Az iskolakezdés időszaka kedvez a cereáliapiacnak. A gyerekek szívesen kérik reggelire a zab- és gabonapelyheket, tízóraira pedig a szeletes müzliket és töltött ostyákat. A fogyasztók értékelik a cereáliafélék elkészítésének gyorsaságát és a változatos kínálatot, amelynek köszönhetően a termékek beleillenek az áhított egészséges életmódba.

Az egészséges termékkínálaton van a hangsúly
„Kicsit visszatekintve a 2019-es évre, azt mondhatjuk, hogy a kiskereskedelmi index adatok alapján alapvetően jól teljesített a cereália­piac. Ehhez a növekedéshez a különböző szegmensek eltérő mértékben tudtak hozzájárulni. Meglepő fordulat, hogy a gabonapehely és müzliszeletek eladása ezúttal visszaesett a 2018-as évhez viszonyítva, pedig a korábbi években növekedést tudott mutatni” – ismertette Csepregi Dóra, a Nestlé Hungária Kft. CCSD specialistája, kiegészítve ­azzal, hogy a tradicionális gabonapelyhek, müzlik és egyéb natúr gabonakészítmények esetében azonban növekedés látható: a 8,2%-os értékbeli növekedéshez 4%-os volumen­növekedés is társult 2019-ben, 2018-hoz képest.
Mint mondta, az általános trendeket teljesen felrúgva, a járvány által kiváltott pánikvásárlások következtében ­március és április hónapokban a teljes cereália piacot vizsgálva, az előző év hasonló időszakához képest +22%-os értékbeli növekedés látható az eladásokban, a Nielsen kiskereskedelmi-index adatok alapján. A kategórián belül a hagyományos gabonapelyheknél tapasztalható kiugró, 31%-os növekedés, ez még a 2019-es 10%-os értékbeli növekedést is felülmúlta a március–április időszakban.

Csepregi Dóra hangsúlyozta, hogy ahogy tavasszal is, a második hullám ideje alatt is az elsődleges szempont a biztonságos működés. „Az élelmiszeripar stratégiai fontosságú ágazat, a társadalom élelmiszerrel történő ellátása nem állhat meg krízishelyzetben sem. Így különösen fontos a termelésben és az ellátási láncban dolgozó munkatársaink egészségének megóvása” – jegyezte meg.
A piacon tapasztalt fogyasztói elvárásokra reagálva az idei évben többek között egy magas zabtartalmú termékcsaládot is bevezetett a Nestlé. Márciustól elérhetőek az új Cheerios ZAB gabonapehely termékek két változatban: natúr (91%-os zabtartalommal) és almás-fahéjas ízekben (85%-os zabtartalommal).
„A zab megítélése nagyon pozitív a fogyasztók körében, láthatjuk akár a zabkásapiac sikerében is ezt visszaköszönni, így mi is szeretnénk egy olyan termékcsaláddal szolgálni, mely kifejezetten magas zabtartalommal bír. Ezeket a termékeket elsősorban a családi szegmensbe pozícionáljuk, egyaránt vonzó ajánlatok lehetnek felnőtteknek és gyerekeknek is” – említette Csepregi Dóra. Emellett továbbra is kapható a Corn Flakes termékcsalád, amely 3 ízben biztosít gluténmentes reggeli opciót az egész családnak: natúr, csokis, és mézes-mogyorós ízekben.

A Nestlé Hungária Kft. CCSD specialistája szerint a fogyasztók ízlése nem változott szignifikánsan az elmúlt években. A tavalyi évben a csokis termékek rovására a fogyasztók szívesebben emelték le a polcokról a kakaós, csokis-karamellás, csokis-mogyorókrémes ízű termékeket. „A termékkínálatunkat tekintve a kakaós, csokis, csokis-karamellás és fahéjas ízű termékeink a fiatalabb korosztályt célozzák, így valószínűnek tartjuk, hogy a piaci trendek párhuzamban vannak az ő ízlésükkel is” – tette hozzá.
A teljes értékű gabonából készült tradicionális gabona­pehely, illetve a granola termékkínálatát alapvetően a kiegyensúlyozott reggeli részeként ajánlja a Nestlé.
Habár a cereália piacra nem különösebben jellemző a szezonalitás, az augusztus és szeptember hónapok mégis nagyon jelentősek minden szereplő számára. A nyári szünet és a szabadságolások végén a családok visszatérnek a megszokott kerékvágásba, a gyermekek óvodába és iskolába készülődnek.
„A gabonapelyhek gyors alternatívát biztosítanak a rohanós hétköznap reggelekre. A gabonapehely- és müzliszeletek útközben is könnyedén fogyaszthatók kisétkezésekre, gyermekek és felnőttek számára is bő választék van már a polcokon. Az iskolakezdés időszakában a marketingkampányok, bolti kihelyezések, extra árakciók száma is jelentős, melyek hatása természetesen az eladásokban is jól érezhető. Kíváncsian várjuk, mit hoz az idei év a megváltozott körülményeket és fogyasztói preferenciákat figyelembe véve” – fogalmazott Csepregi Dóra.

A CCSD specialista megjegyezte: noha az iskolai idényben valamivel megnő a szeletes müzlik iránti kereslet, a termék­kör célcsoportja elsősorban a felnőtt korosztály, a fiatalabb cél­csoport ízlésének megfelelő termékválaszték alacsony.
„Az iskolakezdés időszaka minden évben nagyon fontos a kategóriánk életében. Idén szeptemberben a Cini Minis márkánk televíziós és online kampányával készülünk” – említette Csepregi Dóra. Mint megtudtuk, emellett a gyártó számos ­akcióval igyekszik majd könnyebbé tenni a tanévkezdést, hogy egy tápláló reggelivel jobban indulhassanak a reggelek. „Ami a bolti megjelenéseket illeti, országszerte több száz másodlagos kihelyezéssel biztosítjuk a termékeink elérhetőségét, ­gabonapehely és gabonapehely-szelet display kihelyezésekkel.”
A Nestlé termékeinek kommunikációját elsősorban a televízióban, és az online felületeken támogatja, jellemzően az év minden időszakában. Emellett az elmúlt években több fogyasztói promóciót is szerveztek, ez idén sem volt másképp. A nagy sikerű „Nyerj egy Tehenet!” nyereményjátékot immáron másodszor hozta el a fogyasztóknak.

Reggelizőtermékek: a csokoládés viszi a pálmát

A 2020 májusával záruló 12 hónapban több mint 26 és fél milliárd forintot ­költöttünk a kiskereskedelemben reggeliző­termékekre ­(müzlire, müzli- és szezámszeletre, valamint gabonapehelyre). A 2018. június – 2019. júliusi időszakhoz viszonyítva ez 10 százalékos emelkedést jelent. Volument tekintve közel 9 százalékos a növekedés.

Két számjegyű növekedés a gabonapehely kategóriájában
Ha az egyes kategóriákat szemléljük, a gabonapehely öleli fel a legnagyobb piacot a maga 12 milliárd forintot is meghaladó forgalmával. Ennek a bevételnek a fele a 401–2500 négyzetméteres üzletekben realizálódik. Az előző, azonos időszakhoz viszonyítva 15%-kal nőtt az értékbeli, 13%-kal a mennyiségi eladás. A vizsgált periódus során több mint 10 millió kilogrammot vásároltunk a Nielsen kiskereskedelmi indexe szerint.
Kétötöd-háromötöd arányban oszlik meg a kategória forintban mért piaca a saját és a gyártói márkás termékek között.
A legnagyobb kiszerelés viszi a legmagasabb értékbeli forgalmat: a kategória eladásának 45%-át teszik ki a 375 grammos és ennél nagyobb kiszerelésű gabonapelyhek. Ezektől 7 százalékponttal lemaradva második a 126-250 grammos csomagolás.
Az ízesítés nélküli gabonapelyhek teszik ki az érték­beli forgalom csaknem egynegyedét. Az ízek közt első helyen a kakaó áll, 18%-os piacrésszel ezt a csokoládé, majd a fahéj követi.

Müzli- és szezámszeletből a gyártói márkás vezet
10 milliárd forintos forgalmat generált a müzli- és szezámszelet kategória 2019 júniusa és 2020 májusa közt – ez 3%-kal magasabb érték, mint az előző, azonos időszakban. Mennyiségben azonban ugyanekkora arányú csökkenés tapasztalható. A szeletek értékbeli forgalmának is a felét (51%-át) teszik ki a 401–2500 négyzetméteres boltok.
A kategóriában a gyártói márkák viszik a nagyobb részt: az értékben mért forgalom kétharmada ilyen szeletekből származik, derül ki a Nielsen kiskereskedelmi indexéből.
A legnagyobb, 41 grammnál nem kisebb kiszerelések 47%-ot tesznek ki a piacból. Ezt a 21-40, majd a maximum 20 grammos szeletek követik. Az addicionális íz/összetevő nélküli szeletek csupán a piac 2%-át jelentik értékben. Az ízesítettek között itt is a csokoládés a nyerő, a forintban mért eladások egytizede ennek köszönhető. A második és harmadik helyen a gyümölcsös és a kakaós termékek állnak.

3 millió kilogramm müzli
A három közül a legkisebb kategória a müzli, amely közel 4 és fél milliárdos forgalmat számlál a vizsgált időszakban. A 2018. június – 2019. májusi periódushoz viszonyítva ez 13%-os emelkedés. Volumenben fele ekkora arányban nőtt, a 12 hónap alatt 3 millió kilogramm müzlit vettünk a kiskereskedelemben. Ezt a terméket is leginkább a nagyobb alapterületű üzletekben vásároljuk.
Ami a láncok saját márkáit illeti, a müzli 2019. június – idén május közötti értékbeli forgalmának több mint fele, 56%-a ilyen termékekből keletkezik, mennyiségben pedig a kétharmadot is meghaladja.
A Nielsen kiskereskedelmi indexe alapján a legnagyobb (600+ grammos) és a legkisebb (maximum 200 grammos) kiszerelések viszik a kategória egy-negyedét.
Az ízesítés vagy addicionális összetevő ­nélküli szegmens itt 6%-os piacrészt tudhat magáénak. A gyümölcsökkel és magvakkal gazdagított ­müzli továbbra is kiugró mértékben növekedett, ezzel megelőzte az epres müzlit és felkerült a harmadik helyre (értékbeli forgalom szempontjából). A második helyen a gyümölcsös müzli szerepel, és itt is a csokoládés viszi a pálmát, több mint 11 százalékos piacrésszel.


Iskolakezdéskor is egészséges újdonságokkal

A koronavírus-járvány időszakában a cereália kategóriákat tekintve a Cerbona elsősorban az otthoni fogyasztásra szánt, nagyobb kiszerelésű termékei – müzlik, zab őrlemények és a Durillo tészták – iránt nőtt leginkább a kereslet, a szeletes termékek stagnáltak. A cég export piacát érintette leginkább negatívan a kialakult helyzet, mivel Magyarországhoz hasonlóan minden ország bezárkózott, és az import áruáramlás lelassult. A vállalat prioritásként kezeli a járvány második hullámára való felkészülést.
„Az első és legfontosabb szempont, hogy komoly biztonsági intézkedésekkel biztosítsuk a zavartalan gyártást és a dolgozóink egészségét, és ki tudjuk szolgálni a partnereinket, valamint a gyártástervezésnél is készülünk egy »Covid-tervvel«” – ismertette Weidinger Zsolt, a Cerbona Élelmiszergyártó Kft. kereskedelmi vezetője.
Mint megtudtuk, az iskolakezdés pozitív hatással van a Cerbona forgalmára; a kezdeti időszakban a szülők tudatosan készülnek a tápláló egészséges reggelire müzlivel, gabonapehellyel, illetve a tízórai csomagba gyakran kerül müzliszelet, emellett persze az iskola büfék is feltöltik készleteiket, főként egészségesebb nasikkal (szeletes termékekkel).
„A Cerbona kínálatában megtalálhatóak a natúr zabpelyhek kis- és nagyszemű, illetve gluténmentes változatban, zabkásák 10 féle ízben, melyből 2 glutén és laktózmentes. Leginkább gyerekeknek szánt termékeink a klasszikus gabonapelyhek 3 féle változatban, melyek ősztől kívül–belül megújulnak. A vidám csomagolásba mostantól egy még finomabb, még csokisabb termék kerül” – ismertette Weidinger Zsolt, hozzá­fűzve, hogy a fiatalabb korosztály körében természetesen a csokoládés ízesítésű termékek a legkedveltebbek, „de azt látjuk, hogy a merészebb ízeket, mint a mangós vagy a céklás-almás zabkását is szívesen kipróbálják a fiatalok”.
Az ügyvezető megemlítette, hogy a Cerbona szeletes termékei elsősorban „on the go” termékek, inkább fogyasztási alkalomhoz köthetőek, mintsem célcsoporthoz. Fogyasztási alkalmat tekintve kedvelt az iskolásoknak tízóraira, edzésekre, köztes étkezésekre, illetve utazások alkalmával is elő­szeretettel választják a müzliszeleteket, hiszen nagyon jól megőrzik az állagukat, minőségüket. Nem olvad, kis helyen elfér, mégis kellő energiát és rostot biztosít.
„Szinte minden termékfejlesztésünk a funckionalitás és az egészséges irányába mutat, nemrég került piacra például 2 új termékünk, a gluténmentes Cerbona RawBar, amely 70% gyümölcsből: datolyából, mazsolából, vörösáfonyából, kesudióból és mandulából készül” – hangsúlyozta Weidinger Zsolt.
A Cerbona gondol azokra a gyerekekre is, akik esetleg cöliákiában szenvednek, nekik sem kell lemondani a finom reggeli csokigolyóról, hiszen a portfólióban megtalálhatóak a gluténmentes gabonapelyhek is.
„Idén ősszel a gluténmentes termékeink kapnak marketingtámogatást, szeretnénk a fogyasztókkal megismertetni, hogy milyen széles már a Cerbona kínálata ebben a kategóriában, illetve dolgozunk azon is, hogy még figyelemfelkeltőbben kommunikáljuk a termékeink csomagolásán a termékelőnyöket” – tudtuk meg Weidinger Zsolttól.

Fejlesztésekkel és ízletes újdonságokkal
Dr. Kállai-Szabó Barnabás, a Cornexi Food Kft. gyárigazgatója szerint márciusban nem a valós, tényleges fogyasztás szerint nőtt – mintegy 40%-kal – a forgalom. Ahogy más termékcsoportok, úgy a cereáliák esetében is, minden kereskedelmi résztvevő igyekezett tartalékot képezni. Akár nagykereskedőről, akár végfelhasználóról van szó, nagyobb készletet vásároltak, amelyet áprilisban a feltöltött raktárak melletti kereslet megszűnése követett, így az ellátó rendszer hajtóerő híján hirtelen szinte megállt.
„A visszaesés szinte minden termékcsoportot érintett, de mértéke teljesen specifikus: alapvetően nem érintette az ­instant zabkását, sokkal inkább a gyors, étkezést helyettesítő és kiegészítő, útközben fogyasztható termékeket, mint például a müzliszeletek cikkcsoportját. Az emberek jól láthatóan tudatosan, a megtakarításukat szem előtt tartva az olcsóbb, saját márkás, illetve a populáris ízvilágú – csokoládé, kókusz – termékeket vették le elsősorban a polcokról. Ebben a helyzetben leértékelődött a cukormentes- és az egyéb funkcionalitással bíró termékek szegmense: ezek forgalma megfeleződött”  – ismertette a piaci helyzetet dr. Kállai-Szabó Barnabás.
Mint megemlítette, átrendeződtek a disztribúciós csatornák is. „A HoReCa számára szállító partnereink a nagy kiszerelésű termékeket februárban még normál üzletmenetben rendelték, felhalmoztak, majd márciusban folyamatosan csökkentve a készleteiket, áprilisban teljesen leálltak. Sok partnerünk esetében még mindig magas a készáru készlet, de bízunk abban, hogy a piac idővel stabilizálódik” – tette hozzá.

Felértékelődött az online vásárlás értéke és szerepe is. Mint megtudtuk, ebben a csatornában az értékesítés növekedett a Cornexinél. A nagyobb hipermarketek esetében az online megrendelések kompenzálták az áruházi forgalomkiesést, abszolút növekedést viszont nem eredményeztek.
„Az export tekintetében a Cornexi egy nagyon erős január­ral és februárral kezdett, majd a vészhelyzet terjedésével ­folyamatos lassulás volt tapasztalható, április-májusban ­pedig bekövetkezett az exportfolyamatok leállása. Az országok bezárkóztak, a készletek külföldön is hasonlóan alakultak és azonos fogyasztási tendenciát figyelhettünk meg” – emlí­tette a Cornexi gyárigazgatója, hozzátéve, hogy a ­márciusi fel­vásárlási lázat, majd az áprilisi csendet követően a ­piac megnyugodni látszik.
Dr. Kállai-Szabó Barnabás megjegyezte, hogy a szezonalitás jól megfigyelhető a cereáliák esetében. A nyaralás, pihenés után a családok visszatérnek a dolgos hétköznapokba, a pelyhek, a kásák a reggeli rohanásban gyors, kényelmes és egészséges megoldást kínálnak a napindító étkezésre. Az uzsonnásdobozokba müzliszeletek kerülnek, a gasztro partnerek pedig iskolákat, büféket látnak el gabonapelyhekkel, szeletekkel. A gyerekkel együtt a felnőttek is visszatérnek a pörgősebb napi rutinba, étkezések kiváltására ideális megoldást kínálnak a szeletek, legyen az müzli-, zab- vagy akár proteinszelet.
A Cornexi termékfejlesztései során a gyerekek, illetve a nekik készülő termékek kiemelt fókuszt kapnak. „Szem előtt tartjuk a gyermeki ízvilágot, különösen a müzliszeletek esetében, de az egészséges táplálkozást is, ami igazán fontos egy fejlődő szervezet esetében” – közölte a gyárigazgató, elárulva, hogy a probiotikumos szeletek mellett gyümölcsszeletek bevezetését tervezi a Cornexi. A laktózmentes és a hozzáadott cukor nélküli termékek után pedig a remények szerint hamarosan a gluténmentes termékek is a polcokra kerülnek.
A Cornexi termékpalettájában megtalálható müzliszelet kiegészítő étkezésre szolgál, tökéletes tízóraira, uzsonnára, de nassolás helyett, iskolába menet, édesség kiváltására is alkalmas. A reggeliző pelyheket – növényi itallal vagy tejjel fogyasztva –, a gyerekek és a felnőttek egyaránt kedvelik. A zab magas fehérje és rosttartalma miatt serkenti az anyagcserét, lassan emeli a cukorszintet, így hosszú időre energiával lát el, és többféle módon fogyasztható.

Dr. Kállai-Szabó Barnabás megjegyezte, hogy a tapasztalat szerint a fiatalabb korosztály elsősorban a piros gyümölcsös, gyümölcsös ízeket kedveli, valamint a „felülmúlhatatlan” csokoládét. A felnőttek inkább a semlegesebb ízvilágot kedvelik, náluk a kókuszos termékek az abszolút befutók.
„A Cornexi termékek legfőbb termékelőnye, hogy finomak. Fejlesztéseinket úgy tervezzük és végezzük, hogy az ízvilág az egészség szolgálatában álljon” – hangsúlyozta a gyárigazgató, hozzátéve, hogy szeptembertől a Cornexi Active vegán proteinszelet már a boltokban lesz, ezt a terméket édesség helyett, nassolás kiváltására és nem utolsó sorban sportolás utáni fehérjepótlásra ajánlja a vállalat.
Mint megtudtuk, a hozzáadott cukor nélküli termékek száma évről-évre növekszik, még ha a pandémiás helyzetben volt is egy kis visszaesés a klasszikus termékek javára. Általánosságban elmondható, hogy a cereáliák több mint egyharmada már hozzáadott cukor nélkül készül, míg a zabkásák fele, a funkcionális termékeknek pedig több mint a kétharmada már nem tartalmaz cukrot. Gluténmentes terméke jelenleg a Cornexinek dedikáltan még nincs, de már fejlesztés alatt van: nyilvánvaló, hogy folyamatosan növekszik az igény a gluténmentes termékekre.
„Elsősorban az eladáshelyi kommunikációra fókuszálunk, mellette online és közösségi média megjelenésekkel igyekszünk elérni fogyasztóinkat. Érzelmi kötődést és brandet sportesemények, elsősorban futóversenyek szponzorációján keresztül igyekszünk építeni, ahol aktivitásokkal és termékkel is jelen vagyunk” – ismertette a termékek ­kommunikációs ­támogatását dr. Kállai-Szabó Barnabás. Mint megjegyezte, döntően az édesanyákat célzó közösségi média uzsonnásdoboz minikampány nyereményekkel, üzenőfali játékkal igyekszik felhívni az édesanyák figyelmét a gyors és egészséges tízórai és uzsonna készítésére.

Nassolnivalónak is tökéletes
„Nápolyi kategóriában 2019-ben egy új ízvilággal jelentkeztünk a piacon, ez a termék a napjainkban igen közkedvelt tejkrémes termékcsoportba illik be. Egy speciális kakaónak köszönhetően fekete színű lesz az ostya, így a végeredmény egy igazán szép összhatást biztosít, fekete ostya fehér krémmel töltve. Gondolva a cukorbetegekre és a fogyókúrázni vágyókra, a termék hozzáadott cukrot nem tartalmazó változatban is kapható” – mutatta be Rácsai Marianna, a Lissé Édességgyár Kft. kereskedelmi igazgatója a Töltött ostyákat.
Mint mondta, az új ízvilág mellett természetesen a hagyományos kakaós és citromos ostya is megtalálható a válasz­tékban. Rácsai Marianna elárulta, hogy a Töltött ­ostya termékek a sztenderd ostyákhoz képest 8% csökkentett ­cukortartalommal készülnek, továbbá hozzáadott cukor nélküli változatban is megvásárolhatók, mindemellett a termékek tartósítószert és mesterséges színezéket nem tartalmaznak és UTZ minősített kakaóval készülnek.
„Az általunk gyártott termékeket szinte minden fogyasztói csoport szívesen fogyasztja, hiszen a kókusz rudakat, a csoko­ládét, illetve az ostyákat szinte mindenki szereti. A kedvező ár-érték aránynak köszönhetően mindenki számára elérhetőek” – hangsúlyozta a kereskedelmi igazgató.
Mint megtudtuk, a Lissé Édességgyár Kft. azon szeren­csés gyártók közzé tartozik, akinek az üzemben nem kellett a termelést felfüggeszteni a koronavírus-járvány első hullá­mának ideje alatt. „A mai napig folyamatos a gyártás és a forgalom is növekvő tendenciát mutat”.
Rácsai Marianna elárulta, hogy a legnagyobb kihívást a dolgozók egészségének megőrzése jelentette (pl. plusz fertőtlenítők, gumikesztyűk, szájmaszkok biztosítása stb.). A ­járvány második hullámára kellőképpen felkészült a cég: az alapanyagok, fertőtlenítők, védőeszközök beszerzése folyamatos az esetleges hiány elkerülése végett.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. szeptemberi szám)