A magas tápanyagérték, a kényelmi szempontok és a gyors elkészíthetőség, azaz a főzési szokások kedveznek a fagyasztott zöldség és gyümölcs termékek és a fagyasztott készételek piacának. A fagyasztott ételek egyre népszerűbbek az egészségtudatos táplálkozást követők számára is.

Szinte egész évben jellemző a fagyasztott zöldségek és gyümölcsök, valamint a fagyasztott félkész ételek fogyasztása, azért a nyári zöldség- és gyümölcskínálat még most is be­folyásolja a vásárlást: a vevők egy része tartozik a téli időszakban a fagyasztott zöldséget és gyümölcsöt rendszeresen vásárlók közé. Sokan pedig házilag fagyasztják le a kertjükből vagy a piacról származó alapanyagot.
Az európaiak többsége nem eszik elég friss zöldséget, gyümölcsöt, pedig elengedhetetlen lenne az egészséges, kiegyensúlyozott étrendhez. A magyar fogyasztók leginkább a zöldborsót, a kukoricát és a spenótot kedvelik a fagyasztott zöldségek és gyümölcsök közül és előnyben részesítik a magyar alapanyagokból készült termékeket 
– ­közölte Antal Emese dietetikus, aki szerint naponta négy-öt adag, körülbelül 400–500 grammnyi zöldség-gyümölcsöt kell fogyasztani.

A sokszínűség a cél
„Magyarországon alacsony azoknak a száma, akik napi rendszerességgel fogyasztanak zöldséget, az Eurostat adatai alapján utolsó helyen állunk az EU tagállamai közül. A szeptemberi, MDOSZ segítségével összeállított reprezentatív kutatásunk alapján kiderült, hogy fagyasztott zöldséget a lakosság mindössze 4%-a fogyaszt napi szinten, legtöbben (43%) hetente vagy csupán havonta (33%) teszik ezt” – ismertette a hazai zöldségfogyasztási szokásokat Maksi Gabriella, a Bonduelle Central Europe Kft. márka és trademarketing menedzsere, mint mondta: 2020 márciusában 4000 tonna volt a fagyasztott zöldségek forgalma az AC Nielsen adatok szerint a teljes piacon, és ez 41%-kal több a tavalyi márciushoz képest. A Bonduelle az átlag felett tudott növekedni ebben az időszakban.
Bár még mindig többen ódzkodnak a fagyasztott élelmiszerektől, Maksi Gabriella megemlítette, hogy a hazai lakosság közel fele (43%) arra törekszik, hogy olyan élelmiszereket vásároljon, amelyeket gyorsan és egyszerűen, szezontól függetlenül el lehet készíteni. A fagyasztott zöldségeknek ez az egyik legnagyobb előnye, így ez a tényező kiemelt szerepet játszik a döntéshozási folyamatokban vásárláskor. A járvány­helyzet első pár hetében az említett termékelőnyök helyett/mellett a tartósság és könnyű tárolhatóság is nagy szerepet kapott.
A Bonduelle márka és trade­marketing menedzsere úgy látja, hogy a fagyasztott zöldségek piaca folyamatosan bővülőben van idehaza. Mint megtudtuk, a Bonduelle-nek kiemelt célja, hogy minél újszerűbb, izgalmasabb és sokszínűbb termékpalettát mutasson fel a fogyasztóknak, ezzel is népszerűsítve a zöldségfogyasztást, ami jelenleg drasztikusan alacsony szinten van Magyarországon az európai átlaghoz képest.
„Legújabb fagyasztott termékünk a Bonduelle Cereali fagyasztott zöldségkeverék, kétféle ízben, amely ideális arányban tartalmaz zöldséget és gabonafélét, emellett magas rosttartalommal rendelkezik, fogyasztható akár készételként, akár köretként is, könnyen, gyorsan elkészíthető” – ismertette Maksi Gabriella.
Mint megtudtuk, a fagyasztott termékek iránti meg­növekedett kereslet kielégítése a Bonduelle számára nem okozott nehézséget, a termelés és szállítás folyamatosan működött a járványügyi helyzet kezdete óta.
A Bonduelle legnépszerűbb terméke évek óta a borsó. Emellett a brokkoli és a különféle zöldségmixek vezetik a piacot a fagyasztott termékek kategóriájában, általában az 1 kg-os kiszerelésekből fogy a legtöbb a boltokban.
Maksi Gabriella szerint a jó ár-érték arány kiemelten fontos fogyasztói elvárásnak tekinthető.
„A minőség és megbízhatóság mellett az egészség­tudatos életmódot folytatók nagy fókuszt helyeznek arra, hogy mesterséges adalékanyagoktól mentes termékeket fogyasszanak. Mindezek mellett a fagyasztott zöldségek vitamin- és tápanyagtartalma sem elhanyagolható tényező” – egészítette ki.

Megnövekedett kereslet, biztos kiszolgálás
A keresletnövekedés szinte azonnal megjelent, egyik napról a másikra a félkész termékek, valamint a gyorsfagyasztott zöldségek és gyümölcsök tekintetében. A kis kiszerelésű félkész termékek forgalma a korábbi időszakhoz képest közel háromszorosára nőtt. „Ezt az erős növekedést egy kisebb mértékű növekedés követett és májusra úgy tűnik, hogy stabilizálódott ez a növekedési szint. Szerencsére rendelkeztünk több hónapra elegendő lecsomagolt raktárkészlettel, valamint azonnal pótoltuk a csomagolóanyag rendeléseinket is, hogy a megnövekedett igény kiszolgálásában ne jelenjen meg fennakadás a későbbiekben sem” – említette dr. Losó Adrienn, a MIRELITE MIRSA Zrt. igazgatója.
Mint megtudtuk, a járvány hatására elsődlegesen az igen népszerű termékek kereslete növekedett meg, mint például a zöldborsó, sárgahüvelyű bab, fejtett bab, amelyekből nemcsak leveseket, hanem főzelékeket is lehet készíteni, így könnyen, gyorsan egészséges, laktató ételek készülhetnek a család számára. „Akárcsak a félkész termékeknél, itt is több hónapra előre lecsomagolt raktárkészleteink voltak, így nem okozott nehézséget a hirtelen megemelkedett rendelés mennyiség, zökkenőmentesen tudtunk alkalmazkodni a megnövekedett igényekhez” – árulta el az igazgató.
Mint megtudtuk, a legkedveltebb termékek a fagyasztott zöldség és gyümölcs kategóriában továbbra is a különböző zöldségkeverékek, mint pl. napsugár zöldségkeverék, dolina zöldségkeverék, ínyenc-, és szivárvány zöldségkeverék, MIRELITE márkanév alatt.
„A félkész termékek esetében elsősorban a gyorsan elkészíthető egészséges termékek azok, amelyek a legnépszerűbbek, ezek a legközkedveltebb termékek. Ilyen pl. a MIRELITE vadasmártásunk, de slágertermék a MIRELITE parasztreggeli termékünk is” – árulta el dr. Losó Adrienn, elárulva, hogy az idei évben megújul, illetve korszerűsödik a vállalat tésztás termékcsaládjának csomagolóanyaga.

Izgalmas újdonságok várhatók
A kormányzati intézkedések bevezetését követően ugrásszerűen megnőtt az igény az Iglo termékek iránt is. „A kialakult helyzetben a Maresi Foodbroker Kft. igyekezett az ellátási lánc felgyorsításával a legrövidebb időn belül kiszolgálni fogyasztóinkat, melyet a gyári kapacitás mér­tékéig meg is tettünk. Fel tudtuk gyorsítani a beszerzéseket, átütemezésre kerültek a szállítások is az igényeknek ­megfelelően” – ­tudtuk meg Gál Kingától, a Maresi Foodbroker Kft. ­junior márka­menedzserétől.
Mint mondta, a fogyasztók által legkeresettebb termékek továbbra is a klasszikus halrudacskák, melyek már sok éve képezik a háztartások részét. Ám az elmúlt időszak eladásai azt mutatják, hogy a gluténmentes halrudak épp oly fontos elemei lettek a piacnak, mint a már jól ismert klasszikusok.
„Idén is igyekszünk olyan termékeket bevezetni, melyek izgalmas újdonságot jelentenek a fogyasztók számára, miközben a magas minőségű hal biztosítása továbbra is elsődleges szempont marad” – említette Gál Kinga, megjegyezve, hogy ennek következtében kerültek be a márka szortimentjébe a sokmagvas és a perecbundás csendes-óceáni tőkehalrudak, melyek az osztrák piacon is népszerű termékeknek számítanak.
Mint mondta, ennek a rendkívüli időszaknak köszönhetően nehéz lenne leszűkíteni egy konkrét termékre, valójában minden terméket kerestek a fogyasztók. A vajbab és a zsenge zöldborsó továbbra is kiemelkedően népszerű termékek, melyeket szorosan követnek a parajpürék és a sóskamártás is.
A gyorsfagyasztásnak köszönhetően a zöldségek teljes mértékben megtartják ásványi anyag és vitamin tartalmukat, ami által a friss zöldségekkel egyenértékűek, viszont sokkal kényelmesebb az elkészítésük, hiszen nem termelődik konyhai hulladék a tisztítás következtében. Mindemellett az Iglo termékek konyhakészek, ezáltal idő és energia takarítható meg az ételek elkészítése során.
„Termékpalettánk kialakításakor törekszünk a folyamatos innovációra. Az alap monozöldségek és zöldségmixek tulajdonképpen adottak, így olyan termékek bevezetésén dolgozunk, melyekre már megérett a magyar piac. Évekkel ezelőtt a fagyasztott félkész termékekre, ételekre még nem volt ekkora igény, ám azóta megnőtt a bizalom ez iránt a kategória iránt. Ennek következtében az aktuális trendeknek, illetve ételintoleranciával élőknek megfelelő termékekkel szeretnénk bővíteni szortimentünket” – ismertette a junior márkamenedzser, példaként említve a reform zöldségkeverék család bevezetését: a cukkini-bulgurt, a brokkoli-hajdinát és a sütőtök-quinoát.
Gál Kinga elárulta, hogy a járvány hatására a folyamatban lévő innovációk sajnos nem a tervezett időben jelennek meg, „ám amint visszatérhetünk a megszokott életünkhöz, a mai trendeknek megfelelő termékeket szeretnénk bemutatni fogyasztóinknak”.

Folyamatosak az innovációk
„A többi szektorhoz viszonyítva azt gondolom, hogy szerencsés iparágban vagyunk. A mezőgazdaság és élelmiszeripar az egyike azon iparágaknak, amelyek a legkevésbé sújtottak a járvány által” – jelentette ki Fülöp Csilla, az AGROSPRINT Zrt. PR- és innováció menedzsere.
Mint mondta, a járvány hatására összességében csökkent a kereslet a vevők részéről, a retail piacokon pedig hullámzó igény mutatkozott. A forgalom nagy kiugrással indult, Fülöp Csilla szerint a felhalmozás a média által generált pánikhelyzetnek is köszönhető volt.
„A vevői megrendelések kiszolgálását lehetővé tette a készletezési rendszerünk, amely által egyből tudtunk mihez nyúlni és a puffer készleteinkből a megnövekedett vevői igényeket el tudtuk kezdeni kiszolgálni. Továbbá fontos szerepet játszott a rugalmasságunk és a beavatkozási reakcióidőnk, amely a csomagolások tervezésénél és kivitelezésénél meghatározó volt a termelési folyamatokban” – ismertette a PR- és innováció menedzser, hozzáfűzve, hogy ez egy-kéthetes időperiódusban lejátszódott, melyet ismét hanyatlás követett, hiszen a multik készletei feltöltődtek, a fogyasztás pedig napról napra csökkent.
A HoReCa és foodservice szektorból a vevői rendelések, a kormányintézkedések és korlátozások hatására egyik pillanatról a másikra teljesen megálltak. Az enyhítések hatására elmozdult a nulláról, de még mindig drasztikusan az elvárt szint alatt van.
„Egy dolgot biztosan kijelenthetünk, a járvány hatására az egészségünk fontossága felértékelődött. A fogyasztók számára az egészségtudatos táplálkozás előtérbe került, melynek természetesen részét képezi a zöldség és a gyümölcs fogyasztása is” – jegyezte meg Fülöp Csilla, aki elárulta, hogy az AGROSPRINT folyamatosan dolgozik több termék inno­vációján, például újdonságként a Sprint Natura bababarát zöldségek közé kívánják bevezetni a spenót terméket.
A globalizáció, az éghajlati változások, a növénytermesztési technológia fejlődése mind-mind együttesen hozzájárultak ahhoz, hogy a friss zöldség-, és gyümölcstermékek széles palettája rendelkezésre áll a fogyasztók számára az év minden szakaszában. Ez nincs ösztönző hatással a fagyasztott termékek iránti keresletre. A hosszabb eltarthatóság többé már nem generál versenyelőnyt a háziasszonyok számára.
„Versenyelőny inkább más piaci szegmensnél érzékelhető, ahol fontos szerepet játszik, az idő és a kényelem – fűzte hozzá Fülöp Csilla, hozzátéve, hogy az éttermek, közkonyhák, cateringesek jobban preferálják a felhasználásra elő­készített termékeket, főleg, ha az házhoz is érkezik.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. májusi szám)