Szaloncukorból Magyarországon évente 3500 tonnát adnak el a Magyar Édességgyártók Szövetsége adatai szerint. A legkedveltebb ízek a tradicionális zselés, a kókuszos, a karamellás, a csokoládékrémes, a marcipános és a mogyorókrémes.
Egyre nagyobb sikereket érnek el a minőségi, különleges ízösszeállítások is.

Ünneplés bővülő választékkal
Az ünnepi időszakban a CL Sweet & Food Zrt. termékkínálata a hagyományos szaloncukor mellett kibővül egyedi receptúra alapján készült szaloncukrokkal. A 2012-ben alakult vállalat idei karácsonyi kínálata egyaránt tartalmaz már ismert, hagyományos termékeket és teljesen új ízeket.
„Karácsony alkalmából idén először a hagyományos szaloncukor mellett kézműves műhelyünk egyedi receptúra alapján készít szaloncukrokat. A korlátozott, prémium kategóriás portfólió nemcsak az édességeket gyarapíthatja az ünnepi asztalon, de tökéletes karácsonyi ajándék is lehet a rokonoknak és barátoknak” – mondta Feliczi Krisztián, a CL Sweet & Food Zrt. vezérigazgatója.
Mint mondta, azok, akik különleges ízharmóniára vágynak, bátran kóstolják meg a nagyon jó minőségű csokoládéból, négy ízzel (piemonti egészmogyorós, konyakmeggyes, Unicum Barista, Irsai Olivér Pálinkás-marcipános) készült szaloncukrokat.
A tapasztalat szerint a minőségi kínálat emelkedésével a minőségi kereslet is nő, a prémiumkategóriás termékekért pedig az emberek hajlandóak többet is fizetni. Az új termékek 200 grammos kiszerelésben kerülnek forgalomba, ezért azok is szívesen megkóstolják, akik eleinte ­óvatosak az ­egyedi ízesítésű édességekkel.
„A magyar fogyasztók árérzékenyek, de egyre többen veszik figyelembe a vásárlásnál az ár-érték arányt. Az Illa termék­családunk kizárólag prémium termékeket tartalmaz, melyek folyamatosan növekvő részesedést érnek el a szaloncukor eladás piacán” – fűzte hozzá a vezérigazgató.
Feliczi Krisztián elárulta, hogy a CL Sweet & Food kínálatában a speciális étrenddel élők is találnak maguknak megfelelő édességeket. A választékban található cukormentes drazsé, illetve cukor- és laktózmentes mogyorókrém, ­valamint gluténmentes táblás csokoládé is.

Erős siker
„A gyakorlat szerint a kommersz szaloncukorból nagyon sok fogy, a forgalom nagy részét ezek adják. Ám emellett az emberek érdeklődnek a különleges ízek iránt is. Az Erős Pistás szaloncukrot nagyon sokan keresték tavaly; azok, akik szeretik a csípős, pikáns ízeket és azok is, akik exkluzív ajándékot szerettek volna karácsonyra” – fogalmazott Bazsó Rita, az Univer Product Zrt. marketing­vezetője.
Az Erős Pistás szaloncukor egy viszonylag új termék; az elmúlt évben jelent meg a polcokon országos ­szinten. A marketingvezető elárulta, hogy a tavalyi év rohama után arra lehet számítani, hogy az idén is nagy sikere lesz a terméknek.
Az óriási érdeklődést látva a kecskeméti Univer Product tavaly már országosan forgalomba hozta az Erős Pistás szaloncukrot, újdonságként pedig a lágyan csípős szaloncukrok mellett jelentkezett a sokkal karakteresebb Haragos Pista változattal is.
„A fokozott érdeklődés miatt az idei évben még nem tervezzük az ízek és a csomagolás megújítását. A jövőre ­nézve azonban már vannak terveink, készülünk újdonságokkal” – fűzte hozzá, megemlítve, hogy a forgalom alapján abszolút nyitottság érzékelhető az újdonságok iránt a fogyasztók részéről. „Nagyon gyorsan elfogyott a boltok polcairól a szaloncukor, és a különböző elérhetőségeinken is derekasan helyt kellett állnunk, hogy bírjuk a ránk ­zúduló meg­kereséseket a terméket illetően.”
Bazsó Rita elárulta: annak ellenére, hogy az Univer számára az Erős Pistás szaloncukor egy kiegészítő termék és nem tervezik a bővítését, azon folyamatosan dolgoznak, hogy valami extrával mindig érdekessé tegyék. „Célunk ­vele az Erős Pista név öregbítése, a fiatalabb korosztály körében való népszerűsítése” – mondta.
Mint megtudtuk, a terméket reklám nélkül is rengetegen keresik. Néhány online – főleg a social mediában – megjelenéssel készül a vállalat, elsősorban azért, hogy a fogyasztók pontos értesüléseket szerezzenek arról, hogy hol találják meg kedvenc szaloncukrukat.

Prémiumkínálat a fákon
Vásárlóinak visszajelzése alapján is fejleszti termékeit a ­tavalyi évben is nagy sikereket elért, prémium ­kategóriás termékeket kínáló Demeter Chocolate. Szaloncukor-választékába az idei évben 4 új íz kerül be, lesznek benne sós-édes kombinációk és természetesen egyedi prémium alapanyagok, mint pl. a Fekete­kókuszos Fehér­csokoládés Szalon­cukor.
„A prémium termékeket vásárlók, tapasztalataink szerint örömmel kóstolnak új ízeket. A chilis, az alkoholos és a sós-édes kombináció­ban készült termékek népszerűsége töretlen évek óta. Az általunk készített szaloncukrok sem mondhatóak hagyományosnak. Választékunkban inkább a modern és a különleges ízek találhatóak, úgymint az Irsai Olivér szőlőpálinkás, az erdei gyümölcsös sajttortás és a 2020-as „Év szaloncukra” verseny győztese, a sós-karamellás szaloncukor” – ismertette kínálatukat Demeter Zsuzsi,Demeter Chocolate Kft. ügyvezetője.
Mint mondta, évről évre változik a vásárlói igény, azonban az elmúlt 5 évben a vásárlók inkább vettek kevesebb szaloncukrot, csak az jó minőségű legyen. „A »szalon­cukor« kifejezés a múltban egyenlő volt az olcsó aromás cukorral, melyet a hagyomány részeként a karácsonyfa alá tettünk. Ma már inkább egy ízélménynek számít, mellyel kényeztethetjük magunkat és családunkat karácsony idején” – fogalmazott Demeter Zsuzsi.
Mint megtudtuk, a termékfejlesztések során az egészségtudatos táplálkozást követőkre külön figyelmet fordít a vállalat. Éppen ezért a bonbonok, a táblás csokoládék és a szaloncukrok sem tartalmaznak felesleges mesterséges színezékeket, tartósítószereket.
2020-ban egy belső piackutatás során kiderült, hogy kiemelten sok vásárló lépett az egészségtudatos táplálkozás útjára, többen még a vegán életmódra is áttértek. Ezért a Demeter Chocolate csokoládémesterei hónapokig dolgoztak és tökéletesítették a recepteket, és a tavalyi évben 4 új cukormentes és vegán prémium szaloncukorral egészült ki az ­édesipari cég termékpalettája.
A 2020-ban több díjat is elnyert cég ügyvezetője szerint minden díj és elismerés egyfajta bizonyosság a vásárló szemében, hogy a termék tényleg prémium. „A díjak azonban nem csak ezért fontosak. A versenyekre való felkészülés sokat jelent a szakmai fejlődésünkben is, hiszen új ízekkel és technológiával kísérletezünk, hogy az adott versenyre újdonsággal rukkolhassunk elő. Sokszor emellett a brandépítésben is kiemelt jelentősége van a versenyeknek. Idén a Cápák Között című tévéműsor kapcsán sikerült az év elején elnyernünk a Hungaricool by SPAR termékverseny egyik díját, mellyel termékeink kikerültek az INTERSPAR polcaira” – ­említette Demeter Zsuzsi.
Termékeit a Demeter Chocolate nagyrészt webshopján keresztül értékesíti, ezért általában online marketing segítségével népszerűsítik a termékeiket, de az idei évben több offline hirdetéssel is készülnek. A Covid eddig sem be­folyásolta negatívan az online értékesítést, sőt segített erősebben kapcsolódni közösségi média felületeken a vásárlókkal.

Régi-új a Retro
A Szerencsi Bonbon Kft. esetében – de általában véve is – a karácsony legnagyobb forgalmat elérő terméke mindig a szaloncukor. Mellettük az ünnepi desszertek és a táblás csokoládék törtek előre.
„2021-re két jelentős ponton változtattunk: az egyik az újdonságok csoportja, a másik egy »régi újdonság«, melynek szükségét az online tér teremtette meg. A Szerencsi Retro zselés szaloncukrunkat közkívánatra vezettük vissza a kínálatba, újra. Tavaly úgy gondoltuk, hogy a szaloncukrok között még mindig legnépszerűbb zselés kínálatból olyan sok van az országban, hogy a mi kínálatunkban már elég a prémium, és a másiktól elköszöntünk. Elképesztő mennyiségű komment-áradatot és e-mailt kaptunk ennek ellenkezőjéről téve tanúbizonyságot, ezért eleget teszünk a fogyasztó-táborunk kívánságának” – ismertette Molnár Pál, a Szerencsi Bonbon Kft. kereskedelmi vezetője.
A 2021-es szezonra már speciálisan célzott termékkörrel készült a vállalat, amit a koronavírus-járvány és a fogyasztási trendek is befolyásoltak. A teljes kínálatát tekintve jelenleg több mint 20 féle szaloncukrot árul világszerte a Szerencsi Bonbon. Ezek közül öt tartozik a közép-kategóriás ársávba, a többi prémium kategóriás termék. A prémium kategórián belül elkülönül 3 egészségtudatos termék: Paleobon (étcsokoládés, mentes termék), HCNT (hozzáadott cukormentes tejcsokoládé mandulakrémmel) és Diabon (fruktózos tejcsokoládé mandulakrémmel).
Szintén újdonságként a szuper-prémium kínálatba is belépett/belép 6 új cikkelemmel, melyek közül 3 íz lübecki marcipános valódi gyümölcs-korpuszokkal, és 3 féle a Három királyok névre hallgató család. Ez utóbbiban testesül meg a piaci kereslet másik legfőbb trendje: a szaloncukrokat egyre inkább desszertként-bonbonként fogyasztókat célozva.
„Azt látjuk évek óta, hogy vevőink sokszor nem a fa díszítésére, hanem dobozból kínálva édesítik meg az ünnepüket finom, magyar édesség-különlegességeknek számító szaloncukrainkkal. Ezért létrehoztunk egy olyan terméket, amelyben a desszert- és szaloncukor szemek egymásra harmonizáló (de nem azonos) ízekben találhatók, egy csomagoláson belül 2 külön dobozkában és kívülről nézve is jól elkülöníthetően -- ismertette Molnár Pál.
„Nagyon várjuk a vevői fogadtatást, és reméljük, sok ­kedves régi vásárlónk mellett sikerül újakat is megnyernünk a Szerencsi szaloncukrok fogyasztóiként” – fűzte hozzá Molnár Pál.
A kereskedelmi vezető megemlítette, egyértelműen kimutatható, hogy a jobb minőségű termékekért többet is hajlandók fizetni a fogyasztók. Molnár Pál szerint a gyakorlat azt mutatja, hogy a fogyasztók egyre tudatosabban vásárolnak, ami az internetes világnak is köszönhető, ahol rengeteg információnak lehet utána járni. Mint fogalmazott: mindenki más-más szempontot vesz figyelembe, de az ár és a minőség harmonizálása a döntő.
„Nálunk a minőség hagyomány – hangsúlyozta. – A Sze­rencsi csokoládé a Kiemelkedő Nemzeti Érték, a Magyar Értéktár része, nem engedhetjük meg magunknak a magas minőségtől eltérő hagyományos termékek előállítását, csak a 40%-os tej, illetve a 70% étcsokoládé kerül fogyasztóink asztalára” – mondta Molnár Pál.
Az egészségtudatos fogyasztókat célzó 3 különböző termékcsalád kizárólag igényes, ár-érték arányban kitűnő alapanyagokból készül. A márkapromóció ezért elsődleges hangsúlyt kap az ünnepi időszakban és a termékek csomagolásán is egyre hangsúlyosabb.
A Szerencsi szaloncukor termékek jó része a Magyar Termék Hazai Feldolgozású Termék védjegyével tanúsított – a programot kísérő őszi-téli nagy nyereményjátékban is részt vesz, így az ízélményen felül a fogyasztók a játék élményével és nyereményekkel is gazdagodhatnak.
„A szlogenünk is ezt támasztja alá: »Az élethez kell egy kis Szerencsi«” – hangsúlyozta Molnár Pál.

Elérhető prémium termékek
Az édesipar a koronavírus-járvány egyik vesztese lett, ami meglátszott a húsvéti forgalmon, ennek ­ellenére a tavalyi karácsony nagyon szépen alakult, az előző évhez képest 35%-kal volt nagyobb a forgalom. Ezért a Lissé Édességgyár bátrabb volt, és a bizonytalan helyzet ellenére is elkezdte júniusban a szaloncukrok gyártását.
„Úgy látszik, ez a döntésünk minket igazolt, mert az ez évi karácsonyi forgalomban már most 20–25%-kal több a megrendelés” – jelezte Rácsai Marianna, a Lissé Édességgyár Kft. kereskedelmi igazgatója.
Mint minden évben, a Lissé idén is készült meglepetésekkel, fejlesztésekkel. Azonban ebben az évben nem új ízekkel találkozhatnak a Magyar Termék Nagydíjas Lissé szaloncukorcsaládot választók, hanem egy kicsit módosított kínálattal.
„Azok a termékek, amelyek eddig étcsokoládésak voltak, most tejcsokoládés ízben lesznek elérhetők, a gyümölcsös (marcipános-aszaltszilvás, marcipános-sárgabarackos) összetételűek esetében pedig növeltük a gyümölcstartalmat és ezeket is tejcsokoládé bevonattal kínáljuk” – ­ismertette Rácsai Marianna.
„Bár prémium szegmensről beszélünk, próbálunk egy elérhető árkategóriát kínálni, hogy minél több fogyasztóhoz elérjen a választékunk. Szaloncukraink leginkább a 250–350 grammos kiszerelésben fogynak, nemcsak a fenyőfára akasztva, de a terített asztalokat is díszíthetik” – mondta Rácsai Marianna.
Noha az emberek egyre nyitottabbak a különlegességekre, a zselés szaloncukor még mindig meghatározó. „Zseléország vagyunk. Talán pont ezért gondolom azt, hogy a mákosgubás íz mellett levendulás szaloncukrunkat sokan meg fogják kóstolni” – fűzte hozzá Rácsai Marianna.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. szeptemberi szám)

Belelapozok