Amilyen ütemben változnak az emberek általános egészségét szolgáló élelmiszerek fejlesztései, úgy lesz egyre színesebb a háziállatok táplálkozása is, főként azért, mert sok állattartó – ha nem a legtöbb – a „család tagjának” tartja háziállatukat.

A Package Facts globális piackutató előrejelzése szerint a kedvtelésre tartott kisállatok eledelének ­koronavírus-járvány ideje alatt történő értékesítése tükrözi egyes márkák értékcsökkenését, illetve -növekedését. A háziállat-eledelek piacá­nak kutatói a Covid-19 járvány előtt növekedésről számoltak be (pl. a járvány előtti legutóbbi felmérés szerint az Egyesült Államokban 6%-os kutyaeledel növekedést mutatott, ugyanakkor Magyarországon is hasonlóan alakult a ­piac: 7%-os a kutyaeledel, 10%-os a macskaeledel növekedése), azonban a világjárvány hatására valószínűsíthetően 2020 első negyedévében csökkenni fog az eledelek értékesítése.

Minden gazdi elégedett lehet
A kutyáknak és a macskáknak kiegyensúlyozott étkezésre van szüksége. A vásárlás során a legtöbb gazdi kiemelt figyel­met fordít arra, hogy a választott termék minden fontos tápanyagot, például fehérjét, ásványi anyagokat, vitaminokat és szénhidrátokat tartalmazzon.
A kutyaeledelben az összetevők oly módon vannak összeállítva, hogy a kutyák optimális táplálékot kapjanak fehérjékkel, ásványi anyagokkal, szénhidrátokkal és ­vitaminokkal. Az innovatív csomagolásoknak köszönhetően a tápanyagokat – pl. nedves húst, zöldségféléket, gabonaféléket vagy akár rizst – tartalmazó eledeleket biztonságosan lehet tárolni, akár hosszabb ideig is. A macskák kedvelik a halat, a belsőségeket, mint például a bendő, a szív stb., de már számukra is számos, zöldségfélékkel és vitaminokkal dúsított eledel megtalálható a polcokon.
Az állateledelek vásárlása ma a termékek árán kívül számos tényezőtől függ. A választást nagyban befolyásolja a házikedvencek temperamentuma – nyugodt állatnak kevesebb száraz eledelre van szüksége, mint egy aktívabb életet élőnek.
„A kutya- és macskaeledel kategória dinamikusan növekvő terület. Az elmúlt két hónapban kiemelkedően növe­kedtek a száraz- és konzerveledelek” – mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője, hozzátéve: ezen kívül még a kis kiszerelésű alu­tasakos és jutalomfalatok termékszegmensek növekedtek nagyobb mértékben.
Mint megtudtuk, a márkagyártók mellett az áruházlánc is a legszélesebb kínálattal kíván megfelelni vásárlóinak. A gyártók minden kategóriában folyamatosan fejlesztik márkatermékeiket. Továbbra is trend a kisebb kiszerelésű, jutalomfalatok és a premizálódás. És bár az ételintolerancia még gyerekcipőben jár, de erre is mutatkozik igény.
„Saját márkás termékeinket is folyamatosan fejlesztjük, hamarosan új, nagyon jó ár-érték arányú alutasakos termékekkel jelentkezünk” – ismertette Maczelka Márk.

Növekvő kereslet – minőségi termékek
A tapasztalat azt mutatja, hogy az ALDI áruházakban egyre többen vásárolnak állateledelt; a termékkör forgalma folyamatosan nő. Ez mások mellett arra is visszavezethető, hogy a vevők értékelik, hogy a kiváló minőségű sajátmárkás élelmiszerek és a non-food termékek mellett egy helyről gondoskodhatnak házi kedvenceik ellátásáról, így nem kell külön üzletet felkeresni az állateledelek beszerzése érdekében.
„Az ALDI vásárlói az állateledelek esetében is számos magas minőségű termék közül választhatnak, az áruházlánc kiemelt figyelmet fordít arra, hogy – legyen szó ízvilágról, össze­tevőről, kiszerelésről – széles réteget tudjon kiszolgálni” – közölte az áruházlánc.
Mint megtudtuk, az eladási adatok azt mutatják, hogy a kutyáknak szánt eledelek kategóriájában kiszereléstől és összetevőtől függetlenül minden termék iránt folyamatosan növekszik a kereslet, hiszen a gazdák háziállatuk preferenciáinak megfelelően egyaránt keresik a konzervben ­kapható nedves, a teljes értékű, nagyobb kiszerelésű száraz tápokat, valamint a kutyaszalámikat is, sőt ezeket az ­eledeleket gyakran kombinálják is kedvencük egészségének megőrzése érdekében.
„Tapasztalataink szerint a piaci növekedést a különböző kutyasnackek vezetik, a szárazeledel-jellegű termékek közül a fogtisztító emelkedik ki, a kiegészítő termékek között pedig népszerűek a kutyák tanítását segítő jutalomfalatok” – fogalmaztak. Bár ez a trend még intenzíven nem határozza meg a piacot, az egészséges táplálás iránti igény a kutyaeledelek forgalmazásában is megjelenik, a steril vagy allergének kizárásával készült termékek pedig egyre népszerűbbek.
A diszkontláncban a gazdák preferenciáinak megfelelően a macskaeledelek marhahúsos, szárnyas, aszpikos és halas ízekben kaphatók. Természetesen mind a száraz, mind a nedves macskatápok esetében választható prémium minőségű termék is. Mint mondták, az eladási adatok fejlődésében ugyanaz a tendencia érzékelhető, mint a kutyaeledelek esetében: a különböző kiszerelésű és összetevőjű termékek eladása hasonló ritmusban növekszik. Az ételintoleranciával élő állatok számára ideális mentes, valamint az ivartalanított kedvenceknek szánt „steril” termékek iránt is nő a kereslet, de a vásárlók körében népszerűek a különböző jutalomfalatok, valamint a Shah Excellence macskaalom is, mely az állat higiénikus otthoni tartását segíti.
Az ALDI áruházakban a termékösszetartozóság a fő vezérelv a kihelyezésénél, így az állandó kínálat részét képező macska- és kutyaeledelek egy helyen találhatók meg. „Mivel a vásárlói visszajelzések alapján a jelenlegi szortiment teljességgel lefedi a felmerülő igényeket, így ebben a termékkategóriában külön innovációt egyelőre nem tervezünk, de időszakosan, a készlet erejéig elérhető új termékekkel – például különböző fekhelyekkel, kiegészítőkkel és játékokkal – igyekszünk a lakosság kedvében járni” – említette az áruházlánc.

Innovatív újdonságok a cicáknak is
A kialakult koronavírus-járványnak a teljes időszakot alapul véve nincs jelentősen érezhető hatása a dm drogériahálózat forgalmára. Fehér Nóra, a dm Kft. szortimentmenedzsere elmondta: a vírus kirobbanásakor – csakúgy, mint több más területen – forgalomnövekedés következett be, azonban ez a bizonytalanságból fakadó biztonsági „raktározásnak” volt köszönhető. A forgalom a felhalmozási időszakot ­követően normalizálódott, hiszen a kutyák és cicák ebben az időszakban sem esznek többet, mint máskor.
„Az állateledel a járvány előtt is TOP kategóriának számított az online shopban a termékek volumene miatt. Továbbra is előkelő helyen áll, és a többi kategóriához hasonlóan három­szoros a növekedés” – fűzte hozzá
A trendek, aktuális innovációs megjelenések és vásárlói szokások az állateledelek kínálatában is megmutatkoznak. Fehér Nóra megemlítette, hogy hasonlóan a humán élelmiszer területéhez, itt is egyre nagyobb számban jelennek meg a tudatos vásárlók, akik számára fontos a macskák egyedi igényeinek kiszolgálása. „A piacon megjelentek az ivartalanított és junior kategória számára kifejlesztett speciális, valamint a bio alapanyagokból készített termékek is, mely területeken folyamatos a termék­fejlesztés. Már az almok között is megtalálható a 10 literes öko verzió” – tudtuk meg.
A szortimentmenedzser elárulta, hogy tavasszal a dm állat­eledel és állatfelszerelés kínálata is megújul, a méltán nagy népszerűségnek örvendő saját márkás termékek mellett új márkák egyedi termékkínálata is megjelenik a polcokon.
A gyakorlat azt mutatja, hogy az alutasak piaca telítődni látszik, ezen a területen gyártói innováció kevésbé érzékelhető. A dm saját márkás alutasakos kínálatában 2020-ban a teljesség igénye nélkül szenzitív, tőkehalas, aloe verát tartalmazó termékek jelennek meg.

Ízlés szerinti választék
„A macskák számára nyáron, a nagy melegben a nedves eledeleket ajánljuk, mivel így a kis kedvencek plusz folyadékot juttatnak a szervezetükbe. A gazdik is ennek megfelelően vásárolnak termékeket a cicáiknak. A termékek kiszerelése szempontjából a dm értékesítési adatait alapul véve fej fej mellett haladnak a konzerv, a tálkás és az alutasakos termékek” – ismertette Fehér Nóra, hozzáfűzve, hogy az előző év azonos időszakához képest a legnagyobb keresletnövekedés az alutálkás termékek iránt mutatható ki. „Ennek oka lehet a kényelmi etetés iránti igény növekedése, tehát az egyszeri etetési szükségletet kielégítő kiszerelés dominál, mely ebbe az irányba mutat” – jegyezte meg.
Az elmúlt pár évben emelkedett a gazdák részéről a macskákra fordított összeg. A macskák tekintetében 2 fő kategória jellemző, az eledel és az alom, melyek leginkább terhel­hetik a vásárlók pénztárcáját. Ezt követik a kiegészítő termékek, játékok és a jutalomfalat. Fehér Nóra szerint a standard minőség elvárt, hiszen a macskák nagyon válogatósak, leg­inkább a nedves állateledel az a szegmens, ahol a macskák ízlése a legjobban szerepet játszik. A vásárlók ennek megfelelően keresik az új ízeket és termékinnovációkat.
„A gazdik már nemcsak a kutyusoknak, hanem cica­kedvenceiknek is egyre gyakrabban választanak jutalom­falatot, melynek köszönhetően ez a szegmens is fejlődésnek indult” – egészítette ki a szortimentmenedzser. Mint megjegyezte, a választásnál a legfontosabb szempont a ­macska ízlése, mit eszik meg szívesen és mit nem. Fontos szerepet játszik továbbá a termék minősége, az ár, valamint új termék kipróbálásakor a termékdesign is.
„Tavasszal olyan új speciális szárazeledel családdal bővítjük kínálatunkat, amelyben többek között szőrlabda-képződést gátló vagy éppen bőr- és szőrápoló speciális termékek is megtalálhatók lesznek” – ismertette.
Mindemellett a dm kínálatában megtalálhatók a macskatej, a macskaleves, a macskamájkrém, a malátakrém és a lazac­olaj, valamint ropogós és nedves jutalomfalat termékek is. Tavasszal különböző ízű macskaitalok, delikát jutalomfalatkák, valamint olyan speciális termékek is kerülnek a dm polcaira, mint a „macskamenta-súlyzó”.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. májusi szám)