Ha a száraz húsárukról van szó, a fogyasztók a jobb minőség, a megbízható és ismert márkák, valamint a megszokott ízvilág alapján döntenek főként, hogy mi kerüljön a kosarukba. Érdekesség, hogy egyre nyitottabbak a nemzetközi, pikáns fűszerezések, valamint a bio vagy akár vegán termékek iránt is.

A csemege a dobogós
A koronavírus-járvány első hullámában 2020 tavaszán a felvásárlási láz miatt a szárazáru termékeknek kiemelkedő forgalma volt – a járványhelyzet egyik legnagyobb hatása a teljes húskészítmény területen – így a szárazáru tekintetében is –, melyet értelemszerűen a hosszabb eltarthatósági idő indikált. Azóta nem látni kiugró eltérést a szokásos normál forgalomtól, mondta el Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője.
A vásárlók alapvetően a magyaros ízvilágot preferálják. A legszélesebb körben kedveltek a csemege és paprikás verziók, általános minta szerint a csemege-paprikás változatokat választják szívesen a vevők, mennyiségi aránya 65–35% körül szokott alakulni. Emellett elmondható, hogy a csípős ízvilágot is kedvelik.
„A SPAR kínálatában minden termékkategória le van fedve saját márkás termékekkel a szárazáru kategóriában is. Mind minőség, mind pedig ár szempontjából széles a spektrum, a 2020 őszén megvásárolt perbáli húsüzemben is több szárazáru kategóriában szereplő terméket gyártunk és tervezzük további termékek fejlesztését” – említette a kommunikációs vezető, hozzáfűzve, hogy a vásárlók körében rendkívül sikeresek ezek a termékek, a SPAR saját márkás húskészítmény termékei iránt nagyon magas a vásárlói bizalom.
A húsfélék esetében gyakran felmerül, hogy mennyire egészségesek, milyen összetevőkből állnak. Maczelka Márk megjegyezte, hogy a húskészítmény kategória termékeiről általában elmondható, hogy szója-, glutén és laktózmentesek – ezek az összetevők nem szükségesek az előállításukhoz –, így a száraz húsáru szegmens is ajánlható az egészségtudatos vásárlóknak.
„Az adalékanyagmentes termékekről pedig azt mondhatjuk, hogy egy fejlődő szegmensről van szó. A választékunkban egyedinek tekinthetők a két körtálcás SPAR szalámijaink, melyek közül az egyik parmezán kéregben, a másik pedig édes chili kéregben kerül forgalomba” – ismertette Maczelka Márk.
Sajnos a vásárlók egyre inkább árérzékenyek, ami a csemege kategóriára is érvényes. Csemegepultból átlagosan ­22–25 dkg a vásárolt mennyiség, az előre csomagolt termékek köre pedig 60 g-tól egészen 800 g-ig terjed.
„A gyártók mindig nagy figyelmet fordítanak arra, hogy termékeik eljussanak a vásárlókhoz és felkeltsék az érdeklődésüket. Ehhez jellemzően szórólapos, TV-s, és rádiós megjelenésekkel, valamint óriásplakátos megjelenésekkel támogatják a termékeket, ami kiegészül az online megjelenéssel (közösségi média, ifluencerek, blogok stb.)” – tudtuk meg.

Színvonalas kínálattal
A világjárvány kezdeti időszakában, az ALDI üzleteiben erőteljes forgalomnövekedés volt megfigyelhető ebben a termékkategóriában is. A forgalom a vásárlási hullám elültével visszatért a korábban megszokott mértékűre.
Mint közölték, az év végi ­ünnepekre való tekintettel a megszokott keresletre, és a fennálló járvány­ügyi helyzetben is a korábbi években tapasztalt ünnepi forgalomra számít az ALDI. Mint megtudtuk, az előző tapasztalatait figyelembe véve tudatosan készül az üzletlánc, hogy a vásárlókat a megszokott magas szín­vonalon ­tudja kiszolgálni.
A szortimentben található 20 féle száraz- és félszáraz húsáru jelentős része saját márkás termék, amelyeket – az ALDI tapasztalatai szerint – a vásárlók előszeretettel választanak.
A száraz húsáruk között a legkedveltebb ízvilág a csemege, amelyet a paprikás ízesítésű termékek, illetve a csípős, sok esetben chilivel ízesített termékek követnek.
Az ALDI a száraz húsáru kínálatának nagy részét is – akárcsak a friss húsárut – magyar beszállítóktól szerzi be, akik a hazai ízlésnek leginkább megfelelő, a vásárlók által legkeresettebb termékeket biztosítják az üzletlánc ­számára. Az áruházlánc arra is törekszik, hogy a fogyasztók meg­ismerkedhessenek egyéb nemzetközi specialitásokkal, például az ALDI áruházakban kapható osztrák származású Tyrolini és Cabanossi is.
Az ALDI tapasztalatai szerint a mentes és vegán termékek iránti kereslet egyre nagyobb. „A vevői igényeinek teljes körű kiszolgálása érdekében az ALDI folyamatosan bővíti termékválasztékát, a megszokott áruk mellett most már vegán frankfurti és vegán darált készítmény is elérhető a kínálatban, illetve a közeljövőben vegán szendvicsfeltét is elérhető lesz az áruházlánc hűtőpultjaiban” – ismertették.
Az áruházlánc megfigyelése szerint a vásárlók továbbra is árérzékenyek, ugyanakkor keresik a minőségi termékeket. A fogyasztók a vállalat kínálatában minden esetben megtalálhatják a számukra leginkább megfelelő, magas minőségű, kitűnő ár-érték arányú terméket. Az ALDI a széles termékválasztékra klasszikus, szórólapos és webes megjelenéssel, valamint a közösségi médiumok felületein való kommunikációval hívja fel vásárlói figyelmét.

Bővülő választékkal
A tapasztalat azt mutatja, hogy a száraz húsáru piaca évek óta a premizáció felé halad, és nem csak beltartalomban. A Tesco áruházakban kapható szalámik, száraz- és parasztkolbászok palettája szerint is egyrészt nagyobb a választék a diétázók, egészséges életmódot folytatók számára, másrészt több izgalmas fűszerezésű termékkel növekedett a kínálat. Emellett különösen az előre csomagolt termékek esetében, egyrészt a címkén található információ bővül, másrészt a csomagolás terén is számos innovációval (tálcás, zacskós, lezárható stb.) jelentkeznek a gyártók.
A koronavírus-járvány sok mindenre hatással volt az elmúlt évben. Ami egyre nagyobb mértékben befolyásolja a választást, az a termék ára. A száraz húsáru vásárlása során a hazai fogyasztók árézékenysége fokozott: először az ár alapján tekintik meg a kínálatot, aztán nézik meg a termék eredetét, illetve minőségét.
Megfigyelhető, hogy a korábbi években tapasztaltakkal ellentétben a vásárlók a csemegepultok helyett inkább a csomagolt, önkiszolgálós termékeket preferálják, vélhetően elővigyázatossági okokból. Így az előre csomagolt termékek értékesítése dinamikusabb növekedést mutat, mint a pultból értékesített termékeké.
Bár a digitalizáció egyre nagyobb szerepet kap a vásárlásban, a vevők a „szemükkel vásárolnak”, ezért nagyon fontos az eladott áru megfelelő megjelenésének biztosítása. A Tesco áruházakban a friss húsáruk esetében a hűtőpultot úgy állítják fel, hogy a kiállított választékot friss hústermékekre és kolbászokra, szalámikra, valamint felvágottakra osztják. Ezért az egyik oldalon a vevők könnyen megtekinthetik és elérhetik a friss hústermékek (pl. baromfi, sertés, marhahús stb.) kínálatát, a másik oldalon pedig a felvágottakat, kategóriákra leosztva (pl. sonka, párizsi, vékony kolbász, száraz kolbász, szalámi stb.). Az egyes alcsoportok elrendezése eltérő is lehet az üzletekben. Ennek oka az állvány mérete és a választék – tudtuk meg.

Fontos a minőség
„A nemespenésszel érlelt, fűszeres, füstös termékek, különleges ízük és zamatuk miatt nagyon kedveltek. Mindenképpen ki kell emelni a napjainkban reneszánszát élő hazai zsírsertésfajtát, a mangalicát, amelyet a magyar fogyasztók igazi magyar fajtának, sőt hungarikumnak tekintenek. A mangalicára jellemző magas zsírtartalom nem tekinthető táplálkozás-élettani szempontból kedvezőnek, azonban az omega-3 zsírsavakat a megfelelő mennyiségben tartalmazza, ezért mégis nagy kedveltségnek örvendenek a készítmények” – fogalmazott az Auchan Retail Magyarország sajtóosztálya. Újdonságnak tekinthető, hogy a húsmentes, vegán készítmények iránt is megjelent az érdeklődés.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a fogyasztók a ­minőségi termékekre szavaznak inkább, azonban a magasabb ár­fekvésük miatt inkább a hasonló összetevőjű, de olcsóbb kolbászokat, szalámikat teszik a kosarukba. Mint megtudtuk, amennyiben a vevők többet költenek, a magasabb árért elvárják, hogy jobb minőséget (hústartalom, ízvilág stb.) kapjanak.
Az Auchan áruházakban a száraz húsárú szegmens széles kínálata elérhető: a sertés- vagy borjúhúst kedvelőknek éppúgy kínálnak száraz és félszáraz kolbászokat, szalámikat, mint a pulyka- és baromihúst preferálók számára. Tízóraira vagy akár csak csemegézni is kedvelik a vékony, snack kolbászokat, az enyhén füstölt, fűszeres, száraz cabanossikat.
A kategóriában a csemege ízesítésű termékeknek hagyományosan folyamatos a kedveltsége, de a csípős, paprikás, jellegzetes fűszerezésű, hagyományosan füstölt, érlelt, száraz kolbászok, illetve parasztkolbászok is jól fogynak, éppúgy, mint a szárításos érleléssel készült, füstölt, félszáraz pulyka vékonykolbászok is.
A szalámik esetében az áruházlánc vásárlói szívesen választják az előre csomagolt, szeletelt termékeket, itt is lágyabb fűszerezésű, csemege téliszalámik a kedveltebbek.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. novemberi szám)

Aktuális lapszám digitális verziója itt elérhető: