A húsvéti ünnepek előtt a hagyománynak megfelelően jelentősen megnő a sonka forgalma. Noha idén számos ok miatt megemelkedett árakra számíthatnak a fogyasztók, az üzletekben szélesebb és magasabb minőségű kínálattal találkozhatnak.

Nem csak az ár számít
A Magyar Húsiparosok Szövetségének (Hússzövetség) adatai szerint 2019-ben több mint 7800 tonnányi sonka és egyéb főtt-füstölt hús fogy a húsvéti ünnepi időszakban, amelyek értéke eléri a 13 milliárd forintot. Ebben a termékkategóriában háztartásonként átlagosan 2,6 kilogramm a fogyasztás a húsvéti ünnepek idején, és idén is hasonló adatokra számít a szervezet. A fogyasztók egyre többször vesznek minőségi termékeket, ugyanakkor a háztartások egyre kisebbek, ezért egyre kisebb mennyiséget vásárolnak.
A Hússzövetség hangsúlyozta, hogy a hús „bizalmi” termék, ezért mindenki olyan gyártótól, olyan forgalmazótól vegye meg az ünnepi asztalra valót, akiben eddig nem csalódott. Kétes eredetű terméket, olyat, amelynek a címkéjén a gyártót nem tüntetik fel, ne vásároljon.
A sertéshúsok, illetve sertéshúskészítmények költségszerkezetében az alapanyag húsköltsége mellett a munkabérek és a termelés során felhasznált energia költsége meghatározó szerepet játszik, tudtuk meg Éder Tamástól, a Magyar Húsiparosok Szövetségének (Hússzövetség) elnökétől. Ezen három tényező ára az elmúlt egy évben jelentősen emelkedett.
„Az élősertés ára egy év alatt több mint 50%-kal nőtt, és egyelőre nem látszik jele annak, hogy a közeljövőben csökkenésre számíthatnánk. A munkaerő és energia költségek is 10%-ot meghaladó mértékben emelkedtek” – mondta Éder Tamás.
„A húsipari szereplők számára félő, hogy a sonkák esetében sem tudják ezen önköltség növekedéseket beépíteni az értékesítési árakba, de mindenképpen számolni kell azzal, hogy az idén drágábbak lesznek a sonkák és egyéb húsvéti füstölt készítmények a polcokon.”
Mint megtudtuk, az előre csomagolt húsok esetében már évek óta gyakorlat a földrajzi eredet kötelező feltüntetése. A húspultokon kínált tőke sertéshúsokra vonatkozó, január közepe óta érvényes szabályozás tapasztalatait egyelőre korai lenne levonni.
„Kevés idő telt el ahhoz, hogy konklúziót vonhassunk. A magyar húsipari szereplők éppúgy, mint a hazai sertéstenyésztők ugyanakkor abban reménykednek, hogy a fogyasztók a földrajzi eredetre vonatkozó információ birtokában a magyar származású húsokat preferálják és azokban az üzletekben vásárolnak, ahol a pulton magyarországi sertésektől származó áru található” – fogalmazott a Hússzövetség elnöke. Megjegyezve, hogy ezzel a piaci résztvevők nemcsak a magyar gazdaság erősödését segítik, de biztosak lehetnek abban is, hogy olyan friss, nem távolról érkező terméket kapnak, amelyeknek az ökológiai lábnyoma a lehető legkisebb, hiszen a közelről történő szállítás minimális környezeti hatással bír.
„Egyúttal reménykedünk abban, hogy a magyar hatóságok megkezdik az ellenőrzést is és kiszűrik azokat a kereskedőket, akik nem tartják be a szabályozást, vagy szándékosan félrevezetik a fogyasztókat a sertéshús földrajzi eredetére vonatkozóan” – tette hozzá Éder Tamás.

Igényes termékek ünnepekre
A Kométa kínálatában a húsvéti időszakban a Kemencés sült termékcsaládé a főszerep. Ezen időszak kedvence a Kemencés sült prágai sonka, mely méltó dísze lehet az ünnepi asztalnak, ezen kívül Kemencés sült sonka és csülök termékü eladásai is megemelkednek ilyenkor.
„A prémium termékek iránti növekvő fogyasztói igényeknek köszönhetően, a tavalyi szezonhoz képest további emelkedést várunk, és vállalatunk fel is készült az emelkedő mennyiségi igények kielégítésére. Termékeink főként a prémium kategóriában szerepelnek, de természetesen megtalálható kínálatunkban magas minőségű gépsonka is, a közkedvelt Ízes és Extra sonka” – ismertette Zab Gábor, a Kométa 99 Zrt. készítmény-értékesítési igazgatója.
A klasszikusan húsvéti terméknek számító »kötözött sonkák« versenyébe a Kométa nem szállt be, mivel ezt a kategóriát még mindig az árharcos termékek uralják, ahol nem a hústartalom és a »mentesség«, hanem az ár számít.”
Zab Gábor szerint a tapasztalatok azt mutatják, hogy évről évre egyre többen fordulnak az igényes termékek felé, ami a cég értékesítésében is érzékelhető növekedéssel jár. „Különösen ünnepekkor fontos, hogy az asztalra kitűnő termékek kerüljenek. A Kométa termékek magas minőségük miatt nem az árversenyző szegmensben szerepelnek, hiszen a kiváló alapanyag mellett folyamatosan fejlesztjük termékeinket” – jegyezte meg.
Mint megtudtuk, a Kométa fejlesztésének irányát a fogyasztói igények és a helyes táplálkozás elvei jelölik ki. A Kométa üzeme teljesen szójamentes, a gyártás során nem kerül a termékbe glutén, glutamát és a sajtos termékek kivételével laktóz és tejfehérje sem. A kék matricával jelölt termékek sótartalmát pedig 25%-kal csökkentették, és ezen termékek körét jelenleg is folyamatosan bővíti a vállalat.
„Örömmel tapasztaljuk, hogy egyre nagyobb a kereslet a minőségi termékek iránt, egyre népszerűbbek magas hústartalmú termékeink. A Kométa élenjáró az újításokban, mind a mentes termékek, mind a magas hústartalom esetében elsők között jelentünk meg ilyen termékekkel a piacon” – említette a készítmény-értékesítési igazgató.
A Kométa az ünnepi időszakhoz közeledve TV-kampánnyal, online és BTL-kommunikációs eszközökkel támogatja termékeit. „Idén is folytatjuk a speciális áruházi kóstoltatóinkat, ahol a fogyasztók frissen szeletelve kóstolhatják meg a Kométa sonkákat. Ez a promóciónk mindenhol nagy sikert arat” – egészítette ki Zab Gábor.

Hagyományokra támaszkodó márkás kínálat
„A húsvét 2020-ban viszonylag későbbi dátumra esik, ami kereskedelmi szempontból szerencsés, hiszen az értékesítési periódus jóval hosszabbra tud nyúlni például a tavalyelőtti szezonhoz képest. A kései ünnep ellenére a húsvéti termékek értékesítése február utolsó hetében már elindult” – fogalmazott Szántó Zoltán, a PICK Szeged Zrt. szenior termékmenedzsere.
A PICK termékpalettájában megtalálhatók a fogyasztók körében közkedvelt száraz sózással és hagyományosan bükkfa füstöléssel készülő Békebeli termékek, köztük a kötözött sertéslapocka, Békebeli sertéstarja, valamint a Békebeli sertésfrikandó is. „A kínálatot színesíti a szezonálisan kapható Békebeli sertés hátsócsülök, valamint a comb legnemesebb részéből készülő, Békebeli dió comb is. A PICK Békebeli füstölt termékekről elmondható, hogy ízfokozót, színezéket nem tartalmaznak, ezen kívül szója-, glutén- és laktózmentesek, melynek köszönhetően a szója-, glutén-, illetve laktózintoleranciával érintett fogyasztói kör részére is biztosítanak alternatívát” – mondta a szenior termékmenedzser.
Mint megtudtuk, a füstölt főtt húsok iránti keresletnek megfelelve a PICK szortimentjét a már megszokott minőségben megtalálható PICK frikandó sonka, PICK bajai sertéslapocka, és a PICK kötözött sertéslapocka teszi teljessé. A szortiment teljes egésze önkiszolgáló, vákuum­csomagolt formában, cca. 0,8-1,2 kg-os kiszerelésben, 45 napos minőségmegőrzési idővel kerül értékesítésre. Szántó Zoltán megemlítette, hogy a PICK Szeged az idei évben a dinamikusan növekvő főtt sonka kategória, önkiszolgáló szegmensében vezet piacra új, szeletelt előrecsomagolt termékeket.
A HERZ márka alatt bevezetésre kerülő, magas szín­vonalú, a hazai piacon is kimagaslónak számító 95, illetve 97%-os hústartalmú szeletelt sonkák a minőségtudatos fogyasztói igényeknek maximálisan megfelelnek. A márka kínálatából a vörös húsok kedvelőinek a sertéscomb színhús alapanyagból kifejlesztett HERZ füstölt főtt sonkát és a HERZ főtt sonka termékeket ajánlotta a szenior termékmenedzser, míg a baromfihús-fogyasztóknak a csirkemell színhúsból készült HERZ füstölt főtt csirkemell sonkát.
„A új HERZ sonkák nemcsak finomak, de magas hústartalmuk jóvoltából táplálóak is. Alacsony zsírtartalmúak, hozzáadott ízfokozó-, színezék-, glutén- és laktózmentesek” – fűzte hozzá Szántó Zoltán. Mint megtudtuk, a PICK Szeged több platformon – többek között social media-, in-store és sales megoldásokkal – is aktívan támogatja a termékek piaci bevezetését.

Megbízható márka, prémium termékekkel
Hazánkban a főtt, füstölt-főtt sonka nélkül elképzelhetetlen a húsvét. Ennek megfelelően az élelmiszerboltokban, hálózatokban széles kínálattal találkoznak a vásárlók, azonban nem mindegy, milyen sonka kerül az ünnepi asztalra. „A húsvéti sonkát különböző eljárásokkal lehet előállítani, az árakban pedig visszaköszön a húsáru árának emelkedése és a technológia időigényessége. A vásárlók javarésze az árakat nézi meg elsőként és a minőségi sonka ára emelkedett az elmúlt években. Előző évben 2.500-2.600 forint volt a sonka ára, idén 3.500-4.000 forint alatt nem nagyon lesz a piacon, ennek ellenére megéri prémium terméket választani” – fogalmazott Pozsgai Tamás, a Bogád-Hús Kft. kereskedelmi vezetője.
Mint megtudtuk, a Bogád-Hús Kft. húsvéti kínálata már március első hetétől elérhető az áruházláncokban, élelmiszer boltokban, de a termékek iránti legnagyobb rohamot az ­utolsó hétre várják. A nagypéntek munkaszüneti nappá válása nem okoz forgalomcsökkenést, csak átrendeződést, az előző és az utána következő napokon koncentrálódhat a kieső pénteki nap forgalma.
„Kínálatunkban elsősorban megbízható, kiváló minőségű prémiumkategóriás termékeket találnak a fogyasztók. A hagyományos füstölésű parasztsonkánk és a sertés legnemesebb részéből, tengeri só felhasználásával készülő szívsonkánk iránt töretlen az érdeklődés. A sóban érlelt, füstölt, kötözött sonkatermékeket is szívesen választják a vásárlók. Nagy kedveltségnek örvend a füstölt hátsó csülök, a kolozsvári szalonna és a füstölt-főtt sertéstarja is” – ismertette Pozsgai Tamás, hozzátéve, hogy húsvét idején különösen megnő az egész évben sikereket elérő fűszeres, pikáns ízvilágú nyelves disznósajt, valamint a csemege és enyhén csípős száraz és félszáraz kolbászok iránti kereslet is.
„Minden kategóriában találunk olyan terméket, amelyre büszkék vagyunk” – jegyezte meg Pozsgai Tamás, példaként említve a Bogádi Szívsonkát, amely nagyon komoly fejlesztésen ment keresztül az évek során.
Mint megtudtuk, pont az ünnepi tavaszi szezon idejére, húsvétra esik a vállalat új, Mecsek termékcsaládjának bevezetése – Mecsek sonka, Mecsek tarja, Mecsek szalonna. Pozsgai Tamás elárulta: ezzel a kínálattal is tudatosan az aktuális fogyasztói igényeket kívánják kielégíteni. „Noha az üzletekben még a valamivel gyengébb minőségű termékek vannak túlsúlyban – kb. ­60–40%-os arányban –, a Bogád-Hús Kft. termékpalettája megbízható és jó minőségű” – fűzte hozzá.
A Bogád-Hús elsősorban a vásárlókra bízza a választást, mint megtudtuk, a cég pozitív visszajelzésekkel igazolva, hatékony kommunikációnak tartja a figyelemfelkeltő kedvező ár-érték arányú akciókat és a már február közepén kezdődő áruházi jelenlétet, a kóstoltatást, hiszen így a választást befolyásolja a termék íze, illata.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. márciusi szám)