A kutya- és macskaeledel kategória dinamikusan növekvő és fejlődő terület. A világjárvány felgyorsította a nagyobb csomagolás felé történő elmozdulást. A gazdik egyre szívesebben választják házi kedvenceiknek a gazdaságos kiszerelésű multicsomagokat, és bátrabban nyúlnak a prémium termékek felé.
Két különböző tendenciát észlelhetünk az állateledel piacon – olvasható az U of G's Department of Animal Biosciences tanulmányra hivatkozó felmérésben. Mindenekelőtt a szuperprémium márkák egyre nagyobb jelentőséget kapnak, különösen a macskaeledel szegmensben. Az U of G tanulmány megállapította, hogy a Covid-19-járvány alatt kedvenceinek egyre több állattartó választott gabonamentes ételt.
A felmérés szerint azok a kutyatulajdonosok, akik a járvány alatt diétázni kezdtek, vagy gluténmentes, organikus vagy gabonamentes étrendet folytatnak, nagy valószínűséggel saját étrendjükhöz hasonló tulajdonságokat és összetételeket keresik az általuk vásárolt száraz kutyaeledelben.
Kedveltek az újdonságok
Az ALDI állandó állateledel-választékában megtalálni mind a nedves, mind a száraz állateledeleket, amelyeket a vásárlók különböző kiszerelésben és ízekben vásárolhatnak meg házi kedvenceik számára. Az ALDI tapasztalatai szerint a vásárlók számára fontos a termékek jó ár-érték aránya, többek között ezért is részesítik előnyben a nagyobb kiszerelésű állateledeleket. Ettől függetlenül szívesen vásárolják kedvenceik számára a prémium minőségű árukat is, fokozatosan nő a kereslet ezen termékek iránt.
„A fogyasztók nyitottak a különféle újdonságokra, új termékekre, amelyek kiszerelésükben, csomagolásukban, formájukban vagy épp összetételükben követik a legújabb trendeket” – közölték lapunkkal.
A klasszikus nedves- és száraz állateledelek mellett egyre kedveltebbek a különféle snackek és jutalomfalatok is, az ezek iránti kereslet évről évre nő. Az állandó választékon túl az ALDI szezonális kínálatában időről időre kaphatók a kedvencek számára ideális különféle állatfekhelyek, kaparófelülettel ellátott macskabútorok, fogtisztító snackek is.
Milyen méretet választunk? A kutyák és macskák gondozói mindig is választhattak a márkatermékekből, valamint a saját márkás kínálatból. A Peetfood Industy felmérése szerint a macska- és kutyaeledelek esetében a kis és közepes méretű csomagolások a legelterjedtebbek a kis- és közepes boltokban. Ez azt jelenti, hogy a nedves táplálék kiválasztásakor az állattartók leggyakrabban a 4x80, 100 g-os csomaghoz vagy az 1x80, 100 g-os tasakhoz nyúlnak, míg a száraz élelmiszer megvásárlásakor legfeljebb az 500 g-os zacskók közül választanak. |
Az alaptermékektől a prémiumig
A kutya- és macskaeledel a két legnépszerűbb kategória az állateledelek piaci szegmensén belül. Mind a kutya-, mind a macskaeledelek esetében folyamatosan élénk az érdeklődés a nedves táplálék iránt, és ezeket akár nagyobb kiszerelésben is megvásárolják a gazdik. Mint megtudtuk, a TESCO áruházakban kapható prémium és öko termékek is egyre népszerűbbek, és a vevők a friss érzést keltő tasakos termékeket választják a hagyományos dobozok helyett. A tapasztalat szerint gyakori, hogy az állateledelt vásárlók csemegékkel és játékokkal is boldoggá kívánják tenni kedvenceiket.
A TESCO áruházak kínálatbővülése alapján elmondható, hogy folyamatosan nő a nedves ételek iránti igény, azon belül is a speciális, ízesített, vitaminokkal dúsított, magas hústartalommal bíró termékek a kedveltek.
A macskák esetében a gazdik hajlamosak a mesterséges színezékek és tartósítószerek nélküli prémium, sőt a szuperprémium kategóriából választani. Egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek azok a finomságok és rágcsálnivalók, amelyeket a tulajdonosok kedvenceiknek inkább kedvükre és nem szükségből adnak.
Bár a TESCO saját márkás termékei kedvezőbb áruk és kiszerelésük miatt is sikeresek, a márkatermékek nagy jelentőséggel bírnak ebben a kategóriában. A macskák esetében a 4x100, illetve a 12x100 g kiszerelésű alutasakos termékek dominálnak. Ez összefügg a macskák etetésének sajátosságaival, amelyek gyakran nem akarnak egy korábban kinyitott és hűtőszekrényben tárolt ételt fogyasztani.
Az otthon vagy kertben tartott macskák számára a gazdik leggyakrabban a baromfi ízeket, különösen a csirkés termékeket vásárolják, de az egyre bővülő ízvilágból választhatnak például csirke, pulyka, kacsa ízeket, vagy marha-, borjú- és bárány, nyúl, valamint különféle halízeket (p. lazac, rák, tonhal, fekete tőkehal stb.) is.
Mint megtudtuk, a kutyatulajdonosok sokkal gyakrabban választják a nedves ételeket kisebb kiszerelésben, mint a száraz tápokat. Az íz-preferenciákat tekintve a legsikeresebb étel az aludobozban kínált csirkehús barna rizzsel. „A forgalmat nézve érezhető, hogy a kutyaélelmet vásárlók is egyre tudatosabbak, elolvassák a címkéken megjelenített összetevőket, igyekeznek minőségi termékeket választani” – fűzték hozzá.
Sikeresek az árakciók
A SPAR kínálatában a nedves és száraz állateledel iránti kereslet kb. fele-fele arányban oszlik meg. Jellemzően egyre növekvő tendenciát mutat a kis testű kutyák és macskák esetében a gazdik részéről a kisebb kiszerelésű termékek, a jutalomfalatok és a prémium termékek iránti igény.
„Bár a házi kedvenceknek szánt élelmiszerek terén az ételintolerancia még gyerekcipőben jár, de erre is mutatkozik igény” – fűzte hozzá Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője. Mint mondta, míg a macskaeledel esetében az alutasakos iránt, addig a kutyaeledel esetében a konzerv iránt van a legnagyobb kereslet.
Mint megemlítette, a piac mára nagyon „színes” lett: egyre több innovatív termék található, ízben, kiszerelésben, összetételben stb. Az éles verseny miatt a gyártók innoválnak, amit a vásárlók örömmel fogadnak. Mindemellett nagyon fontos tényező a kedvező ár, illetve a belépő szintű termékek esetében a versenyképes ár, ezért nem ritka, hogy árkedvezményekkel, árakciókkal támogatják a termékeket a gyártók” – említette Maczalka Márk.
A SPAR üzletekbe betérő gazdik elsősorban az állateledeleket keresik, de jelenleg szűkített szortimentben egy-két alapvető termék kapható (pl. etető tál, macskajáték, ápoló kefe).
Minőség és változatosság
A dm üzletek polcain a kiszerelések méretéből és a termékkategória sokszínűségéből adódóan szélesebb körben találhatók nedves állateledelek, így a kereslet is legfőképpen erre koncentrálódik, bár mindemellett természetesen 0,5–1 kg közötti kiszerelésben száraz állateledelek is elérhetők a boltokban. Nagyobb kiszerelésű termékeket a dm webshopja kínál.
A pandémiás helyzet miatt az árérzékenység szinte minden szegmensben megfigyelhető, ez alól az állateledel sem kivétel. „A gazdiknak azonban ebben a helyzetben továbbra is elsődleges fontosságú, hogy kis kedvenceiknek – lehetőségeikhez mérten – a legjobb minőségű eledelt vásárolják. A dm azzal igyekszik megkönnyíteni a döntést, hogy minden árszegmensben jó minőségű választékot kínál” – fogalmazott Fehér Nóra, a dm Kft. szortiment menedzsere.
A választék folyamatosan bővül egyrészt a gazdik és házi kedvenceik igényeit és a trendeket követve. Például egyre több kutya és macska küzd emésztőrendszeri problémákkal, ezért a gyártók folyamatosan fejlesztik az állateledelek összetételét, új, szenzitív termékeket kínálva. „A Dein Bestes Sensitive macskaeledelek például kimondottan érzékeny gyomrú cicáknak kerültek kifejlesztésre, gabonamentesek, magas hústartalommal bírnak, könnyen emészthetőek. Nem tartalmaznak hozzáadott cukrot, színezéket, aromát és tartósítószert sem” – ismertette a szortiment menedzser.
A tapasztalat szerint a gazdik örömmel próbálják ki az innovatív termékeket és nyitnak a prémium minőség irányába. „Egyértelműen látszik azonban a piaci szegmens árérzékenysége, így a drogéria csatornában fontos, hogy megtaláljuk az arany középutat a minőség és ár kontextusában” – fűzte hozzá Fehér Nóra.
Mint megtudtuk, a dm kínálatában észrevehetően megnövekedtek a speciális eledelek ivartalanított és szenior macskák számára is. Ezeket a termékek állatorvosokkal együttműködve fejlesztették, támogatva az egészséges bélflórát és a szívműködést.
Emellett a junior termékek kínálata is bővül, elérhetőek a válogatott összetevőkből, értékes hozzáadott ásványi anyagokat tartalmazó, kifejezetten a fiatal cicák igényeire szabva kifejlesztett eledelek is.
A jutalomfalatok, kekszek iránti kereslet évről évre nő. A gazdik szeretik jutalmazni, kényeztetni kis kedvenceiket, a jutalmak listájának élén pedig az étel áll.
„Napjainkban a gazdik is egyre tudatosabb vásárlók, figyelnek arra, hogy a kis kedvenceik számára vásárolt eledel prémium minőség legyen, minél magasabb százalékban tartalmazzon színtiszta húst, ne tartalmazzon hozzáadott cukrot, színezéket, tartósítószert” – említette Fehér Nóra, kiegészítve azzal, hogy folyamatosan nő a kereslet a kiegészítő takarmányok iránt is, melyek a kisállat számára fontos vitaminokat tartalmaznak, támogatva ezzel a kutyák, cicák egészségének megőrzését.
(TERMÉKMIX magazin – 2021. júniusi szám)