legnépszerűbb online hirdetési felületek nagy szigorral léptek fel minden olyan hirdetéssel szemben, amely a COVID-19-hez kapcsolható. Ez megnehezítette a direkt hirdetéseket, ám a kereslet növekedése, valamint a Graboplast Zrt. nevének széles ­ismertsége segített. Abban hisznek, hogy a meggyőzés hosszú­távon ­sikeres eszköze a hitelesség és a minőség.

A dolgozói elégedettséget is befolyásolja
A pandémia ráirányította a figyelmet a kézhigiénia fontosságára, nem csak otthon, hanem a munkahelyeken is. Magasabbak lettek az elvárások mind a munkáltatók, mind a dolgozók részéről. Az irodai higiénia a munkahelyi biztonságérzetre is hatott, amely nem pusztán a betegségek megelőzésének fontos eszköze, de nőtt a munkahelyi jóllétet befolyásoló szerepe is.
A járvány emiatt abban is változást hozott, hogy akár a kézfertőtlenítők minőségén is múlhat a dolgozók elégedettsége. A higiéniai termékeket gyártó Essity szakemberei szerint a munkahelyi jólléthez is hozzájárulnak az alkoholmentes, természetes alapanyagokból készült kézfertőtlenítő szerek, amelyek hatékonyak ugyan, de kímélik is a bőrt. Ez ott számít főként, ahol kiemelten fontos a rendszeres kézfertőtlenítés, például éttermekben, élelmiszerüzletekben, szociális intézményekben vagy iskolákban.
A gyakori kézmosás és kézfertőtlenítés viszont kiszáríthatja a bőrt és akár bőrgyulladáshoz is vezethet, ezért a bőrbarát kézfertőtlenítő termékek nélkülözhetetlenné váltak.
Ebben nyújt segítséget az Essity Tork alkoholmentes fertőtlenítő szappanja és kézfertőtlenítő habja. Ezek aktív hatóanyaga a 100 százalékban növényi alapú tejsav, amely az emberi testben is megtalálható. Az új Tork kézfertőtlenítő folyékony szappan kiemelkedően bőrbarát, így kifejezetten alkalmas a gyakori használatra akár a professzionális konyhákban vagy az élelmiszer-felfolgozó üzemekben. A kéz­fertőtlenítő hab pedig hatékony a baktériumok és a burkolt vírusok ellen, de hidratál is. Ideális lehet ott, ahol alapfeltétel a kézhigiénia, de nincsen mindig idő vagy ­alkalom a kézmosásra, például a szociális vagy oktatási intézményekben.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. decemberi szám)

aktuális szám digitálisan itt elérhető