Egy egész iparág dolgozik azon, hogy házi kedvenceinknek a megfelelő eledelt adhassuk. Gondos gazdiként pedig a pénztárcájához mérten mindenki igyekszik a legjobb eledelt választani. Az állateledelek forgalmazóit és gyártóit az új trendekről és termékekről, valamint a vásárlói szokásokról kérdeztük. No és persze arról, hogy hogyan hatott a vírushelyzet a dinamikusan fejlődő piac szereplőire.

A MEGELŐZÉSEN VAN A HANGSÚLY
A márciusi élelmiszer-felvásárlási láz kihatott az állateledel szektorra is. Nincs is ebben semmi meglepő, hiszen a házi kedvencek etetése is éppolyan fontos és biztos kell legyen, mint a család többi tagjáé. Lovistyek Szilvia, a Gordi Állati Szakáruház ügyvezetője így emlékszik vissza erre az időszakra: „Márciusban és április első felé­ben érezhető volt a félelem attól, hogy esetleg nem lesz a megszokott termékük a vásárlóknak, ezért jelentősen többet vásároltak, de a következő hónapban már visszaesett a kereslet. Ez annak is köszönhető, hogy áruhiány nem lépett fel az állateledel piacon kimagasló mértékben, egyedül az árak emelkedtek a devizaárfolyam változásnak köszönhetően.” Nemcsak az árak, de a márkanév és az összetétel is szempont a választásban, hiszen az állateledel boltok polcain egyre több gyártó egyre különlegesebb és speciálisabb terméke jelenik meg.
„A vevők nagy része igényli a segítséget a tápválasztásban, és el is fogadja javaslatainkat. Cégünk kizárólag tenyésztők által tesztelt, megbízható minőségű eledeleket forgalmaz. Állatorvosokkal együtt dolgozunk a megfelelő tápok megtalálásában egy adott fajta, vagy egyed speciális igényeihez alkalmazkodva. Így új termékeinket szívesen fogadják és próbálják ki vevőink. A Gordi vásárlóinak egy része speciális igényeknek megfelelő hipoallergén, illetve gyógytápokat etet, ezekben nem történt számot­tevő változás.
A minőségi tápok mellett nagy hangsúlyt fektetünk a megelőzésre, ami a vitamin- és természetes gyógynövény tartalmú kiegészítőket jelenti, vásárlóink igénylik is a személyes vagy telefonos segítségnyújtást választásukban. A top eledelek forgalmuk alapján nálunk a Happy Dog, Flatazor, Josera, valamint a magyar Fit Active tápcsalád. A gazdik, ha ebben az időszakban olcsóbb táp etetésére is kényszerültek, igyekeznek tanácsot kérni tőlünk és olyan jó minőségű tápra váltani, ami bár olcsóbb, de továbbra is minőségi etetést biztosít” – válaszolta meg a kérdést Lovistyek Szilvia, a Gordi Állati Szakáruház ügyvezetője. A minőségi etetés nem csak ár, hanem tudatos döntés kérdése is. A prémium kategóriájú tápok a kiegyensúlyozott étrend érdekében ideális mértékben tartalmazzák az összetevőket és a hústartalmuk is magasabb.
„A prémium kategória már alapvető fontosságú a gazdiknál, bár nem mindig párosul megfelelő tudással, mire kell figyelni a tápválasztáskor és mitől prémium egy táp. Főleg az új gazdik körében tapasztalom, hogy körültekintően választanak és szakboltot keresnek fel, mielőtt kedvencüket magukhoz veszik családtagnak” – tette hozzá az ügyvezető.

NÖVEKVŐ PRÉMIUM SZEGMENS
Az ALPHAZOO állateledel és felszerelés üzletlánc is megérezte a tavaszi vírushelyzetet. „Március második felében két rettenetesen erős hetünk volt, az emberek nagy része bevásárolt. A korábbi évek tapasztalatához képest 2–2,5-szeres volt a forgalmunk, ami utána, a Covid-19 miatt elrendelt nyitva­tartási szabályok miatt drasztikusan leesett” - tudtuk meg dr. Zsigmond Gábortól, az ALPHAZOO állateledel és felszerelés üzletlánc ügy­vezetőjétől.
A magyar állateledel piacról elmondható, hogy kutyás piac. Míg továbbra is a kutyaeledelek és felszerelések iránti kereslet teszi ki a forgalom nagyobb részét, addig a macska-piac az, ami növekszik. „Ami a változásokat illeti, érdekes adat a kalória lefedettségi mutató, ami hazánkban évről évre növekszik. Ez azt mutatja meg, hogy milyen arányban etetnek az emberek egy országban iparilag előállított eledelekkel kutyákat és macskákat. A legutóbbi adatok azt mutatják, hogy hazánkban a macskánál ez 35%, a kutyáknál pedig 30% körül van. A nyugat-európai érték 80-90%, tehát van hova fejlődni. Persze ezt leginkább a fizetőképesség befolyásolja. Itthon nagyobb arányban van a házi koszttal, nyers eledellel ­való etetés. Ezen belül van egy kis szegmens, aki a trendeknek, ajánlott receptúráknak megfelelően eteti a házi ­kedvenceit” – magyarázta az ügyvezető.
A prémium szegmens iránti kereslet az ALPHAZOO üzleteiben is egyre növekszik. „Nem nagy arányt képvisel a prémium kategória, viszont ez az a szegmens, ami évről évre növekszik. Mi 20-30%-os növekedést érünk el itt, amíg az alacsonyabb szegmensekben akár stagnálhat is a forgalom” – mondta.
A kutyák és cicák, ha megszoknak egy tápot, és ha a gazdi is meg van elégedve annak ár-érték arányával, ­akkor ritkábban váltanak, keresik az újdonságot. „A konzervek és jutalomfalatok terén viszont ez éppen ellenkezően működik. Nap mint nap jönnek be úgy a vevők, hogy valami újdonságot keresnek, így a szezonális termékek (pl. kutyaruhák) mellett ezekben a kategóriákban is mindig kell valami újat nyújtanunk. Azt látom, hogy új márkanevek, brandek jönnek létre, egyre jobban szegmentálódik a piac. Korábban kevesebb gyártó termékei voltak bent, kevesebb brand - ők uralták a piacot. Szép lassan elindultunk abba az irányba, hogy egyre több kisebb gyártó jelentkezik, akik speciálisabb összetételű, egyedibb és különlegesebb termékeket tudnak piacra dobni és ezzel úgymond megelőzik a nagy cégeket. Ilyen különlegesség most a rovar­fehérjés tápok megjelenése, ami a hipoallergén tápok alternatívája. Ha már semmi olyan tápot nem találunk, amivel pótolni lehetne a kutya igényét, mert mindenféle fehérje össze­tevőre allergiás, akkor ez a variáns jól alkalmazható” – tette ­hozzá dr. Zsigmond Gábor.

KUTYAELEDELEK ROVARFEHÉRJÉBŐL
A pár éve alakult CricksyDog kutyatápjait nemcsak a minőségi alapanyagok, hanem a változatos és finom ízek is jellemzik. Vargyas Imre, a CricksyDog tulajdonosa elmondta, hogy az extra szigorú minőségbeli előírásoknak, amit megkövetelnek, csak nagyon kevés gyártó felel meg, ezért tápjaikat már nem itthon, hanem Hollandiában és Németországban gyártatják, de természetesen a receptről és összetevőkről továbbra is ők gondoskodnak. „A CricksyDognál vásárlók körében fontos, hogy az eledel prémium minőségű legyen. Szerencsére egyre inkább az figyelhető meg, hogy a gazdik egyre tudatosabban választanak és vásárolnak ételt kutyusaik számára. Alaposan megnézik, hogy miből készül a táp, mindent tartalmaz-e, ami kedvencük számára szükséges. A gazdiknak egyszerűbb, a kutyusoknak pedig egészségesebb, hisz megkapják mindazt, amire szükségük van.
Sajnos egyre több az érzékeny kutyus, ezért a hipoallergén tápok iránt is nő a kereslet. Mi a rovarfehérjéből készült ételek irányába mozdultunk el. Ebben nagy potenciált látunk, hiszen kiváló minőségű hipoallergén táp és keksz készíthető belőle. Másodsorban a környezetet is védjük a kevesebb erőforrás felhasználásával. A tudatos vásárlók nagyban befolyásolják, hogy milyen termékfejlesztésekre kell koncentrálnunk. Számukra nagyon fontos az alapanyagok kiváló minősége és a környezetvédelem, ezért törekszünk a környezetbarát csomagolásra és hatékonyabb gyártási eljárások bevezetésére” – foglalta össze a tulajdonos.

Kutya-, macskaeledel és jutalomfalatok: 178 ezer tonna fogyott

Házi kedvenceink etetésére 2019. augusztus és 2020. július között összesen 76 milliárd forintot költöttünk a kiskereskedelemben, 178 ezer tonna kutya- és macskaeledelt vásároltunk ebből az összegből. Ez a mennyiség 7%-kal haladja meg az előző, azonos időszakot, a két kategória forgalma pedig 12%-kal – derül ki a Nielsen kiskereskedelmi indexéből.

Kutyaeledel: Vezet a marhahús és baromfi

Kutyaeledelre a vizsgált időszak során 43 milliárd forintot hagytak a boltokban a gazdik, így mintegy 12%-kal nőtt a forgalom az ezt megelőző periódussal összevetve. Mennyiséget tekintve a növekedés 7%-os, csaknem 130 ezer tonna kutyaeledel került a négylábúak tálkájába.
Az értékbeli forgalom 60–40 arányban oszlik meg a saját márkás és a gyártói márkás termékek között. Az eladások értékét tekintve leginkább a nedves eledelt viszik a vásárlók: az összforgalom több mint fele ilyen, a száraz tápok pedig az eladások több mint egyharmadát teszik ki.
Ahogy a Nielsen kiskereskedelmi indexe rámutat, a kutyaeledelek forgalmának több mint fele a 401–2500 négyzetméteres boltokban realizálódott, egynegyede pedig az ennél nagyobb (2500+ m2) üzletekben.
Az ízeket tekintve a gazdik leginkább a marha (27%-os értékbeli részesedés) és baromfi (19%) ízesítésű állateledeleket vásárolják, de a vegyes hústartalmú készítmények piacrésze (15%) is jelentős.
A kiszerelések szerinti bontásban az 1201-3000 grammos termékek viszik a prímet: ezek adják az értékbeli forgalom mintegy kétötödét. A csomagolások tekintetében pedig a zacskósak (47%) és a fémdobozosak (34%) birtokolják a legnagyobb értékbeli részesedést.
A 4 milliárd forintot is megközelítette a kutya-jutalomfalatok forgalma a fenti periódus során, ez a kategória 9%-át jelenti. A szegmens dinamikusan gyarapodik: értékbeli forgalomnövekedése kétszámjegyű, 26%-os. Forintban mérve a jutalomfalatok piacának több mint felét hasítják ki a gyártói márkák. Az értékbeli eladás négyötödét a maximum 200 grammos termékek adják.

50 ezer tonna macskaeledel

A macskaeledelek piaca hasonló dinamikával bővül: értékben a 12%-ot is meghaladta a növekedés, volumenben mintegy 8%-os az emelkedés az előző 12 hónaphoz képest. A Nielsen kiskereskedelmi indexe 33 milliárd forintos forgalmat regisztrált a kategóriában, mennyiségben pedig egy év alatt megközelítőleg 50 ezer tonna fogyott a kategóriából. A bevétel több mint fele gyártói márkás termékek vásárlásából realizálódott.
A kategória forintban mért piacának közel háromnegyedét a nedves eledelek teszik ki, míg a száraztáp részesedése 23%-os. Az ízeket szemlélve a vásárlók leginkább a vegyes hústartalmú macskaeledeleket viszik, az értékbeli forgalomból 44%-ot hasítanak ki. Ezt sorendben a marha, a hal, és a baromfi ízű termékek.
Kiszerelés szerinti felosztásban az értékbeli eladás háromötödét a 401–3000 grammos termékek viszik, míg a különböző csomagolások közül a kis tasakos legkelendőbb.
Doromboló kedvenceinknek is jellemzően a 401–2500 négyzetméteres üzletekből szerezzük be az eledelt: az eladások 45%-a itt realizálódik, a legnagyobb, több mint 2500 négyzetméteres csatorna pedig 27%-ot tesz ki.
A macskák jutalomfalataira több mint egymilliárd forintot költöttek a magyarok a vizsgált időszakban. Ez a szegmens még nagyobb arányban nőtt, mint a kutya-jutalomfalatoké: értékben 33%-kal emelkedett az eladás egyik időszakról a másikra.
A gyártói és a saját márkák hasonlóképpen alakulnak, mint a kutyáknál: az értékbeli forgalom ­53%-a ered gyártói márkás termékek eladásából. Itt is a leg­kisebb a nyerő:
a forintban mért eladás csaknem kilenctizedét adják a maximum 100 grammos termékek.

„TEREMTSÜNK JOBB VILÁGOT AZ ÁLLATOKNAK”
Az állateledel a teljes FMCG ­piacon már a második legdinamikusabban bővülő kategória – tudtuk meg Mamuzsits Dórától, a Mars category managerétől. A vírushelyzet kezdetekor az állateledel értékesítés náluk is hatalmasat ugrott. „Más kategóriákhoz hasonlóan áprilisban láthattunk egy kisebb visszaesést a piacon, ezt követően viszont stabilizálódni látszik a kategória: ismét a vírushelyzet előtti 10% körüli növekedést mutatja. Míg korábban erős premizálódási trend jellemezte a kategóriát, különösen a macskaeledelek esetében, addig jelenleg a ­piac széttöredezettsége látszik körvonalazódni: a premizálódás továbbra is látható, ám már lassabb mértékű fejlődéssel, emellett viszont nagyon megerősödtek a saját márkás termékek mellett az elsőáras termékek is. Ezért is igyekszünk portfoliónkkal minden árszegmensben jelen lenni, illetve termékfejlesztéseinket a fogyasztói elvárásokhoz igazítani” – magyarázta a menedzser.
A gyártó nagy hangsúlyt fordít a környezetvédelemre is, számos márkája esetében a „ráncfelvarrás” együtt fog járni a csomagolások megújulásával. Teljes mértékben újrahasznosíthatók lesznek, illetve sok esetben már újrafeldolgozott alapanyagokból készülnek.
A jövőbeli tervek és újítások kapcsán Mamuzsits Dóra elmondta, hogy: „Innovatív lehetőségekre leginkább a juta­lom­­falatok és az egyadagos nedves eledelek területén van lehetőség. A legfontosabb jutalomfalatok közé tartoznak a fogápoló termékek, melyekkel gondoskodhatunk kutyáink fogainak épségéről is. A Pedigree-vel - mint piacvezető márkával a fogápolási termékek között – szeretnénk jövőre egy olyan innovációval megjelenni a piacon, mellyel közelebb hozzuk egymáshoz a különböző fogyasztási alkalmakat. Macska jutalomfalatok esetében leginkább az ízek és kiszerelések esetében tudunk különböző szegmenseket elkülöníteni egymástól.”
„Dreamies termékeink esetében pár évvel ezelőtt vezettük be a piacra a nagyobb, 180 g-os kiszerelésű termékeket, melyek szép növekedést mutatnak hónapról hónapra. A Covid-19 helyzet sajnos negatív hatással van az impulzív kategóriákra, így ennek a szegmensnek a bővülésére is. Mindemellett egyre nagyobb kereslet látható a természetes alapanyagokból készült termékek iránt is, ennek megfelelően vezettük be tavaly Ranchos termékeinket. Macska nedves termékek esetében leginkább az ízek területén lehet újdonságokkal előrukkolni, pár hónappal ezelőtt vezettük be a Sheba Perfect Portions termékeinket, melyekkel mindig friss eledelt tehetünk macskánk elé. Jövőre tervezzük az egyik legnagyobb márkánk teljes körű megújulását is” – árulta el a menedzser.
A Mars nagyon fontos feladatának tartja vásárlói tájékoztatását és aktiválását. „Augusztus idén a szájápolás hónapja volt. A vásárlókat ismeretterjesztő információkkal láttuk el, mely felhívja a figyelmet a kutyák fogápolási szükségleteire, illetve egy fogyasztói promóció keretein belül a Pedigree DentaStix termék vásárlói az állatorvosi látogatás során ingyenes szájápolási vizsgálaton vehettek részt. Egy másik fontos CSR kampányunk októberben kerül megrendezésre, az Állatok Világnapja, mely cégünk célkitűzésével van összhangban, „Teremtsünk egy jobb világot az állatoknak”.
Az aktiváció keretein belül a termékeink vásárlói hozzájárulnak egy 180.000 adagos adományhoz, melyet a Magyar Állatvédő és Természetbarát Szövetségen keresztül juttatunk el a menhelyekre. Ezen kampány keretein belül az otthontalan állatokra hívjuk fel a figyelmet és az örökbefogadás fontosságára” – mondta el Mamuzsits Dóra.

KÉNYELMI SZEMPONTOK
Ahogy számunkra is fontos, mit eszünk, úgy állatainknak is szeretünk jó és minőségi termékeket adni, melyek nem tartalmaznak (vagy jóval kevesebbet) tartósítószereket, nem allergizálnak és bizonyos dolgoktól mentesek.
A gazdasági teljesítmény növekedésével és az általános jólét emelkedésével abszolút összhangban van, hogy egyre többet költünk a kedvenceinkre. Hogy hogyan alakul az idei év, hogyan hatott a vírushelyzet a Partner in Pet Foodra, a cég kereskedelmi igazgatóját, Szitai Ádámot kérdeztük. „Az idei első 8 hónap növekedése újból jelentős, értékben két számjegyű fejlődést mutat, amit főként a konzerv és alutasakos kategóriák generáltak. Az alutasak egy évek óta fejlődő és a vásárlók körében egyre népszerűbb kényelmi kategória, amelybe a nagy márkagyártók – köztük mi a Previtallal – előszeretettel fektetnek pénzt.
A konzerv kategória viszont meglepetés volt, valószínű a válságnak köszönhetően sokkal jobban bevásároltak ezekből a termékekből. Éppen ezért a fejlesztések is főleg a nedves alutasakos kategóriában és száraz termékekben jönnek ki, melynek egyik fő oka, hogy ezekben a kategóriákban lehet minőségi és kényelmi szempontból a legjobban figyelembe venni az újonnan megjelenő trendeket.
Az egy adagos kiszerelések egyre jobban előnyt élveznek a nagy kiszerelésekkel szemben és egyúttal egy minőségi javulás is megfigyelhető a méretek csökkentésével párhuzamosan.” - fogalmazta meg az igazgató. A Partner in Pet Foodnál is jellemző, hogy a prémium szegmens ugyan nagyon dinamikusan nő, de arányait tekintve még mindig kicsi. „Ha a különböző kereskedelmi csatornákon való eladásokat vizsgáljuk, a diszkontok térhódítása nagyon látványos. A webshopok forgalma is nagyon szépen gyarapszik, de megfigyeléseink alapján ez inkább a prémium és szuper-prémium szegmensekre jellemző, a mainstream és belépő márkák jelenléte még mindig marginális ezeken a felületeken” – tette hozzá Szitai Ádám.
A vásárlók folyamatos tájékoztatására és edukációjára is jelentős hangsúlyt fektet a cég. „Többször csináltunk már oktató kampányt, amelynek az egyik fő üzenete a macskák sterilizációja vagy ivartalanítása volt. Szeretnénk felhívni a gazdik figyelmét arra, hogy ez egy élettanilag nagyon jótékony dolog az állatok számára, hiszen így sok bajtól megóvjuk őket, és az életüket is meg tudjuk hosszabbítani ezáltal”.
„Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy már harmadik éve együttműködünk a NOÉ állatotthonnal, amit többfajta módon is támogatunk” – mondta el Szitai Ádám.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. oktüberi szám)

BELELAPOZOK