A kiegyensúlyozott táplálkozásba belefér a nassolás. A fogyasztók nem csak a téli lakmározások után vagy a hideg esték alatt szeretik az egyre változatosabb kínálatban elérhető sós ropogtatnivalókat, chipseket, sós rudak, nachost vagy pattogatott kukoricát, valamint az aszalt gyümölcsöket, olajos magvakat.

Innovációk és ízek kavalkádja
„A rendszerváltásig az extrudált sós snack volt a kedvenc, de az elmúlt 30 évben gőzerővel zárkózik fel mellé a Magyarországon pár évtizede még szinte ismeretlen burgonyachips. Olyannyira, hogy az extrudált snack és a klasszikus chips mára fej-fej mellett áll és – lévén sokkal innovatívabb kategória – egy-két éven belül a chips meggyőző előnyre tesz szert az extrudált snackkel szemben. A dobogó harmadik fokát pedig a szintén puffasztott, de finomabb szerkezetű snack-ek, az ún. pellet snack-ek foglalják el, mint pl. a különféle burgonyaszirmok, a Chio Taccos, a Chio Big Pep és a Pom Bär, mely utóbbi első számú kedvenc a családok körében. Az élbolyban találjuk még a sóspálcikát, krékert, földmogyorót is” – fogalmazott Szabó Gábor, az Intersnack Magyarország Kft. vállalati kapcsolatok és piackutatási vezetője.
Az Intersnack közelmúltban kapható különlegességei – pl. a nyári Chio Tzatziki, Pizza és Ketch&Mayo chipsek, mézes és extra pörkölt Nutline mogyorók – is bizonyítják, hogy a fogyasztók nyitottak az új ízekre is, szinte mindent kipróbálnak és a sikeres termékeket visszatérően vásárolják.
„Legsikeresebb idei innováció­ink, a nyári limitált kiadású Hot Pepperoni, és Mustáros Marhasült chipsek, valamint a jelenleg is kapható, őszi limitáltjaink, a Sajt Fondü és Gomba ízesítésű Chio Chips termékeink. Szintén nagy sikerrel vezettük be a Pom Bär nagyobb kiszerelését, a labdarúgó-Eb alatt pedig a focis motívumokat idéző limitált Pom Bärt” – sorolta Szabó Gábor.
Mint mondta, egyre erősebb trendet képviselnek az élelmiszergyártásban a különféle Better-For-You, a mentes/könnyített receptúrájú termékek. Az Intersnack nemrég vezette be a Chio Light burgonyachips termékcsaládját, amely a valódi (szeletelt burgonyából sütött) burgonyachipsek között egyedüliként 30%-kal kevesebb zsiradékot tartalmaz más chipsekhez képest. De ide tartozik a Nutline márkánk is, amely egészséges magkeverékeket, nemes magvakat fed le, továbbá a sokmagvas Chio Multigrain Cracker is.
„Ezeken kívül meg kell említeni a már meglévő termékkörünket érintő innovációinkat is, pl. a chips- és specialitás termékeinket néhány éve magas olajsav tartalmú napraforgóolajban sütjük és néhány különlegességtől eltekintve mindegyik chips termékünk 1%-nál kevesebb sót tartalmaz. Sőt egyetlen Intersnack termékben sincs mesterséges ízfokozó, mesterséges színezőanyag vagy tartósítószer. A Pom Bär viszont még ezek közül is kiemelkedik azzal, hogy kizárólag növényi eredetű alapanyagokat tartalmaz” – egészítette ki az ismertetést Szabó Gábor.

Hagyományos és egészséges ropogtatnivalók
Amellett, hogy a magyar vásárlók még mindig ragaszkodnak a magyar hagyományos sóspálcikához, sós kisperechez – ami egy egyedi ízvilágot takar, mert más technológiá­val készül, mint a külföldről származó sós rágcsálnivalók – az újdonságokat is mindig keresik a boltokban. „A Csipet brand alatt jövő év elején vezetünk be újabb terméket, amiről az gondoljuk, hogy nagy sikerrel fogadják majd” – árulta el Konkoly László, a Csipet Land Kft. ügyvezető igazgatója.
Mint mondta, a Csipet rágcsálnivalókban főként az évtizedek óta megismert és a hagyományokat tartó ízvilágot keresik a magyar vásárlók.
„Elsősorban tehát az ízvilág miatt döntenek a Csipet termékei mellett, továbbá szeretik az egészséges bio ­vonalat képviselő termékeinket is, ami az elmúlt években egyre népszerűbb lett a vásárlók körében. Ezért is fejlesztettük ki a gluténmentes verziót ebben a termékkategóriában, mert ezen termékek iránt is megnőtt a kereslet, elsősorban egészségügyi okok miatt. Úgy gondolom, hogy a gluténmentes termékünk nemcsak funkcionalitása miatt lesz népszerű, hanem az ízvilága is egy nagyon finom egyedi minőséget képvisel majd” – mondta Konkoly László.
Ahogy az ügyvezető igazgató említette, egyre jobban előtérbe kerül az egészséges táplálkozás, amiből a snack kategória sem maradhat ki. Konkoly László úgy véli, hogy bizonyos esetekben, mint például a gluténmentes termékeknél, egészségügyi okok is vezethetnek oda, hogy a fogyasztóknak kerülniük kell bizonyos termékköröket az alapanyag összetétel miatt.
„Ebben szeretnénk mi segítségükre lenni a Csipet gluténmentes sóspálcikánkkal, hogy a snack ezen kategóriájáról se kelljen lemondani és megkapják ugyanazt az íz és élvezeti élményt a termékünk fogyasztásakor, mint az eredetinél” – hangsúlyozta.

Egészséges és finom
„A magyar fogyasztók egyértelműen a klasszikus ízeket vagy párosításokat kedvelik, mint pl. a mogyorós-karamellás vagy a kókuszos csokoládé” – mondta Lovas Balázs, a Candy Store Kft. tulajdonosa, a svéd Nick’s márka hazai forgalmazója, aki elárulta, hogy a legnagyobb sikere a gluténmentes, hozzáadott cukor nélküli csokoládénak van, ebből is a hagyományos, klasszikus mogyorós-karamellás a legkedveltebb íz jelenleg.
„A Nick's idei szezonális terméke, a különleges ízesítésű mézes­kalácsos csokis ostyánk is népszerű. A visszajelzések alapján „meghozza a karácsonyi a hangulatot az első falat után” kifejezéssel a hazai fogyasztók nyitottak az új ízekre is” – említette Lovas Balázs, kiegészítve azzal, hogy a ­másik kevésbé megszokott ízesítés, a narancsos proteinszelet sincs sokkal lemaradva eladásban a klasszikus ízekhez képest.
„A mi esetünkben, ha ­valaki megkóstol egy Nick’s szeletet, meglepődik, hogy csupán növényi alapú édesítőszerekkel van helyettesítve az édesítés, mennyire észrevehetetlen a cukor hiánya” – mondta Lovas Balázs. A finom íz miatt a többség visszatér a márkához és kipróbál több fajtát is.
Lovas Balázs szerint az egészségtudatos fogyasztók fogékonyak az új dolgokra, főleg, ha azok tartalmazzák mindazt a tulajdonságot, amit elvárhatnak a személyes preferenciáik és az esetleges egészségügyi kondíciójuk alapján (gluténérzékenység vagy egyéb ételallergia, cukorbetegség, IR stb.)
„Ha megtalálják azt, ami ízlik is nekik, akkor az ár, úgy látjuk, hogy kevésbé releváns. Inkább fogyasztanak kevesebbet, de azt szeretik minőségi és megbízható összetevőjű termékekből tenni” – fogalmazott.
A vegán, illetve egészséges termékek iránt egyértelműen nő a kereslet. „Idei legnagyobb újdonságunk a Nick’s vegán mogyorós és a vegán mandulás csokoládék voltak, amikre a magyar fogyasztók is régóta vártak tőlünk. A vegán mogyorós szelet nem sokkal megjelenése után be is zsebelte a Mentes-M 2021 Nyalánkság kategória 1. helyét” – említette Lovas Balázs.

Megbízható csemegék
A Natur–Food Kft. szortimentje alapján, a legkeresettebb termékek az aszalt gyümölcsök, diófélék, olajos magvak és a különböző mix­ek – natúrsnackek. Emellett dinamikusan fejlődő oldalág a csokis gyümölcsök és diófélék, bio termékek, valamint a 100%-os – hozzáadott cukor és adalékanyag mentes – gyümölcsök piaca.
Az összetétel mellett a legfontosabb szempont az ár, hiszen a magyar vásárló továbbra is ár – érték arány alapján választ a polcról. Mezei Tamás, a Natur–Food Kft. minőség­irányítási vezetője szerint a Natur–Food Kft. éppen ezért a magas minőségű alapanyagokkal különbözteti meg magát a piacon megtalálható snack kategóriában. Jellemzően az aszalt gyümölcsök/diófélék/pörkölt földimogyoró keverékei a legnépszerűbbek, 100 g-os és 200 g-os kiszerelésekben.
„A tapasztalat szerint a magyar vásárlók a klasszikus termékeket - ízeket favorizálják, amelynek alfája és omegája a diákcsemege, amely klasszikusan mazsola, pörkölt földimogyoró és értékes diófélék –kesudió, mandula, paradió – keveréke. Emellett egyre nagyobb teret hódít az áfonya, prémium jumbo mazsolák, trópusi gyümölcsök, diófélék keverékei. Természetesen a snack iparág is leköveti a nemzetközi trendeket, így kerülhetnek sóskaramellás Naturfood logós termékek az üzletek polcaira” – mondta Mezei Tamás.
Mint mondta, a cég minden évben igyekszik valami újdonságot hozni a magyar piacra, amelyeknek általában pozitív a fogadtatása. Legutolsó ilyen termék a pörkölt, sóskaramellás mandula termék volt, mely ízvilágával tökéletesen passzol a nemzetközi trendekbe és a hazai snackkultúrába.
„A piacon az innovációs folyamatok gyakorlatilag vég nélküliek. Vannak a vevők számára láthatatlan (informatikai, gyártási mechanizmusok), illetve a vásárló számára jól érzékelhető fejlesztések. Természetesen látható, és a kevésbé érzékelhető fejlesztések folyamatosan mennek végbe a Natur–Food Kft-nél is. Folyamatosak az új gépbeszerzések, logisztikai fejlesztések, új termék bevezetések (Peanuts & Cranberries, Mazsola mix, pálmaolaj-mentes termékek), illetve a meglévő termékeink csomagolásfejlesztése” – számolt be a fejlesztésekről Mezei Tamás.
A minőségirányítási vezető lapunknak elárulta, hogy a következő évek meghatározó témája az ökológia lábnyomuk további visszaszorítása lesz. A Natur–Food Kft. valamennyi termékfejlesztésénél arra törekszik, hogy minimalizálja az egységnyi termékre jutó csomagolóanyag mennyiségét, illetve a csomagolóanyagok is 100%-ban újrahasznosíthatóak legyenek.

Minőségi új ízvilágok
Keresztesi Ferenc, a Kalifa kereskedelmi vezetője szerint évek óta erősödő trend, hogy a fogyasztók egyre nagyobb arányban keresik az egészséges alternatívákat a sós és édes ropogtatnivalók terén is. „Mixeink közül a hétféle aszalt gyümölcsöt és olajos magot tartalmazó Kalifa Diákcsemege forgalma évről évre növekszik, de ­például a banánchipsünk is töretlen népszerűségnek örvend és az egyik legkeresettebb édes ropogtatnivaló a kínálatunkban” – ismertette a kínálatot.
Mint mondta, ami a sós snackeket illeti, a sós, pörkölt mogyoró dominanciája továbbra is megkérdőjelezhetetlen, ugyanakkor folyamatosan erősödnek az egyéb pirított sós, illetve ízesített magvak is, mint például a kesudió és a mandula. Ezek mellett a hüvelyesekből készült ropogtatnivalókra is egyre nyitottabbak a magyar fogyasztók „Így természetesen ezt az igényt is igyekszünk kiszolgálni” – tette hozzá a kereskedelmi vezető.
A Kalifa 2020-ban megkezdett arculatváltásának fontos összetevője a majd minden csomagoláson elhelyezett, frontoldali „Örömteli egészség” üzenet, amely alapján a fogyasztók az adott termék egészséges táplálkozásban betöltött szerepéről tájékozódhatnak. „Ezt az üzenetet pedig a termékben megtalálható vitaminok, illetve ásványi anyagok mennyiségi adataival hitelesítjük a hátoldali tápanyagtáblázatban, ezzel segítve a fogyasztókat a tudatos vásárlásban” – mondta Keresztesi Ferenc.
Mint megtudtuk, reagálva az egészséges snack termékek iránti keresletnövekedésre, a háromféle ízesítésben kínált Kalifa snack csicseriborsó mellett jelenleg egy másik értékes tápanyagokban gazdag hüvelyesből készült snack termék­család fejlesztésén dolgozik a cég. Illetve egy új ízvilágot képviselő snack magmixet is hamarosan megkóstolhatnak majd a fogyasztók.

Zöldséges finomságok
„2002-ben az Európai Unióhoz való csatlakozás előtt kezdeményeztem a termelői szervezet (PO) megalakítását, melynek 25%-ban a RÓNA Mezőgazdasági Szövetkezet és 88 természetes személy a tagja. A RÓNA Mezőgazdasági Szövetkezet és a RÓNA Ker-Tész Kft. egymással együttműködve dolgozik” – ismertette Nagy József, a RÓNA Mezőgazdasági Szövetkezet igazgatója.
Termékeik – Paszternák chips, Cékla chips, Sárgarépa chips, Zöldség mix chips, Édesburgonya chips, Édesburgonyás zöldség mix chips – semmilyen hozzáadott anyagot nem a tartalmaznak, szobahőmérsékleten, sötét helyen egy évig eltarthatók.
„A zöldségchips előállításának ötletét egy kiállításon (SIAL Párizs) láttam, és többévi kísérletezés után, manufakturális módon elkezdődött a zöldségchipsek gyártása, forgalmazása” – említette Nagy József.
A szövetkezet zöldségchips termékei saját termésből készülnek (kivéve édesburgonya). A szövetkezet a trendeket követve a gyártáshoz a pálmaolajat elhagyva mára napraforgóolajra váltott. A termékeket nem sózzák (kivétel a vörös­hagyma), ízesítik, natúr formában kínálja a szövetkezet. A 40 g-os és 100 g-os kiszerelésben kapható zöldség­chipsek a MediLine, a dm és a Tesco hálózatában elérhetők, valamint Romániába is exportálnak belőle. A Berlini Fruit Logisztikán rendszeresen kiállító szövetkezet igazgatója elmondta, hogy tapasztalatai szerint az áruházláncokban a nagyobb ünnepek során, húsvétkor és karácsonykor a 100 g-os kiszerelésben kapható tengeri sózott gyártással készülő zöldségchipsek iránt megnő a kereslet. A termékkínálatból a burgonyachipsek egész évben, különféle ízesítéssel (hagymás, tejfölös, sós, paprikás stb.) megtalálhatók az üzletek polcain.
A RÓNA Ker-Tész Kft. fő terméke a gyökérzöldségek közül a sárgarépa. Mint megtudtuk, a szövetkezet önállóan vagy a „kóstoltatáshoz” az iskolai zöldség-gyümölcs programba beszállított minirépát. „A nagyobb választék érdekében a sárgarépából még tudnak gyártani golyót, hasábot, korongot – a vevő igényéhez alakítjuk a csomagolás módját és súlyát” – tudtuk meg. A vonalon lehet más zöldséget is tisztítani, vágni. (pl. karalábé, cékla). „A minirépát, golyót és hasábot 1-2 évben szállítottuk a Tescónak, de ki kellett venni e választékból, mert kicsi volt a forgalom, sokat le kellett selejtezni az áruházaknak így a profitcsökkenés miatt elálltak a további együttműködéstől. A tárolási időt hosszabbítaná az esetleges hőkezelés” – mondta Nagy József.
„Innovációs terveink között szerepel egy új gyártóberendezés megvétele, amellyel számos előny járna (pl. energiafelhasználás, új formák, jobb textúra és alaktartás, gyorsabb sütési idő, nagyobb kapacitás, kevesebb hő, kevesebb olaj, vízkioldással a cukorkibocsátás történik, ezért kevésbé barnul a termék, szebb szín képződik, forma-, méretváltozás nincs) – árulta el Nagy József.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. decemberi szám)