A csecsemőknek és kisgyermekeknek szánt élelmiszerszegmens változatlanul növekedést mutat, a kínálat és a kereslet bővülése beleillik a nemzetközi ­trendekbe. A bébiételek kategóriában a termékválasztás során kiemelten ­fontos tényező a minőség. Ma alapvető elvárás a jó tápérték, a bio és a természetes alapanyagok.

Az anyatejes táplálás pótolhatatlan védelmet nyújt a baba számára és az édesanyának is sokat segít, mert ez a természetes étrend tartalmazza az összes tápanyagot, amelyre az újszülöttnek szüksége van. A féléves korig vagy lehetőség szerint ennél is tovább tartó, folyamatos anyatejes táplálást támogatják a piac szereplői is. Azonban az idő haladtával a kisgyermekeknek igényük van a természetes táplálás mellett egyéb tápláló élelemre, kezdve a tejalapú anyatej-kiegészítő tápszerrel egészen az ízletes bébiételig, gyümölcspürékig, bébidesszertekig.
„A tehéntej 1 éves kor előtti bevezetése sem ajánlott, mert jelentősen több fehérjét és nátriumot tartalmaz, mint amennyire a babának szüksége van, és az allergiás megbetegedések, valamint a vashiányos vérszegénység kialakulásának kockázatát is növeli. A tejalapú táplálás (anyatej, vagy annak hiányában tápszer, majd junior gyerekital), illetve összességében az élet első 1000 napjának megfelelő táplálása kiemelt jelentőséggel bír. Olyan felnőttkorban jelentkező népbetegségek előzhetők meg így, mint például az elhízás, a cukorbetegség vagy a szív- és érrendszeri megbetegedések” – foglalta össze Erdélyi-Sipos Alíz, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének főtitkára.

Erősödik a szülői tudatosság
Egyre tudatosabbak és képzettebbek a szülők, ami jó hír a márkás bébiételek gyártói számára. „A bébiételek választását egy alapvető tény határozza meg: a szülők számára a legfontosabb, hogy babáiknak a lehető legjobbat adják. Az már iskolai végzettség, tájékozottság és az anyagi lehetőségek függvénye, hogy végül a sok jó babaétel közül melyik brandet választják” – fogalmazott Nemes Tibor, az Import-Trade Hungary Kft. ügyvezetője. Mint megjegyezte: sok olyan család van, ahol már a második, harmadik baba is „OVKO-baba”. A minőséget kedvelők pedig egyértelműen a természetes alapanyagokból hozzáadott cukor nélkül készülő Fruchtbar BIO fanok.
Mint mondta, a termékek ára, kiszerelése, minősége minden szülő számára fontos, azonban a tapasztalat szerint a nagyvárosi lakosság körében a bio, valamint a tasakos kiszerelés a népszerű. A szegényebb kerületekben, illetve vidéken az üveges és olcsóbb termékek iránt nagyobb az igény.
„A termékválasztást egyértelműen befolyásolják az anyagi lehetőségek. Emiatt a Fruchtbar BIO német bébidesszertjeink a Budapest környéki üzletekben, míg az OVKO és a DINKY bébiételeink inkább vidéken fogynak jobban” – ismertette Nemes Tibor.
A bébiételek és a bébidesszertek kínálatának előállítását és fejlesztését alapvetően meghatározza, hogy ha egy termék minél több ízű, illetve minél egzotikusabb anyagokból készül, annál népszerűbb. Mint megtudtuk, a Fruchtbar BIO bébidesszertek közül a Guava-papaya, illetve az Ananász-mandarin-mangó a legnépszerűbb tasakos, míg az OVKO-ból a Banán-alma-piskóta és a Mangó a favorit.
A fogyasztói tudatosság a bébiételek piacán is megerősödött, olyannyira, hogy a csomagolóanyagok fejlesztésében erősödik az újrahasznosíthatóság és a műanyagcsökkentés iránya. „A Fruchtbar BIO ennek szellemében egyelőre egyedülállóként 100%-ban újrahasznosítható pouch csomagolásban hozza ki a desszertjeit” – tette hozzá Nemes Tibor.
2020 első féléve nem várt helyzetet teremtett a bébiételek piacán is. Az ügyvezető elárulta, hogy a pandémia kedvezett az online vásárlásnak. „Ebben a csatornában több, mint duplázódott az eladásunk. Ez azonban várhatóan mérséklődni fog, hiszen a bolti bevásárlás továbbra is „élmény” marad, amiről az anyukák nem akarnak lemondani” – ismertette Nemes Tibor, hozzáfűzve, hogy az online vásárlási kedv már a járvány előtt is egyértelműen nőtt, de most még jobban felgyorsult. A különleges helyzet egyedi kommunikációra sarkallja a céget is, ezért az Import-Trade Hungary minden lehetséges partnerénél akciózik. „Most a vásárlóknak fontos, hogy minél kedvezőbb áron kapják meg a termékeinket, mi pedig olyan árakat alakítunk ki, hogy elégedett OVKO és Fruchtbar BIO vásárló­ink legyenek” – jegyezte meg Nemes Tibor.

Kedveltek az egészséges és modern bébiételek
A bébiételek esetében rendkívül széles kínálat mutatkozik az egyes korosztályok számára. A márkákat tekintve a saját márkás termékek (babylove, dmBio) mellett a gyártói márkatermékek is megtalálhatóak a dm polcain.
„Nagyon kedveltek a junior gyerekitalok közül a sima és vaníliás ízesítésűek, a pépeknél a stracciatella, vanília, gyümölcsös, kekszes, gabonás, jó éjszakát pépek, a babaitalok esetében az almás és répás ízűek, ezenfelül nagy népszerűségnek örvendenek a bio gyümölcspüré készítmények és a gyümölcsdesszertek, az üveges bébi­ételeken belül pedig az olasz ízek és a hús-gyümölcs kombinációt tartalmazó termékek” – ismertette Kanyó Roland, a dm Kft. marketing és PR-menedzsere.
A gyakorlat azt mutatja, hogy az egészséges életmód egyre nagyobb hangsúlyt kap, így a szülők egyre jobban figyelnek gyermekük tudatos étkezésére. Mint megtudtuk, nagyon kedveltek lettek a minősített alapanyagokat tartalmazó, illetve a vásárlás után azonnal fogyasztható készen kapható termékek. A készen kapható termékek ideálisak utazáshoz is. 
A bébiételek – akárcsak a pelenkák és egyéb babaápolási termékek – kategóriájának online forgalma a vírushelyzetet megelőző időszakhoz képest a legkritikusabb hónapban megtriplázódott, tudtuk meg.
„A helyzet ­normalizálódását ­követően, a vásárlói szokások meg­változása miatt továbbra is a ­korábbi átlaghoz képest megnövekedett online kereslettel számolunk” – említette Kanyó Roland, hozzá­téve, hogy a pelenkák, bébi­ételek és babaápolási termékek körében minden termékkategória iránt megnőtt az online kereslet.

Hangsúlyos az online vásárlás
A szülők fokozottan figyelnek a termékek származási helyére, elolvassák a címkén szereplő összetevők listáját, nemcsak a kedvező ár, a praktikus kiszerelés alapján választanak, azokat a bébiételeket, bébiitalokat és bébidesszerteket teszik kosarukba, amelyek klinikailag tesztelt, minőségi termékek. Mindezen felül ma már a biztonságon és a kényelmen túl a fontos tényezők között szerepel a környezetvédelmi elvárásoknak való megfelelés. Az eladások növekedését, különösen az online kereskedelem területén, erősen befolyásolja a szociális média, a szülői megosztások és véleménycserék.
A tapasztalat szerint elmondható, hogy a bébiételek kategóriája iránti kereslet továbbra is növekedni fog, talán még gyorsabban is, mint a teljes élelmiszerpiacé. A gyártók ­újdonságokkal, egyedi ízekkel és praktikus kiszerelésekkel való megjelenése pozitív hangulatot sugall. A szociális oldalakon erősödő online megosztásokból és hozzászólásokból kiderül, hogy a ­vásárlói elvárások keverednek a hagyományokon alapuló természetességgel és a modern életmóddal járó praktikussággal a csecsemők és kisgyermekek táplálása terén is.
Mint megtudtuk, a TESCO-GLOBÁL Áruházak Zrt. ezeknek az elvárásoknak kíván megfelelni széles kínálatával.
A TESCO áruházak polcain a csecsemők táplálásának kezdetétől a teljes tápártékű élelem fogyasztás idő­szakáig sorakoznak a gyártói márkás és saját márkás bébi tápszerek, ­bébiételek, bébiitalok, tasakos gyümölcspürék, bébidesszertek.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. június-júliusi szám)