Noha a koronavírus-járvány példátlan kihívások elé állította hazánk gazdasági szereplőit, a borászat ágazata hatékonyan reagál. Az áruházak polcain már nem a külföldi borok jelentik a különlegességet, hanem a magyar, minőségi termékek.

Magyarország jelenleg a közepes bortermelő országok ­közé sorolható Európában. Az éves termelés nagysága hosszú időn keresztül megközelítette, illetve elérte a 3 ­millió hl-t, az elmúlt 5 évben pedig egy jelentős csökkenés után ­(2-2,5 hl között mozgott) ismét pozitív pályára lépett az ágazat, és 3,6 millió hl bort lehetett előállítani, amely nemcsak mennyiség szempontjából, de minőségét tekintve is jónak tekinthető – áll a párizsi székhelyű Nemzetközi Szőlészeti és Borászati Szervezet, az OIV (International Organisation of Vine and Wine) jelentésében. A felmérés szerint 2014 és 2019 között hazánkban mintegy 4%-kal emelkedett a termelés alatt ­álló vagy termelésre váró terület, azonban még így is el vagyunk maradva a földrajzi és éghajlati ­viszonyokat is nézve.

Növekvő érdeklődés
Az új koronavírus (2019-nCoV) tavaszi berobbanásakor a húsvéti időszakban a bor forgalma kétszámjegyű csökkenést szenvedett el, ami a járvány első hulláma után helyreállt, tudtuk meg Maczelka Márktól. A SPAR Magyarország kommunikációs vezetője megjegyezte, hogy a magasabb árpontú boroknál volt érezhető nagyobb visszaesés.
A SPAR Magyarország forgalmának legnagyobb részét a fehér borok adják, és itt tapasztalható a legjelentősebb növekedés is a vírus miatt. Mint megtudtuk, jelenleg a könnyű, ­illatos borok a legnépszerűbbek: az Irsai Olivér növekedése továbbra is nagyon dinamikus, de a Sauvignon blanc is szépen nő.
„A fehér borok mögött pár százalékkal lemaradva a vörös borok következnek, melyek stabilan hozzák az előző évi szintet, utána pedig a rosék, ahol a nyári jó idő miatt nagyobb a szezonalitás hatása” – ismertette Maczelka Márk. Mint megjegyezte, elsősorban az INTERSPAR áruházakban a borfogyasztáshoz szükséges kiegészítők széles választéka található meg, mint például a dugóhúzók, palack zárók (pezsgős dugó), poharak, speciális boros táskák és ajándéktasakok.
A SPAR elsősorban a magyar borok iránt elkötelezett, így az áruházlánc elsősorban a hazai borokra koncentrál. A kommunikációs vezető hangsúlyozta, hogy a hazai borok minősége folyamatosan javul, amit a vásárlók is érzékelnek és keresik a jó minőségű magyar borokat.
„A vásárlói márkahűségre pontos kimutatást még nem láttam, de az olcsóbb árszegmensben a vevők elsősorban az árat figyelik – itt az ár szerepe nagyon fontos –, a közepes árszegmensben is fontos a jó ár és az ár-érték arány, valamint pár megszokott bevált tétel esetén az akció befolyással van a választásra” – említette Maczelka Márk, hozzá­fűzve, hogy az erősebb márkahűség a magasabb minőségű boroknál érezhető, ahol a minőség az ár előtt van, mint döntő szempont. A prémium szegmensben már nem az ár az elsődleges szempont, hanem a jó minőség.
„Folyamatosan figyeljük a nemzetközi és a hazai borversenyeken elért eredményeket. Például a Vinagora díjazott borokat a borkatalógusban külön kiemeljük, mellyel vásárlóink figyelmét fel tudjuk hívni, hogy polcainkon díjnyertes borok is megtalálhatóak. Egyébként a döntésünk elsősorban nem a díjakon alapul, mivel a versenyek egy részén más minőségű és árkategóriájú borokat díjaznak, mint amit a kiskereskedelemben a vásárlók keresnek, de egy tétel beválasztásánál természetesen ez is pozitívum” – ismertette a kommunikációs vezető.
Maczelka Márk hangsúlyozta lapunknak, hogy a SPAR elsősorban a minőségi borfogyasztást szeretné népszerűsíteni, mely a választék kialakításával indul, de aktivitásait is úgy szervezi a vállalat, hogy a minőségi borokat népszerűsítse.
„Választékkialakítás esetén ezt a célt szolgálja a SPAR Válogatás is, ahol jól ismert neves borászokkal együtt választunk ki tételeket, melyek csak a SPAR csoport üzleteiben találhatóak meg. A SPAR Válogatást szívügyünkként kezeljük” – fogalmazott.
Mint megtudtuk, aktivitások tekintetében elsősorban a különböző katalógusok kínálnak jó lehetőséget a SPAR minőségi borkínálatának bemutatására. „Leginkább a szeptemberi borkatalógus az, ahol a borokról leírást és fogyasztási javaslatot is biztosítunk vásárlóinknak, illetve inspiráló ötleteket, ételpárosításokat is kínálunk” – említette Maczelka Márk.

Klasszikustól az újdonságig
Az ALDI tapasztalatai szerint a koronavírus-járvány ideje alatt jelentősen nőtt az áruházlánc üzleteiben kapható borok forgalma. Ami azzal is magyarázható, hogy a járvány kezdetén a különböző vendég­látóipari egységek időszakosan zárva tartottak, így a vásárlók gyakrabban étkeztek otthon, amihez magasabb otthoni borfogyasztás párosult. Mint megtudtuk, az ALDI a kialakult helyzetben elsősorban azzal segítette borász partnereit, hogy az akciós termékek beszerzésekor a lehetőségekhez mérten igyekezett a megszokottnál nagyobb mennyiségben vásárolni. Az ALDI eladási adatai azt mutatják, hogy továbbra is népszerűek a klasszikus borfajták, az áruházlánc jelentős mennyiségű cuvée-t is elad, a gyöngyöző borok ­kategóriája pedig szintén intenzív fejlődést mutat.
Noha az áruházlánc tapasztalatai szerint a vásárlók árérzékenyek és tudatosan keresik a kimagasló ár-érték aránnyal rendelkező tételeket ebben a termékkategóriában is, a borok forgalma folyamatosan nő, a hazai borfogyasztás pedig az elmúlt években egyértelműen a minőség felé tolódik. Ennek megfelelően az ALDI 2020-ban is igyekezett a lehető legszélesebb fajtaválasztékot összeállítani vörös-, fehér és rosé borokból, melyeket külföldi és magyar pincészetekből származó gyöngyöző borokkal, illetve pezsgőkkel egészített ki. Az állandó választék mellett az ALDI Vinotékájának kínálatát szezonális és akciós tételek színesítik tovább, így minden vásárló megtalálhatja az ízlésének és pénztárcájának leginkább megfelelő terméket. A Vinotéka kínálatának kialakítása során a vállalat beszerzői természetesen figyelembe veszik a hazai és nemzetközi borversenyek eredményeit is.
Az ALDI-ban időszakos akciók keretein belül, a készlet erejéig kaphatók a borfogyasztás klasszikus kellékei, mint például poharak vagy italos dísztasakok.
Az áruházlánc a vásárlók figyelmét a minőségi borfogyasztásra és a kulturált borivásra elsősorban a szortiment és az időszakos akciók körültekintő megválasztásával, valamint az online és egyéb közösségi média felületeken megjelenített tartalmak segítségével hívja fel.

Borvidékek kiválóságai a polcokon
A bor már nem számít luxusterméknek, a vásárlók gyakrabban vásárolnak palackozott borokat, így egyre több esetben a könnyedebb fajtákat emelik le a polcokról. A borfogyasztás mélyen gyökerezik a magyar kultúrában, a megtermelt borok döntő többségét az országhatáron belül fogyasztják el. A felnőtt magyar borkedvelők fele havonta, egyötödük hetente legalább egyszer fogyaszt bort. A TESCO-GLOBAL áruházak borkínálatát idén is a sokszínűség jellemzi. A kínálat kialakítását az vezeti, hogy mindenki megtalálja a kedvencét, lehet az száraz fehér olaszrizling, 5 puttonyos aszú, rosé vagy testes, hordóban érlelt vörösbor.
Mint megtudtuk, az áruházlánc idei őszi borkínálatában a nagy márkák termékei elérhetőbb áron jelennek meg, illetve minden borvidék képviselteti magát, az egritől, Szekszárdon át a Balaton-felvidékig. Az akciós termékek között találni akár 37%-kal is olcsóbb terméket, ami az árérzékeny vásárlók számára különösen kedvező lehet.
A TESCO széles borválasztéka mellett a kulturált borfogyasztáshoz minden szükséges kiegészítő termékre felhívja a vevők figyelmét. Így többféle bornyitó, borhűtő, ­palacktároló is kapható, de a borok fogyasztását ­kiegészítő ­sajtokra, sós snackekre, bonbonokra és gyümölcsökre is felhívják a figyelmet.

Hazai és nemzetközi kínálat
Az Auchan Retail Magyarország őszi borvására idén is a megszokott széles kínálattal jelentkezik; a vevők most még több minőségi, jó ár-érték arányú borral találkozhatnak és a megszokottnál is olcsóbban juthatnak a tételekhez.
Az elhúzódó járvány nem befolyásolja sem a kínálatot, sem a keresletet. A vásár keretében több mint százféle elismert nemzeti borkiválóság került az áruházlánc polcaira. Az Auchan kínálatában szerepelnek kizárólag az áruházlánc választékában kapható borok is, ilyenek a teszteken kiváló minősítést kapott tokaji különlegességek, vagy a kereskedelmi lánc sajátmárkás, a vásárlók körében igen népszerű minőségi szekszárdi borai.
Az áruházlánc tapasztalatai szerint az ismertebb hazai borászatok és a minőségi borok forgalma erősödik és a nemzetközi trendeknek megfelelően itthon is egyre népszerűbbek az illatos és könnyed fajták.
Az áruházlánc már több éve változtatott borkínálati stratégiáján, és nemcsak a feltűnő, igazán ízléses kihelyezésre, ­hanem a széles kínálaton belül a magyar és nemzetközi borászok kiemelkedő szaktudásával előállított egyedi borokra is felhívja a figyelmet. Az Auchan idei borkatalógusának alapját a TOP 100 magyar bor kiadvány adta. Dr. Fiáth Attila közgazdász, DipWSET, nemzetközi borakadémikus, egyetemi tanár ötlete alapján olyan borok kerülhettek fel, melyek el­érhetőek a fogyasztók széles köre számára.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. októberi szám)

BELELAPOZOK