A téli időszak vitathatatlanul a tea szezonja, hisz mikor máskor esne jobban egy gőzölgő csésze ízletes tea! Úgy látszik, a fekete és gyümölcsteák népszerűsége töretlen, az emberek azonban kísérletező kedvűek és mindig vágynak valami izgalmas, új ízre. A tea lassan kezd kilépni a funkcionális ital szerepköréből, és egyre többen és többször isszák „csupán” az élvezeti értéke miatt. Talán ezért is egyre növekvő elvárás a fogyasztói oldalról, hogy minőségi terméket kapjon a vásárló a pénzéért. A tea mindemellett remek ajándék, a gyártók fantáziája ezen a téren is szívesen szárnyal.

Évek óta növekszik a gyümölcsteák térhódítása
Laknerfi Oszkár, a Loyd teát forgalmazó Mokate International Hungary Kft. kereskedelmi igazgatója is úgy véli, hogy nagyon jelentős a piac szezonalitása, hiszen a cég forgalmi adatai alapján a téli teaszezonban generálódik az éves forgalom kétharmada.
„A magyar fogyasztói szokások onnan indultak, hogy mi csak akkor ittunk teát, amikor betegek voltunk, esetleg a napköziben kaptak a gyerekek teát, de nagyon ritkán fogyasztottuk élvezetből, így a rendszerváltás óta folyamatosan fejlődik a piac. A változás sebessége azonban soha nem volt gyors, most sem az. Látszanak pozitív hatások, főleg a fiataloknál, akik élvezeti cikként tekintenek a teára és nem a funkcionalitást látják benne, de még hosszú út áll a fogalmazók előtt, hogy ezt a tendenciát felerősítsék” – foglalta össze az igazgató.
A Loyd kínálata szinte minden fogyasztó számára tud megoldást kínálni, legyen az fekete, gyümölcs, zöld, funkcionális, matcha, yerba mate vagy akár grog tea.
„A piacvezető termék még mindig az általam csak „napközis teának” hívott fekete tea, de a piac nem erre megy. Évek óta növekszik a gyümölcsteák térhódítása, fejlődik a zöld tea is, bár ennek szerepe még mindig kicsi. A Loyd értékesítésének jelentős része a piramis filteres termék, mi hiszünk a ­piramis filter pozitív tulajdonságaiban, melyek lehetővé teszik, hogy nagyobb méretű teafüvet, vagy gyümölcsöt tegyünk a filterbe, valamint, hogy nagyobb felületen érintkezzen a vízzel, így gyorsabb a kioldódás is” – magyarázta Laknerfi Oszkár.
Az igazgató elmondta, hogy a Loyd számára is ­egyre fontosabb a környezettudatosság, a márka és a ­környezet viszonya. A Loyd egy társadalmilag felelős márka. „Környezettudatosságunkat többek között úgy tudjuk közvetíteni, hogy csatlakozunk az olyan önkéntes tanúsítási programokhoz, mint például a Rainforest Alliance és az UTZ. A termékfejlesztések egyrészről az új, egzotikus ízek kifejlesztésére, illetve a minél környezetkímélőbb megoldások keresésére fókuszálnak” – mondta el az igazgató.
Az ünnepi időszakra a Loyd pohárral, díszdobozzal, illetve többféle teából összeállított ajándékcsomaggal készül.

Kísérletező kedvűek a Dallmayr fogyasztók
Margittai Péter, a Dallmayr teákat forgalmazó MOCCABIT Kft. ügyvezető igazgatója szerint a teafogyasztás jelentősen nő az őszi-téli időszakban, ami a termékek forgalmára is érezhető hatást gyakorol. A kávéval ellentétben a teák értékesítési mutatói jellemzően az október és március közti hónapokban kiemelkedőek.
Az ügyvezető elmondta, hogy a vírushelyzet a teapiacra is hatással van. „Hasonló a helyzet, mint ami a kávézás területén is megfigyelhető. Az otthoni fogyasztás nagy mértékben nőtt, és ez nem csak a mennyiség tekintetében, de a minőség vonatkozásában is tetten érhető. Mi egyértelműen azt tapasztaljuk, hogy jóval árnyaltabbá váltak a teázási szokások. Mivel a Dallmayr nem csupán a minőségéről, de a rendkívül széles választékáról is híres, így nálunk nagyon jól megfigyelhetőek ezek a változások. Vásárlóink egyre nagyobb számban kísérleteznek újabb és újabb teafajtákkal, ízvilágokkal” – fogalmazott. Margittai Péter elárulta, hogy a Dallmayr fogyasztók nagyobb arányban választják a szálas ­kiszereléseket, továbbá a hagyományos filteres változatokhoz képest jelentősen magasabb minőséget képviselő teapiramisokat.
„A választékunkban jelenleg közel 200 féle tea termék szerepel. A filteres- és szálas teáink, valamint teapiramisaink között megtalálhatók a közkedvelt fekete/gyümölcs/zöld teák, emellett számos rooibos-, herba- és szezonális keverékek, illetve ayurvédikus teák is” – tájékoztatott.
A fenntarthatóság a tea világában is egyre fontosabb szemponttá válik, így a bio és fair trade tanúsítványokkal rendelkező termékek piaca is folyamatosan növekszik. „A Dallmayr büszke arra, hogy teapiramis választékának kétharmada rendelkezik mindkét certifikáttal” – tudtuk meg az ügyvezető igazgatótól, aki az ünnepi készülődés kapcsán elárulta, hogy „a Dallmayr-től a már megszokott szezonális termékek mellett, minden évben készülnek adventi válogatások is, amelyek teapiramisokat tartalmaznak. Az egyik hagyományos "ablakos" kivitelben érkezik, szemet gyönyörködtető ünnepi motívumokkal, ezt sokan díszként is felhasználják az otthonaikban.”

A magyarok több mint 90%-a filteres teát választ
Bár a szezonalitás már akár júni­usig is kitolódhat, de ­érezhetően megnő a kereslet a meleg ­teák iránt a hidegebb idő beköszöntével, ami Monori Anett, a Maresi Foodbroker Kft. brand managere szerint a Twinings esetében is ­érzékelhető. „A novemberi és decemberi hónapok forgalma minden ­évben magas szokott lenni, de a széles kínálatnak köszönhetően az év további része is stabilan alakul” – fogalmazott.
Monori Anett elmondta, hogy a Twinings fő célcsoportjának a prémium minőség következtében a felsőközéposztály fiatal, városi tagjait tekintik. Ők a legdinamikusabban fejlődő fogyasztók, akik az életmódjukhoz leginkább passzoló termékeket keresnek, amelyekért hajlandóak magasabb árat fizetni, érdekli őket a tea eredete, minősége és fenntarthatósága is. „Érdeklődőek a tea kulturális fogyasztási szokásai iránt, eljárnak speciális teázókba, exkluzív éttermekbe vagy hotelek kifinomult környezetébe. A vírushelyzet okozta korlátozások ezen élmények lehetőségeit is csökkentették, így egyre inkább fontos tényező a fogyasztók számára az otthoni környezetben vagy útközben elfogyasztott tea magas minősége és egyszerű elkészíthetősége” – tudtuk meg a managertől.
Monori Anett úgy véli, a gyümölcs- és fekete teák pozíciója megingathatatlan a magyar teafogyasztók között, a zöld teák és a gyógyteák iránti érdeklődés pedig folyamatosan növekszik. A gyümölcsteák közül a valódi gyümölcsteák és a gyümölcs ízesítésű fekete teák a legkeresettebbek, amelyeket a zöld teák és az egészségre kedvező hatást gyakorló teák közül a herbateák követnek.
A magyar teafogyasztók több mint 90%-a filteres teát választ, de emelkedik a szálas teák forgalma értékben és mennyiségben is. „A Twinings portfóliójában a filteres és szálas fekete teák, gyümölcs-, és zöld teák különböző ízesítései találhatóak meg. Emellett különös figyelmet fordítunk a gyümölcsös herbateákra is. Legnépszerűbb termékeink a filteres Earl Grey és Lady Grey teák, amelyek egybeforrtak a márkával, de jelentős növekedés tapasztalható a herba-, és zöld teák iránti kereslet terén is” – tudtuk meg.
A fogyasztók számára a rohanó életmód miatt fontos az egyszerű és gyors elkészíthetőség az élvezeti érték megtartásával. „Erre kínál megoldást a Twinings új termék­kategóriát teremtő innovatív teája, a Cold in’fuse, hidegen áztatott herbatea termékcsalád. Gyümölcsök, vitaminok és ásványi anyagok tökéletes kombinációja, ­fogyasztása elő­segíti az optimális napi vízfogyasztás elérését, új tea­fogyasztási lehetőséget létrehozva” – avatott be Monori Anett.
A teázás nyújtotta pozitív életérzés mellett egyre fontosabb hívószavak a fogyasztók számára a fenntarthatóság, környezet­tudatosság, a fair trade kereskedelemből származó eredet, a hitelesség, a minőség, és az egészségtudatosság. „A Twinings az Etikus Tea Partnerségi Csoport (Ethical Tea Partnership) alapító tagja, elkötelezett nemcsak a tea etikus termesztése iránt, de különös figyelmet fordítva ­arra is, hogy az ellátási lánc minden egyes pontján megfelelő munka­körülményeket biztosítson a lehető legkisebb mértékű ökológiai lábnyom hatásával” – tájékoztatott a manager.

Teázunk a testi-lelki feltöltődésért
Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy az időjárás és a teafogyasztás kéz a kézben járnak. Minél hidegebb az idő, annál ­többen szeretnék felmelegíteni magukat teával és ez természetesen nagyban befolyásolja az eladási számokat.
„Összességében elmondható, hogy a teapiacon tapasztalható szezonalitás az időjárásnak köszönhető, azonban azt látjuk, hogy folyamatosan bővül a piac, így a melegebb, ­nyári hónapokban is tartósan stabil forgalmat tudunk elkönyvelni, mind a Pickwick, mind a Sir Morton márkáink tekintetében” – tudtuk meg Sándor Mátétól, a Jacobs Douwe Egberts Hu Zrt. junior brand managerétől.
Sándor Máté elmondta, hogy a vírushelyzet hatására nagyban fellendült a teapiac, 2020-ban szinte minden hónapra jellemző volt a kétszámjegyű növekedés az előző év azonos időszakát tekintve. „A piac ilyen arányú növekedése 2021-re már mérséklődött, azonban az országban tapasztalható vírushelyzet még mindig hatással van a fogyasztásra. A COVID-19 által generált bizonytalan világban az embereknek szükségük van a testi és lelki feltöltődésre, amelyet a teafogyasztás nagy mértékben ki tud elégíteni” – mondta.
Globálisan elmondható, hogy a teafogyasztási szokások csupán minimálisan változtak, ugyanis még mindig az íz, a kényelem, a napi rutin és az egészségesebb életmód a legfontosabb értékek, amelyekért az emberek teát fogyasztanak. „A magyar fogyasztók körében a teázás formáját tekintve töretlenül vezetnek a filteres teák, amelyek a piaci eladások jelentős hányadáért felelnek. A Nielsen piac­kutató adatai alapján a különböző teatípusokat megvizsgálva azt láthatjuk, hogy egyértelműen a gyümölcsteákat – beleértve az ízesített fekete teákat – részesítik előnyben a fogyasztók, ugyanis a piaci eladások közel 50%-a ebből a típusból kerül értékesítésre. Az egészséges életmód egyre fontosabb a fogyasztók számára, így a herbateák is nagyobb szerepet kapnak a korábbi évekhez képest. A fekete és a zöld teákat fogyasztók száma pedig kitartóan emelkedik, szerves részét képezi mind a két típus a filterestea-piacnak” – tájékoztatott a manager.
A Jacobs Douwe Egberts Hu Zrt. két filteres teát forgalmaz: a Sir Morton márka elsősorban a fekete és ízesített fekete tea piacon versenyez, míg a piacvezető Pickwick elsősorban a gyümölcs-, ízesített fekete-, zöld- és gyógytea szegmensekre fókuszál. Az innovációkat illetően Sándor Máté elmondta, hogy a gyümölcs- és az ízesített fekete teák piacán voltak tapasztalhatók eddig a legnagyobb fejlesztések és ez a trend a jövőre nézve is. A herbateák térnyerésével azonban ezen a típuson belül is egyre több fejlesztéssel, egyre több újdonsággal találkozhatnak majd a fogyasztók.
„A vásárlók elsősorban az új ízeket, innovációkat, ezeken belül is a különleges kombinációkat és egzotikus gyümölcsöket keresik. Fontos számukra, hogy gyorsan és ­egyszerűen tudják elkészíteni a teát, ezért is örvend nagy sikernek a filteres tea. A bio és fair trade kereskedelem korábban kisebb hangsúlyt kapott a fogyasztóktól, azonban ennek a szerepe is egyre fontosabb szempont, így a fogyasztók egy része aktívan keresi az ennek megfelelő termékeket a polcokon. A Pickwickkel több mint 40 féle változatos filteres teát kínálunk a fogyasztóknak, ezen belül az ízesített fekete-, gyümölcs- és zöld tea variációs dobozaink rendkívül népszerűek az izgalmas ízeket keresők körében” – ismertette a manager.
A karácsonyi szezon, mint a márkák többsége esetében, a Pickwick számára is rendkívül fontos. „Minden évben egyedi karácsonyi csomagokat tervezünk, idén újra visszatér a széles körben közkedvelt és keresett Pickwick epres bögre ajándékdoboz, mely mellé két teát csomagoltunk. Emellett háromféle Pickwick Ünnepi tea válogatás ajándékcsomag is megtalálható a polcokon, amelyek különleges ünnepi kiszerelést kaptak – Szeretetdoboz, Kedvességdoboz és Boldogságdoboz néven” – tudtuk meg Sándor Mátétól.

Továbbra is verhetetlen a filteres tea

Bővülést mutat értékben a tea kiskereskedelmi forgalma, 4%-os növekedés mellett a piac mérete átlépte a 14 milliárd forintot 2020. szep­tember és 2021 augusztus között. Mennyiségben azonban 2%-kal csökkent a kategória forgalma a megelőző év azonos időszakához képest.
A kategória forgalma koncentrált, a legalább 401 ­m2-es boltokból származik a bevétel kétharmada. Az 51–200 m2 alapterületű boltok pedig a vizsgált periódus forintban mért teaforgalmának több mint egyötödével rendelkeznek.
Az értékbeli eladás 19%-át adták a saját márkás termékek, forgalmuk az előző év azonos időszakához képest 10%-kal nőtt. A gyártói márkák ettől lassabb ütemben, 3%-kal tudtak gyarapodni értékben, így 1 százalékpontot veszítettek részesedésükből.
Továbbra is a gyümölcsteák vezetik az értékbeli eladásokat, és piaci súlyuk 36%-ra emelkedett. Ezt követi a ranglistán a gyógytea 26, majd a feketetea 25%-os részesedéssel. Legnagyobb mértékben a teakeverékek növekedtek, 2019. szeptember–2020. augusztushoz viszonyítva értékben 22%-kal emelkedtek, és jelenleg a piac 2%-át hasítják ki.
A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe alapján a ­piacon töretlenül a filteres teák dominálnak, az elmúlt időszakban az értékbeli forgalom 93%-át adták. A 7%-os piaci részesedéssel bíró szálas tea szegmens dinamikus gyarapodást mutatott az időszakok között: forintban 9, mennyiségben 5%-kal magasabb forgalmat ért el.
Kiszerelések tekintetében a ­maximum 30 grammos teákból származik a legnagyobb, értékben mért forgalom, a kategória eladásának 28%-át adták. Második helyen a 36-40 grammos kiszerelések állnak, amelyek egyedüliként tudtak értékben és volumenben is kétszámjegyű növekedést realizálni, megszerezve ezzel az eladások egynegyedét.

Ismerjük meg a tea csodás világát!
A tea Magyarországon abszolút szezontermék. Amint be­köszönt a hidegebb idő, sokan elkezdenek teázni, akár tudatosan, akár csak az élvezeti értéke miatt.
„Forgalmunk jelentős része, 70-80%-a az októbertől márciusig tartó időszakban realizálódik. Kezd egy kicsit tudatosodni az emberekben, hogy a teának immunerősítő hatása is van, kimondottan jót teszünk az egészségünkért, ha naponta 2-3 csésze zöld vagy fekete teát fogyasztunk” – tudtuk meg Somlai Zsófiától, a Dilmah teákat forgalmazó G.I.F.T. Kft. brand managerétől.
A teakategórián belül a minő­ség is fontos tényező lett. A Dilmah Ceylon szigetén frissen szedett tealeveleket dolgoz fel és nem keveri más termőterületekről származó teákkal, így minden Dilmah tea Single Origin, ami garanciája a Dilmah minőségnek. A legnemesebb teák közül válogat, miközben őrzi a sziget évszázados teakészítési hagyományait, és követi azt a kézműves feldolgozást, amely a ceyloni teát vitathatatlanul a világ legjobbjává tette.
„Még mindig az alap Earl Grey fekete tea és a natúr vagy jázminos zöld tea fogy a legjobban, ha a valódi tea kategóriát nézzük. Emellett Magyarországon a gyümölcsteák és a herbateák a legkedveltebbek, de ugye ők nem tartalmaznak tealevelet. Őket élvezeti értékük, és élettani hatásuk miatt fogyasztjuk, és a Dilmah is egyre szélesebb választékot kínál ebben a két kategóriában is” – foglalta össze Somlai Zsófia.
A teafogyasztási szokások lassan változnak itthon is. Egyre több információ jut el a fogyasztókhoz a közösségi médián és egyéb online, offline platformokon keresztül. „Mi is igyekszünk edukálni fogyasztóinkat, követőinket. Nem csak magáról a tea élvezetéről írunk, vagy közlünk hanganyagot, hanem a tea csodás és komplex világát is megismertetjük az emberekkel. Tudjuk-e például, hogy bizonyos teák kiválóan illenek bizonyos csokoládékhoz vagy sajtokhoz, mi több, segítik a szájban a kémiai folyamatokat, és az emésztésre is kedvező hatással vannak? Ez már egy magasabb szint, ami túlnő a cukorral vagy mézzel fogyasszuk a teát, és hány fokon, meddig áztatunk egy szálas vagy filteres teát kérdéskörön” – keltette fel az érdeklődésünket a manager.
A Dilmah szinte mindent elmondhat magáról, ami ­elvárás ma egy hosszú távon fenntartható módon működni ­kívánó vállalattal szemben. 33 éve családi vállalkozásként működik, tiszta származású, legjobb minőségű Single Origin teát ­kínál. Etikus kereskedelmet folytat, évente bevételeinek legalább 10%-ával támogatja az MJF Jótékonysági Alapítvány és a Dilmah Conservation Természetvédelmi Alap munkáját. A Dilmah üzleti sikerei eredményeként a környezetvédelem és a hátrányos helyzetben élők ügyét is felkarolja. „A ­második generációs tulajdonosok tudatosan törekednek a megújulásra, miközben őrzik a ceyloni teakészítés tradícióit. Az idei tea­szezonban új ízesített zöld teákkal, és a Dilmah Arana, a hagyományos Sri Lankai ayurvéda hagyományokat követő életmód teákkal lépünk a piacra. Mint minden évben, így most is kínálunk karácsonyi díszdobozos filteres és különleges fémdobozos szálas teákat, melyeket az áruházak polcain és a webshopokban lehet megvásárolni” – árulta el Somlai Zsófia.

A legfontosabb elvárás a minőség
A téli szezonban számottevően növekszik a forgalom a fogyasztás és az ajándékozásra szánt szezonális termékek ­miatt is. A Hun-Trade Kft. által forgalmazott BASILUR teák közvetlenül a tradicionális tea előállításáról híres Srí Lankáról származnak, és a fekete, valamint a zöld tea kedvelőinek, míg a cég által forgalmazott London Fruit&Herb tea termékcsalád a gyümölcstea kedvelőinek kínál választási lehetőséget.
Kulcsár Zoltán, a Hun-Trade Kft. key account managere elmondta, hogy a megszokott teafajták mellett a fogyasztók jellemzően új ízeket, típusokat is szívesen kipróbálnak, valamint a filteres teák mellett egyre többen fogyasztják a szálas teákat is, és mivel a covid időszakban sokan dolgoznak otthonról, emiatt több és sokszor jobb minőségű teát isznak szívesen a munka mellett.  
„A fekete, zöld, gyümölcsteák a legnépszerűbbek, filteres és szálas kivitelben is. A fogyasztók a filteres teákat részesítik előnyben, főleg kényelmi szempontból, de egyre népszerűbbek a hagyományos szálas kiszerelések is. A különlegességeket is szívesen vásárolják a fogyasztók, ilyen például a gyömbéres íz, ami több kombinációban is népszerű. Széles portfóliónk van fekete, zöld, gyümölcsteákból, filteres és szálas változatban is, elsősorban magasabb minőségű termékeket forgalmazunk. Speciális, ajándékozásra szánt fémdobozos kiszerelést is – mint a legnépszerűbb BASILUR Teakönyv sorozat – tudunk ajánlani a választékunkból, amely szép csomagolású és különleges teákat tartalmaz” – tájékoztatott a manager.
Kulcsár Zoltán elmondta, hogy a Basilur teák csúcstechnológiával készülnek, melyekkel szemben a legfontosabb elvárás az állandó és kiváló minőség. A minőség megőrzése nagyon fontos, emiatt a legmodernebb aromamegtartó csomagolásokkal érkeznek a termékek. „Fontos, hogy a magyarországi fogyasztóknak is tudunk kiváló minőséget kínálni jó ár-érték arányban a Basilur Prémium fekete assam, ceyloni zöld és oolong sorozattal. Ugyanilyen népszerű a Basilur Magic Fruits  és London gyümölcstea választékunk is” – tudtuk meg. A manager azt is elárulta, hogy az ünnepi szezonra az exklu­zív megjelenésű fémdobozos kiszerelések mellett különlegességként zenélő dobozos teát is kínálnak.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. decemberi szám)

Belelapozok