Míg a játékosok és a versenyzők magas fokon égetik a kalóriát, addig a legtöbben jó előre megvásárolt harapnivalóval és némi hideg innivalóval felszerelkezve ülnek le meccset nézni. A nassolnivalók közül a sós és édes snackek értékesítése jelentősen javul a nagyobb sportesemények és a fesztiválok ideje alatt.

Nassolni jó, de nem mindegy hogyan
Ha valaki el akarja kerülni a hízást, érdemes megszívlelnie Antal Emese dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetőjének tanácsát, aki szerint kis odafigyeléssel nem lehet gond a meccsnézés során elfogyasztott nassolnivalókból.
„A kiegyensúlyozott, vegyes táplálkozásba beleférhet a meccsnézés közbeni nassolás, de érdemes ezt mozgással, például egy jó kis focival ellensúlyozni. A hízásért nem egyes élelmiszerek, hanem az életmódunk tehető felelőssé, az energiaegyensúly felborulása okozza. Ropogtathatunk kevesebb olajjal készült rágcsálnivalót is, aminek alacsonyabb az energiatartalma. A boltok polcain sok ilyen termék sorakozik, és fontos, hogy alaposan nézzük meg a címkét: ezen a legtöbb esetben feltüntetik az egy adagra vonatkozó tápanyagtartalmat is, válasszuk a kevesebb zsírt, cukrot, sót tartalmazó élelmiszereket. Végül, de nem utolsósorban pedig mozogjunk sokat” – összegezte Antal Emese.

Növekvő forgalom, széles kínálattal
A sós snackek kategóriájában az örök sláger a hagymás-tejfölös íz. Ezen kívül még forgalmi szempontból a sós, sajtos és paprikás ízesítés is népszerű a vásárlók körében. Ezeknek a változatoknak mindig helyük van a polcokon, valamint a kasszazónában – tájékoztatott Maczelka Márk, a SPAR Magyar­ország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője.
Mint megtudtuk, a tapasztalat azt mutatja, hogy az elhúzódott koronavírus-járvány időszaka alatt a sós snackek forgalma nőtt (leginkább a mogyoró és a micro popcorn), az édes snacken belül voltak nyertesek (pl. táblás csokoládé, keksz) és vesztesek (szeletes csokoládé, desszert, rágó). A sós és édes snackek forgalma évközben hullámzó: a január a leggyengébb hónap, a december pedig a legerősebb. Az ünnepi szezonokat nézve húsvétkor érezhető még kiugrás. Nyáron a forgalom inkább a sós snackek felé tolódik.
Az idei évben nemcsak a pandémia van hatással a snackek forgalmára, bár a nyaralási és fesztiválszezon kiszámíthatatlanabbnak tűnik, a sportesemények alatt sokan vesznek maguknak nassolnivalót. „A Labdarúgó-Európa-bajnokság az átlagos fogyáshoz képest kétszámjegyű heti növekedést eredményez” – árulta el Maczelka Márk, hozzá­fűzve, hogy az Eb-re való tekintettel a SPAR nagyobb ­kiszerelésű sós snackeket is forgalmaz.
Amikor a fogyasztók sós snackeket vásárolnak, általában előre meghatározzák, hogy chipset, ropit, popcornt vagy esetleg ropogós krékert vesznek-e. Ha népszerűségi sorrendet állítanánk fel, akkor a chips a legkedveltebb, amit a ­ropi, a pattogatott kukorica és a tortilla chips követ. Az édes snackek esetében a kekszeket és a nápolyikat helyezik előtérbe - tudtuk meg.
„Érdemes ezt a szegmenst gyakran megjeleníteni szórólapban, a klasszikus csatornák mellett egyre több figyelmet szentelünk az online megjelenésekre is” – egészítette ki Maczelka Márk.

Kosarakban a különleges ízek
A labdarúgó-Európa-baj­nokság és a nyári olimpia időszakában a sör és ásványvíz mellett gyakran vásárolt termékkategória a sós rágcsálnivaló. A sós snack kategórián belül a legnépszerűbb ízek a zöldhagymás-tejfölös, sós és a paprikás – közölte a Tesco sajtó­osztálya. – Ezeknek a változatoknak mindig helyet kell találni a polcon. A kínálat vonzóbbá tétele érdekében érdemes limitált számú kiadásokkal jelentkezni, mert kosaraikba a magyar fogyasztók szívesen beteszik az újdonságokat a megszokott ízek mellé.
Ami a chipset illeti, a fogyasztók meglehetősen márkahűek (ez a saját márkás kínálatra is vonatkozik), és kedvenc ízekkel is rendelkeznek.
Mint megtudtuk, a világjárvány előtt egyre népszerűbbek voltak az olyan összetevőkből álló snackek, mint ­például a sárgarépa, batáta vagy csicseriborsó, amelyek prémium vagy egészségesebb élményt ígérnek, mint a kukoricán vagy burgonyán alapuló hagyományos kínálat. De a speciális ízek (pl. bazsalikom, avokádó, édes chili stb.) is nagy érdeklődést váltottak ki a vásárlók körében. A vírus terjedésével a vásárlók a megszokottnál nagyobb mennyiségű hagyományos snacket, chipset vásároltak, azonban ez a növekedés mára visszaállt a szokásoshoz.

Gólokkal nő a snackfogyasztás
A PENNY üzletekben változatosan fogynak az édes, sós, chilis, hagymás tejfölös és további ízesítésű snackek. A Salty hagymás-tejfölös burgonyaszirom az egyik legkedveltebb snack a PENNY Market Magyarország választékából. A magyar snackfogyasztók előszeretettel választanak krékert, sóspálcikát, perecet, de az utóbbi időben az ’alternatív’ rágcsálnivalók iránt is megnőtt a kereslet. Ilyenek például a puffasztott FREE saját márkás snackek. Ezen túl sokan kedvelik a magkeverékeket, tésztabundás magvakat is.
Bár a magyar lakosság nem mondható az éves 2,6 ­kg-os fejenkénti átlag snackfogyasztásával nassoló nemzetnek, ­mégis a foci-vb és foci-Eb alatt fogyasztják el a legtöbb sós snacket. Mint mondták, a nyári hónapokban mindig emelkedés tapasztalható, a pihenés, jó idő hatására a fogyasztók sokkal szívesebben vásárolnak különféle nassolnivalókat. Ezt a növekvő forgalmat a kiemelt futballesemények és a többnapos fesztiválok pozitívan befolyásolják: az idei nyáron is jelentősen megemelkedik a snackfogyasztás. Érdekesség, hogy az olimpia idején nem figyelhető meg a fogyasztási görbe kiugrása.
„Akik szeretik az édes, ugyanakkor egészségesebb ropog­tatnivalókat, azoknak előszeretettel ajánljuk a Gyümöl­csöskert almaszirmot 50 grammos kiszerelésben. Az ostya­kedvelők számára ajánljuk a Penny márka alatt található ­különböző ízesítésű finomságainkat vaníliás, kakaós, citromos 250 grammos kiszerelésben” – fűzte hozzá a PENNY sajtóosztálya, megemlítve, hogy az egészségtudatos fogyasztók ­számára a PENNY üzletekben megtalálható egészség­szigeten a gluténmentes termékektől a hozzáadott cukor nélküli termékekig széles a kínálat.
Mint megemlítették, a saját márkás termékek jól kiegészítik a márkatermékeket, és pozitívan befolyásolják a piacot. „A saját márkás termékek elkerülhetetlen tényezőknek számítanak az élelmiszer-ellátási láncban, mely számos előnnyel szolgál mind a gyártók, szállítók, mind a vásárlók számára” – hangsúlyozták.
A PENNY több felületen kommunikál vásárlóival. Nyomtatott formában akciós újságos megjelenéssel juttatják el kedvező ajánlataikat a vásárlók felé, melyek digitális formában is megtalálhatók a különböző online csatornákon.
„Ezen felül rendszeres, országos rádiós és televíziós kommunikációnk is van, ahol megjelennek a snack kategória termékei is. Illetve a közösségi média oldalainkon, valamint a feliratkozottaknak hírlevélben is folyamatosan küldjük a legfrissebb újdonságainkkal, akcióinkkal, promócióinkkal kapcsolatos híreket” – ismertették.

Szezonkövető a kínálat
Bár hosszú ideig főként a hagyományos, sós ízű chipseket és ropikat választották az Auchan áruházakban vásárlók, ezeket felváltották a burgonyachipsek, ezeken belül is a hagymás-tejfölös burgonyaszirmok a legnépszerűbbek, és ezt követik a sós ízesítésűek. „A magyarok többnyire hűségesek az alapízekhez, azonban nem félnek az újdonságoktól, és szívesen kipróbálják az új ízesítésű termékeket” – közölte az Auchan Retail Magyarország sajtóosztálya.
A tapasztalatok alapján a sportesemények mellett a szilveszteri időszak növeli jelentősen a keresletet. Nyáron ­inkább a szezonális kiszerelések és ízek jellemzők, ilyen például a gyros, hamburger, mediterrán stb.
Míg télen és ősszel nagyobb az édességek forgalma, ­nyáron inkább a száraz és egészséges kekszeket választják a vevők. Az Auchan sajtóosztály megemlítette, hogy folyamatosan bővítik az áruházlánc egészségtudatos kínálatát. „A rizs chipseket, magvakat, zöldség chipseket ajánljuk, hiszen ezek nemcsak egészségesebbek, hanem finomak is” – sorolták.
Mint megtudtuk, idén a sporteseményekre külön figyelmet fordít az Auchan, például izgalmas foci-Eb-megjelenéssel készültek, ezen kívül a szezonális kihelyezések is jellemzők az áruházakban.

Keresettek a snackek
„A METRO áruházakban a legkeresettebb snacktípusok a liszt alapú snackek, például a sós pálcika, perec, de a burgonya és kukorica alapú és az extrudált termékek is kedveltek. Az idei évben a hagyományos burgonyachipsek mellett a zöldségchips és a glutémentes termékek iránt is jelentősen megnövekedett az igény. Ízek vonatkozásában továbbra is a klasszikusok (hagymás-tejfölös, sajtos, sós) a leginkább keresettek” – tudtuk meg Kalmár Zsolttól, a METRO Kereskedelmi Kft. édesség kategória managerétől.
Mint mondta, az elmúlt egy-két évben több minden befolyásolta a snackek forgalmát. A pandémia időszaka alatt jelentősen növekedett a kategória iránti kereslet, jobban ­elterjedt az otthoni snackfogyasztás. Év közben viszonylag állandó kereslettel bír, azonban a nagy sportesemények, fesztiválok, és az év végi ünnepek során jelentősen nő a kategória iránti igény.
A METRO választéka a legkisebbtől a legnagyobb kiszerelésig széles elérhetőséget biztosít egész évben, annak érdekében, hogy minden vevőkörük megtalálja a számára szükséges kiszerelést. A Labdarúgó-Európa-bajnokság idejére sok különböző, egyedi kiszerelésű, ízű termék jelent meg a választékban (pl. Smoked Beef, Hot Pepperoni 125 g-os kiszerelésben, Pringles 40-70 g), de emellett a nyári szezonra jellemző ízek is elérhetőek (pl. Tzatziki, Italian Pizza).
Kalmár Zsolt megemlítette, hogy a snack kategóriára jellemző a saját márkás termékek magas piaci részesedése. „A METRO kínálatában saját márkáink széles választékával (ARO, Fine Life, Metro Chef) igyekszünk ­kielégíteni vevőink igényeit” – mondta a kategória manager, hozzátéve, hogy a termékekről folyamatosan kommunikálnak a cég nyomtatott és digitális kiadványaiban, valamint áruházi felületein.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. július–augusztusi szám)