A citromsótól kezdve a fokhagymasón át a klasszikus paprikakeverékig? A fűszerek és szószok nemcsak megízesítik a grillszezont, hanem különleges élményt is nyújtanak. A megkérdezett gyártók szerint a hagyományos grillfűszerek mellett érdemes kipróbálni a pikáns, egzotikus, szokatlan, minőségi termékeket is. Annál is inkább, mivel a grillezett ételek, saláták és snackek termékkínálata folyamatosan bővül.

Pikáns választások
„Termékeink vonatkozásában két fő piaci irányzat befolyásolja a grill- és barbecueszezont, és mi ezeknek megfelelően alakítjuk kínálatunkat. Az egyik trend a nedves ízesítőket érinti, amely szerint többet és szélesebb körben használjuk majd többek között a mustárt és a torma­féléket, ahogyan többet kísérletezünk a konyhában. A másik irányzat szerint pedig a korábbiaknál sokkal nyitottabbak vagyunk új ízekre, amelyek között kiemelkednek az édes-alko­holos és a csípős variánsok” – ismertette Czugéber Nóra, a Lacikonyha Magyarország Kft. brand managere.
Mint mondta, a Lacikonyha erre a két trendre építve, idén egyrészt új, mézes-sörös és paradicsomos-fokhagymás ízekkel jelentkezik az Ízmester folyékony fűszerpácok esetében, amelyek a vágyott íz mellett valódi kényelmet nyújtanak a vásárlóknak. A csípős trendre építve pedig a Lengyel mustárral bővítették kínálatukat, amely amellett, hogy egyedi ízvilágú és izgalmas textúrájú ízesítő, illeszkedik a most már 5 különböző ízben elérhető mustárkínálatba. „Úgy tűnik, hogy a mustár megközelítésünk működik: nagyobb kiszerelésben kínálunk különlegesebb ízeket elérhető áron, és tapasztalataink szerint az így kialakított optimális árpont kipróbálásra ösztönzi a fogyasztókat” – fűzte hozzá a brand manager.
Mint megtudtuk, a Lacikonyha kommunikációjában jelenleg a közösségi média a legfontosabb. Leginkább a Facebook-csatornára épít a cég, de népszerűségének növekedésével és a többcsatornás elérés miatt már az Instagramon is megszólítja ügyféljelöltjeit. Czugéber Nóra kiemelte, hogy a promóció mellett fontosnak tartják a fogyasztók edukációját: a receptek, tippek megosztását.

Újdonságokkal ízesítve
„Az idei évben kifejezetten pozitív trendet jósolunk a grill­fűszerek iránti keresletnek, hiszen a kényszerű otthon­maradás időszakába már egy szabadtéri grillezés vagy főzés is üdítő változatosságot hozhat. Továbbá, ha a tervezett ütemben halad a nyitás, akkor a HORECA szektor újra­indulása is lendületet adhat a grillszezonnak, ezzel együtt a grillfűszerek iránti keresletnek” – vélekedett Galácz Márta, a Kotányi Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.
A magyar fogyasztók jellemzően a hagyományos ­ízeket részesítik előnyben, ezért, mint megtudtuk, a legjobban ­fogyó Kotányi-ízek még mindig a hagyományos grill fűszer­keverékek és fűszersók, mint például a grill ­klasszikus, ­szárnyas, grillzöldség és ­barbecue. Szabadtéri sütés-főzésnél kedveltek továbbá a Kotányi só- és borsmalmok, melyek praktikusak és higiénikusan használhatók a konyhán kívül is.
Míg a monofűszerek forgalma viszonylag stabil, addig a piac szezonalitását a fűszerkeverékek és különlegességek adják.
„Ha nyár, akkor fókuszba kerül a grillezés, a könnyebb ételek, saláták és a befőzés. Nem meglepő, hogy a Kotányi idén éppen ezekben a kategóriákban rukkol elő újdonságokkal. Akár főételként szolgálhat, vagy grillezett húsok mellé gazdag köretet lehet varázsolni a Quick & Easy termékcsalád segítségével” – fogalmazott Galácz Márta. Mint mondta, az idei szezonra háromféle, könnyen elkészíthető tésztás ételhez való fűszerkeverék és három különleges saláta­fűszer ­alkotja a Kotányi Quick & Easy kínálatát. Akár kezdők is bátran hozzá­foghatnak az elkészítéshez, mert a csomagolásokon pontos receptet találnak a felhasználáshoz.
Az idei újdonságok, a Quick & Easy termékcsalád saláta­fűszerei klasszikus, mediterrán és egzotikus saláták készítéséhez nyújtanak gyors segítséget – csupán ecet és olaj hozzáadásával. De a Kotányi nemrég bevezetett Veggy sorozatával és a Kurkumás fűszerkeverékekkel is trendi csavart adhat a grillzöldségeknek.
„Érdemes megemlíteni a Kotányi rub – azaz szárazpác – kínálatát” – egészítette ki az ügyvezető igazgató. A rub egy amerikai barbecue fűszerkeverék – jelentése ­„bedörzsölni”, ami a fűszer használatára utal. Galácz Márta elmondta, hogy a Kotányi rubkeverékeiben egyedi harmóniát alkot a barbecue fűszerek intenzív ízvilága és a barna cukornak köszönhető rafinált édesség. „A nagyobb szemcséjű fűszerdarabok használatával szaftos, omlós, ropogós kérgű hússzeleteket készíthetünk – kávés, füstös és akár csípős-édes ízvilággal” – jellemezte.
A Kotányi hangsúlyos bolti megjelenésein túl, az újdonságairól folyamatosan hírt ad saját felületein és social media csatornáin. Ezen kívül neves séfekkel dolgozik együtt és egyedi receptvideókkal ad inspirációt a termékei használatához, online és a televízióban is.

Kint és bent is fűszeres
A Házi Arany fűszereknél mindig erős a grillszezon, ez ­tavaly sem volt másképp és a bezártság még inkább meghozta a kedvet a kerti sütögetéshez. A Házi Piros Paprika Kft. ­tavaly pácolótasakban 2 fajta marinádot vezette ­piacra. „Ez a termék már abban különleges, hogy a tasakot magát használjuk fel a pácoláshoz, nem kell plusz edényeket ­befognunk az előkészületeknél. A pác már egy óra múlva kifejti hatását, de akár egész éjszakára a hűtőben lehet hagyni. Ami nagy előnye még, hogy nemcsak a kerti grill lapon, hanem bent a ­lakásban, serpenyőben is megsüthetjük. Így azok sem maradnak le a füstős ízű grill élményről, akik nem tehetik meg, hogy a szabadban sütögessenek” – mondta Julis Zsanett, a Házi Piros Paprika Kft. kereskedelmi igazgatója.
Mint mondta, a Házi Piros Paprika kiváló minőségű alapanyagokkal dolgozik. A fűszerkeverékek és ételízesítők ízvilága tradicionális, de haladva a kor igényeivel már ­na-glutamát és ami nagyon fontos, gluténmentesek. Az idei grillezésre marinádokkal, új fűszersókkal (paradicsomos, rozmaringos, fokhagymás) bővítette kínálatát a cég.
„A jelenlegi helyzetben nem az új termékek fejlesztésében látjuk a megoldást – közölte Julis Zsanett. – Már meglévő piacunkat szeretnénk stabilizálni, illetve meglévő termékeinkkel új piacokat elérni. A tavalyi cél a HORECA szegmens erősítése volt, ez várat magára, de nem adtuk fel a céljainkat. Több saját márka gyártásról folynak jelenleg is tárgyalások.”
„A Házi Arany webshop négy éve működik, az elmúlt ­néhány hónapban átszerveztük és a www.haziarany-webshop.hu oldalon csak a gasztrotermékeink maradtak, az új, ­
www.alfoldize.hu oldalon viszont cégcsoportunk teljes termékpalettája elérhető, köztük a Házi Arany kis kiszerelésű termékek, Kalocsai Fűszerpaprika és a Szegedi Paprika Zrt. termékei” – ismertette Julis Zsanett. Országos vakteszten két termék is az ország legjobbja lett, a 100% magyar fűszerpaprika és a szárnyas fűszerkeverék, ezen termékek is 
– a viszonteladói hálózaton kívül – az új webshopon érhetők el.

Felkészülve a grillezésre
„A koronavírus, mint ahogy más iparágakat is, a fűszerpiacot is kicsit átalakította. Voltak olyan területek, amelyek árbevétele csökkent, és voltak olyan területek is, amik jelentős növekedésnek indultak” – fogalmazott Zanati-Pethő Anita, a Böllér-Ker Kft. kisker-gasztro ­üzletágvezetője.
Mint mondta, a járvány elején elindult egy felvásárlási láz, majd egyre többen váltottak át az otthoni sütés-főzésekre, webáruházból ­rendelésekre. Mindez pozitív hatással volt a bolti és online forgalomra, valamint a vállalat húsipari és sütőipari keverékeire, melyek a cég által előállított egyedi receptúrák alapján ­ipari felhasználók számára készülnek. Mélyrepülést élt át a HORECA szektor fűszerforgalma, ami a mai napig sem állt igazán helyre.
Az idei év tavaszán megjelentek a Konyhavarázs alapfűszerei, valamint a Konyhavarázs fűszerkeverékei 6 különböző ízben, melyek már megfelelnek az új trendeknek, ízfokozó, adalékanyag és színezék nélküli beltartalommal rendelkeznek. „Három különböző ízvilágú fűszerkeveréket (sültkrumpli, gyros, sültcsirke) kínálunk azoknak, akik konkrét étel elkészítéséhez szeretnék használni, és három fűszerkeveréket (fokhagymás-borsos, zöldfűszeres-citromfüves, paprikás-hagymás) a kísérletező kedvű vásárlóknak” – ismertette a kisker-gasztro üzletágvezető, hozzátéve, hogy a Konyhavarázs alapfűszerek kínálata nem változott: a hagyományos, itthon legtöbbet használt fűszerekből áll.
A Böllér-Ker változatlan kiszerelésben és ízekkel van jelen a boltok polcain Varázspác termékeivel, melyek folyékony formában ízesítik a húsokat és zöldségeket egyaránt. „A ­sütés-főzés kiegészítőjeként megemlíteném még az évek óta forgalomban lévő salátaöntet fűszerkeverékeinket is, mely kefirrel vagy natúr joghurttal összekeverve kiváló kiegészítője lehet az elkészült ételeknek” – említette Zanati-Pethő Anita, megjegyezve, hogy azok számára, akik a saját készítésű termékekben bíznak a leginkább, ajánlja a cég grillkolbász fűszerkeverékeit, valamint a grillkolbász készítéséhez természetes beleket.
„Lakosság részére elkészült az új weboldalunk és web­áruházunk, melyről már egyszerűbben lehet rendelést leadni az általunk forgalmazott termékekre. Készülünk még bolti árakciókkal, online és offline megjelenésekkel, hirdetésekkel, bízva abban, hogy a forgalom élénkül, és lassan minden visszaáll a normális kerékvágásba” – tudtuk meg.

Tüzesen egyedi ízek
A tavalyi évet sokkal inkább a világjárvány befolyásolta, a grillszezon hatása korántsem volt mérvadó. A fogyasztói szokások az első félévben gyökeresen megváltoztak, ­eleinte a pánikvásárlások és a járványkamra feltöltése volt ez elsődleges cél, majd ezután következett az otthoni készletek felhasználása. „A második félévre kialakultak az otthoni életformához igazodó vásárlási és fogyasztási szokások, az otthoni sütés-főzés és az otthoni étkezés forgalomnövelő hatása egyértelműen érződött a Felix ketchupok értékesítésében is. Bízom benne, hogy az idén már a grillszezon is erősebb lesz és továbbra is fennmaradnak az otthoni étkezésből fakadó trendek” – ­magyarázta Prencsokné Dékány Edina, a Maresi Foodbroker Kft. marketing managere.
Mint mondta, a Felix termékek kínálatát úgy állították össze, hogy minél szélesebb fogyasztói réteget érjen el. A kínálatban a szokásos csemege és csípős ízek mellett számos különlegesség szerepel.
Prencsokné Dékány Edina kiemelte, hogy a Pokol Tüze fantázianevű ketchup egy tüzes, igazán csípős alternatívát kínál.
„A hozzáadott cukor nélküli ketchup a megszokott FELIX-ízélményt nyújtja, de 60%-kal kevesebb kalóriával (a Felix csemege ketchuphoz képest), a Stevia kivonattal ízesített Felix ketchup az egészséges életmódot ­folytató fogyasztók körében népszerű” – ismertette a terméket a marketing manager.
A tapasztalat azt mutatja, hogy az elmúlt időszakban a fogyasztás a nagyobb kiszerelések irányába tolódott el, az 1 ­kg-os termékek mellett a 1,5 kg-os csemege ketchup forgalma is jelentősen megnövekedett.
„Ezért a második legnépszerűbb ízvariánsból, a hozzáadott cukor nélküli ketchupból idén bevezetjük az 1,4 kg-os kiszerelést” – ­tette hozzá Prencsokné Dékány Edina.

Olajos minőség és egyediség
Nem mindegy, milyen ­minőségű olajat használunk a grillezéshez, a hússütéshez stb. Az Olajütő Szövetkezet már több mint 10 éve gyárt kiváló minőségű hidegen sajtolt olajokat.
„Az elmúlt évtől Ormánsági olajok új márkanéven forgalmazzuk termékeinket, amivel szűkebb környezetünkre, a Dél-Baranyában található Ormánságra szeretnénk irányítani a figyelmet. Az országban itt a legmagasabb a napsütéses órák száma, ami garantálja a kiváló minőséget a fogyasztók számára” – mondta Spilák József, az Olajütő Szociális Szövetkezet elnöke.
Az Olajütő olajai hazai alapanyagokból, mechanikai sajtolás útján kerülnek előállításra, nagyon fontos kiemelni, hogy a termé­kek semmiféle hozzáadott kémia anyagot nem tartalmaznak, csupán ülepítés és mechanikai szűrés után kapják meg színüket.
A szövetkezet terméke a napraforgó olaj és a tökmagolaj, de a termékek között megtalálható a dió-, mák-, len- és a szőlőmag-olaj is.
„Kimondottan a grillezéshez tudom ajánlani az ízesített napraforgó olajainkat, amelyek jelenleg két hagyományos ízben érhetőek el chilis és fokhagymás ízesítéssel. Ezeket a termékeket elsősorban húsok pácolásához ajánlom, bizton mondhatom, hogy teljesen más, ízletesebb, harmonikusabb ízvilágot adnak az ételnek, mint ha hagyományos olajban pácolnánk őket” – ismertette a termékeket Spilák József.
– Saláták elkészítésénél az én személyes kedvencem a tökmag­olaj, ami mély sötétzöld színével és kiváló ízvilágával teszi tökéletessé a salátákat, de tudom ajánlani dióolajunkat is, ami kimondottan sajtokat tartalmazó salátákhoz harmonizál.”
Az Olajütő Szövetkezet termékeit főként a szupermarketek (SPAR, Auchan) polcain, valamint bioboltokban érhetik el a fogyasztók. Mint megtudtuk, az elmúlt évben, a pandémia járvánnyal egyidőben indította útjára webshopját a szövetkezet, mely a www.ormansagiolajok.hu címen érhető el, és „meglehetősen népszerű a vásárlók körében”.
„Népszerű a Facebook oldalunk is, amit szintén Ormánsági olajok címen találnak meg az érdeklődők, itt elsőkézből értesülhetnek az éppen aktuális ajánlatokról és kedvezményekről” – fűzte hozzá Spilák József.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. áprilisi szám)

BELELAPOZOK