Ha a kész ünnepi sütemények kategóriában nyertest kellene hirdetünk, nem vitás, hogy a bejgli végezne az élen. Ízek tekintetében a klasszikusok még mindig a kedvencek, de a fogyasztók kísérletező kedvűek, szívesen megkóstolják az új ízeket is. A gyártók nincsenek is ötletek híján és aszalványokat, sütőtököt vagy éppen chilit kevernek a töltelékbe a vásárlók nagy örömére.

Bejglik – egyre finomabb ízekben
„Az ünnepi szezon slágerterméke nálunk egyértelműen a ­bejgli, ami azt gondolom, hogy hazai, tradicio­nális süteményként a fogyasztóknak is egyet jelent a karácsonnyal és az ­adventi készülődéssel. Ahány család, annyiféle íz, hagyomány és emlék kapcsolódik a bejglikhez. Sok háziasszony féltve őrzi a generációkon átívelő titkos ­családi receptet. A bejglik mellett olyan, szintén tradicionálisnak mondható sütemények is előtérbe kerülnek ilyenkor, mint a mézeskalács, illetve a linzer vagy az isler, de sok családban a foszlós fonott kalács sem maradhat le az ünnepi asztalról. A hazai termékek mellett évről évre egyre több helyen találkozhatunk más országok ünnepi süteményeivel is, mint az olasz panettone-val vagy a német stollen gyümölcskenyérrel” – vélekedett az ünnepi süteményekről Gulyás Gergő, a Félegyházi Pékség Kft. kereskedelmi igazgatója.
A bejgliket illetően Gulyás Gergő elmondta, hogy tapasztalataik alapján amennyire hagyományos süteményről beszélünk, annyira ragaszkodnak a fogyasztók is a megszokott ízvilághoz. A legkeresettebb továbbra is a klasszikus ­diós és mákos bejgli, ezeken belül viszont már jelentős el­térések lehetnek az összetétel, az elkészítés módja, a fűszerezés vagy éppen a töltelékarányok között, ami széles ­választási ­lehetőséget biztosít a vásárlóknak is. A két alapíz mellett országrészenként is lehetnek eltérések a töltelékekben, így van, ahol gesztenyés vagy éppen kakaós ízesítéssel is készülnek bejglik. Ugyanakkor évről évre egyre több, újabb és innovatívabb ízvilág is megjelenik ezeknél a termékeknél is. Így találkozhattunk az elmúlt években chilis-csokis, sütőtökös vagy éppen kókuszos változatokkal is a boltok polcain. „Családi vállalkozásunknál szinte a kezdetek óta ugyanazon recept alapján készülnek a hagyományos, kézzel tekert diós és mákos bejglik. Mellettük az ünnepi szezonban saját üzleteinkben és partnereinknél is elérhetőek az aszalt áfonyás-diós, aszalt sárgabarackos-diós és aszalt szilvás-mákos verziók is. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy ha csak apró változtatásokkal is, de évről évre egyre finomabb ízeket és magasabb minőséget érjünk el az ünnepi süteményeknél, házias ízeket varázsolva ezzel a lehető legtöbb ünnepi asztalra” – árulta el az igazgató.
Legtöbbünkben élénken élnek gyerekkori karácsonyok emlékei, ahol az ünnepi vacsora vagy ebéd végén a nagymama frissen sült bejglijei kerültek az asztalra. Felgyorsult világunkban egyre kevesebben fognak neki saját bejglit sütni ilyenkor, évről évre egyre többen vásárolják meg készen az ünnepi süteményeket. „Azt gondolom, természetes elvárás a magas minőség a vásárlók részéről, hiszen nem fogyasztunk bejglit az év minden napján, családunknak és barátainknak olyan terméket szeretnénk kitenni az ünnepi asztalra, ami ízben és minőségben is kimagasló, házias jellegű. Ennek ellenére mind minőségben, mind pedig árban jelentős különbségek lehetnek a boltban kapható bejglik között. A termék megnevezése már önmagában utalhat az összetételre, hiszen a Magyar Élelmiszerkönyv szigorúan szabályozza, hogy milyen feltételek mellett lehet egy süteményt bejglinek (vagy tekercsnek) nevezni. Az eltarthatósági idő szintén fontos, de nem mindegy, hogyan érjük azt el, sokan keresik a tartósítószermentes termékeket. Összességében elmondható, hogy ha a bejgli minősége, ízvilága megfelelő, elegendő mennyiségű tölteléket tartalmaz és emellett őrzi a házias jelleget is, akkor a fogyasztóknak kevésbé fontos az ár, hiszen nem mindegy, hogy mi kerül az ünnepi ­asztalra” – avatott be Gulyás Gergő.
A kereskedelmi igazgató szerint a fogyasztói szokások megváltozásával az ünnepi sütemények iránti kereslet is folyamatosan növekvő tendenciát mutat. „Néhány évtizeddel ezelőtt a legtöbb háztartásban szinte elképzelhetetlen volt, hogy ne a konyhából kerüljön ki a desszert a karácsonyi asztalra, ma pedig évről évre egyre többen boltban vásárolják meg ezeket a süteményeket. A ­növekvő keresletet a piac is folyamatosan követi. Ma már szinte nincs olyan pékség vagy cukrászda, aki ne készítene tekercset vagy bejglit az ünnepi szezonban, amelyek utána a legtöbb élelmiszerüzlet polcán egész decemberben meg­találhatók” – vélekedett.

Növekszik az igény az új ízekre
Mikos István, a Ceres Zrt. vállalati igazgatója szerint az ünnepi időszak legkeresettebb süteményei továbbra is a ­bejgli és a tekercs. Kiemelkedő ilyenkor a habtermékek forgalma is. A különböző ízekben és színekben készülő Ceres habkarika és habcsók nemcsak fogyasztásra, de dekorációnak is felhasználható. „Keresettek még a különlegességek is, a Ceres termékek közül a Stollent említeném meg, de a divat­sütemények is egyre népszerűbbek, amik korábban a gasztronómiában nem voltak jelen” – tudtuk meg az igazgatótól, aki úgy véli, hogy az íz, ár, minőség és eltarthatóság együttesen határozzák meg az elvárásokat. Ünnepekor hajlandóak a fogyasztók kicsit többet költeni a minőség érdekében vagy egy új íz kipróbálása érdekében. A minőség minden körülmények között fontos számunkra.
Mikos István elmondta, hogy továbbra is a hagyományos mákos és diós bejgli és tekercs a legkeresettebb, de egyre inkább igény van az új ízekre. Az alapízek mellett a gesztenyés bejgli, illetve a mogyorós-csokis tekercs is szerepel a Ceres kínálatában. A piac bővült, mivel mostanság a háziasszonyoknak kevesebb idejük van az ünnepi sütésre, ezért egyre inkább félkész vagy készterméket vásárolnak. Így könnyen változatossá tehető az ünnepi menü. A kereslet és a kínálat is bővült, egyre több olyan termék is bekerül a piacra, ami korábban nem volt jellemző. A sütemények palettáján is megjelent az egészségtudatossság. A különböző mentes, paleo vagy kevesebb cukortartalmú édesség előtérbe került.
Az igazgató a termékfejlesztéseket illetően elmondta, hogy mára a kenyér és szendvicskenyér kategóriában az irányokat már létrehozták, melyek funkcióikban megfelelnek a fogyasztóknak. „A finomáru és cukrásztermékek tekintetében ez a portfólió még nem áll rendelkezésre, ezért tervezzük hozzáadott ­cukor nélkül készülő péksütemény és teljes kiőrlésű kalács sütését. Gluténmentes portfólióval már rendelkezünk, ebben a kategóriában is ki tudjuk szolgálni fogyasztóinkat” – foglalta össze Mikos István.

Nagy klasszikusok készen, kényelmesen
Barta Dénes, a lengyel édesipari termékek kereskedelmével foglalkozó Kazy-Ker Kft. kereskedelmi ügyintézője elmondta, hogy az ünnepi szezonban a süteményeik közül leginkább a vegyes sütik – isler, linzer és egyéb száraz sütemények vegyesen csomagolva – fogynak.
Az ország egyik legnagyobb édességet importáló vállalkozásánál rengeteg-féle sütemény található, amivel díszíteni lehet az ünnepi asztalt, várni lehet a vendégeket, amivel a háziasszonyok időt és energiát spórolhatnak; almás sütik, vaníliás papucs, mézes puszedli, csokis perec – de ne feledkezzünk meg az olyan klasszikusokról sem, mint a diós ­kifli vagy a barackos linzer, az igazi karácsonyi finomságok.
A kereskedelmi ügyintéző szerint a mézes, fahéjas és vaníliás ízvilág ilyenkor a legnépszerűbb, a fogyasztók felől pedig a minőség mellett fontos elvárás, hogy a sütemények hosszabb eltarthatósággal rendelkezzenek. A cég igazodik a folyamatosan változó fogyasztói igényekhez, termékfejlesztéssel és termékújdonságokkal egyre szélesebb fogyasztói köröket igyekszik meghódítani.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021.novemberi szám)

aktuális lapszám digitális verziója itt elérhető