A karácsonyi ünnepek után az új esztendő köszöntése nem telhet el virslikóstolás nélkül. Legyen baromfi, sertés, roppanós vagy juhbeles, pultban kapható vagy előrecsomagolt virsliről szó, év végén akár tízszer többet is eladnak a gyártó cégek, mint az év többi időszakában.

A legmagasabb minőségben
„A virsli egész éves termék. Egy-egy év közbeni akció pedig jelentősen megdobja a forgalmát tapasztalatom szerint. A tavalyi évben, a pandémia ellenére vagy talán éppen azért, majd 20%-kal növekedett virsliforgalmunk, decem­berben pedig 25%-kal. A Horeca szektor visszaesését bőven kárpótolta a kiskereskedelemben tapasztalt növekedés. Természetesen a virsli fő ­szezonja december, mi ekkor realizáljuk virsliforgalmunk 18%-át” – mondta lapunknak a virsli iránti keresletről Kazai Zsolt, a Wiesbauer-Dunahús Kft. értékesítési vezetője.
Mint mondta, nehéz kiemelni egy-egy virslit a Wiesbauer-Dunahús kínálatából, mert mindegyik magas hústartalmú, glutén-, laktóz- és szójamentes, túlnyomórészt juhbeles termék. „Egyszóval prémium minőség” – jellemezte a termékkínálatot Kazai Zsolt.
„Az örök sláger Prémium Bécsi virslink, amely kategóriájában piacvezető termék, mellette sokat várunk a tavaly nagy sikerrel bevezetett Pulyka Bécsi virslinktől, amely 2x200 grammos és 800 grammos kiszerelésben kerül forgalomba. A különlegességek kedvelőinek pedig Sacher virslinket ajánljuk, 320 grammos és 800 grammos kiszerelésben” – ismertette az értékesítési vezető.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a vásárláskor a fogyasztók számára a hústartalom meghatározó és fontos a természetes juhbél. „De, ami ennél fontosabb, az egyre tudatosabb vásárlók szemében az ár-érték arány. Az utóbbi évek dinamikus forgalmi növekedése azt mutatja, hogy a Wiesbauer-termékek megfelelnek ezeknek a kritériumoknak” – hívta fel a figyelmet Kazai Zsolt.
Mint fogalmazott, a vállalat igyekszik tartani a tavalyi árakat – amelyek megegyeznek a tavalyelőtti árakkal –, ez remélhetőleg jótékony hatással lesz a forgalomra.
„Ne legyenek azonban illúzióink, jövőre minden bizonnyal emelkednek a húskészítmények árai – jegyezte meg az értékesítési vezető. – Az energiaárak, szállítási költségek, csomagolóanyag-árak, munkabérek növekedése mellett ­jövő év márciusától nagy valószínűséggel emelkedik a sertéshús ára is. Ezeket a tényezőket figyelembe véve kétszámjegyű áremelkedésre számíthatunk.”
A Wiesbauer-Dunahús számai azt mutatják, hogy folyamatosan nő a prémium márkatermékek iránti kereslet. A fogyasztói igényekre reagálva, idén is kizárólag decemberben forgalmaz 800 grammos Light virslit és a szintén 800 grammos Pulyka bécsi virslit a vállalat. Mint megtudtuk, a közösségi médiában való jelenlétre év vége felé nagyobb hangsúlyt fektető húsfeldolgozó cég tavaly nem érezte meg a lezárások miatti forgalomvisszaesést, ez bizakodásra ad okot, hogy idén sem kerül rá sor.

Hagyományokra alapozva
Bizakodva tekint az idei év végi forgalomra Dékány Attila, a Deka Union ügyvezető igazgatója. Véleménye szerint a járvány nem lesz hatással a virsli és az egyéb, hagyományosan év végi sütnivaló kolbász, valamint a páros kolbász forgalmára. „Jelentős keresletre számítunk, ahogy hagyományosan az év ebben a szakaszában” – árulta el az ügyvezető igazgató.
Ebben a termékszegmensben abszolút jellemzőek a főszezonok, szeptembertől decemberig a legkeresettebbek a páros kolbász, sütni való kolbász termékek. Jellemzően januártól húsvétig a legalacsonyabb a forgalom, majd ismét emelkednek az eladási számok. A de­cemberi időszakban megugrik a tipikusan disznóvágások alkalmával készített termékek kereslete: a füstölt kolbászok, disznótoros kóstolók keresettek, mind a karácsonyi, mind a szilveszteri időszakban. 
„Kínálatunkból számos terméket tudok ajánlani az év végi étkezésekhez. A Címeres páros kolbász csemege és az Ördög (csípős kivitelben) is tökéletes egy-egy előételhez, hidegtálhoz. A Deka Union debreceni ­páros kolbász terméke igen kedvelt a szilveszteri időszakban, a hagyományos ízvilágát sokan kedvelik és választják a ­virslik mellé. A Paprikás-fokhagymás tokaszalonna és disznósajt is sok asztalon megtalálható az év végi ünnepek alatt. Emellett ajánljuk a most elkészült termékünket, az ún. Fröcsi kolbászt, amely tradicionális disznóvágások alkalmával készített, magas hőfokon kilángolt kolbász. A hagyományos elkészítést ültettük át ipari körülmények közé, édesapám, Dékány Ferenc receptje alapján készül” – ­sorolta a kínálatot Dékány Attila.
Mint mondta, a Deka Union a minőségi kolbász terméke­ket kereső vásárlóknak készíti termékeit. Azoknak a fogyasztóknak, akik számára fontos a prémium minőség és ízvilág. „Családunk immár 80 éve, harmadik generáció óta őrzi a fűszer, a hús és a paprika keverésének titkát, ezzel a jellegzetes ízesítéssel hozzuk létre azt az egyedülálló vidéki és falusias ízvilágot, amit szeretnek a vevőink. Évről évre nő a forgalmunk és a márkahű vásárlóink bázisa” – fűzte hozzá az ügyvezető igazgató.
A fennálló külső hatások (pl. benzinár emelkedése, munka­erőhiány, pandémia, sertéspestis stb.) egyelőre nem ­érezhetőek a forgalomban, de a következő hónapokban változásokra számít a cégvezető. Mint mondta, 2022-től növekednek a cég költségei, hiszen az üzemanyagárak emelkedésével várhatóan a szállítási költségek is megemelkednek majd, valamint a papír- és műanyag alapanyag árak terén is növekedés várható. „A költségek növekedését az árakban még nem érvényesítik az üzlethálózatok, de a későbbiekben érezhető lesz, az pedig a következő év első negyedévében már a forgalom­ban is látszani fog” – közölte Dékány Attila, hozzátéve, hogy mindezeket figyelembe véve 2022-re még minimális vissza­esésre számít.
Ebben az évben aktív social media kommunikációval, ­videós gasztro-együttműködésekkel, több országos és ­lokális médiában kötött tartalmi együttműködéssel támogatta eladásait a jövőre arculatváltással és új honlappal is készülő Deka Union. „Mindezek arca édesapám, Dékány Ferenc. Nagyon sikeresek lettek a nevével fémjelzett Kolbászlexikon és a Tudtad? jegyzetek, amelyek a Deka Union érdekességeit mutatták be, vagy a most indult Kolbásztörténelem Gyuláról – említette az ügyvezető igazgató, hozzátéve: a tapasztalat azt mutatja, hogy ez a tudatos márkaépítés a vevők lojalitását is növeli, ami a forgalomban is megmutatkozik.

Mind jobban fogy az előre csomagolt virsli

A NielsenIQ kiskereskedelmi indexében szereplő legnagyobb forgalmú élelmiszer-kategória, a feldolgozott húsok piacának csaknem egyötöd részét a virsli alkotja: a 2020. szeptember – 2021. augusztusi időszak alatt 51 milliárd forintot költöttünk rá. Ez azt jelenti, hogy az ezt megelőző időszakkal összevetve 4%-kal gyarapodott a virsli forgalma. Volumenben mérve közel 35 ezer tonna virslit vittek haza a fogyasztók a vizsgált 12 hónap alatt.
Havi bontásban vizsgálva a trendeket elmondható, hogy a decemberi időszak a legmeghatározóbb az eladás szempontjából, az időszak teljes értékbeli forgalmának 11%-a ebben a hónapban összpontosul. A december mellett a januári eladás is kiemelkedik, a virslieladás egytizede ebben a hónapban zajlik.
Budapestre és Pest megyére koncentrálódik az eladás, az elmúlt egy évben ebben a régióban virslire költött összeg meghaladta a 17 milliárd forintot, ami a teljes országos bevétel több mint egyharmada.
Minden száz virslire költött forintból 56-ot valamelyik 401–2500 m2-es üzletben hagytunk ott, az összforgalom egyötöde pedig a 2500 m2 feletti üzletekben realizálódott.
A legdinamikusabb növekedést az 51 és 200 m2 közötti csatorna mutatta, értékben és mennyiségben is 10%-kal haladta meg az előző évi teljesítményét, így már 13%-os piaci részesedéssel bír.

Valamivel többet költünk gyártói márkás virslikre, a forgalom 57%-át ezek a termékek jelentették a tárgyalt 12 hónapban. A mennyiségi eladásokat megvizsgálva azonban már kiegyenlített a kereskedői és gyártói márkák aránya, 50–50%-on stagnálnak.
A virsli piacán egyértelműen a sertés szegmens dominál, a forintban mért eladás több mint felét, 53%-át adják. Második helyen állnak közel 25%-os piaci részesedéssel a baromfi virslik, őket követik a pulyka termékek, ezek az értékbeli forgalom egyötödrészét jelentik.
A csomagolásméretek közül a 250-499 grammos termékek a legkedveltebbek, a forintban mért forgalmat tekintve 31%-ban ebből a típusból vásároltak a hazai fogyasztók. Szorosan mögöttük 29%-os piaci résszel az 1 kilogrammos kiszerelésű virslik, harmadik helyen pedig a 100 és 249 gramm ­közöttiek állnak 24%-os részesedéssel.
Nagyobb arányban az előre csomagolt virslik mellett döntünk. Az értékbeli eladás 85%-át az önkiszolgáló pultból vásárolt termékek teszik ki, mely a tavalyi időszakhoz képest egy százalékponttal magasabb részesedés. A fogalom maradék 15%-át jelentő csemegepultos virslik ezzel egyidőben veszítettek népszerűségükből.

Elmaradhatatlan az ünnepi asztalokról
A Békési virslinek – magas minőségének is köszönhetően – egész évben kiegyensúlyozottan jó a forgalma, ezért ezzel a termékkel meglévő piacait erősíti a Békési Húsmanufaktúra. A virsli fő szezonja a szilveszter, erre a néhány napra megtízszerezi a virsli gyártását a cég.
Kovács István, a Békés Hús­feldolgozó Kft. tulajdonosa bizakodóan tekint a tél végi, ­jövő év kezdeti időszakra, mint mondta, a karácsonyi ­ünnepek nagy részben a gasztronómiáról szólnak, emiatt a koronavírus-járvány nem, vagy kevésbé befolyásolja majd az ünnepi étkezéseket.
„Úgy vélem, karácsonykor nem hiányozhat senki asztaláról egy jó Békési vastagkolbász az omlós kalács mellé, illetve a különleges kolbászunk, a Békési szilvalekváros kolbász sem maradhat le az ünnepi asztalokról, mint különlegesség. Szilveszterkor a szendvicsé és a virslié a főszerep, mind a kettőre tudunk terméket ajánlani, a szendvicsre lehet tenni a Békési szeletelt vastagkolbászt, virslinek pedig ott van az adalékmentes, pácsómentes sertésvirslink – sorolta a kínálatot Kovács István, a Békés Húsfeldolgozó Kft. tulajdonosa.
A cég üzletkötői folyamatos kapcsolatban állnak a vevőkkel, akik mindig időben értesülnek az aktuális akciók és vásárlói kedvezmények időpontjairól. Ezenkívül a social mediában is aktív jelenléttel és folyamatos hirdetésekkel támogatja termékeit a Békés Húsfeldolgozó Kft..

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. decemberi szám)

aktuális lapszám digitális verziója elérhető itt: