Az intim higiéniai termékkategória erősen bizalmi alapú. A nyílt, edukatív kommunikációnak is köszönhetően ma a fejlesztéseken és a vásárlók igényein van hangsúly és nem a termékek népszerűsítésén. A modern nők számára egyre kevésbé tabutéma az intimhigiéniával kapcsolatos termékek iránti érdeklődés, és egyre tudatosabban választják ki a számukra megfelelő egészségügyi és intim betéteket, tamponokat.

A fiatal lányok és az érett hölgyek egyaránt tisztában vannak a mozgás jelentőségével a megjelenés, az egészség és a jólét szempontjából. Kerékpározás, futás közben vagy egy hosszabb erdei séta során szívesen edzik testüket, játszanak a családtagokkal anélkül, hogy feláldoznák a kényelmüket. A gyakorlat azt mutatja, hogy ez a szabadságérzet utáni igény nemcsak a mindennapokban, hanem a „nehéz napoknak” jellemzett menstruációs időszakokban is teret nyer. Ez vonatkozik a higiénia, ezen belül az intim higiénia gondozására is.

Széles és speciális választékkal
A nők számára nagy jelentőséggel bír, hogy olyan termékek közül választhatnak, amelyek az ­intim kényelmet és egészséges védelmet biztosítják számukra. Nemcsak körültekintőek és megbízhatóságra törekvők, de óvatosak is, ezért ritkábban kísérleteznek, próbálnak ki új márkaajánlatokat.
Az Auchan Retail Magyarország kínálatában elérhető ismert higiéniai, egészégügyi és kozmetikai márkatermékek mellett a kiváló minőségű saját márkás termékek felé is bizalommal fordulnak a vevők.
A nők intim higiéniai termékei közé már beletartoznak az egészségügyi betétek, tamponok, frissítő törlőkendők és mosakodógélek. Mint fogalmaztak, a nők különösen megfontoltak akkor, amikor olyan termékeket vásárolnak, amelyek garantálják számukra az intim kényelmet, a felszabadultságot. A bolti kínálatból óvatosan választják ki azokat az intim higiéniai termékeket, amelyek valamilyen újdonsággal kecsegtetnek.
Az áruházlánc tapasztalatai alapján elmondható, hogy az utóbbi években megnőtt az igény a nagyobb kiszerelések iránt, ezért akciós termékként egyre többször találkozhatnak a vevők egészségügyi és intim betétekkel, valamint tamponokkal is. A vásárlók elvárásai sok mindenben különböznek, nemcsak az életkortól és a vásárlóerőtől függenek, hanem szezonális jellemzőktől és a termékek árától is.
Mint megtudtuk, míg egy kisebb alapterületű üzletnek nem szükséges széles betétkínálattal rendelkeznie, a különböző árszegmensekből álló néhány, legjobban forgó, érzékeny bőrűeknek is szolgáló termék elegendő, addig a ­szuper- és hipermarketekben már széles választékkal várják a vevőket. A tapasztalat alapján elmondható, hogy az utóbbi években megnőtt az igény a nagyobb kiszerelések felé, a nyári idényben a 7 darabos egészségügyi betéttől kezdve akár a 60 ­darabos betéteket, illetve az 56 darabos tamponokat is szívesen választják a hölgyvásárlók.

Fontos a megbízható minőség
„A vásárlók általában a tamponokat, betéteket, intim törlőkendőket és mosakodókat értik az intim higiéniás termékek alatt. A tamponok, egészségügyi betétek és intim törlőkendők minősége nagyon fontos a nők számára, ezek a szempontok nagyobb befolyással vannak a döntésükre, mint az ár. A tisztasági betétek esetében nagyobb az ár- és promóció érzékenység” – fogalmazott Horváth Tímea, a dm Kft. szortiment menedzsere.
„Már ma is vannak olyan tudatos vásárlóink, akik minden kategóriában keresik a környezetbarát és fenntartható termékeket. Illetve a dm szeretne segítséget, útmutatást adni vásárlóinak, hogy gondolkodhatunk közösen felelősebben” – jegyezte meg a szortiment menedzser.
Mint mondta, az intim higiéniás portfólióban vannak termékek, amelyek csomagolása „zöld”, míg mások ­esetében a beltartalom is tud környezetbarát lenni. Ezeket a termékeket a drogérialánc zöld polccímkével jelöli a vásárlás helyén, amennyiben a termék független fenntarthatósági logóval rendelkezik.
„Árulunk saját márkás Jessa nature tamponokat, amelyek klórmentesen fehérítettek, illatanyag és színezékmentesek. A Masculan organic óvszer CO2-semleges, vegán termék, amely csomagolása kevesebb műanyagot és alumíniumot tartalmaz. Egészségügyi betétekből több márkának van már jótékony egészségügyi hatású vagy környezetkímélő terméke” – ismertette Horváth Tímea, megemlítve, hogy ilyenek például a Naturella cotton termékek, amelyek hipoallergén pamut fedőréteggel rendelkeznek, illatanyagoktól és színezékektől mentesek. „Az always organic termékek növényi és környezetbarát alapanyagokból készült csomagolásban kerülnek a polcainkra. Portfóliójában mind egészségügyi, mind tisztasági betétek helyet kapnak” – tette hozzá.
Horváth Tímea elárulta, hogy az érzékenyebb vásárlók számára kínálnak probiotikus tampont és egészségügyi betétet, valamint anoin tartalmú termékeket, amelyek természetes anyagai nem okoznak irritációt és allergiát.
„Legtudatosabb, illetve újdonságokat kereső vásárlóink figyelmébe ajánljuk az intim kelyheket, a mosható tisztasági és egészségügyi betétet, valamint a menstruációs fehérneműket, amelyek amellett, hogy környezetbarát alternatívát kínálnak, biztonságos megoldást jelentenek a nehéz napokon, és még dekoratívak is” – említette.
Az egészségügyi betétek, tamponok és a mindennapi higiénia részévé vált tisztasági betétek egész évben keresett termékek, mindemellett az év során a tamponok esetében megfigyelhető a szezonalitás; nyaralás során szívesebben választják a vevők.
Mind az egészségügyi betétek, mind a tamponok esetében megjelentek már éjszakai termékek, amelyek nagyobb nedvszívó képességgel rendelkeznek. A tamponok esetében a dm kínálatában olyan változat is megtalálható, amely úszáshoz ideális.
„Gyártó partnereink évről-évre igyekeznek megújítani termékeiket, reagálva az újabb fogyasztói igényekre” – hangsúlyozta Horváth Tímea.
Mint mondta, az elmúlt évek tapasztalata, hogy a dm környezetvédelmi törekvéseihez a gyártók fejlesztései jól hozzáilleszthetőek, hisz a legtöbb gyártó igyekszik úgy megalkotni a termékeket, hogy tekintettel vannak a fenntarthatóság fontosságára, anélkül, hogy feláldoznák a termékek biztonságosságát és hatásosságát.
Általánosságban elmondható, hogy az egészségügyi termékek esetében nagy a márkahűség, a tisztasági betétek esetében figyelhető meg, hogy kipróbálnak a vevők más márkákat is. A márka ismerete a mennyiség választására is kihathat. A dm szortiment menedzsere szerint a tapasztalat azt mutatja, hogy a fogyasztók szívesebben vesznek nagyobb kiszerelésű termékeket, hiszen az ismeretük, bizalmuk már megvan, így viszont kedvezőbb áron kapják meg szeretett terméküket.
„Egyre tudatosabbak a vásárlók, bevásárló listát írnak, illetve részletesen megtervezik a vásárlásokat. Megfigyelhető, hogy kevesebb a vásárlási alkalmak, meglátogatott üzletek száma, azonban egyszerre nagyobb mennyiséget, nagyobb kiszereléseket választanak” – mondta Horváth Tímea, hozzá­fűzve, hogy az online csatornán is a nagy kiszerelések kedveltebbek a vásárlók körében.
Az intim higiéniás termékek esetében fontos az edukáció. Mint megtudtuk, a nyomtatott hirdetéseken túl, célzott online kampányokat is alkalmaz a dm. A tapasztalat azt mutatja, hogy az üzletekbe betérők kedvelik a kasszánál történő mintaosztást, sőt alkalmanként a dm üzleteiben országos pontpromóciós aktivitással is találkozhatnak a törzsvásárlók.
„Saját márkás portfóliónkban megjelent a Jessa környezet­semleges egészségügyi betét, amelynél a termék környezeti hatásait a lehető legalacsonyabbra csökkentettük, az el nem kerülhető környezeti hatásokat pedig kompenzáljuk – a klímaváltozást (a CO2-kibocsátást), az eutrofizációt, a savasodást, a nyári szmogot és az ózonréteg elvékonyodását érintően. A „Pro Climate” almárkanév alatt több kategóriában találhatnak termékeket vásárlóink, ezen innovatív termékeket több kommunikációs csatornán népszerűsítjük” – ismertette Horváth Tímea, példaként említve, hogy online cikkekkel jelentkeznek a tudatos vásárlókat megszólító portálokon, női online magazinokban, illetve a dm saját felületein.
„Az intim higiénia szegmens termékkör is rendszeresen témaként merül fel a Kezdd kicsiben a háztartásodban zárt Facebook csoportunkban, ahol környezettudatos vásárlókat szólítunk meg fenntarthatósággal kapcsolatos témákkal, bemutatva, miként segítjük, hogy a környezetvédelem könnyebben beépíthető legyen a hétköznapokba” – egészítette ki a szortiment menedzser.

Speciális termékek a polcokon
Tavasz elején, amikor a hölgyek egyre aktívabbak a szabadtéren, például sportolni kezdenek, strandra járnak, az intim higiéniai szegmensből a tamponok forgalma is egyértelmű növekedését mutat. „Nyáron a tamponok fogyása megemelkedik, viszont a többi termék (pl. nappali és éjszakai egészségügyi betétek, ­tisztasági betétek, intim törlőkendők stb.) nem szezonális, hiszen a nők folyamatosan használják, vásárolják” – mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője.
Míg a tamponokból a 16 darabos kiszerelésű termékeket választják, a betétekből a 12, 14, 16 és 20 darabos termékeket vásárolják leginkább a SPAR áruházakban vásárlók. A csatornaválasztást nézve az áruházakban a legkeresettebb termékek 12, 14, 16, 20 darabosak, míg ezek mellett az online áruházban már megjelennek a nagyobb, 56 darabos betétek és tamponok is.
Maczelka Márk szerint a tapasztalat azt mutatja, hogy noha ár- és akcióérzékenyek a magyar fogyasztók, a márka­hűség is erősen befolyásolja a választást: „egy-egy brand fogyásának esetében érezhető, hogy a terméknek van egy fix fogyasztóköre”.
A folyamatos termékbővülés és -fejlesztés bevezetése azt mutatja, hogy az intim higiéniai kozmetikumok ­kategóriája még mindig nagyon érdekes a gyártók számára. Egyre több fogyasztó értékeli az olyan speciális termékek használatának előnyeit, amelyek hatékonyan kezelik az intim területek gondozásával kapcsolatos egyedi igényeket vagy akár problémákat.
Noha a kategória biztos vevőkörrel bír, az újdonságokra, akciókra, szezonális ajánlatokra vagy limitált szériás kínálatokra célzott kommunikációval a megfelelő csatornákon hívják fel a figyelmet. „A szállítók tv-megjelenésekkel, hirdetésekkel ismertetik a termékeiket, mi szóró­lapos meg­jelenéseket biztosítunk nekik” – fűzte hozzá Maczelka Márk.

Kínálat minden korosztály számára
A nők fokozottan aktív életmódja, kényelem iránti igénye a Tesco intim higiénia szegmens kínálatában is változásokat hozott. Az intim higiéniai termékkategória ma már nem kizárólag az egészségügyi betéteket és a tamponokat jelenti, hanem olyan kozmetikumokkal egészül ki, mint például az intim mosakodógél, intim törlőkendő, intim szőrtelenítő gyantacsíkok stb.
A piaci kínálata egyre specializáltabbá válik. Ezek az újdonságok nemcsak egy adott probléma megoldására vagy egy adott korcsoport számára kínált termékek, hanem az egyedi, speciális életmóddal járó igényeknek is megfelelnek. Például a Tesco áruházak polcain is megtalálható intim mosakodó gélek a gyártók által biztosított speciális formulával rendelkeznek, amelyek akár profi sportolás során is használhatók – amellett, hogy biztosítják a kényelmet, az érzékeny bőr mikrosérüléseknek kitett részeit ápolja és semlegesíti a kellemetlen szagokat.
A tapasztalat azt mutatja, hogy minél szélesebb a termékkínálat, annál nagyobb a forgalom. A vevők szívesen választanak a hétköznapokban használt egészségügyi betétek, tamponok mellett egy-egy konkrét probléma megoldására vagy egy adott korcsoportra irányuló speciális terméket. Néhány gyártó kínálatában a gyulladáscsökkentő és antibakteriális gélek mellett már megtalálhatók a búzavirággal, ­regeneráló és nyugtató hatást elérő Aloe verával vagy egyéb gyógynövényekkel kiegészített intim termékek.
A polcokon helyet kap a tizenévesek számára ajánlott (uniszex) hipoallergén intimhigiénés mosakodó hab vagy a férfiak számára ugyancsak ajánlható antibakteriális hatóanyagú intim törlőkendő.
„A tapasztalatok azt mutatják, hogy a férfiaknak szánt kozmetikumokat a legtöbb esetben a partnereik veszik meg” – fűzte hozzá a Tesco Sajtóosztálya.
Mint említették, a tampon kategória forgalma összefügg a szezonalitással, a nyaralás vagy a hétvégi kirándulások időszakával. Noha gyakorlatilag minden Tesco áruház bővíti a kínálatát, figyelemfelkeltő promóciókkal hívják fel a figyelmet a kínálatra, ez különösen fontos a turisztikai szempontból nagyobb forgalmat elérő üzletekben.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. július–augusztusi szám)