Megoldásokat kínálnak a piac résztvevői a koronavírus-járvány okozta globális gyártói és kereskedelmi nehézségekre, így azok nem hatnak ki a fogyasztói igények és a bolti kínálat minden területére. A jobb idő beköszöntével az alkoholmentes szomjoltó italok, mások mellett az üdítőitalok és a szörpök iránti kereslet is megerősödött.

Az alkoholmentes italok piacán – a korábbi évek mintegy 30 százalékos visszaesése után – 2014-ben lassú ­növekedés indult meg, amely a következő években is folytatódott, de a növe­kedés mértéke 2019-ben kis mértékben csökkent, ­közölte a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség (MAGYÜSZ).

Mint megtudtuk, az alkoholmentes italok (ízesített ­vizek, szénsavas üdítőitalok, gyümölcslevek, jeges teák, szörpök) összesített forgalma Magyarországon 2019-ben a 2018-as évhez viszonyítva közel 4%-kal emelkedett. A szénsavas üdítőitalok – beleértve az ízesített vizeket is – piaca, amely az utóbbi évtizedben 31%-kal csökkent, az előző évek növekedése után 2019-ben az előző évhez képest 2,7%-kal nőtt.
A MAGYÜSZ korábban tett önkéntes vállalása szerint az alkoholmentes italok átlagos cukor- és kalóriatartalma 2020. év végéig 50%-kal lesz kisebb a 2010-es értéknél.
Az új koronavírus (2019-nCoV) okozta járvány várhatóan hosszabb ideig fogja befolyásolja a gazdasági élet minden szegmensét, mint azt a járvány kirobbanásakor vélték a szakemberek. Az élelmiszeripar ennek megfelelően igyekszik kielégíteni a megváltozott fogyasztói és vásárlói igényeket. A járvánnyal járó kijárási korlátozásokkal egy időben egyes tartós élelmiszerek iránt megnőtt a kereslet, ami a melegebb tavaszi időjárás mellett az alkoholmentes ­üdítők, szörpök forgalmára is hatással van. Az üdítőitalok gyártói és a kereskedők üdvözlik, hogy későbbre halasztották az egyszer használatos csomagolóanyagok visszaváltási rendszerének bevezetését.

Nagy kiszerelések a kosarakban
Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője elárulta, hogy nem változtattak a bolti árukínálaton a 2020. március 28-tól bevezetett rendelet életbelépése óta. Vagyis a betérő vásárlók a polcokon megtalálják a megszokott alkoholmentes üdítő, ásványvíz, jeges tea, gyümölcslé, gyümölcsital, szörp termékeket.
„A kialakult helyzet okozta változások annyiban tükröződnek, hogy például az eddigi stagnáló szörppiac kétszámjegyű fejlődést mutat a tavalyi évhez képest. Továbbá a 100%-os citromlevek/citromízesítők iránti kereslet is kétszámjegyű fejlődést mutat” – említette a kommunikációs vezető, hozzátéve, hogy a koffeintartalmú, nagy kiszerelésű üdítőitalokra ez a növekedés szintén igaz.
Mint megtudtuk, továbbra is a nagy kiszerelésű (1,5L feletti) termékek iránti kereslet figyelhető meg. Az impulzív jellegű termékek iránti kereslet viszont látványosan lecsökkent a járvány, illetve a kijárási korlátozás óta.
Elmondható, hogy a kólaízű szénsavas, nagy kiszerelésű termékek még mindig a legkedveltebb szomjoltók, a szénsavmentes ill. ízesített ásványvizeken kívül. Ugyanakkor az elmúlt időben a 100%-os gyümölcstartalmú termékek iránti kereslet is nagyobb mértékben erősödött, mint az alacsonyabb gyümölcstartalmú termékeké.
„A SPAR vásárlói és ezáltal a SPAR is nagyon nyitott az újdonságokra, az innovációkra. Folyamatos termékfejlesztéseken dolgozunk annak érdekében, hogy elégedettek legyenek a vásárlóink” – jegyezte meg Maczelka Márk.
Mint mondta, nem csökken a kereslet a klasszikusnak tekinthető ízek iránt, de mellettük a trendekhez igazodva a saját márkás termékeinél minden kategóriában más és más ízmixszel dolgozik a SPAR. „Például a jeges teáknál citrom/őszibarack/zero citrom/zero őszibarack; a szörp kategóriában málna/szamóca/bodza ízeken túl megtalálható narancs/citrusmix/meggy ízesítésű termékek. Minden termékkörnek megvannak a populáris ízei, ugyanakkor a SPAR minden kategóriában igyekszik különleges ízvilágot biztosítani a vásárlói számára” – ismertette Maczelka Márk.

Széles választékkal egész évben
Az ALDI Magyarország mind a logisztikai, mind az áruházi értékesítés területén már hónapokkal ezelőtt elkezdte a felkészülést a tavaszi-nyári forgalomra, a koronavírus-járvány miatt nem változtatott a kínálaton: minden korábban elérhető termék megtalálható az áruházlánc üzleteiben, a vásárlók pedig a megszokott magas színvonalon kerülnek kiszolgálásra. Mint közölték, ennek megfelelően az ALDI a szomjoltók kategóriájában is minőségi árukat kínál a lehető legkedvezőbb áron, az érdeklődőknek pedig széles választékot biztosít üdítőkből, alkoholos és alkoholmentes italokból, szénsavas, szénsavmentes és ízesített ásványvizekből, smoothie-kból, valamint saját márkás, frissen préselt és 100% gyümölcstartalmú gyümölcslevekből.
„Az ALDI a koronavírus fertőzés ideje alatt is mindent megtesz annak érdekében, hogy ellássa a magyar lakosságot a mindennapokhoz szükséges árucikkekkel és védje vásárlói­nak, valamint munkatársainak egészségét” – ismertették. Mint megtudtuk, az áruházi dolgozók a bevásárlókosarak fogantyúit lehetőség szerint naponta többször, gondos figyelemmel fertőtlenítik, a pénztáraknál pedig valamennyi üzletben védőplexi került kihelyezésre.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy az ALDI vásárlói ­egyre egészségtudatosabbak, így a boltjainkban kapható frissen préselt gyümölcslevek népszerűsége is folyamatosan nő. A 100%-os gyümölcstartalmú gránátalma, mangó-narancs, alma-málna, valamint tisztán narancslevek esetében szintén erősödnek az eladási adatok, a frissen préselt TO GO gyümölcslevek iránt pedig 2020-ban hasonlóan magas az érdeklődés, mint a korábbi években.
„Az ALDI a szomjoltók területén is igyekszik maximálisan megfelelni a lakosság sokszínű termékválasztási preferenciáinak, így a különböző ízvilágot kereső vásárlók számára változatos és minőségi alapanyagokból készült üdítőital-alternatívákat kínál és széleskörű gyümölcslé vásárlási lehetőséget biztosít” – fogalmazott az ALDI.
A klasszikusnak számító ízek mellett népszerű terméknek számít az ALDI kínálatában kapható vérnarancslé és gránátalmalé; a különböző gyümölcsöket kombináló vegyes ízek és a multivitamin üdítők pedig szintén igen keresett italok.
„Tapasztalataink szerint a magyar lakosság nyitott az újdonságokra, keresi az innovációkat, érdeklődik az egzotikusnak számító termékek iránt” – tudtuk meg. Ennek megfelelően termékportfólióját az ALDI mindig a lakosság elvárásainak maximális figyelembevételével alakítja ki és újítja meg.
Az ALDI törekszik rá, hogy minden működési folyamatával gyorsan adaptálódjon a koronavírus fertőzés által teremtett új helyzetre. A marketingkommunikációban mindez azt jelenti, hogy a szokásosnál is jobban odafigyelnek és szükség esetén pedig reagálnak a vásárlók kéréseire.
„Ezzel párhuzamosan a kialakult helyzetben is szeretnénk tájékoztatni fogyasztóinkat azokról az állandó és szezo­nális termékújdonságokról, amelyekkel készültünk az idei ­évre, vala­mint a vásárlókat érintő legújabb intézkedésekről is igyekszünk átfogó információkat nyújtani” – ismertették.

Bizakodva és bővülő kínálattal
A koronavírus-járvány értelemszerűen minden gyártói ágazatra kihat, így az üdítő- és szörppiacot is érinti. A 2004 óta üdítőital- és szörpgyártással foglalkozó Yuva Kft. termelése és kiszállításai nem álltak le, de mindkét esetben szigorú intézkedéseket hoztak a fertőzések elkerülése végett. „Nem szeretnénk egyetlen munkavállalónktól sem megválni” – hangsúlyozta Mágel Ágnes. Amennyiben leállásra kényszerülne a cég, a ­kimaradt termelést, munkaidőt az év későbbi időszakában pótolná.
„Pontosan még nem tudjuk, milyen károkat, visszaesést okozhat a járvány, jelenleg a vendéglátás, HORECA irányából nincsenek megrendeléseink. Reményeink szerint az élelmiszerüzletek működni fognak és továbbra is házhoz szállítjuk webáruházas rendeléseinket” – ismertette Mágel Ágnes, a Yuva Kft. ügyvezető igazgatója.
Mint megtudtuk, a Fruttamax termékek palettájából t­élen a „hagyományos” málna, eper ízek iránt nő meg a kereslet, nyáron pedig ezeket beelőzi a bodza-lime-menta és a ­citrom-lime. „És minden reményünket felülmúlta Cola kids szörpünk, mely nem tartalmaz koffeint, foszforsavat, viszont 25% almalével készül. Többen mondták róla, olyan, mintha „azt” a kólát inná” – fűzte hozzá Mágel Ágnes.
A Yuva kínálatában jelenleg 11 féle csökkentett energiatartalmú és 5 hozzáadott cukrot nem tartalmazó íz szerepel. Már a gyártó cukorral készült termékei is kiegészültek édesítőszerekkel, hogy csökkenthessék a bevitt energiát, de azért megmaradjon az igazi telt ízvilág. Az ügyvezető megjegyezte, hogy emellett természetesen vannak hozzáadott cukrot nem tartalmazó Fruttamax termékek is, amelyek egyre népszerűbbek a vásárlók körében.
A cég kiemelten kezeli a vásárlói visszajelzéseket, így nemcsak a termékek belső tartalmára, de a csomagolásra is külön odafigyel. „Nagyon fontos számunkra, hogy a vásárló ne csalódjon, ha kibontja valamely termékünket. Éppen ezért ízléses csomagolásunk mögé magas gyümölcstartalmat és higíthatóságot, mesterségesszínezék-mentességet rejtettünk”.
„Ha továbbra is elég „érdekesek” leszünk, nagyon sok vásárlót tudunk megtartani. A FruttaMax Bubble szörpünk már bizonyította ezt” – fogalmazott Mágel Ágnes. Emellett a Yuva kínálata egy „zsebszörppel” is bővült, melynek legfőbb előnye, hogy kicsi, elfér egy kézitáskában, ezért a fogyasztók mindenhová magunkkal vihetik, akár egy repülőgép fedélzetére is.
Az ügyvezető igazgató megemlítette, hogy 2020 áprilisától egészen új úton is elindult a Yuva: az alkoholmentes radlerek világába. A „SÖRP” szörpből bárki készíthet magának otthon finom sör ízű üdítőt, mely maláta és komló alapú ízesített radler szirup.
A Yuva az idei év elején, januárban és februárban nagyon komoly piackutatást és felméréseket végzett, hogy milyen irányba érdemes nyitnia. A márciusban elkészült egészéves kampányterv szerint a vállalat erősít mind az offline és az online marketing területen.

Folyamatos gyártás óvintézkedések mellett
„Ahogy arról a híradásokból, vagy a közösségi oldalakon is akár tájékozódhattunk, hatalmas felvásárlási, illetve háztartási betárazó hullám érte el a magyar üzleteket is, amibe a szomjoltók is beleesnek. A HORECA, illetve az őket kiszolgáló nagykereskedelmi egységek vonalán a már meghozott szigorítások, szabályok következtében sajnos visszaeséssel kell számolni, amely a kis kiszereléseket érinti” – ismertette a koronavírus-járvány okozta változásokat Horváth Adrienn, a Márka Üdítőgyártó Kft. marketing­igazgató.
Mint mondta, a Márka ­esetében ezek a fél literes üdítők lehetnek elsődlegesen, de ugyanebből az aspektusból az automatáknál is jelentkezhet elmaradás idővel. Ezzel szemben az üdítők otthoni fogyasztásában nem számolnak rövidtávon csökkenésre, ez pedig a nagyobb kiszerelésű termékeknek „kedvez”, melyek a vállalat szortimentjének nagyobb hányadát adják.
„Cégünk eddig is a legszigorúbb előírások betartásával működött. Ennek köszönhető, hogy emelt szintű, ­97,79%-os IFS audittal rendelkezünk. A még tovább szigorított folyamatoktól, azok betartásától azt várjuk, hogy a jelenlegi, ­zavartalan működésünk hosszú távon is fenntartható lesz” – ­ismertette Horváth Adrienn.
Jelenleg csak és kizárólag a termeléshez és a logisztikához szorosan kapcsolódó, személyes jelenlétet igénylő munkavégzés zajlik a telephelyen, a már említett szigorított szabályok betartása mellett. A marketingvezető hozzáfűzte, hogy a vállalat a beszállítóival és a szállítmányozóival korábban is szoros és jól működő partneri kapcsolatot ápolt. Akiknek pedig közvetlen segítséget nyújt ezekben az időkben a Márka Üdítőgyár, azok az egészségügyben dolgozók – például a Szent László Kórháznak, egyes mentőállomásoknak és katasztrófavédelemnek juttat el ízesített vizet, üdítőket védőitalnak – tudtuk meg.
„2020 első negyedévét a már meglévő és az előre jelzett adatok alapján terveinknek megfelelően tudjuk mind értékben, mind mennyiségben teljesíteni. Előző év ugyanezen idő­szakát tekintve közel 40%-os növekedést tudtunk elérni a belföldi kereskedelemben; az export pedig az elmúlt év kemény munkájának köszönhetően többszöröse lett a tavalyi ­első ­három hónaphoz mérve – ismertette a marketingigazgató.
Mint megtudtuk, a cég belföldön továbbra is növekedéssel számol, azonban annak mértékében már lassulást prognosztizál az eddigi folyamatos 30% felettihez képest. Mivel az üdítőgyár exportpiacait is érinti a koronavírus-járvány, van, ahova jelenleg, illetve egy ideig nem lehetséges a szállítás (pl. a legnagyobb olaszországi partner vagy Ukrajna), itt elmaradásra kell számítani. Horváth Adrienn szerint pozitívan befolyásolja azonban a volumen és árbevétel növelési lehetőségeket az új, saját márkás termékek termelése is, amelyeket a Márka Üdítőgyár az elmúlt időszakban nyert és valósíthat meg több lánc részére is.

Tradicionális és új termékek egymás mellett
A Márka továbbra is a szénsavas üdítőkben jár élen, ­azonban azok növekedésével egyre inkább lépést tudnak tartani a csendes termékeik is – a Fruitica gyümölcsitalok, a Dinamica ízesí­tett vizek és a Jeges Teák.
A szénsavas üdítőknél a mai napig a szőlő, a meggy és a narancs ízek a dobogósok. Azonban a marketingvezető megjegyezte, hogy mindemellett a limonádék reneszánsza továbbra is erősen él. Mint mondta: a Márka Limonádék még mindig kétszámjegyű fejlődést mutatnak, a bodza és a szamóca ízek ráadásul évről-évre, töretlenül hozzák a több, mint 50%-os növekedést.
Mindemellett megfigyelhető, hogy az energiaszegény és -mentes üdítők iránti érdeklődés növekedése továbbra is töretlen, ugyanakkor még mindig van egy széles fogyasztói réteg, akik a „hagyományos cukros” üdítőket keresik és részesítik előnyben. Ebben a kategóriában is újra fontos szerepet játszik a természetesség és a gyümölcstartalom.
„Úgy látjuk és tapasztaljuk, hogy az újdonságok és újszerű megoldások továbbra is a termékfejlesztések mozgatórugói. Nem véletlen, hogy egyre különlegesebb gyümölcsök, vagy azok keresztezése kerülnek be a választékba. Ez természetesen egybe esik a fogyasztók egyre kíváncsibb ízlésvilágával, egyre nyitottabbak a változatosság mellett az új ízekre is” – hangsúlyozta Horváth Adrienn.
„A Márka Üdítőnél elkötelezettek vagyunk környezetünk terhelésének minimalizálása iránt. Fejlesztéseink és gyártásunk során törekszünk közvetlen és külső környezetünk védelmére. Mi 2017 óta már 30%-os rPET-et használunk a palackjainkban, így már most teljesítjük a 2025. évi előírásokat” – említette Horváth Adrienn, megemlítve, hogy a vállalat célja, hogy mielőbb megvalósíthassa azt, hogy 100%-ban újrahasznosított palackokba tölthessék üdítőiket. Ezek tesztelései már zajlanak és biztató eredmények is vannak.
A Márka tavaszi kampánya már a járvány megjelenése előtt elindult. „Mivel úgy gondoljuk, hogy az eddig is képviselt pozitív és bátorító gondolatok, amiket üzenünk, jelen esetben talán még inkább fogadtatásra lelnek, nem nyúlunk bele” – ismertette Horváth Adrienn.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. áprilisi szám)