A golyós izzadásgátlók, roll-onok, stiftek, deo spray-k és a dezodorok egész évben keresettek, hiszen az újgenerációs termékek nemcsak az izzadás ellen védenek. A gyártók a természetes, innovatív és ökológiai termékekre összpontosítva folyamatosan fejlesztik a dezodorkészítmények összetételét és csomagolását.

Bővülő innovatív kínálattal
Az illatorientált dezodoroknál és az izzadásgátlóknál is több­féle fogyasztói igény van, melyet a NIVEA dezodorok széles kínálatával ki tud elégíteni. A két szegmens közt az alapvető különbség, hogy az izzadásgátló dezodorok hatékony védelmet biztosítanak az izzadság és a testszag ellen is, míg az alumíniummentes, illatorientált dezodorok a testszag ellen nyújtanak védelmet és kellemes illatuk dominál.
„Vannak fogyasztók, akik számára az alumíniummentes formula a vásárlási döntés fontos kritériuma, de tapasztalataink alapján sok vásárló nem tud különbséget tenni a kétféle termékcsoport között” – ismertette Jáger Melinda, a Beiersdorf Kft. értékesítési vezetője, hozzáfűzve: természetesen az izzadásgátló termékek esetén alapvető fogyasztói elvárás a hatékony védelem az izzadság ellen, de emellett a kellemes illat, frissesség, bőrápolás, foltmentesség is fontos döntési szempont.
„Nem feledkezhetünk meg az innovációk szerepéről sem – hangsúlyozta –, egy új illat, egy látványos csomagolás szintén befolyásolhatja a döntést. A dezodor kategóriában is jellemző a márkahűség, de egy-egy eladóhelyi árakció, egy látványos bolti kihelyezés képes ezt befolyásolni.”
Az idei évben is sok új termék jelent meg a dezodorok piacán. Mint megtudtuk, továbbra is népszerűek a hölgyek körében a friss, gyümölcsös, nőies illatok. Szintén jellemző, hogy a legfontosabb összetevő, illatanyag képe is megjelenik a csomagoláson, hogy így is segítse a fogyasztók orientációját a nekik tetsző illat kiválasztásában. A nyári meleg hónapok közeledtével pedig olyan új termékek is megjelennek a polcokon, melyek a hatékony izzadásgátló védelmet helyezik a fókuszba.
A férfiak számára is elérhetők mind illatorientált dezodorok, mind pedig izzadásgátló termékek a dezodor piacon és a NIVEA MEN porfóliójában is. Az illatok szerepe a ­férfi termékek körében is kiemelten fontos, ha megtalálják a nekik tetszőt, akkor sok esetben hosszú távon is kitartanak ­mellette, tehát magas fokú lehet az elköteleződöttség, a márkahűség. Emellett természetesen az innovációknak, az új termékeknek és illatoknak a férfi szegmensben is nagy jelentősége van és képes befolyásolni a vásárlói döntést.
A NIVEA életében jelentős szerepet töltenek be az inno­vációk.
„A dezodor kategóriában különösen fontos számunkra, hogy minden évben valami újdonsággal tudjuk meglepni a vásárlókat. Az új bevezetéseket minden esetben hosszú előkészítő munka előzi meg, nagy hangsúlyt fektetünk a kutatásra, a fejlesztésre, a fogyasztói igények és trendek követésére. Alapvető elvárás, hogy magas minőségű, hatékony és bőrbarát termékekkel lépjünk a piacra”.

Nem hagynak nyomot maguk után
Jáger Melinda elárulta, hogy az idei évben a 2011-ben bevezetett NIVEA Black & White termékcsaládra helyezi a gyártó a fő hangsúlyt, mely, mint mondta, azóta is töretlen sikernek örvend. A 48 órás védelmet nyújtó, etil-alkohol mentes izzadásgátló termékcsalád összetételét a Hohensteini Textilintézettel együtt fejlesztették ki kutatók, hogy a dezodorok ne hagyjanak fehér foltot a fekete ruhákon és a fehér ruhákon kialakuló sárga foltok ellen is sikeresen fel tudják venni a harcot.
Ebbe a termékcsaládba négy új terméket vezetnek be idén, melyből kettő női, kettő pedig férfi termék. „Több tízezer fogyasztói kutatás elemzése után, több ország bevonásával dolgoztuk ki az új NIVEA Black & White Invisible Ultimate Impact termékek koncepcióját, illatát, csomagolását – ismertette az értékesítési vezető. – A cél az volt, hogy amellett, hogy a termékek hatékonyan védjenek a zavaró dezodorfoltoktól, a friss, üde érzés, amit egy dezodor használata után éreznek a fogyasztók, minél tovább megmaradjon. Az új NIVEA Black & White Invisible Ultimate Impact termékek megbízható, 48 órás védelmet nyújtanak az izzadság és a foltok ellen, emellett üde, friss illatélményt biztosítanak az egész nap folyamán”. A termékcsalád spray és golyós dezodor applikációs formában is elérhető mind a női, mind pedig a férfi fogyasztók részére.
A már ismert, régebb óta piacon levő Black & White termékek az idei évben megújult csomagolásban kerülnek a polcokra. Az új design segítségével a fő termékelőnyöket – a hatékony védelem az izzadság, testszag, foltok, dezodor-maradványok és irritáció ellen – kívánták jobban kiemelni.
A forró nyári hónapokra időzítve új, friss és üde illatú NIVEA Fresh dezodorokkal is a piacra lép a Beiersdorf az idei évben. „A férfiak részére a NIVEA MEN Fresh Intense spray kerül bevezetésre, mely dinamikus, határozott, férfias illatával csábít majd. A női termékek portfóliója pedig a NIVEA Fresh Gentle spray-vel, melynek üde illata a frissen mosott ruha, a csobogó forrásvíz és a tavaszi virágok kombinációja, illetve a NIVEA Fresh Blossom spray-vel bővül, mely friss, nőies, a kerti virágok édeskés és a citromfű üde illatának varázslatos elegyével kényezteti a hölgyeket. Természetesen mindhárom termék hatékony védelmet nyújt az izzadsággal szemben, miközben formulájuk kíméletes a bőrhöz és nem irritálja azt” – ismertette az újdonságokat Jáger Melinda.

A gyártói márkák dominálják a dezodorpiacot

A dezodor kiskereskedelmi forgalma a 22 milliárd forintot is megközelítette 2019. április és 2020. márciusa között. A kategória értéket tekintve 3, volumenben 2 százalékos növekedést produkált a vizsgált időszakban.
Ebben a 12 hónapban össze­sen csaknem 31 és fél millió darab dezodort vásároltak a magyar fogyasztók a kiskereskedelemben.
Továbbra is igen erősek a gyártói márkák; az értékben mért forgalomból közel 97 százalék jutott rájuk az elmúlt időszakban, derül ki a Nielsen kiskereskedelmi indexéből.
Funkciót tekintve a vizsgált periódus forintban mért forgalmának több mint háromötöde jut az izzadásgátló termékekre.
Típusokat tekintve a spray verzió viszi az értékbeli eladások felét. A stift formátumú dezodor a forgalom egyötödét tudhatja magáénak. Ehhez hasonló értékbeli piacrészt hasít ki a golyós dezodor is. Mindhárom szegmensben növekedést láthatunk értékben.
A dezodor eladása erősen koncentrált. A ­vizsgált periódusban a drogéria vitte el az értékben mért éves forgalom több mint felét, 53 százalékát.
A 2500 m2-nél nagyobb csatorna értékbeli piaci részesedése meghaladja a forgalom egynegyedét, az ennél eggyel kisebb kiskereskedelmi egységek (401–2500 m2) egytizedet hasítanak ki az értékbeli eladásból.

Friss hónalj is lehetséges „0% alumíniummal”
A friss izzadság, a normális testnedv és testszag nem vagy alig érezhető, csak a bakteriális bomlás során válik a szaga kellemetlenné. Emellett az izzadás nem igazán dekoratív.
A dezodorok és izzadásgátlók aktív alapelvei különböznek: az izzadásgátló szer a pórusok megszorításával csökkenti az izzadság mennyiségét. Ezek a termékek általában alumíniumot tartalmaz. A tiszta dezodor nem akadályozza meg az izzadság áramlását, de megakadályozza az izzadság szagosodását. Ezenkívül a dezodorok megzavarják a baktériumok munkáját, és az így kapott pézsmaszagot parfümmel fedik le.
Az Ökokuckó webáruház által kínált golyós dezodorok nemcsak alumíniummentesek, mesterséges színező- és illatanyagot, kőolajszármazékot sem tartalmaznak; a természetes összetevői nem tömítik el a pórusokat. Mint megtudtuk, a termékek összetevőinek minimum 70%-a biogazdálkodásból származik. A bőrnyugtató deókat mindennapos használatra ajánlják többféle illatváltozatban (pl. Aloe verával, bioaktív damaszkuszi rózsaolajjal, bioszűz olívaolajjal stb.), melyek nemcsak frissítenek, de azonnal hűsítik és nyugtatják a bőrfelületet.
„Hazánkban is tapasztalható, hogy a dezodorok globális piaca a természetes és innovatív termékek hatására növekszik. Az alumíniumot nem tartalmazó, de biológiailag lebontható csomagolásban elérhető dezodorok iránt növekszik a környezettudatos fogyasztók érdeklődése – közölték. – Emellett egyre többen arra is figyelnek, hogy a választott termék ne tartalmazzon állati összetevőket”.


Fontos a hatékonyság
Az ALDI Magyarország igyekszik minden vásárlói igényt kielégíteni, így a személyes higiénia alapkategóriájába tartozó deók és dezodorok is megtalálhatók az áruházak polcain.
A deokínálatban az illatra vonatkozó egyéni preferenciák mellett ­egyre fontosabb kiválasztási szempont a 48/72 órás hatékonyság, a gyors felszívódás, valamint a terméket alkotó minőségi összetevők. Az ALDI tapasztalatai szerint a vásárlók részéről egyre hangsúlyosabb elvárás az is, hogy az adott termék ne tartalmazzon káros adalékanyagokat.
Mint megtudtuk, szem elött tartva az izzadásgátlás, bőr­védelem és illat fontosságát, az ALDI vásárlói egyre környezet­tudatosabbak, így folyamatosan nő a kereslet a környezetet egyáltalán nem terhelő, mikroplasztikmentes formulák iránt, melyek csomagolása 100%-ban újrahasznosítható, ­valamint részben újrahasznosított műanyagból és alumínium felhasználásával készül. „Különösen népszerű az áruház­lánc saját­márkás termékcsaládja, az OMBIA ­érzékeny bőrűek­nek kínált, valamint az invisible, vagyis a fehér és sárga foltok elleni termékek” – közölték.
Mindemellett a 100%-ban természetes növényi kivonatokat tartalmazó dezodorok mellett megjelentek a piacon a szőrtelenítés után azonnal használható termékinnovációk is.
A férfiak esetében az egyik legfontosabb cél, hogy a ­dezodorok és a stiftek ne hagyjanak fehér foltot a fekete ­ruhákon, a fehér ruhákon kialakuló sárga foltok ellen pedig képesek legyenek sikeresen felvenni a harcot.

Illatosan a fenntarthatóság irányába
Fehér Nóra, a dm Kft. szortiment menedzsere szerint a deo kategóriában hasonló trendek figyelhetők meg, mint amelyek a szépségápolás más területén is megjelentek az elmúlt években. Mint mondta, a ­piac fokozatos átalakulását is jelzi a natural/természetes szegmens térnyerése. Emellett továbbra is meghatározó a trendi összetevők jelenléte, mint pl.: goji bogyó, matcha tea, kókusz stb. A természetes és különleges összetevők mellett fontos kiemelni a klinikai hatékonyságú dezodorok térnyerését is, amelyek fókuszáltan az izzadás problémájára nyújtanak segítséget.
„A női dezodoroknál továbbra is az aeroszolok a legkedveltebbek, ezt követik a roll-onok, a stiftek és a pumpás deók, de megjelentek a termékkínálatban a krém- és parfümdeók is” – említette a szortiment menedzser, hozzáfűzve, hogy az elmúlt időszakban, főleg a nyári hónapokban a testpermet kategória fejlődése is megfigyelhető.
Fehér Nóra szerint az innovációk évről évre a piaci trendekre és a fogyasztói igények kielégítésére fókuszálnak.
„A dm saját márkás dezodorai esetében ebben az évben az egzotikus illatok kerültek előtérbe. Fontos szempont volt a fejlesztésnél, hogy 0% alumíniumot tartalmazzanak a termékek, 24 órás védelmet nyújtsanak, hatékonyan gátolják a testszagokat” – ismertette. Az alumíniummentes, természetes összetevőket tartalmazó, illetve natúr minősített dezodorok kínálata évről évre nő. Mindemellett folyamatosan nagy népszerűségnek örvendenek a szenzitív termékek, és megjelentek a 100%-ban vegyszer- és illatmentes termékek is.
A szortiment menedzser megemlítette, hogy a ­testpermet szegmensen belül újdonságnak számítanak a csillámló testpermetek. „Itt is fontos szempont a tengerparti hangulat megteremtése, érzéki hatás kiváltása (Balea Copacabana csillámló testpermet)” – tette hozzá.
„A kategória iránti igények alapvetően az illatok és a ­trendi összetevők körül forognak. Az újdonságok mellett nem ­feledkezhetünk meg azokról a termékekről sem, amelyek a speciális fogyasztói igényeket elégítik ki, mint pl. ruhát ­védő termékek, ezek sikere töretlen” – mondta, ­hangsúlyozva, hogy a termékek csomagolása is egyre inkább a fenntartható­ság irányába mutat, elérhetők a kínálatban például 100%-ban újrahasznosított papírba csomagolt termékek is.
A kategóriában alapvető elvárásnak számít a hatékonyság, kellemes illat, illetve, hogy a termék ne hagyjon foltot a ruhákon. A dezodorok esetében leginkább a friss, kellemes illat, a kellemetlen szagok megszűntetése a fő elvárás, míg az izzadásgátlók tekintetében a hatékonyság az elsődleges szempont. Nagyon kedveltek az édeskés, virágos illatok a női fogyasztók esetében, míg a férfi deo használók leginkább a ’fougere’ illatú termékeket keresik. Alapvetően ­elmondható, hogy az illatok tekintetében trendi a különleges ­gyümölcsökre, virágokra emlékeztető illat.
„A férfiak is egyre tudatosabban választanak dezodort – árulta el Tóth Ildikó, a dm Kft. szortiment menedzsere –, ezért a női termékek körében megjelent trendek figyelhetők meg, de pár éves ­késéssel.”
Azaz egyre szélesebb a kínálat az alumínium- és alkoholmentes termékekből, emellett mostanában kezdenek megjelenni a natúr összetevőket tartalmazó, illetve extra hatékony izzadásgátló termékek. Fontos szempont a választásnál, hogy ne hagyjon foltot a ruhán a dezodor.
„Megfigyelhető, hogy a férfiak többsége továbbra is aeroszolt használ, második helyen viszont a stiftek vannak, míg a nők körében kedvelt roll-onok csak a harmadik helyen” – egészítette ki Tóth Ildikó.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. június-júliusi szám)