A koronavírus-járvány magyar húsiparra gyakorolt hatásai ugyanolyan bizonytalanok, mint a globális gazdaságra ­gyakorolt ​​hatásai. A minőségi termékkínálatban és a fejlesztésekben bízva, a nehézségek ellenére az iparág ­résztvevői pozitívan tekintenek a jövőbe.

A húsipar számos nehézséggel és kihívással szembesült 2020 tavaszán. Az afrikai sertéspestis világpiaci hatásai, a madárinfluenza, a növekvő villamosenergia-árak vagy a növekvő munkabérek hatásai mellett a koronavírus-járvány okozta megpróbáltatásra is megfelelő válaszokat keresnek. A kialakult válságra az Európai Unió tagállamai egyéni intézkedésekkel igyekeznek válaszokat keresni. A helyzetre reagálva 2020 áprilisában az Agrárminisztérium a Vidékfejlesztési program keretében kétmilliárd forintos keretösszeggel hirdetett pályázati felhívást a járványügyi kockázatok által leginkább sújtott és a fejlesztésekkel leghatékonyabban védhető telepekkel rendelkező sertés- és baromfiágazat járványvédelmi beruházásainak támogatására.
Nagy István agrárminiszter szerint a 2022. április 26. napjáig benyújtható "Baromfi- és sertéstartó telepek járványvédelmi rendszereinek fejlesztése" elnevezésű felhívás célja a különböző járványos állatbetegségek állattartó telepeken történő megjelenési kockázatának csökkentése, különböző technológiai alkalmazások beszerzésének és kiépítésének támogatásával. Ennek keretében támogathatók például a járványvédelemhez kapcsolódó, építéssel járó beruházások, valamint építéssel nem járó, a járványvédelemhez kapcsolódó eszközök, gépek beszerzései is.

A vásárlók alkalmazkodtak a változásokhoz
Mint megtudtuk, az ALDI a csomagolt hústermékek körében nem tapasztal számottevő változást a fogyasztói szokásokat illetően: a járvány idején minden termékcsoport felé erőteljes kereslet­növekedés mutatkozik, legyen szó akár saját márkás termékekről, akár a magasabb árszínvonalon lévő márkatermékekről.
„Az utólagos értékelések alapján elmondható, hogy márciusban a legnagyobb növekedés a hal, illetve marhahús termékek esetében következett be, melyeket hasonló arányban a szárnyas, valamint a sertéshús termékcsoportok követtek” – közölték. Az áruházlánc tapasztalatai szerint a vásárlók a jelenlegi helyzetben egyrészről ritkábban járnak bevásárolni, másrészről ezen alkalmak során számottevően többet költenek. Mivel a szükséges élelmiszerek beszerzésekor a fogyasztók akár egy-két hétre előre is terveznek, így a korábbinál jóval célirányosabb vásárlás tapasztalható.
A piaci tendenciák azt mutatják, hogy a nagyobb kiszerelésű termékek iránt már a járványt megelőzően elindult egy fokozott vásárlói érdeklődés, mely természetesen a hústermékek eladását is magába foglalja. Az ALDI tapasztalatai alapján elmondható, hogy a fogyasztók körében növekvő népszerűségnek örvendenek a 2 kg-os, illetve 1,5 kg-os kiszerelésű hústermékek az eddigi 1 kg-os kiszerelésű termékek mellett.
A vállalat arra számít, hogy az elkövetkező néhány hónapban visszaáll a korábbi, veszélyhelyzet-mentes keresleti szint a piacon.
Mint megtudtuk, az ALDI már hónapokkal ezelőtt elkezdte a felkészülést a tavaszi-nyári forgalomra, így a koronavírus járvány idején is minőségi grilltermékeket kínál a lehető legkedvezőbb áron. Az érdeklődők az áruházlánc üzleteiben minden, a kerti sütéshez szükséges alapanyagot megtalálhatnak – például grillkolbászokat, hamburgerpogácsát, grillsajtokat, magyaros és pikáns hústermékeket, ínyenc szószokat stb. –, valamint eszközöket is vásárolhatnak, mint például grillkocsit, tűzrakó tálat, pizzakövet vagy grillbegyújtót. Mivel a jelenlegi helyzetben a magyar lakosság meghatározó része vélhetően több időt kényszerül az otthonában tölteni, így az ALDI a korábbiakhoz képest némileg erősebb grillszezon-indulásra számít.
Ahogy más kereskedelmi áruházláncoknál is, úgy a járvány kirobbanásakor akár az ALDI-ban is előfordulhatott, hogy a vevők rövid ideig üres polcokkal találkoztak, melynek elsősorban az az oka, hogy a hirtelen bekövetkezett keresletnövekedés a vállalat beszállítási folyamataira is jelentős hatást gyakorolt. Mivel a vállalat mind a logisztikai, mind az áruházi értékesítés területén gyorsan és teljeskörűen alkalmazkodott a megváltozott környezethez és vásárlási szokásokhoz, így jelenleg sem a saját márkás, sem az egyéb forgalmazott termékek esetében nem tapasztalható számottevő fennakadás a minőségi alapanyagok beszerzésekor, valamint a beszállítókkal, termelőkkel való együttműködéskor.
Az ALDI a kialakult járványügyi helyzetben is maradéktalanul betartja a központi szabályozásokat és mindent megtesz dolgozói és vásárlói egészségének védelme, valamint a lakosság élelmiszer-ellátottságának biztosítása érdekében. A vállalat valamennyi üzletében védőplexi-falat szerelt fel a pénztárakhoz, az ügyféltérben dolgozó kollégák pedig szájmaszkot viselnek. Az áruházlánc üzletvezetői saját hatáskörben dönthetnek arról, hogy ideiglenesen korlátozzák az adott boltban tartózkodó vásárlók számát és ezzel elősegítsék a biztonságos egészségügyi távolság fenntartását. Az ALDI dolgozói a bevásárlókosarak fogantyúit lehetőség szerint naponta többször, gondos figyelemmel fertőtlenítik.

Változatlan magas minőséggel és újdonságokkal
A tapasztalat azt mutatja, hogy a megváltozott vásárlói szokások kihatottak a pultokban kapható friss, illetve a hűtőrészlegen kapható csomagolt húsáru vásárlására is. „Valamennyire változott a csomagolt kis kiszerelésű termékek irányába a kereslet, amihez rugalmasan tudtunk alkalmazkodni” – jegyezte meg a Pozsgai Tamás, a Bogád-Hús Kft. kereskedelmi vezetője, hozzátéve, hogy a kialakult helyzet alatt az abszolút nyertessé a csomagolt kis kiszerelésű kategória válhatott, hiszen nem szükséges sorban állni, a csemegepultnál várakozni.
Pozsgai Tamás elárulta, hogy a Bogád-Hús számára nem okozott semmilyen gyártási, előállítási és forgalmazási fennakadást a járvány és az azzal járó korlátozások. „Mi is tapasztaljuk, hogy az utóbbi néhány hónapban az online tér erősödött, a vásárlók bátrabban vásároltak az áruházak internetes áruházaiban, valamint online shopokban. A húsvéti időszakban Pécs környékén mi is vállaltunk kiszállítást a vásárlói igényeknek megfelelően. Amit biztosan látunk, hogy átrendeződtek a vásárlási szokások, a nagy kiszerelések iránt megnőtt a kereslet” – fogalmazott a kereskedelmi vezető.
„A Bogád-Húsnak termelő üzemként eddig is legmagasabb szintű higiéniás követelményeknek kellett megfelelnie, emiatt  természetesen mi is jobban vigyáztunk dolgozóinkra”.
Pozsgai Tamás úgy véli, hogy „a húsvét utáni időszak nem a húsiparról szól”, mint mondta, a Bogád-Hús forgalma az ünnepet követően minden évben csökken valamelyest, majd augusztus közepén, szeptember elején, az iskolakezdés időszakában elindul az őszi-téli forgalom, és ekkor ismét visszarendeződik, megerősödik a kereslet. „A köztes hónapokban egy kiegyensúlyozott értékesítést tudhatunk magunkénak, amikor kínálatunkból elsősorban a szalonna, a szívsonka és a kolbász a leginkább keresendő” – mondta a kereskedelmi vezető.
A Bogád-Hús számára a nyári szezon a legegyszerűbb nyers friss grill kolbászokról szól. „A juhbélbe töltött paprikás és bajor kolbászokat szeretik legjobban vásárlóink. A friss kolbászoknál is ragaszkodunk a hagyományos ízekhez és a 100% friss húsból készült termékekhez.”
„Azon dolgozunk, hogy az idei évet is a közelmúlt nehézségei ellenére pozitív hangulatban zárjuk, melyhez elengedhetetlen az új termékek fejlesztései, amelyeken jelenleg is dolgozunk” – árulta el Pozsgai Tamás. Mint megtudtuk, a vállalat a megváltozott fogyasztói szokásokhoz igazodva a felvágottakat elérhetővé teszi kisebb kiszerelésben az önkiszolgáló területeken is. Ezen kívül egy új termékcsaláddal is belép a piacra, amelyből egy termék már kapható: azok számára, akiknek nincs kedvük vagy idejük főzni. Praktikus 450 g-os csomagolásban kapható előkészített tartalmas és ízletes sertéspörkölt. „Ebben az új, egytálételnek megfelelő, magas hústartalommal bíró késztermék termékcsaládunkban a sertéspörkölt mellett megtalálható majd a csülökpörkölt és a pacalpörkölt verzió is. Vannak még ötleteink, amelyek kivitelezésén és előállításán dolgozunk” – ismertette.
A Bogád-Hús nemcsak új termékcsaláddal újította meg a kínálatát; a cég a social mediában is nyitott a fogyasztók felé, valamint felfrissítette a logóját és a márkatermékek designja picit letisztultabb arculatot és színvilágot kapott.  

A fejlesztésekre koncentrálva
Bár a járvány hatására a HoReCa és a közétkeztetés csökkent (pl: húspogácsa), a fogyasztói szokásokban nem érzékelhetők változások, ami bizakodásra adhat okot, tudtuk meg a Pápai Hús Kft. marketingvezetőjétől. Dobos Kata elmondta, hogy a járvány lecsengését követően minden szegmensben növekedésre számítanak.
A húsfeldolgozás és a csomagolás korszerűsítésében elöljáró Pápai Hús Kft. fő tevékenysége a sertésvágás és darabolás, az előhűtött és fagyasztott hús előállítása, füstölt és hőkezelt húskészítmények, grill- és hurkatermékek, kolbászok, ­sonkák, szalonnák és szeletelt termékek gyártása.
A cég közel 700 főt foglalkoztat, beszállító partnerei ­révén pedig közvetve további mintegy 1800–2000 környékbeli ­lakosnak biztosít munkát. Legfontosabb partnerei a hazai élelmiszerláncok, a nemzetközi hiper- és szupermarketek, diszkontok. Legfontosabb exportpiacai az Amerikai Egyesült Államok, Szlovákia, Horvátország, Szerbia, Kanada és a Dél-Afrikai Köztársaság.
Mint megtudtuk, a vállalat sikeresen reagált a vészhelyzetre. „Alapkészleteinket megemeltük a járvány indulásakor, hogy ne legyen fennakadás. Az alapanyagok beszerzésében sem tapasztaltunk semmilyen fennakadást” – említette Dobos Kata.
Várhatóan az elkövetkező hónapokban az előrecsomagolt termékek népszerűségében változások állhatnak be, hiszen a járványveszély hatására a biztonságot és a higiéniát helyezik előtérbe vásárláskor a fogyasztók. Azonban a Pápai Hús marketingvezetője szerint, mivel termékkínálatuk nagyon nagy az árkülönbség a csomagolt és a csemegepultos termékek között (kb. 40-50%), ahol van csemegepult, ott inkább onnan vásárolják meg termékeiket.
„Idén a húsvéti szezon befolyásolta a termékek méreteit, de ebben az időszakban eleve nagyobb kiszereléseket adunk el. Ezen kívül nem érezhető igény a kínálatunk méretváltoztatására” – jegyezte meg Dobos Kata, hozzáfűzve, hogy idén a húsvéti idényt követő grillszezon az időjárás miatt kissé elcsúszott május elejére.

Eltolódott a grillszezon
A járvány az egész húsipari szektorra és a fogyasztókra is hosszantartó hatással van, amiből talán az őszi, de inkább az év utolsó negyedében kezd majd kilábalni, vélekedett Kovács István, a Békés Húsfeldolgozó Kft. tulajdonosa. Mint mondta, a járvány kezdetekor megnőtt a forgalom, és nagy tételben vásároltak a fogyasztók, ebben az időszakban mintegy 60–70%-ban friss tőkehúst, a nagyobb kiszerelésű termékeket vették meg, amit mélyhűtöttek. A járvány második szakaszában csökkent a vásárlók és a megvett húsáru mennyisége is.
„Ezzel az egyedi időszakkal a vásárlói magatartás a grillszezonra is hatással lett, hiszen amíg a húsvét pont a járvány elejére esett, a grillszezon a járvány közepe tájt kezdődött volna el, azonban kitolódott, hiszen nem tudtak összeülni a barátok, családtagok. Ez alapján a tapasztalat és a grillkolbászok és a rablóhús iránti kereslet azt mutatja, hogy a megszokottól eltérően, később kezdtek el grillezni az emberek” – tudtuk meg.
A Békés Húsfeldolgozó fűszerezésben törekszik az egyszerű magyar ízvilágot követni. Kovács István szerint a hagyományosan érlelt, adalékanyagokat nem tartalmazó kolbászoknak is nagy sikerük van, a grillezéshez a tarját és a sertéscsülköt pácolva, a rablóhúst klasszikus módon készítik el. „Vásárlóink többsége szívesen fizet akár valamivel többet is az igazi békési ízvilággal rendelkező, minőségi húsáruért” – tette hozzá.

Igazodva a piaci helyzethez
„Ha a klasszikus fogyasztói szegmens szokásainak változásairól beszélünk, akkor elmondhatom, hogy az első néhány hétben a biztonsági vagy túlvásárlás azonnal érezhetővé vált a húskészítmények piacán. A második, hosszabb hullám alatt a helyzet normalizálódott – mind a kereskedők, mind a vásárlók megnyugodva tapasztalhatták, hogy a húskészítmények elérhetősége nem korlátozódik” – ismertette Kulich Éva, az Alföldi-Hús Zrt. értékesítési vezetője.
Míg a termékszortimentben nem volt igazán érzékelhető változás, tehát mind a felvágottak, párizsik, baconok és kolbászok iránt a korábbihoz hasonló volt kereslet, a termékek kiszerelésében érezhető változási igényt mutattak az Alföldi-Hús kereskedőpartnerei: egyes termékekből a nagyobb kiszerelésűek felé indított rendeléseket több diszkontlánc.
„El kell viszont mondani, hogy jelentős szakadás állt be egy másik területen. Cégünknek, az Alföldi-Hús Zrt.-nek sok nagykereskedői, illetve gasztronómiai szegmenseket kiszolgáló partnere is van. Őket nem kerülhette el az esetenként akár teljes forgalommegszűnés sem” – említette az értékesítési vezető, hozzáfűzve, hogy emiatt a gasztrokiszerelésű termékek gyártását teljesen le kellett állítani. Mint megtudtuk, ez elsősorban a nagy kiszerelésű bacont jelenti a vállalat szortimentjében.
Mint megtudtuk, az elmúlt időszak sikerterméke a szele­telt bacon lett. Kulich Éva szerint azért is, mert többen kezdtek otthon sütni-főzni, és ez egy kifejezetten sokoldalú, és egyszerűen használható konyhatechnikai alapanyag.
„A másik ilyen, nagy érdeklődésre számot tartó termék­csoport egyértelműen a kedvező ár-érték arányt képviselő alaptermékek voltak – elsősorban a baromfi párizsikra gondolok.”
A harmadik termék pedig a pulykakolbász, amit a vásárlók az íze mellett az ár-érték aránya miatt is kedvelnek. A klasszikus sertés szárazkolbász árához képest a pulykahúsból készült változat ára kb. 70-80%.
„A grillszezon idén számunkra sajnos csalódásra ad okot – árulta el Kulich Éva. Egy ilyen krízishelyzet természetesen mindig rosszkor jön, de részünkre, legalábbis a grill­szezon tekintetében, nagyon rosszkor. Éppen kezdtük bemutatni a beszerzőknek az új, többfunkciós serpenyős pulykakolbászain­kat, amikor beütött a változás. És érthető módon a fókuszok más termékekre helyeződtek át.”
Grillszegmensének kínálatában megtalálható két klasszikus grillkolbász (fokhagymás és chillis) mellé az Alföldi-Hús új, hűtött, konyhakész pulyka burgert fejlesztett ki, amiből percek alatt frissen elkészülhet a hamburgerpogácsa.
„Viszont a pulyka debrecenink szaftossága és kellemes íze miatt sok háztartásban kedvelt grilltermékként funkcionál majd idén nyáron” – tette hozzá Kulich Éva.

Felkészültek a kihívásokra
A koronavírus eddigi és várható hatása iparáganként és vállalatonként változó. A válsághelyzet nemcsak a gazdasági reagálásokra és eredményekre lett befolyással, hanem a fogyasztói és vásárlói szokásokra is. Benkő Andrástól, a Kaiser Food Kft. kereskedelmi és marketing igazgatójától megtudtuk, hogy a feldolgozott hústermékek terén kevesebb lett az impulzív vásárlás, inkább a nagyobb tételszám, a nagyobb kiszerelés és a felhalmozás jellemezte az elmúlt időszakot. A húsfeldolgozó vállalat forgalmi számai alapján pedig elmondható, hogy az előrecsomagolt termékek iránt megnőtt a kereslet, amit a „social distance” felelős magatartási forma betartása erősített a csemegepultos, sorban állásos vásárlással szemben.
„Az is jól látható, hogy a vásárlók a hosszabb szavatossági idejű termékeket részesítették előnyben az elmúlt időszakban, azért, hogy csökkenteni tudják a vásárlások gyakoriságát” – fűzte hozzá Benkő András, megemlítve, hogy a járvány nem okozott semmilyen problémát az alapanyagok beszerzése területén, sem az előállításban, sem a termékek kiszállításában nem merültek fel gondok.
Arra a kérdésre, hogy melyik termékcsoport javára mozdult el a kereslet, a kereskedelmi és marketingigazgató elmondta: egyértelműen megnőtt a szárazáru forgalom és a nagyobb kiszerelések felé tolódott el a forgalom. „Nem tennék különbséget baromfi és sertés között, mert minden kategória iránti kereslet nőtt” – fűzte hozzá Benkő András.
Mint megtudtuk, a Kaiser Food számára jól indult a grillszezon, a tavalyi számokat majdhogynem megduplázta a cég. Ez a keresletnövekedés arra is visszavezethető, hogy a járvány miatt otthon étkeztek az emberek. Bár a korlátozások feloldását követően ez valamennyire változni fog, valószínűsíthetően erős marad az otthonétkezés.
Benkő András megemlítette, hogy a márciusi extrém kiemelkedő forgalom után az április már egy jóval visszafogottabb forgalmat mutatott. „Ezt követően a lassú növekedés időszaka várható, és az év végére fogja a forgalom megközelíteni a bázis év teljesítményét” – egészítette ki.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. májusi szám)