A női intim higiénia talán még barátnők között sem beszédtéma, mégis ezen kategória termékei fontos kiegészítői, segítői a női létnek. A pandémia kicsit megváltoztatta ebben a szektorban is a vásárlási szokásokat, de a szakemberek bíznak benne, hogy az élet visszarendeződésével helyreáll a rend.

A biztonság a legfontosabb szempont
A legfontosabb elvárás az intim higiénia kategóriában a biztonság, hiszen senki sem szeretne kényelmetlen helyzetbe kerülni egy esetleges szivárgás miatt. Ezt követi a kényelem és természetesen az, hogy a termék megfeleljen az ­egyedi elvárásoknak. Ezekben a kategóriákban éppen ezért a márka­hűség is elég magas, ritkán váltanak márkát a fogyasztók. Önmagában egy árakció nem feltétlenül motiváció a márkaváltásra. Ugyanakkor a nagyobb kiszerelések és a kuponos napok töretlen népszerűsége azt mutatja, hogy az ár is fontos szempont a vásárlásnál.
A cég újdonságait illetően Hegedűs Eszter, az Essity senior brand managere elmondta, hogy „női higiénia kategóriában 2 új tisztasági terméket vezettünk be, ezek a Libresse Long és Extra Long tisztasági betétek. Ezek a termékek a megszokottnál kicsit hosszabbak, ezáltal nagyobb nedvszívóképességgel rendelkeznek és nagyobb biztonságot tudnak nyújtani. Kutatásokból tudjuk, hogy a tisztasági betétet használó nők közel 80%-a használ tisztasági betétet a ciklus előtti, vagy utáni napokban, többek között nekik is tökéletes választás lehet a két új termékünk. Inkontinencia kategóriában több új terméket is bevezettünk idén. A legnépszerűbb tisztasági betétünkből, a TENA Lady Slim Ultra Miniből egy nagy kiszerelésű, 48 db-os is megtalálható már a polcokon. A kategóriába belépőknek pedig a legújabb TENA Lady Slim Micro 18 db-os termék lehet a tökéletes választás. Ez egy tisztasági betét méretű és formájú termék, amelyet kifejezetten enyhe vizeletszivárgásra fejlesztettek ki, tökéletes védelmet nyújt a szivárgás, a nedvesség és a szagok ellen. A kategória legjobban növekvő szegmensében a pelenkák között is van új TENA Lady termék, a TENA Lady Slim Pant, amely egy nőies szabású, krémszínű, és teljesen légáteresztő anyagokból készült ­eldobható pelenkanadrág.”
Fontos a párbeszéd, a felvilágosítás, mindaz, ami hozzájárul ahhoz, hogy a nők megismerjék és elfogadják saját testüket, megtanulják szeretni és becsülni nőiségük sokszínűségét.
„A Libresse kommunikációja teljesen megújult a tavalyi évben. Egy őszinte, szókimondó, sokszor merész párbeszédet indítottunk el, és ezt tovább folytatjuk idén is. Célunk, hogy a női léthez kapcsolódó tabukat ledöntsük, hogy ezek semmi­lyen módon se hátráltassanak bennünket. Hiszünk ­abban, hogy az önismeret és az önelfogadás olyan fel­szabadító erővel bír, ami képes önmagában is elindítani azt a folyamatot, ami egy tabumentes világhoz vezet. A TENA Lady kommunikációja pedig elsősorban az edukációra fókuszál, az inkontinencia is egyike azoknak a tabutémáknak, melyekről nem merünk beszélni, pedig ma már számtalan termék nyújthat megoldást arra, hogy inkontinenciával is teljes életet élhessünk” - fogalmazta meg Hegedűs Eszter.
A fenntarthatóság is egyre inkább előtérbe kerül, ezt mutatja az is, hogy egyre több az alternatív, környezettudatos megoldást nyújtó termék a kategóriában. De általánosságban még nem mondható, hogy ez lenne az egyik legfontosabb vásárlást befolyásoló tényező.
„A járvány hatására jelentős keresleti visszaesést látunk a piacon, de azt reméljük, hogy ez csak átmeneti, és a piac visszarendeződik, ha nem is a korábban megszokott szintre. Bizonyos termékek iránt évről évre nő a kereslet, ilyenek például a tisztasági betétek között a long termékek, és az egészségügyi betétek között a Night termékek. Inko ­kategóriában pedig a pelenka szegmens növekedése kimagasló. Az Essity is ezek figyelembevételével alakítja kínálatát, az idén bevezetett új termékeink is ezt bizonyítják” – tudtuk meg a managertől.

Női higiéniai termékekért leginkább drogériába térünk be

A NielsenIQ által mért főbb női higiéniai termékek – egészségügyi betét, tampon és tisztasági betét – összesített értékbeli eladása 6%-kal csökkent, így a három kategória összesen 18 milliárd forintot generált a 2020. májustól idén áprilisig tartó időszakban. A szóban forgó női higiéniai termékek mindegyikéből a drogériákban fogyott a legtöbb.

Csökken az egészségügyi betét forgalma
A három kategória közül rendre az egészségügyi betét generálja a legmagasabb forgalmat: tavaly május és 2021. áprilisa között mintegy 8 és fél milliárd forintért vásároltunk a termékből. Az előző időszakhoz viszonyítva értékben 3, mennyiségben pedig közel 8%-kal kevesebb egészségügyi betétet vásároltak a fogyasztók. A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint 12 hónap alatt közel 14 és fél millió csomag egészségügyi betét került a magyarok kosarába.
Az egészségügyi betétek értékbeli eladása a drogériákban a 2020. május és 2021. április közti időszakban 1%-kal csökkent az azelőtti 12 hónaphoz képest, így a forintban mért forgalom valamivel kevesebb, mint kétötöde keletkezett itt. Legkisebb piaci részesedése, kevesebb, mint öt százalék, a 201–400 m2-es üzleteknek volt. A 2500 m2 feletti üzletek csaknem egyötödös piacrészt hasítanak ki, a 401–2500 m2-es boltok ennél valamivel többet, míg az 51–200 m² közöttiek a forgalom 12%-át teszik ki.

6 millió csomag tampont vásároltunk egy év alatt
A tampon kategóriája az egészségügyi betétnél kevesebbet, megközelítőleg 5 milliárd forintot számlált értékbeli eladásaiban a tavaly május és idén április közti intervallumban. Csökkenést mutat ugyan a mennyiségi eladás, ám így is több mint 6 millió csomaggal vásároltunk a kategóriából a kiskereskedelemben.
Legmagasabb piaci részesedése ebben a kategóriában is a drogériáknak van. Ezekben az üzletekben realizálódott ugyanis a tamponok értékbeli forgalmának 45%-a. Ezt követték a 2500 m²-nél nagyobb egységek egyötödös részesedéssel. A 401–2500 m² területű boltok 17, a 200 m²-nél nem nagyobb üzletek 15%-ot hasítottak ki a tamponok forgalmából.

Koncentrált piac a tisztasági betét kategóriájában
A harmadik kategória a tisztasági betét, melyre a NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint megközelítőleg 5 milliárd forintot költöttünk, ami 4%-os értékbeni csökkenést jelent az előző, azonos periódushoz viszonyítva. A kategória mennyiségi eladása pedig közel 6%-os visszaesést mutat.
A tisztasági betét piaca a legkoncentráltabb az említett intim higiénés termékek közt: a drogériában értékesítették a kategória 47%-át. Az eladás további egy–egy ötöde a 2500 m² feletti és a 401–2500 m² közötti üzletekben történt.


Bizalmi kérdés

Ahogy mindenhol máshol, a női intim higiénia területén is egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság, a környezetvédelem – például kezdenek megjelenni az organikus ­pamutot tartalmazó női ­higiéniás termékek a polcokon. Egyre nagyobb figyelmet szentelnek a nők a termékek összetételének, szeretnék tudni, mit használnak. „Ezekre mi is figyelünk. Például az új csomagolásainkon kiemelt információ lesz, hogy az o.b. tamponjaink továbbra sem tartalmaznak hozzá­adott káros vegyszereket, illatanyagot, sem klóros fehérítést. Nyitottak vagyunk a fogyasztóinktól kapott visszajelzésekre termékfejlesztéseink során, miközben természetesen figyeljük a kategóriában megjelenő új trendeket. Ezeknek köszönhetően egyik piacvezető márkánk teljes portfóliója hamarosan új csomagolással kerül a polcokra, míg az egyik termékcsalád belül is megújul” – tudtuk meg Szabó Viktóriától, a Johnson & Johnson Kft. brand activation managerétől.
Az intim higiéniai termékeknél nagyon fontos a minőség, menstruációs termékek esetében elengedhetetlen a bizalom és ezt össze tudják kötni megbízható, jól ismert márkákkal, ilyenek például az o.b. tamponok.
„Napjainkban a nők alapvetően szeretnek új dolgokat kipróbálni, viszont, ha beválik nekik valami, már nehezebben váltanak. Azt látjuk, hogy ha megszerettek egy márkát, azon belül próbálgatnak inkább. Ahogy a fogyasztók és az igényeik változnak, úgy a néhány évvel ezelőtt jól működő kommunikáció sem állja meg a helyét 2021-ben. Fontos, hogy a vásárlókat tájékoztatni tudjuk a termékeinkről, az újdonságokról, melyik termék mire való, miért jó, hogy kellő információval rendelkezve ki tudják választani a számukra legmegfelelőbbet. Sok nő például normál méretű tampont használ, mert robotpilóta üzemmódban veszi meg, míg könnyen lehet, hogy erősebb napokon inkább super, gyengébb napokon pedig mini lenne a legjobb választás” – magyarázta Szabó Viktória.
Az, hogy az elmúlt másfél évben sok időt töltöttünk otthon, meglátszik az intim higiéniás termékek piacán is. „Átalakult a kereslet, a fogyasztói szokások, a kényelmes otthoni melegítőhöz sokan választották az egészségügyi betéteket tampon helyett, és nem használtunk annyi tisztasági betétet sem, mint azelőtt. Ahogy lassan egyre többet megyünk el otthonról, azt gondoljuk, ezek is meg fognak változni” – mondta a manager.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. július–augusztusi szám)