Legyen vékony, jó nedvszívó, illatos és finom anyagból. Legyen elegánsan csomagolva, úgy, hogy ha kiesne a retikülből, az ne legyen feltűnő. A modern egészségügyi és tisztasági betétek, tamponok és intim törlőkendők nem hasonlítanak a prototípusukhoz. A női egészséget és közérzetet segítő intim termékek piaca nagyon gazdag és folyamatos bővülést mutat.

Fejlesztések és designváltás
„Az elmúlt két évben az intim higiénia kategória mind értékben, mind volumenben növekedni tudott, de mivel az értékbeni növekedés volt a jelentősebb, így láthatunk egy premizációs folyamatot a piacon” – közölte Szabó Márton, az Essity Hungary Kft. szenior kategóriamenedzsere.
Mint mondta, az egészségügyi betéteket éjszakai, nappali és mindennapi használat szerint lehet megkülönböztetni, a fogyasztók pedig ennek megfelelően vásárolják a termékeket.
Szabó Márton megemlítette, hogy a női betét kategóriában a szezonalitás alacsony, ahol kiugrást lehet látni, az a legnagyobb női kuponnapok alkalmával tapasztalható, de ott a bolti látogatás megnövekedése okozza a fogyás megugrását, és nem a használat.
Az online vásárlások során az egészségügyi betétek és a nagyobb (duo, quatro) kiszerelésű termékek preferáltak, említette Tóth Enikő, az Essity Hungay Kft. e-kereskedelmi csatornamenedzsere. Mint mondta, hangsúlyosabb promóciók esetén, például az egyes webshopokban is működő női kupon­napok alkalmával, akár 2–3 darab nagyobb kiszerelésű terméket is a kosarukba tesznek az online webáruházak vásárlói.
A piacra jellemző, hogy az egészségügyi betétek kapcsán jóval nagyobb márkahűség tapasztalható, mint a tisztasági betétek vonatkozásában. Ennek hátterében a szegmensekkel szemben támasztott eltérő kritériumok állnak. „A menstruá­ció egy sok szempontból komplikált periódus minden hónapban, amikor a kényelem, a megbízhatóság, a flexibilitás és a gyors nedvszívás mind-mind azonos súllyal bíró elvárások. Ráadásul, ha egy adott termék valamely elvárásnak nem tud megfelelni, az nagyon sok kellemetlenséget tud okozni” – mondta Horváth Barbara, az Essity Hungary Kft. szenior márkamenedzsere, hozzátéve: éppen ezért, amikor a nők megtalálják az életmódjukhoz, egyedi ritmusukhoz legjobban alkalmazkodó egészségügyi betétet, érthető módon addig ragaszkodnak hozzá, amíg nem csalódnak az adott termékben.
Horváth Barbara elárulta, hogy a 2020-as év a Libresse márka szempontjából a változások éve. A márka teljeskörű vizuális és tartalmi megújulást tűzött ki célul, amelynek a logó és csomagolásdesign váltása mellett egy új kommunikációs stratégia is része.
„A második félévben induló integrált kampányunk során még inkább fókuszba helyezzük az őszinte – hangsúlyozta –, egyenes, tabumentes kommunikációt és eltökélt célunk, hogy elősegítsük és támogassuk a bátor, nyílt párbeszédet a női lét szépségeiről és nehézségeiről.”
Mint megtudtuk, a fogyasztói bizalom megtartására leginkább a termékek megbízhatóságával és kiváló minőségével lehet hatni.
„Ugyanakkor azt fontosnak tartjuk, hogy azok az egyedi fejlesztések, amik garantálják, hogy megfeleljünk a rendkívül magas fogyasztói elvárásoknak - a lehető legtöbb platformon bemutatásra kerüljenek” – fogalmazott a szenior márkamenedzser, hozzáfűzve, hogy a márka online felületein, TV reklámjaiban és bolti kommunikációjában – akár hostess promóciók által – rendszeresen és változatos formában tájékoztatják és edukálják a vásárlókat.
„Az idei év csomagolásváltása sok kihívás elé állít minket, ahol a legfontosabb feladatunk, hogy megkönnyítsük a vásárlóknak az átállást és a navigációt a megújult külsejű termékeink közt. Az online felületeken szerencsére lehetőség van egyedi támogatásra – például 360 fokos termékbemutatás, előtte-utána GIF-ek, videók, emellett az új szimbólumrendszer instore is lehetőséget nyújt interaktív és speciális polci megoldások alkalmazására” – ismertette Horváth Barbara.

Természetes termékekkel a nőkért
Az új női higiéniai termékcsalád, a NAT („Nice and True”) természetes, hipoallergén alapanyaga kellemes a bőrnek és biztonságot nyújt. A NAT egészségügyi és tisztasági betétek, valamint tamponok megszokott méret- és kiszerelésválasztékával egy komplett egészségügyi betét termékcsaládot ajánl, professzionális védelemmel és szuper kényelemmel.
„A márka tisztán, átláthatóan beszél a felhasznált anyagokról, a gyártási folyamatról” – mondta Vargáné Erdős Ilona, a Prezentex Kft. ügyvezetője. Mint mondta, a termék fejlesztésekor az innovatív „no-feel” és „cotton enhanced” technológia felhasználásával a szabad érzést ötvözték a turbózott valódi pamut gondoskodásával.
„Minden tampont használó nő számára fontos lenne, hogy kizárólag organikus pamutból készült tampont használjon. Nekünk sikerült” – fogalmazott Vargáné Erdős Ilona, hozzátéve, hogy az elmúlt évben a cég tamponkínálata átalakult. A mai kor igényeinek megfelelően, a fejlett német gyártási technológiával készülő NAT „bio, hipoallergén tamponok természetes gondoskodást és kényelmes törődést biztosítanak, úgy, hogy ne kelljen szakítani az aktív életformával.
Az ügyvezető elárulta, hogy hasonlóképp megújultak a NAT egészségügyi és tisztasági betétek is. Mint fogalmazott, „a termékek pamut lelke garantálja a ­kimagasló kényelmet, miközben a professzionális kialakítás biztosítja a megbízhatóságot”. A termék nedvességblokkoló technológiája a szuper nedvességszívó zónával és a szivárgásvédelemmel hosszantartó gondtalan védelmet biztosít. A termék anatómiai kialakítása alkalmazkodik a testformához, így is biztosítva az extra kényelmet.
A női intim termékek piacán előforduló fejlesztésekkel kapcsolatban Vargáné Erdős Ilona megjegyezte, hogy már megjelentek az anionos és probiotikus betététek, melyek sok kedvező hatást ígérnek.
„Fontos, hogy ebbe az irányba is fejlődjenek a női ­higiéniai termékek. Megjelentek a mosható betétek is. Ez a meg­oldás kissé idegen számomra, az ökológiai lábnyoma, ami teljes objektivitással nem mérhető ugyan – a mosható betétek gyártása, a használt betétek tárolása, majd mosása végett –, de valószínűleg kisebb, ami által részemről nagy respect a felhasználók és gyártók felé. Ebben a szegmensben mi nem tervezünk nyitást – fogalmazott az ügyvezető.
Vargáné Erdős Ilona szerint a fogyasztók elsősorban a minőségi, jó terméket részesítik előnyben, bármilyen kiszerelésben. „Úgy vélem, fontos lenne, hogy a vásárlók a pénzükért a legjobb minőséget tudják választani. Ebben nagy felelőssége van a kereskedelmi láncok beszerzésének, hogy a kínálatukat a vásárlók valódi igényei, egészségük és kényelmük figyelembevételével alakítsák ki – említette.

Egész évben keresett termékek
„Az intim higiénia szegmens továbbra is nagyon népszerű, a fejlődési lehetőség nem állt meg, és a kategória kínálata ­egyre bővül” – fogalmazott Varga Mariann, az ALVEOLA Kft. X-Epil márkamenedzsere, megjegyezve, hogy folyamatos a meglévő márkákon belüli szortiment szélesítések, ­illetve a saját márkás intim higiéniás termékek köre is növekvő tenden­ciát mutat.
Mint mondta, a nyári időszakra jellemző lehet az intim törlőkendők, a kisebb kiszerelésű mosakodógélek nagyobb volumenű fogyása, de mivel az intim higiénia ma már a mindennapi tisztálkodás fontos része, ezért a kereslet irántuk az év minden időszakára kiterjed. Mindez a gyanták tekinteté­ben is elmondható, hogy már nemcsak a nyári időszakban szőrtelenítünk, hanem az év minden időszakában fontos a selymes, sima bőr.
„Ugyanakkor jellemző, hogy már a nyaralásra is szeretjük magunkkal vinni ezen termékeket, ezért ilyenkor már nem csak otthoni használatra vásárolnak a vevők” – tette hozzá Varga Mariann.
Az intim higiéniai termékek kiválasztásakor a nők jellemzően a készítmény tulajdonságait veszik figyelembe – kinek szól a termék, milyen hatóanyagokat tartalmaz és milyen igényekre reagál. Fontos a hatékonyság, de az illat, a kapacitás és a márka iránti bizalom is.
„Fontos a jól kiválasztott összetétel ebben a termékkörben, ezért aki megtalálja a számára megfelelőt, az hű marad a termékhez és a márkához is egyaránt” – mondta a márkamenedzser.
Mint megtudtuk, a fogyasztói igényekhez igazodva, a kategórián belül időszakosan újdonsággal bővíti a portfólióját az ALVEOLA. Ez vagy új terméket jelent vagy egy meglévő termék új méretben történő csomagolását, a piaci igényeknek megfelelően.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy ezt a termékkört nem igazán vásárolják az online felületeken, tipikusan drogériás termékek.
„A vevők szeretnek a polcok előtt válogatni és meglátni az esetleges újdonságokat és akciókat. A szezonalitást figyelembe véve akciókat biztosítunk a termékekre. Prospektus és termékminta kihelyezésekkel van jelen a márka az eladási pontokon” – egészítette ki Varga Mariann.

Minőségi natúr intim újdonságok
„Magyarországon kb. 20 évvel ezelőtt jelentek meg az intim mosa­kodó termékek. Formulájukat tekintve elsősorban szappanok és gélek. Tavaly beléptek a natúr szereplők is, hiszen itt is egyre több fogyasztó keresi az organikus alternatívákat. Egy újdonságnak számító formula, az intim mosakodó hab is a piacra lépett. Sőt, a nemzetközi piacon már fellelhetőek a baba és férfi intim higiéniai termékek is” – ismertette a piaci változásokat Nagy Klára, a ­­Presto-Pilot Kft. kereskedelmi és marketing igazgatója, hozzá­téve, mára már piaci trend, hogy egyre nagyobb hangsúlyt kap a csomagolóanyag-összetétel és az az újra­hasznosíthatóság is a fenntartható forrásból érkező beltartalom mellett. „Termékeink ennek megfelelően újrahasznosított vagy biológiailag lebomló csomagolásban kerülnek forgalomba” – egészítette ki.
Mint megtudtuk, a Planeta Organica bio pamut intim krémszappan és a bio Aloe Vera intim gél, valamint a Natura Siberica intim mosakodó termékek iránt nagyon pozitívak a visszajelzések, a vásárlók örülnek hogy ebben a kategóriában is megjelentek a minősített, natúr termékek.
A termékek legalább 95%-ban természetes eredetű össze­tevőket tartalmaznak; a felhasznált nyersanyagok ezen termékek esetén ökológiai és biológiai tisztaságúak; egyáltalán nem tartalmaznak szintetikus tartósítószereket, illatanyagokat és színezőanyagokat; kőolajszármazékot és habképző SLS-t sem.
A kereskedelmi és marketing igazgató szerint a nyári szezon hatása az intim mosakodó termékek esetén is érezhető, hiszen a meleg hónapokban nemcsak aktivitásunk, a szabadban töltött órák száma nő, hanem a napi tisztálkodások száma is.
„Vásárlóinkat igyekszünk segíteni a natúr termékminősítés fontosságának megértésében, hogy ezáltal is jobban eligazodjanak ebben a kategóriában. Kommunikációnk fontos része az egyes gyógynövény-hatóanyagok intim területekre gyakorolt pozitív hatása mindamellett, hogy ezek a termékek segítenek fenntartani a természetes ph-egyensúlyt”– említette Nagy Klára. Mint mondta, az organikus összetevők extra hatással bírnak, példaként említve: a pamut hidratál, az Aloe vera táplál, a mályva lágyítja a bőrt. Ezek az összetevők ásványi anyagokban és vitaminokban gazdagok és a kíméletes előállítási módszernek köszönhetően megőrzik értékes tulajdonságaikat.

Igény a nagyobb kiszerelésekre
A nők különösen körültekintőek és a megbízhatóságra törekednek akkor, amikor olyan termékeket vásárolnak, amelyek garantálják számukra az intim kényelmet, a felszabadultságot. A bolti kínálatból óvatosan választják ki azokat az intim higiéniai terméket a vevők, amelyeket hónapról-hónapra rendszeresen használnak.
A legnagyobb higiéniai és kozmetikai márkatermékek mellett az ALDI kiváló minőségű sajátmárkás termékek széles választékával várja a hölgyvásárlókat is. Az áruházlánc tapasztalatai alapján elmondható, hogy az utóbbi években megnőtt az igény a nagyobb kiszerelések felé, ezért akciós termékként egyre többször találkozhatnak a vevők egészségügyi és intim betétekkel, valamint tamponokkal is.
A mindennapi higiénia részévé váló tisztasági és egészségügyi betétek használata nem szezonfüggő, a termékkategóriában az ALDI nem tapasztal idényszerűséget.
Jelenleg több újdonság is megtalálható a piacon, mint például a mosható betét, az inkontinencia termékek, valamint az organikus biopamutból készült higiéniai termékek.
Az ALDI eladási adatai azt mutatják, hogy míg a tamponok esetében a nagyobb kiszerelés, addig a betétek esetében a kisebb darabszámú csomagolás felé mozdult el a piac.

Fontos az ár, de a minőség még inkább
„Az intim higiénia kategória meghatározói továbbra is az egészségügyi betétek, tisztasági betétek és tamponok, azonban az elmúlt pár évben vásárlóink előszeretettel vásárolják ezeket a termékeket nagy kiszerelésben. Egyre kedveltebbek a speciális, illetve szenzitív termékek is, amelyek vásárlásánál elsősorban az érzékeny bőr védelme, a környezettudatosság, és az egészségvédelem a fő szempont” – ismertette Horváth Tímea, a dm Kft. szortiment menedzsere, megjegyezve, hogy erre reagálva egyre több organikus, környezetbarát fejlesztés történik a kategóriában, megjelentek a mosható betétek és egyre nagyobb teret nyernek a nagy kiszerelések.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a nagy, gyártói márkák esetében márkahűek a vásárlók. Mint megtudtuk, a tisztasági betétek esetében figyelhető meg, hogy az ár a választás fő szempontja, ennél a szegmensnél árérzékenyebbek vevők.
„Míg a kategória nem kimondottan szezonális, hiszen a mindenkori szükséglet részei, a nyári időszakban a tamponok, uszodai készítmények vásárlásában kiugrás figyelhető meg. Az online vásárlásoknál is hasonló vásárlási szempontok figyelhetők meg, mint a bolti értékesítésnél” – említette Horváth Tímea.
A szortiment menedzser megjegyezte, hogy online és offline csatornán egyaránt támogatott kategóriáról van szó. A gyártók a különböző korcsoportoknak szóló ajánlataikat célzottan különböző marketing elemeken hirdetik, stratégiájukat a dm is igyekszik támogatni saját marketing felületein.

A megbízhatóság az elsődleges
A TESCO női intim higiéniai termékek kínálata is igyekszik az egyszerű alaptermékektől a speciális igényeket kielégítő készleteket biztosítani.
Mint megtudtuk, a fogyasztók ezen termékekkel szembeni elvárásai elsősorban az egészségbiztonsághoz kapcsolódnak. Nem mindig azokat a termékeket teszik kosarukba, amelyek széles körben reklámozottak, sokkal inkább azok mellett teszik le voksukat, amelyek az egyéni kívánalmaknak megfelelnek. Míg az egészségügyi betétek, tamponok esetében a napszaknak és méretnek megfelelő terméket választják, az intim törlőkendők, mosakodógélek esetében fontos, hogy megfelelő pH-val rendelkezzenek, enyhítsék az irritáció tüneteit és támogassák a fertőzések elleni küzdelmet.
Vásárlás során a nők főként a kiváló minőségű, természetes szálakból készült, teljesen légáteresztő, ultravékony termékeket keresik, melyek lágy és finoman szőtt anyaggal vannak bevonva, ezért innovatív termékeket keresnek, amelyek az igényeknek megfelelően követik a test vonalát. A TESCO saját márkás Tesco Pro Formula női intim termékei minden igénynek megfelelnek: nemcsak biztonságos védelmet és maximális kényelmet nyújtanak, de korlátozzák a szagokat, és kis helyen is elférnek.

Széles kínálattal minden igényre
A mai női intim termékek számos innováción estek át az elmúlt évtizedekben. Míg régen a vastagabb egészségügyi betétekre törekedtek, mert úgy vélték, hogy a termékek vastagsága határozza meg, hogy mennyire jó a nedvszívóképesség, manapság az új technológiák fejlesztésének köszönhetően teljes kényelmet nyújtanak az egyre vékonyabb, puhább és allergénmentesebb anyagból készült érzékenyebb termékek.
A SPAR és INTERSPAR áruházakban a női ­higiéniai termékek széles kínálatával – a saját márkákon át a nagy brand termékekig – találkozhatnak a vevők. Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője megemlítette, hogy a kategória nemcsak innovatív, de folyamatosan bővülő termékskálával van jelen.
Az üzletekben, valamint az online shopban az egészségügyi intim betétek, tisztasági betétek és tamponok, intim törlőkendők mellett a női borotvák, borotvagélek, női szőrtelenítő krémek, habok, valamint szőrtelenítő eszközök közül választhatnak a fogyasztók. A kategória vásárlóira jellemző a márkahűség többek között a megbízhatóság és a minőség fokozott igénye miatt.
„A tisztasági betétek terén nem jellemző a szezonalitás – jegyezte meg Maczelka Márk, hozzátéve, hogy nyáron megnő a tamponok eladása, míg az egészségügyi betétek forgalma inkább ősszel és télen erős.
A trendeknek megfelelően termékfejlesztések során a gyártók nagyobb hangsúlyt fektetnek a természetességre és a fenntarthatóságra.
„A betétek esetében a különböző gyógynövényes kivonattal rendelkező betétek jelentek meg, ­illetve jellemző a külön csomagolt, úgynevezett to-go termékek előtérbe kerülése” – tudtuk meg.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. június-júliusi szám)