A tavaszi-nyári hónapokban akár otthon, akár nyaralás alatt a legegyszerűbben elkészíthető és legízletesebb étel a grill. A fogyasztóknak a hagyományos és különleges fűszerkeverékeket, grill­fűszereket felkészülve kínálja a fűszerpiac.

Nincsen grillezés olyan változatos fűszerkombinációk nélkül, amelyek nemcsak ízletessé teszik az ételeket, de az egészséges életmód elérését is segítik. Ma már az egészségtudatosság és az időmegtakarítás a grillezéshez szükséges fűszerkombinációk kiválasztásakor is megjelenik. A fűszerpiac számos innovációval, új ízvilágot nyújtó fűszerkeverékkel reagált a változó fogyasztói magatartásokra. A kész fűszerkeverék megvásárlása lehetőséget ad arra, hogy ne kelljen órákat eltölteni a grillhúsok fűszerezésével, pácolásával vagy a salátaöntetek összeállításával.

A grillezési időszakban a nagyobb kiszerelésű fűszerek és fűszerkeverékek értékesítése egyértelműen megnő. Azonban a fogyasztók ma nemcsak a termékek árára és elérhetőségére koncentrálnak, hanem az egész kategória bolti kihelyezésére és megjelenésére is. Márpedig a fűszerek elhelyezésének módja sok tényezőtől függ, például a bolt típusától, az értékesítési terület nagyságától vagy akár a szezontól. Paweł Waśko, az ASM Értékesítési Ügynökség kereskedelmi osztályának csoportvezetője szerint a termékforgás szempontjából a szemmagasságra és a könnyű hozzáférhetőségre kell leginkább figyelni a legkeresettebb termékeket és a szezonális választék kihelyezésekor.

Fűszerben gazdag választék

A grillhúsok, zöldségek és saláták fűszerezését is befolyásolják az aktuális fogyasztói ízlések, divatok. Galácz Márta, a Kotányi Hungária Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a természetes összetevők iránti fokozódó igény ­ebben a szegmensben is megjelent már, a gyártó mindegyik grill-, rub BBQ- vagy pácterméke íz­fokozó-, tartósítószer- és mester­séges színezőanyag-mentes. 
A Kotányi hamburger fűszerkeverékei iránti fokozódó keresletre a street food – minőségi hamburgerek iránt kialakult trend gyakorol hatást. A Kotányi Hungária ügyvezető igazgatója szerint a klasszikus, szárnyas és grill zöldség termékek különösen népszerűek, de a cég hagyományos grill szortimentjéből a fokhagymás, barbecue és mexikói változatok is igen kedveltek. 

Az ötféle Kotányi páckínálatból a szárnyas, fokhagymás és mustáros termékek iránt mutatkozik a legnagyobb kereslet. 
„Értékesítési adataink alapján úgy látjuk, hogy továbbra is a hagyományosabb ízvilágot preferálják általában fogyasztóink, azonban látjuk a potenciált a lassan növekvő kereslet alapján a különlegesebb ízvilágok iránt is, mint például a keleti konyha ízei” – fogalmazott Galácz Márta.

Mint megtudtuk, a hagyományos grilltermékek mellett fokozódó érdeklődés tapasztalható a gyors, könnyű használatot biztosító rub BBQ-termékek iránt is, amelyekben egyedi harmóniát alkot a barbecue-fűszerek intenzív ízvilága és a barnacukornak köszönhető rafinált édesség. 
„A rub típusú keverékeinkkel, amelyek nagyobb szemcséjű fűszerdarabokat tartalmaznak, ropogós kérgű, mégis szaftos, omlós hússzeleteket készíthetünk – említette az ügyvezető igazgató, hozzátéve, hogy szintén fokozódó érdeklődés mutatkozik a tavaly bevezetett hamburger-­fűszerkeverékekkel kapcsolatban mind a kiskereskedelem, mind a HoReCa-szektor részéről.A grillezés egyik elmaradhatatlan kiegészítője a saláta, melyek fűszerezése egyre elterjedtebb hazánkban is. Galácz Márta úgy látja, hogy a salátafűszereknek egy kialakult fogyasztói bázisa van már, és elmondható, hogy a szegmensben hagyományosan április-július között tapasztalható a legnagyobb mértékű értékesítés.

Fűszerkeverékek nem csak a grillszezonra

Kutatások szerint a fűszerek között szinte minden lehetséges fűszernövény hozzáadható valamilyen ételhez, de külön kiemelték a fahéjat, a kurkumát, a rozmaringot, az olasz hatásra nálunk is gyakran fogyasztott ore­gá­nót, a hagymát, a fokhagymát és a paprikát is. A magyar fogyasztók szeretik és keresik az intenzíven fűszeres, akár a csípős keverékeket, bár ezekkel vigyázni kell, hiszen a gyermekek többsége nem fogyaszthatja. 
Julis Zsanett, a Házi Piros Paprika Kft. kereskedelmi munkatársa szerint hálás dolog a magyar piac­ra fejleszteni, mert általában jól fogadják az újításokat a vásárlók, de a bevált ízekhez is hűségesek. Julis Zsanett szerint a nyári időszakban érezhető a grillfűszerek forgalmának növekedése, de az egész év folyamán keresettek a házias ízek. Az elmúlt években megfigyelhető volt, hogy nagyobb lett a kedv a kerti grillezéshez, nagy trendje van a grillpartiknak. 

„Azonban aki szereti a finoman fűszerezett sült húst, az télen-nyáron használja a fűszerkeverékeket, akár a konyhai serpenyőben is” – tette hozzá Julis Zsanett. Mint megtudtuk, nagy népszerűségnek örvend a Házi Arany fűszerkeverék­család; elsősorban a szárnyas, a fokhagymás, az oldalas, a fasírt, ­valamint a pljeska és a csevapcsicsa. Emellett keresett a nemze­tek ízeihez tartozó wok, indiai curry, görög gyros, olasz mediterrán és az amerikai barbecue-fűszerkeverék is. A Házi Piros Paprika fűszerkeverékei között mindenki megtalálja a kedvének megfelelő húshoz való grillfűszert már készen, tasakban. 
„Akinek azonban kedve van kísérletezni, termékeink között mindent megtalál ahhoz, hogy önmaga állítsa össze a számára legkielégítőbb ízkombinációt” – jegyezte meg Julis Zsanett.

Szeretünk grillezni

Grillkolbász
A grillkolbász iránti kereslet emelkedik: értékben 10, mennyiségben pedig 8 százalékkal többet adtak el a boltokban 2017. február–2018. január között az előző hasonló időszakkal összevetve. A keresletbővülés eredményeképp a piac forgalma meghaladja a 2,6 milliárd forintot és több mint 1300 tonnát értékesítenek a szegmensből.Továbbra is erősen koncentrált a kiskereskedelmi forgalom, a vizsgált időszakban a grillkolbászok eladásainak 92%-a 400 négyzetméternél nagyobb boltokban realizálódott. Ebből 42% jutott a 2 500 négyzetméternél nagyobb területű üzletekre, 50% pedig a 2500 és 400 négyzetméter közötti üzletekre. A fennmaradó 9% forgalom egyenlően oszlott el a vizsgált időszakban a 400–200, valamint a 200–50 négyzetméter területű üzletek között.Az eladás jellemzően a késő tavaszi-nyári hónapokra, májustól augusztusra koncentrálódik. A vizsgált 2017. február–2018. január közötti időszakban az értékbeli forgalom több mint háromnegyede (76%) realizálódott ebben a négy hónapban. 

Grillfűszer
Értékben 5 százalékkal, mennyiség szempontjából pedig 1 százalékkal nőtt a grillfűszerkeverék kiskereskedelmi forgalma 2016. december–2017. november között az előző hasonló időszakhoz viszonyítva.  Az éves piac mérete értéket tekintve elérte az 550 millió forintot, mennyiségben pedig a 96 tonnát.  Ami a bolttípusok súlyát illeti: a grillkolbászhoz képest kevésbé koncentrált a grillfűszerkeverékek kiskereskedelmi eladása. A 400 négyzetméternél nagyobb csatornák a teljes, értékben mért forgalomból 72 százalékkal részesedtek a vizsgált időszak során, amely egy százalékpontos növekedés az előző, hasonló időszakhoz képest. A kisebb, 200 és 50 négyzetméter közötti üzleteknél enyhe csökkenés figyelhető meg: 17-ról 16 százalékra mérséklődött részarányuk.Az eladás ennél a kategóriánál is tipikusan a késő tavaszi-nyári hónapokra, vagyis a májustól augusztusig tartó hónapokra koncentrálódik, a teljes forgalom 56 százaléka esik a főszezont jelentő hónapokra.

Grillsajt
Továbbra is növekszik a grillsajt iránti kereslet: értékben 40, mennyiségben 35 százalékkal többet adtak el a boltokban 2017. január–2017. december között az előző hasonló időszakkal összevetve. A keresletbővülés eredményeképp a piac forgalma meghaladja az 1 milliárd forintot, mennyiségben pedig majdnem 400 tonnát értékesítettek. Erősen koncentrált a kiskereskedelmi forgalom: érték szempontjából a forgalom 91 százalékát a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401–2 500 négyzetméretes egységek vitték el, a legutóbbi kumulált év alatt – ez 2 százalékkal több, mint az előző azonos időszakban. A maradék 10 százalékon osztoznak a 400 négyzetméte­res és kisebb boltok.A grillsajt fogyasztása is a késő tavaszi-nyári hónapokra koncentrálódik, vagyis – csakúgy, mint az előző két kategória – a május és augusztus közötti időszakban realizálódott a teljes értékbeli forgalom majdnem kétharmada, 61 százalék 2016 és 2017 nyarán egyaránt. 


(TERMÉKMIX - 2018 májusi szám)