Bár a ketchup és a mustár iránti kereslet a téli hónapokban nem emelkedik számottevően, a fogyasztói preferenciák változása jól látható ebben az időszakban. A gyártók főként a pikánsabb, gyümölcsös és csípősebb nedves szószokkal, valamint salátaöntetekkel tűnnek ki, és segítik a választást a fogyasztóknak.

Krémesen fűszeres ünneplés
„A karácsonyi időszakban jellemzően növekszik az Ízmester mustárok iránti érdeklődés, ilyenkor gyakrabban főzünk-sütünk különlegesebb receptek szerint, ezért kereshetünk más ízeket is. Az Ízmester kínálatában ­valamennyi íz nagyon kedvelt, az enyhébb ízeket kedvelők a mézes és a csemege ízeket választják, a csípősebb megoldások kedvelői (sokszor az urak) pedig az orosz és lengyel mustár ízvariánsokat részesítik előnyben. Nagy örömünkre a köztes megoldást kínáló, egyszerre édeskés és pikáns jegyeket is felvonultató cseh mustárunk is az egyik legkedveltebb termékünk ebben a kategóriában” – fogalmazott Czugéber Nóra, a Lacikonyha Magyarország Kft. brand managere. A cseh és az orosz ihletésű ízek a legkedveltebbek, de a csemege és mézes ízű termékek sem maradnak le igazán hozzájuk képest.
„Büszkék vagyunk arra, hogy mustáraink nem tartalmaznak tartósítószert, amely fontos szempont az egészségre figyelő vásárlók számára. A receptek összeállítását mindenkor a magas minőség kialakítása vezérli: a gazdag, krémes állag nagyon finom ízekkel kombinálva” – mondta Czugéber Nóra.
Az értékesítéstámogatásban bolthelyi ­kommunikációra épít a Lacikonyha Magyarország. Czugéber Nóra szerint ezek a termékek kiszerelésükkel is felhívják magukra a ­figyelmet, hiszen az összetettebb ízeket kínáló, átlagos, kis üveges mustáros termékekhez képest nagyobb kiszerelésben, illetve sok esetben kedvezőbb kilogrammra vetített áron vásárolhatók meg.

Már a jövőre is gondol
Plánk Anita, az Uni­lever Magyar­ország Kft. ideation lead-je (food & beverages) szerint a piac erős szezonalitást mutat, a húsvéti és karácsonyi időszakban értékesítik termékeiknek kb. a felét. A tapasztalat szerint karácsonykor a fogyasztók szeretnek minden típusú dresszingből bevásárolni a különböző fogásokhoz, illetve ilyenkor akár különlegesebb variánsokat is kipróbálnak.
„Napjainkban egyre növekvő tudatosság és tájékozottság tapasztalható az élet minden területén. Például a vegán étrendet követő fogyasztók köre évről évre bővül. A tavaly bevezetett Hellmann’s Vegán majonéz sikerének köszönhetően a vegán portfóliónkat idén bővítettük egy fokhagymás variánssal” – mondta Plánk Anita.
A vállalat 2020 végén vállalást tett arra, hogy ­2025-ig több mint 100 ezer tonnával csökkenti a felhasznált műanyagcsomagolás mennyiségét, továbbá az ­általa kibocsátott mennyiségnél több műanyagcsomagolást fog újrafeldolgozni. 
„A dresszing portfóliónkat illetően a Globus és Hellmann’s Light majonézeink már újrahasznosított műanyag flakonokban találhatók meg a boltok polcain, jövőre pedig a Hellmann’s szószok kerülnek ilyen típusú flakonba” – egészítette ki Plánk Anita.
Mint mondta, a Globus márkát 2020-tól új kreatív koncepcióval támogatják. Az új kampány célja, hogy egyszerű, könnyen elkészíthető receptötletekkel segítsen mindenkinek abban, hogy minden nap változatos és gyors ételeket készíthessenek.
„Természetesen a Globusnál megszokott módon ­továbbra is a kampány nagyon fontos része a zene. A Rock ’n Roll Kitchen hagyományainak megfelelően egy dinamikus, lendületes dal szólal meg a reklámfilmek alatt. A szöveg az egyszerűségről, az öt összetevőről és a bónuszként meg­jelenő Globusról szól. Ezt a koncepciót folytatjuk jövőre is” – mondta Plánk Anita.

Ünnep régi-új ízekkel
A magyar Globus konzervipar megőrzött receptúrája alapján készülő Yess! nedves szószok a hagyományosan magas minőségű, jól ismert ízekkel vannak jelen a piacon.
Lőnhárt József, a Yess! Magyar­­ország Kft. kép­viselője elmondta, hogy az egész évet tekintve a BBQ jellegű csípős szószokat választják szívesen a vásárlók, a téli ünnepek alatt pedig a Yess! Pizza szósz, Yess! Chili szósz, Yess! BBQ szósz, Yess! mustár, Yess! ­ketchup iránt nő meg várhatóan a kereslet.
A pandémia óvatosságra fogta a céget. Jelen piaci helyzetben túlélni kényszerülünk, nem fejleszteni” – ismerte el Lőnhárt József. Mint mondta, a gluténmentes termékeknek nem volt kereslete, ezért kivezették a piacról, valamint 2020-ra tervezték a fokhagymás majonéz bevezetését, de a hatékonyabb megjelenés miatt ez a projekt a jövő év első harmadában valósul meg.
A brand teljes megújulása mellett – egy új logóval is meglepik a vevőket – 2022-ben több új, egyedi, Magyarországon még nem gyártott termékkel fog megjelenni a piacon a Yess! Magyarország.
„Rendkívül fontosnak tartjuk, hogy egy hiteles üzenetet tudjunk közvetíteni a Yess! termékekről. Célunk, hogy márkánkat minél többen megismerjék, megszeressék, és kellemes érzések társuljanak hozzá, keressék azt az üzletekben – említette Lőnhárt József.
A cég együttműködési megállapodást kötött Lázár Chef-fel, akivel például létrehozták a Chili Challenge-t, melynek az alapja a Yess! Chili szósz. Év végére pedig még egy újdonsággal jelentkezett a Yess! Magyarország: a Lázár Chef oldalán kapható Chilis Adventi kalendáriummal, mely szintén a Yess! alaptermékeinek a »felpaprikázása«, azaz csípősítése.

Minőség a terített asztalon
A téli ünnepek során elsősorban a Dijoni Kanizsai Mustár és a Dijoni Magos Kanizsai Mustár tekintetében lehet növekedésre számítani. Ezek a mustárok gyümölcsös jellegük miatt a téli időszakban fokozottan keresettebbek.
„Büszkék vagyunk termékeinkre, mivel mesterséges adalékanyagot, színezéket, tartósítószert nem tartalmaznak; valamint a megválogatott alapanyagoknak köszönhetően kiváló minőségű mustárt kóstolhatnak a fogyasztók” – fogalmazott Kulcsár Norbert, a Sinabra Kft. ügyvezető igazgatója, hozzáfűzve, hogy a mustár nagyon egészséges, több jótékony hatása is ismert, többek között a megfázás enyhítésére gyakorol pozitív hatást.
„Ízek tekintetében, a Dijoni ízvilág nagyon kedvelt, ez a termék két tradicionális mustár – a francia dijoni és a 200 éves erdélyi családi receptúra – házasságából született. Továbbá nagyon szeretik még a Medvehagymás Kanizsai Mustárt is” – mondta az ügyvezető igazgató.
Mint megtudtuk, a kiskereskedelemben az ünnepi szezonban főként a 260 g-os, nagyobb kiszerelésű mustárok fogynak jobban, ennek a legfőbb oka, hogy a 180 g-os kiszereléshez képest az árfekvése kicsit drágább, de ár-érték arányban sokkal kedvezőbb. A három vagy annál több csillagos hotelek, „gourmet” éttermek továbbra is az 5 kg-os kiszerelést kedvelik.
„Idén külön megrendelésre készítettünk egy amerikai jellegű mustárt dijoni alappal, amely véleményünk szerint és a megrendelő szerint is kiváló lett, a kiskereskedelemben tervezzük széles körben bevezetni, de ez még egyelőre várat magára” – említette Kulcsár Norbert.
„Mivel termékeink minősége magáért beszél, ezért különösebb marketing tevékenységet nem terveztünk és nem is tervezünk a jövőben sem” – hangsúlyozta a Sinabra Kft. ügyvezető igazgatója. Mint említette, a cég marketingstratégiája, hogy „a minőség idővel eladja önmagát”.

Pokoli ízesítés is lehet
A Felix ketchupok három különböző kiszerelésben vannak jelen az üzletek polcain. A 435-450 g közötti termékek régóta a forgalom zömét adják, majd az 1 kg-os kiszerelés következik, ebben a kiszerelésben már a csemege és a csípős ketchup mellett a hozzáadott cukor nélküli ketchup és a Pokol Tüze ketchup is ­elérhető. A leg­nagyobb retail kiszerelés pedig a 1,5 kg-os ­csemege ketchup.
„Évek óta megfigyelhető az a tendencia, hogy az értékesítés a nagyobb, gazdaságosabb kiszerelések felé tolódik el. Az elmúlt évben a járványhelyzet miatti megváltozott fogyasztói szokások miatt ez a tendencia még inkább felerősödött” – egészítette ki Prencsokné Dékány Edina, a Maresi Foodbroker Zrt. marketing managere, ­megjegyezve, hogy az év végi időszakban általában a teljes kategória forgalma növekszik.
„A Felix szortimentjében több olyan termék is van, amelyet elsősorban az egészségtudatos fogyasztóknak ajánlanak. Ilyen a Felix bio ketchup, a Stevia kivonattal ízesített ketchup és a Felix hozzáadott cukor nélküli ketchup” – említette a marketing manager. Az év végi időszakban a Felix termékek esetében a ­bolti promóciók mellett a márka ismertségének növelése érdekében, valamint a széles termékválaszték kihangsúlyozására outdoor és tv műsorszponzorációs kampányt folytat a márka.

Eredetiben és édesen
A Maille eredeti dijoni mustár tekintetében is megfigyelhető egy nagymértékű volumennövekedés a húsvéti és az év végi szezonban. „A tavalyi évben a Q4-es forgalmunk várakozáson felüli volt nagyrészt a korlátozások miatti otthoni fogyasztások következtében, az idei évben a Maille portfólió tekintetében az előző évi eredmények megtartása a cél” – árulta el a Maresi Foodbroker Zrt. brand managere.
Monori Anett szerint a tapasztalat azt mutatja, hogy az Eredeti dijoni mustár a fogyasztók kedvence a Maille termékvariánsok közül, amely a teljes portfolió értékesítésének a zömét adja. „Köztudott, hogy mi, magyarok kedveljük az édes ízeket. Ezt a nézetet alátámasztja, hogy volumen tekintetében a második legerősebb keresletű termékünk a Maille Mézes dijoni mustár” – fűzte hozzá.
A kínálatban szerepelnek 200 és 800 ml-es kiszerelésű Maille termékek is, ezek közül szezontól függetlenül a kisebb kiszerelések a vásárlók kedvencei.
„A promócióhoz köthető marketingmix igen széles, az eladáshelyi belső reklámeszközökön át – kiemelt szerepben a polcvégi másodlagos kihelyezésekkel – kedvezményekkel összekötött aktivitásokra fókuszálunk” – tért ki a kommunikációs megjelenésekre Monori Anett.

Nem mindennapi ízvilágok
„A téli ünnepek előtt az Ünnepi Gourmet Válogatás nevű termékünk forgalma minden évben megnövekszik. Ez az ínyenc hármas válogatás tartalmaz három darab 195 g-os finomságot díszcsomagolásban összeállítva; meggy chutney, birsalma chutney és lilahagyma lekvár” – mondta Farkas-Molnár Ágnes, a Kanálka Manufaktúra egyik tulajdonosa.
„A Souvenir Válogatások, melyek 35 grammosak, két ízvilágban és ízenként két darabszámban, kettes és négyes termékösszeállításban állnak rendelkezésre. A Hungarikum Válogatás sósabb, zöldségesebb ízeket képvisel, a kettes összeállítás sült fokhagymát, zöldfűszeres paprikakrémet takar, míg ugyanebből a válogatásból a »négyes fogat« a sült fokhagyma, a zöldfűszeres paprikakrém kiegészülve chilis paprikakrémmel és birsalma chutney-val. A Chutney Válogatás kettes kiszerelése alma és meggy chutney-ból, a négyes pedig alma, meggy, birsalma chutney-ból és lilahagymalekvárból áll. Az Ünnepi Gourmet válogatásunkhoz hasonlóan a Souvenir Válogatások, ahogy azt elnevezésük is garantálja, olyan díszes, különleges, egyedi csomagolást kapnak, hogy az valóban megállja a helyét akár karácsonyi ajándékként is a fa alatt. Sok céges megrendelés is érkezik ezekre a termékekre” – ismertette a kínálatot Farkas-Molnár Ágnes.
Mint megtudtuk, a manufaktúra kezdettől fogva elkötelezte magát a természetes, egészséges, minőségi termékek előállítása mellett. Elmondható a termékekről, hogy tartósítószer-, adalékanyag- és színezékmentesek, hőkezeléssel tartósítják őket. A krémek és a szószok, a fentieken túlmenően glutén-, tojás-, tej-, pálmaolaj- és szójamentesek, ezáltal egyrészt a speciális étkezési igényeket is képesek kielégíteni, másrészt a tudatos táplálkozás elveinek is megfelelnek.
„Célunk volt a termékek címkéjén, csomagolásán megjelenő arculat végleges kialakítása, amivel azt érzem, hogy végre egyenesbe értünk. Minden tekintetben igényes, különleges, egyedi és stílusos megjelenést kaptak termékeink, amivel bátran és büszkén kiléphetünk a piacra, remélve, hogy vásárlóinknak is elnyerjük ezzel a tetszését – tért ki a termékfejlesztésre Farkas-Molnár Ágnes.
A mai modern kommunikációs csatornák adta lehetőségekkel természetesen a Kanálka Manufaktúra is él. Jelen van a Facebookon, az Instagramon, valamint saját, önálló weboldalt működtet, amit folyamatosan aktualizál, és színvonalas fotókkal illusztrált termékismertetőket olvashatnak az érdeklődők.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. decemberi szám)

BELELAPOZOK