A reggelire, tízóraira vagy uzsonnára vásárolt élelmiszeralapanyagok és készételek palettája számos új és innovatív termékkel bővült az elmúlt években. A gyártók ma kiemelten fontosnak tartják az egészségtudatosságot, a fenntarthatóságot és a fogyasztói elvárásokat.

Ki korán kel, reggelit lel?
„Ki korán kel, aranyat lel” - tartja a régi közmondás. Ez így is van, ha az ember időt hagy a reggelizésnek és a kávéivásnak, akkor jó kedvvel és nyugodtan kezdi a napját. Antal Emese dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője szerint a reggeli étkezéssel kapcsolatban nagyon sok tévhit él a köztudatban. Számtalan dolgot lehet reggelizni, a tejtermékektől kezdve a felvágottakon át az egyszerű vajjal vagy margarinnal megkent kenyérig vagy a gabonapehelyig. Egy gyümölcslé vagy turmix pedig remek választás lehet a reggeli mellé is.
Antal Emese minden platformon hangsúlyozza, hogy a reggelizés kifejezetten fontos étkezés. Szerepét több klinikai kutatás is vizsgálta, és ezek szerint elmondható, hogy a tartalmas reggelit fogyasztók jobban tudják figyelmüket összpontosítani és feladatmegoldó képességük is jobb azokénál, akik kihagyják a nap első étkezését.
„Az emberi szervezet legnagyobb energiaigényű szerve az agy: súlya mindössze a testtömegünk körülbelül két százaléka, átlagosan mégis minden negyedik-ötödik kalóriát a működtetésére használjuk fel. Fontos tudni, hogy tápanyagként a fehérjéket és a zsírokat nem, csak a vérben lévő cukrot tudja hasznosítani. Ezért nem meglepő, hogy a kiegyensúlyozott, szénhidrátokat is megfelelő mennyiségben tartalmazó étrend segíti a szellemi funkciókat” – fogalmazott a szakértő.

 

Apró finomságok minden reggel
Nock-Vető Katalin, a Pek-Snack Kft. marketingvezetője szerint a mai felgyorsult világban egyre kevesebb idő jut a kényelmes, nyugodt, otthon elkészített és elfogyasztott reggelikre. Jellemzően inkább a munkába-, iskolába menet vásárolnak valamit a fogyasztók az időtakarékosságot szem előtt tartva. „Természetesen nem értek ezzel egyet, viszont sajnos a saját tapasztalatom is az, hogy inkább a hétvégéken tudjuk kihasználni a közös, otthoni reggelik pillanatait” – fűzte hozzá.
A Pek-Snack a reggeliző termékek széles tárházával várja a fogyasztókat országos szinten több mint 1800 partnere egyikénél vagy akár a multik polcain is. Széles termékkínálatában mindenki megtalálja a számára legmegfelelőbbet: akárcsak pár miniről legyen szó, akár egy egész pizzaszeletről, a hagyományosnak mondható kakaós csiga, túrós táska vagy pogácsa alaptermékek mellett. „Nagy siker lett a tavalyi évben bevezetett croissant termékcsalád, amely többfajta változatban (sajtos, vaníliás, mogyorókrémes, málnás ízekben) kapható. Nyugodt szívvel kijelenthetem, hogy aki egy Pek-Snack látványpékségben tervezi beszerezni, elfogyasztani a reggelijét, biztosan nem marad éhes” – említette Nock-Vető Katalin.
Mint megtudtuk, az elmúlt évek adatait figyelembe véve a hagyományos ízek iránti kereslet kiszámíthatónak mondható: az édes vonalon a csokis, barackos, túrós, a sós kategóriában pedig a pizzás, sonkás, bolognai ízű termékek a legkeresettebbek, legyen szó miniről, darabáruról, vagy akár fánkról, muffinról.
A pizza kategóriára dinamikus fejlődés volt jellemző 2019-ben mind a cég franchise partnereinél, mind a multik esetében. Erre reagálva a Pek-Snack két új terméket fejlesztett és vezetett be a piacra: egy ananász-sonka darabokkal megszórt hawaii, illetve egy pepperóni szeletes pizzát. „Meglepetten és természetesen örömmel figyeltük mindkét termék életútját, és azt tapasztaltuk, hogy a már meglévő pizzáink esetében nem kannibalizálták a piacot” – jegyezte meg a marketingvezető.
Nock-Vető Katalin elárulta, hogy a Pek-Snack nagy figyelmet fordít termékfejlesztései terén is az egészség­tudatosságra. Szénhidrátcsökkentett, fitt termékei mellett a tavalyi év második felében piacra vezette a laktózmentes termékcsaládot, melynek tagjai a túrós táska és a zöldfűszeres-sajtkrémes párna.
„Mindkét termék esetében kijelenthetjük, hogy élvezeti értékükből cseppet sem veszítettek, így az ételintoleranciával küszködőknek nem kell lemondani a finom péksütikről – mondta, megemlítve: laktózmentes termékeinket a szakma is elismerte, a Mentes versenyen Az év mentes termékcsaládjának választották.”
A Pek-Snack jelenleg széles termékkínálattal rendelkezik, de szem előtt tartja, hogy a piac folyamatosan változik, amire természetesen a cég is gyorsan szeretne reagálni, így a termékfejlesztéseik is állandónak mondhatók.
„A 2019. második félévében bevezetett prémium minőségű termékek fogyasztói visszajelzései alapján azt tapasztaljuk, hogy ezen a vonalon kell tovább haladnunk és a magas minőséget szem előtt tartva kell termékeket bevezetnünk a piacra 2020-ban is” – fűzte hozzá Nock-Vető Katalin.

Egy pohárnyi egészség
Közhely ugyan, de valóban igaz: a szépség belülről fakad. A helyes, kiegyensúlyozott táplálkozás, a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadék-, vitamin- és ásványianyagbevitel segíti a szervezet működését. „A hazai fogyasztók egyre tudatosabbak és többségük – kiemelten a felnőttek – egyre nagyobb figyelmet szentel az egészséges életmód „gyakorlására”, és rendszeresen „igyekeznek” reggelivel indítani a napot; például müzlit, gabonapelyhet, zabkását, és emellett, vagy ehelyett pékárut, valamint tejterméket fogyasztanak a reggeli étkezéskor” – fogalmazott Fülöp Csilla, az AGROSPRINT Zrt. PR- és innováció menedzsere.
Mint mondta, a tapasztalat azt mutatja, hogy a fogyasztók mindennapjaiban határozottan állandósulni látszódik az egészségtudatosság, azaz a termék egészséges, illetve bio volta, valamint az, hogy mennyire tartja fontosnak a vásárló az egészséges étkezést, egyre fontosabb szerepet játszik a vásárlásnál, kiemelten a nőknél, illetve a fiatalabb, Y generációnál.
„Egyre erősebben dominál ez a tényező a vásárlási döntéseknél, mindez a fogyási arányokban is megmutatkozik” – fűzte hozzá.
Az AGROSPRINT termékkínálatában megtalálható, a nap bármelyik szakaszában fogyasztható gyorsfagyasztott Sprint Smoothie mixek 3 féle ízköntösben találhatóak meg a kiskereskedelmi áruházláncok hűtőpultjaiban: az Antioxidáns, a Kids, valamint az Alacsony cukortartalmú.
Fülöp Csilla elmondta: ezek „tiszta termékek”, vagyis nem tartalmaznak semmilyen tartósítószert és más adalékanyagot; gyorsan, pár perc alatt vízzel elkészíthetők, kiváló immunerősítők és rostforrások.
„Egy smoothie a mozgalmas reggeleken igazi superfood, napindító lehet a fogyasztók számára; ezzel a célzattal íródott szlogenünk is: »Igyál egyet az egészségedre!«, valamint az Antioxidáns mixünk esetében: »Hogy a szíved is jól ébredjen!«” – ismertette a PR- és innováció menedzser.
Mint megtudtuk, a hazai gyorsfagyasztott zöldség- és gyümölcsfogyasztás egyre inkább a zöldség-mix termékek irányába mozdul el, ez az AGROSPRINT termékei iránti keresletben is tükröződik. A cég ezt a trendet kívánja erősíteni a bababarát, illetve a BIO Sprint Natura márka alatt forgalmazott zöldségmixekkel, „hiszen nemcsak organikus, hanem bébiétel-minőségű, valamint vegán termékekről beszélünk, így kicsiknek és nagyoknak is gyorsan elkészíthető finomságot tehetünk az asztalra” – magyarázta Fülöp Csilla.
Az egészségtudatosság növekedésével a világ számos országában növekszik a háztartások körében a bio, gluténmentes és vegán fagyasztott reggeli élelmiszertermékek iránti igény. A fogyasztók egyre növekvő hajlandósága a vegán élelmiszertermékek iránt arra ösztönözi a vállalatokat és a gyártókat, hogy ezekhez a trendekhez igazodva bővítsék fagyasztott termékkínálatukat. „Az Alacsony cukortartalmú, illetve az Antioxidáns Smoothie mixeket részben az említett fogyasztói
igények/trendek hatására fejlesztettük ki, hiszen például a Low sugar mixünk kiváló kiegészítője és alapja az egészséges életmódnak és bármilyen diétának egyaránt. Az Antioxidáns mixből származó antioxidáns-bevitel biztosításával pedig a fogyasztók hozzájárulhatnak a szív-, érrendszer megfelelő működéséhez” – ismertette Fülöp Csilla, megemlítve, hogy a cégtől idén is várhatók innovatív újdonságok.

 

Tápláló és egészséges – nem csak reggelire
A Viblance Hungary Kft. kínálatából reggelire granolát, zabkását, ropogós müzlit és natúr zabpelyhet is választhatnak a fogyasztók. 2016 őszén a granola kategóriával indult a cég, a zabkásákat 2019 nyarán, a ropogós müzlit pedig 2019 év végén indították, így lett teljesnek mondható a reggeliző termék kínálata. „Ezzel a palettával már a legmagasabb szintű és legkülönlegesebb fogyasztói igényeket is ki tudjuk szolgálni” – fogalmazott Babocsai Zsolt, a Viblance Hungary társalapítója és ügyvezetője.
Az egészségtudatos fogyasztók számára a Viblance teljes termékkínálata fogyasztható; minden termékük glutén- és adalékmentes, az előállítás során a cég sem aromákat, sem állati alapanyagot nem használ, így minden termék vegán és laktózmentes is.
A Viblance termékpalettájában a Granola termékcsalád a gourmet vonalat képviseli karakteres ízekkel, sok maggal és diófélékkel. A Viblance Ropogós Müzli is pirított, de egy könnyedebb, gyümölcsösebb ízvilágot képvisel alacsonyabb kalóriatartalommal és superfood összetevőkkel – átmenet a granola és a nyers müzli között. „Azt látjuk továbbá, hogy míg 4 évvel ezelőtt a granola kategória nem, vagy csak nyomokban létezett a magyar piacon, azóta robbanásszerű a növekedés és a granola szót egyre több magyar ember ismeri. Szerénytelenség nélkül mondhatom, hogy ebben a folyamatban meghatározó a Viblance termékei és ismeret­terjesztő tartalmai” – jegyezte meg Babocsai Zsolt.A tapasztalat és a vásárlói visszajelzések szerint elmondható, hogy az édes és gyümölcsös ízek a legnépszerűbbek. A fűszeresebb, karakteresebb ízek ehhez képest megosztóbbak, ami azt jelenti, hogy kevesebben kedvelik, akik viszont igen, azok ragaszkodnak ezekhez az ízekhez.
„Különösen büszkék vagyunk arra, hogy a zabkásáink tejszármazékok és emulgeálószerek nélkül krémes állagúak és ízfokozók nélkül ízletesek. Sok mandula, liofilizált gyümölcs és hasonló prémium összetevő használatával tudjuk elérni ezt” – ismertette Babocsai Zsolt, hozzátéve: ehhez képest egy szuperkása reggeli már 200-300 forintból kijön, ami egy versenyképes ár a kevésbé egészséges vagy időigényesebb reggeli alternatívákhoz képest.
A reggeliző termékek esetében érdemes kiemelni, hogy a gluténmentes termékek iránti kereslet egyre nő. „Termékeink eredendően gluténmentesek, nem kellett semmilyen összetevőt valami mással helyettesíteni. Mi nem szeretnénk azt a tévhitet erősíteni, hogy ha egy termék gluténmentes, akkor feltétlenül egészségesebb is. A gluténmentességre elsősorban a cöliákiával élőknek érdemes figyelni, az össze­tevők listájára mindenkinek” – említette Babocsai Zsolt.
„A vegán trend is egyre erősödik, amit teljes vállszélességgel támogatunk: csak állati eredetű összetevőktől mentes termékeket gyártunk. Célunk, hogy minél több emberrel ismertessük meg a tisztán növényi alternatívákat a kedvező egészségügyi hatásaik miatt” – mondta Babocsai Zsolt. A mindennapokban is észrevehető trend a magas fehérjetartalmú termékek keresletének növekedése. A Viblance is kínál egy magasabb fehérjetartalmú terméket, aminek az a különlegessége, hogy növényi alapú fehérjét használ, még sincs kellemetlen mellékíze.
„A termékfejlesztés egy soha véget nem érő projekt nálunk, ezzel együtt a 2020-as évben az első számú prioritás, hogy az új termékkategóriákat, a szuperkását és a ropogós müzlit minél több emberrel megismertessük. Az utóbbi évben magunkhoz képest hatalmasat növekedtünk, de mégis csak a piac egy kis részét érjük el” – fogalmazott Babocsai Zsolt. Mint megjegyezte: a Viblance új termékei már szélesebb fogyasztói rétegek igényeit is kielégítik mind élmény, mind ár–érték arányban. „Azon dolgozunk, hogy eljussunk hozzájuk. Természetesen készülünk új ízekkel és újdonságokkal, de előre nem szeretném lelőni a poént” – fűzte hozzá.

25 milliárd forint reggelizőtermékekre

Ha gabonapehely, akkor nagy kiszerelés
2018. december és 2019. november között több, mint 11 milliárd forintot költöttünk gabonapehelyre a kiskereskedelemben, ami magasabb, mint 7 százalékos növekedést jelent az előző azonos időszakhoz viszonyítva. Volumenben is nőtt az eladás, így összesen 26 millió csomag gabonapehely fogyott, derül ki a Nielsen kiskereskedelmi indexéből.
A 401-2500 négyzetméteres üzletek viszik az érték­beli forgalom felét. Az ennél nagyobb boltokra az egyharmados piacrészt megközelítő arány jut.
Értékbeli eladás tekintetében a gyártói márkák vezetnek a sajátmárkákkal szemben: a kategória forgalmának több, mint háromötödét teszik ki. Volumenben azonban a sajátmárkás gabonapelyhekre jut nagyobb részesedés, közel 58 százalékot jelentenek a mennyiségi eladásból.
A legnagyobb, 375 grammnál nagyobb kiszerelésű termékek 44 százalékos részt hasítanak ki az értékbeli forgalomból, ezeket a 126-250 grammos gabonapelyhek követik közel 38 százalékkal.
A kategóriában az ízesítés nélküli termékek közel 24 százalékot jelentenek értékben. A legnagyobb bevételt generáló íz a csokoládé, 18%-os piacrésszel.

Jobban fogy a sajátmárkás müzli
4 milliárd forintot megközelítő piaca van a müzli kategóriájának, majdnem 3 ezer tonnát adtak el belőle a kiskereskedelemben 2018 decembere és 2019. november közt a Nielsen kiskereskedelmi indexe szerint. Az előző azonos időszakhoz képest ez 5 százalékos értékbeli és közel 2 százalékos mennyiségi növekedést jelent.
A gabonapehelyhez hasonlóan a müzli esetében is a 401-2500 m2-es boltoké a kategória értékbeli forgalmának legnagyobb része, több, mint háromötöde. Az ennél nagyobb csatornában (2500+ m2) termelődik a bevétel egyötöde.
A Nielsen kiskereskedelmi indexe szerint a müzli kategóriáját a sajátmárkás termékek uralják, értékben 56, mennyiségben pedig 68 százalékos részt hasítanak ki a piacból. Egy-egy negyedet birtokol az értékbeli forgalomból a 600 gramm feletti (26%) és a maximum 200 grammos kiszerelés (25%).
Az ízesítés vagy addicionális összetevő nélküli készítmények értékben a kategória eladásának 6 százalékát teszik ki. A csokoládé íz viszi a pálmát több, mint 11%-os piacrésszel.

Müzli- és szezámszelet
A müzli-és szezámszelet kategória bolti eladása 2018. december és 2019. november között 10 milliárd forintot megközelítő forgalmat ért el. Az értékbeli növekedés a megelőző időszakhoz képest 3 százalékos volt. Mennyiség szempontjából azonban csökkent a kategória, mínusz 6%-os változást mutat, így több, mint 2 és fél millió kilogramm müzli- és szezámszelet fogyott, ami 75 milliónál is több darabot jelent.
Ebben a kategóriában is vezet a 401-2500 m2-es csatorna, piacrésze 47 százalékos. Második helyen – az előbbi két kategóriától eltérően – az 51–200 m2-es boltok állnak, értékben a piac egynegyedét teszik ki. A legnagyobb (2500+ m2) üzletek 16%-ot birtokolnak az értékbeli forgalomból.
Értékben a kategória eladásának több, mint kétharmada a gyártói márkás termékekből realizálódik, mennyiségben pedig 56%-os a piacrészük.
Mint a Nielsen kiskereskedelmi indexéből kiolvasható, a 40 grammnál nagyobb kiszerelés értékben 45 százalékot jelent a kategória piacából, míg a 21–40 grammos szeletek 37 százalékot hasítanak ki.
Értékbeli forgalmat tekintve ebben a kategóriában is a csokoládé íz áll a lista első helyén, piacrésze 9 százalékos. Az ízesítés vagy addicionális összetevő nélküli szegmens 2 százalékot tudhat magáénak az értékbeli eladásból.

 

Reggeli tejjel-vajjal-kefirrel
„Az utóbbi években a fogyasztók számára egyre fontosabb a tudatos táplálkozás. Mind többen tekintik a mindennapok fontos részének a reggelizést, ezért az igényeket szem előtt tartva portfóliónkban számos olyan termék szerepel, amely a reggeli étkezéshez is szorosan kapcsolódik” – fogalmazott Majthényi Angéla, a Sole-Mizo Zrt. trade marketing­menedzsere.
Mint mondta, ilyenek a szendvicskészítés nélkülözhetetlen elemei, a vaj, a vajkrém, vagy a Mizo Kenvejó, amelynek magas zsírtartalma és könnyen kenhető textúrája lehetővé teszi az azonnali felhasználást. Italok közül a tejekkel, ízesített italokkal, és ebben az évben már a nagy kiszerelésű Mizo kaukázusi kefirrel is találkozhatnak a vásárlók az üzletekben. Mindemellett a Sole-Mizo szinte minden tejtermék kategóriában jelen van a Mizo ízesített tejekkel, és a Coffee Selection termékcsaláddal piacvezető.
Napjainkban jellemző, hogy egy-egy területen párhuzamosan haladó, akár egymással ellentétes trendek figyelhetők meg. A hétköznapokban a gyorsan, kevés alapanyagból elkészíthető ételekre van szüksége a vásárlóknak, amelyet jellemzően rövid idő alatt fogyasztanak. Majthényi Angéla szerint továbbra is trend, hogy sokan magukkal viszik a termékeket és akár útközben vagy az iskolába, munkahelyre beérve fogyasztják el. A hétvége viszont a ráérősebb, nyugodtabb reggelizések ideje, amikor számos, különleges fogás készíthető.
„Ezeket a trendeket figyelembe véve, az új, nagy kiszerelésű Mizo kaukázusi kefir remek választás lehet mind a hétköznapokra, mind a hétvégi közös családi reggelikre” – fűzte hozzá. A fogyasztók jellemzően a natúr ízesítésű termékeket választják, fontos a számukra legmegfelelőbb kiszerelés, a termék megjelenése és nem utolsó sorban a brand. „A Mizo, a vásárlók számára egy magas minőséget képviselő, megbízható márka, amelynek a kefir kategórián belül, több kiszerelése is elérhető választékunkban a 150 g-tól egészen a 950 ml-ig” – ismertette Majthényi Angéla.
Mint megtudtuk, a Mizo továbbra is kiemelt figyelmet fordít a laktózintoleranciában érintett fogyasztók speciális igényeire. „Tekintve, hogy a márka, minőségben és ízben a fogyasztói elvárásoknak megfelelő termékeket tud biztosítani, az új laktózmentes termékek megjelenését bizalommal fogadják, ezért ebben az évben a 450 g kiszerelésű rögös túróval bővül a portfólió” – mondta a trade marketingmenedzser, megemlítve, hogy a gyártó az év során számos további meglepetéssel készül a régi és az új fogyasztók számára.

Újdonságokkal kezdeni a napot
A FrieslandCampina Hungária Zrt. széles termékportfolió­jából minden igényre és élethelyzetre találnak megoldást a fogyasztók. A vállalat a trendeket figyelembe véve folyamatosan bővíti márkáinak palettáját.
„Több olyan márkánk és termékünk is van, amelyek tökéletes kiegészítői a reggelinek. Ilyen például a Milli Vajkrém és Milli Krémsajt, a Milli Kakaós tej és a Milli Jegeskávé, a Frico sajtok vagy a Landliebe joghurtok. Egyre inkább előtérbe kerülnek az on-the-go és eat on the go megoldások, így egy rohanós reggelen gyors és egészséges megoldást nyújthat egy Milli kaukázusi kefir vagy egy Landliebe joghurtital. Amit viszont kifejezetten a reggeli időszakra pozícionálunk és kommunikációban is ezt hangsúlyozzuk, az a 2019-ben bevezetésre került Pöttyös Kakaós tej” – ismertette Főfainé Kiss Viktória, a Frico és a Pöttyös márkamenedzsere.
Mint Főfainé Kiss Viktóriától megtudtuk, a Pöttyös Kakaós termékcsalád bevezetésével kifejezetten a reggeli fogyasztási alkalmat szerette volna megragadni a cég, hiszen az ízesített italok közül a kakaó az, amit elsősorban a délelőtti órákban isznak a fogyasztók. Ennek megfelelően a FrieslandCampina Hungária kommunikációját is a reggeli időszakra fűzte fel a „Pöttyös Kakaós tej, körülötte forog a reggel” szlogennel.
A termék sikerét a folyamatosan növekvő eladások mellett a rendkívül magas kipróbálási arány és a fél év alatt elért kiemelkedő ismertségi mutatók is alátámasztják. „A Frico sajtok iránt 2019-ben fokozott érdeklődést mutattak a vásárlók. A kemény és félkemény sajtok piacán az egyik legdinamikusabban növekvő márka volt tavaly” – jegyezte meg Főfainé Kiss Viktória.
Fekete Brigitta a Landliebe és a Milli junior márkamenedzsere hozzáfűzte, hogy nemhiába mondják a reggelit az egyik legfontosabb étkezésnek. „Sokan már otthon elkészítik a reggelijüket, amit magukkal vihetnek, ilyenkor vaj helyett izgalmasabbá tehetjük a szendvicsünket, például a Frico füstölt sajtos vagy a fokhagymás-zöldfűszeres ízesítésű Milli Vajkrémekkel”.
A junior márkamenedzser véleménye szerint a reggelinek a hétvégéken érdemes megadni a módját és a családdal összeülve indítani a napot. Ehhez a FrieslandCampina Hungária legújabb innovációját ajánlotta, a lágy és friss Milli prémium tejszínes krémsajtot, mely három ízben – pesztós, sonkás és natúr – már elérhető a boltokban.

 

(TERMÉKMIX magazin –2020 februári szám)