A kutya- és macskaeledel kategória dinamikusan növekvő és fejlődő terület. A világjárvány felgyorsította a nagyobb csomagolás felé történő elmozdulást. A gazdik egyre szívesebben választják házi kedvenceiknek a gazdaságos kiszerelésű multicsomagokat, és bátrabban nyúlnak a prémium termékek felé.

Két különböző tendenciát észlelhetünk az állateledel piacon – olvasható az U of G's Department of Animal Biosciences tanulmányra hivatkozó felmérésben. Mindenekelőtt a szuper­prémium márkák egyre nagyobb jelentőséget kapnak, különösen a macskaeledel szegmensben. Az U of G tanulmány megállapította, hogy a Covid-19-járvány alatt kedvenceinek egyre több állattartó választott gabonamentes ételt.
A felmérés szerint azok a kutyatulajdonosok, akik a ­járvány alatt diétázni kezdtek, vagy gluténmentes, organikus vagy ­gabonamentes étrendet folytatnak, nagy valószínűséggel saját étrendjükhöz hasonló tulajdonságokat és összetételeket keresik az általuk vásárolt száraz kutyaeledelben.

Kedveltek az újdonságok
Az ALDI állandó állateledel-választékában megtalálni mind a nedves, mind a száraz állateledeleket, amelyeket a vásárlók különböző kiszerelésben és ízekben vásárolhatnak meg házi kedvenceik számára. Az ALDI tapasztalatai szerint a vásárlók számára fontos a termékek jó ár-érték aránya, többek között ezért is részesítik előnyben a nagyobb kiszerelésű állateledeleket. Ettől függetlenül szívesen vásárolják kedvenceik számára a prémium minőségű árukat is, fokozatosan nő a kereslet ezen termékek iránt.
„A fogyasztók nyitottak a különféle újdonságokra, új termékekre, amelyek kiszerelésükben, csomagolásukban, formájukban vagy épp összetételükben követik a legújabb trendeket” – közölték lapunkkal.
A klasszikus nedves- és száraz állateledelek mellett egyre kedveltebbek a különféle snackek és jutalomfalatok is, az ezek iránti kereslet évről évre nő. Az állandó választékon túl az ALDI szezonális kínálatában időről időre kaphatók a kedvencek számára ideális különféle állatfekhelyek, kaparófelülettel ellátott macskabútorok, fogtisztító snackek is.

Milyen méretet választunk?

A kutyák és macskák gondozói mindig is választhattak a márkatermékekből, valamint a saját márkás kínálatból. A Peetfood Industy felmérése szerint a macska- és kutyaeledelek esetében a kis és közepes méretű csomagolások a legelterjedtebbek a kis- és közepes boltokban. Ez azt jelenti, hogy a nedves táplálék kiválasztásakor az állattartók leggyakrabban a 4x80, 100 g-os csomaghoz vagy az 1x80, 100 g-os tasakhoz nyúlnak, míg a száraz élelmiszer megvásárlásakor legfeljebb az 500 g-os zacskók közül választanak. 

Az alaptermékektől a prémiumig
A kutya- és macskaeledel a két legnépszerűbb kategória az állateledelek piaci szegmensén belül. Mind a kutya-, mind a macskaeledelek esetében folyamatosan élénk az érdeklődés a nedves táplálék iránt, és ezeket akár nagyobb kiszerelésben is megvásárolják a gazdik. Mint megtudtuk, a TESCO áruházakban kapható prémium és öko termékek is egyre népszerűbbek, és a vevők a friss érzést keltő tasakos termékeket választják a hagyományos dobozok helyett. A tapasztalat szerint gyakori, hogy az állateledelt vásárlók csemegékkel és játékokkal is boldoggá kívánják tenni kedvenceiket.
A TESCO áruházak kínálatbővülése alapján elmondható, hogy folyamatosan nő a nedves ételek iránti igény, azon ­belül is a speciális, ízesített, vitaminokkal dúsított, magas hústartalommal bíró termékek a kedveltek.
A macskák esetében a gazdik hajlamosak a mesterséges színezékek és tartósítószerek nélküli prémium, sőt a szuperprémium kategóriából választani. Egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek azok a finomságok és rágcsálnivalók, amelyeket a tulajdonosok kedvenceiknek inkább kedvükre és nem szükségből adnak.
Bár a TESCO saját márkás termékei kedvezőbb áruk és kiszerelésük miatt is sikeresek, a márkatermékek nagy jelentőséggel bírnak ebben a kategóriában. A macskák esetében a 4x100, illetve a 12x100 g kiszerelésű alutasakos termékek dominálnak. Ez összefügg a macskák etetésének sajátosságai­val, amelyek gyakran nem akarnak egy korábban kinyitott és hűtő­szekrényben tárolt ételt fogyasztani.
Az otthon vagy kertben tartott macskák számára a gazdik leggyakrabban a baromfi ízeket, különösen a csirkés termékeket vásárolják, de az egyre bővülő ízvilágból választhatnak például csirke, pulyka, kacsa ízeket, vagy marha-, borjú- és bárány, nyúl, valamint különféle halízeket (p. lazac, rák, tonhal, fekete tőkehal stb.) is.
Mint megtudtuk, a kutyatulajdonosok sokkal gyakrabban választják a nedves ételeket kisebb kiszerelésben, mint a száraz tápokat. Az íz-preferenciákat tekintve a legsikeresebb étel az aludobozban kínált csirkehús barna rizzsel. „A forgalmat nézve érezhető, hogy a kutyaélelmet vásárlók is egyre tudatosabbak, elolvassák a címkéken megjelenített összetevőket, igyekeznek minőségi termékeket választani” – fűzték hozzá.

Sikeresek az árakciók
A SPAR kínálatában a nedves és száraz állateledel iránti kereslet kb. fele-fele arányban oszlik meg. Jellemzően egyre növekvő tendenciát mutat a kis testű kutyák és macskák esetében a gazdik részéről a kisebb kiszerelésű termékek, a jutalomfalatok és a prémium termékek iránti igény.
„Bár a házi kedvenceknek szánt élelmiszerek terén az ételintolerancia még gyerekcipőben jár, de erre is mutatkozik igény” – fűzte hozzá Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője. Mint mondta, míg a macskaeledel esetében az alutasakos iránt, addig a kutyaeledel esetében a konzerv iránt van a legnagyobb kereslet.
Mint megemlítette, a piac mára nagyon „színes” lett: egyre több innovatív termék található, ízben, kiszerelésben, össze­tételben stb. Az éles verseny miatt a gyártók innoválnak, amit a vásárlók örömmel fogadnak. Mindemellett nagyon fontos tényező a kedvező ár, illetve a belépő szintű termékek esetében a versenyképes ár, ezért nem ritka, hogy árkedvezményekkel, árakciókkal támogatják a termékeket a gyártók” – említette Maczalka Márk.
A SPAR üzletekbe betérő gazdik elsősorban az állateledeleket keresik, de jelenleg szűkített szortimentben egy-két alapvető termék kapható (pl. etető tál, macskajáték, ápoló kefe).

Minőség és változatosság
A dm üzletek polcain a ­kiszerelések méretéből és a termékkategória sokszínűségéből adódóan szélesebb körben találhatók nedves állateledelek, így a kereslet is legfőképpen erre koncentrálódik, bár mindemellett természetesen 0,5–1 kg közötti kiszerelésben száraz állateledelek is elérhetők a boltokban. Nagyobb kiszerelésű termékeket a dm webshopja kínál.
A pandémiás helyzet miatt az árérzékenység szinte minden szegmensben megfigyelhető, ez alól az állateledel sem kivétel. „A gazdiknak azonban ebben a helyzetben továbbra is elsődleges fontosságú, hogy kis kedvenceiknek – lehetőségeik­hez mérten – a legjobb minőségű eledelt vásárolják. A dm azzal igyekszik megkönnyíteni a döntést, hogy minden árszegmensben jó minőségű választékot kínál” – fogalmazott Fehér Nóra, a dm Kft. szortiment menedzsere.
A választék folyamatosan bővül egyrészt a gazdik és házi kedvenceik igényeit és a trendeket követve. Például egyre több kutya és macska küzd emésztőrendszeri problémákkal, ezért a gyártók folyamatosan fejlesztik az állateledelek összetételét, új, szenzitív termékeket kínálva. „A Dein Bestes Sensitive macska­eledelek például kimondottan érzékeny gyomrú cicáknak kerültek kifejlesztésre, gabonamentesek, magas hústartalom­mal bírnak, könnyen emészthetőek. Nem tartalmaznak hozzáadott cukrot, színezéket, aromát és tartósítószert sem” – ismertette a szortiment menedzser.
A tapasztalat szerint a gazdik örömmel próbálják ki az innovatív termékeket és nyitnak a prémium minőség irányába. „Egyértelműen látszik azonban a piaci szegmens árérzékenysége, így a drogéria csatornában fontos, hogy megtaláljuk az arany középutat a minőség és ár kontextusában” – fűzte ­hozzá Fehér Nóra.
Mint megtudtuk, a dm kínálatában észrevehetően megnövekedtek a speciális eledelek ivartalanított és szenior macskák számára is. Ezeket a termékek állatorvosokkal együttműködve fejlesztették, támogatva az egészséges bélflórát és a szívműködést.
Emellett a junior termékek kínálata is bővül, elérhetőek a válogatott összetevőkből, értékes hozzáadott ásványi anyagokat tartalmazó, kifejezetten a fiatal cicák igényeire szabva kifejlesztett eledelek is.
A jutalomfalatok, kekszek iránti kereslet évről évre nő. A gazdik szeretik jutalmazni, kényeztetni kis kedvenceiket, a jutalmak listájának élén pedig az étel áll.
„Napjainkban a gazdik is egyre tudatosabb vásárlók, figyelnek arra, hogy a kis kedvenceik számára vásárolt eledel prémium minőség legyen, minél magasabb százalékban tartalmazzon színtiszta húst, ne tartalmazzon hozzáadott cukrot, színezéket, tartósítószert” – említette Fehér Nóra, kiegészítve azzal, hogy folyamatosan nő a kereslet a kiegészítő takarmányok iránt is, melyek a kisállat számára fontos vitaminokat tartalmaznak, támogatva ezzel a kutyák, cicák egészségének megőrzését.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. júniusi szám)

belelapozok