A magyar fogyasztók jellemzően a három- vagy négyrétegű, puha tapintású nagyobb kiszerelésű és gyártói márkás papír zsebkendők mellett teszik le a voksukat.
Ha már orrfújás, akkor csak bizonyos illatokra szavaznak a magyarok, viszont a sima, nem illatosított papír zsebkendők mellett szívesen kipróbálják az újdonságokat is.

Gyengédség, puhaság, biztonság
„A Nielsen piackutatási adatokat (Nielsen, 2019. augusztusi adatok) elemezve a magyarországi papír zsebkendő kategóriában, értékbeni részesedés alapján a Vajda-Papír magabiztos második helyen szere­pel. A zsebkendő toplistánk élén az Ooops! Classic Sensitive három­rétegű 90 darabos papír zsebkendőnk áll – ez egyébként a márka­termékeket tekintve is negyedik helyezett országunkban a piacvezető márka papír zsebkendő termékei után” – ismertette Varga Orsolya, a Vajda-Papír Kft. marketing menedzsere, hozzáfűzve, hogy rendkívül közkedvelt az előbb említett termék Aloe Vera balzsam illatú változata is.
A Vajda-Papír négyrétegű papír zsebkendő termékek között pedig a közelmúltban bevezetett Ooops! Excellence Lotioned 80 lapos dobozos kiszerelésű termék áll első helyen, amelynek minden lapja krémesen gyengéd érintést nyújt. Még az orr és szem körüli érzékeny területeken is puha érzetet ad.
Varga Orsolya szerint a papír zsebkendő kategóriában abszolút jellemző a szezonalitás és minden évben visszatér a hírhedt influenza-időszak is, amely még inkább erősíti az ezen termékek iránti keresletet. Fogyasztói kutatásokban felmért érdekességek, hogy egyes fogyasztók megfázás idején a kifejezetten puha, háromrétegű, nagy kiszerelésű, minél jobb ár-érték arányú papír zsebkendőt részesítik előnyben, mások viszont pont ilyenkor, amikor megnövekedett darabszámú zsebkendőt használnak, ragaszkodnak a legvastagabb, négyrétegű, nagy lapméretű, akár magasabb árkategóriájú termékekhez.
„Előbbiekre jellemző, hogy egyszer fúj orrot a zsepibe, míg az utóbbi fogyasztói réteg akár többször is felhasznál egy zsebkendőt. Ez már valóban a megszokás kérdése és nagyon változó fogyasztóként. Mi azért higiéniai megfontolásból is azt javasoljuk, hogy a papír zsebkendőket csak egy alkalommal használják, majd dobják a szemetesbe” – mondta Varga Orsolya.
A hagyományos nagy csomagos kiszerelésű papír zsebkendőknél a Vajda-Papír első gyártóként, 2014-től trendteremtő innovációval, a Nyit&Zár technológiával újította meg az Ooops! termékeit, amely könnyen nyitható és praktikusan visszazáródó fület jelent a csomagon. Emellett a Vajda-Papír Sindy márkájának nagy, 100 darabos kiszerelésű papír zsebkendők csomagolása is egyedi, szabadalomvédett nyitást könnyítő Easy Open sarokperforációt kapott. Ezek az innovációk mind azt segítik, hogy a fogyasztók felhasználási élménnyel gazdagodjanak, a hagyományos papír zsebkendő csomagolásokhoz képest.
„Szezonálisan télen, Ooops! Winter Frosty Apple nevű papír zsebkendőinket kínáljuk azon vásárlóinknak, akik keresik és szeretik kipróbálni a legújabb illatokat. Ez az illat egyébként egy kellemesen fűszeres, almás illatot idéz és a zsepi mellett még toalettpapír változatban is elérhető” – említette a Vajda-Papír marketing menedzsere.

Hétmilliárd darab papírzsebkendő

Tizenhatmilliárd forintért vásároltak a magyarok papír zsebkendőt a hazai kiskereskedelemben 2018. szeptember és 2019. augusztus között, ami 8 százalékos értékbeli növekedés az előző év azonos időszakához képest, egyben több mint nyolcvanmillió csomag terméket jelent, derült ki a Nielsen piackutató kiskereskedelmi indexéből. Az átlagos hazai fogyasztó jellemzően a háromrétegű és gyártói márkás papír zsebkendők mellett teszi le a voksát.
Papír zsebkendőből a hazai kiskereskedelemben 16 milliárd forint értékben hétmilliárd darab fogyott 2018. szeptember és 2019. augusztus között, melynek közel hatvan százalékát a 400 négyzetméteresnél nagyobb üzletekből szereztük be. Minden ötödik papír zsebkendőre költött forint a drogériákhoz kerül.
Mennyiségét tekintve 4 százalékkal kevesebb fogyott a kategóriából, így ez a vizsgált időszakban közel 80 millió csomagot jelent.
A kiszerelések tekintetében viszonylag egységesek a fogyasztók: a 100 darabos klasszikus kiszerelés viszi a teljes mennyiségi forgalom több mint felét. A 11–99 db közötti csomagoké az összforgalom egynegyede.
A csomagolástípusok között vezet a tasakos zsebkendő: az értékbeli forgalom 60 százalékát viszik, ugyanakkor erőteljesen jön fel a dobozos formátum is, az egyik vizsgált időszakról a másikra értékben 15, míg mennyiségben 17 százalékkal több fogyott belőle.
Az értékesített papír zsebkendők háromnegyede háromrétegű, de erősen jönnek fel a négyrétegűek is: kétszámjegyű mennyiségi növekedést regisztrált a Nielsen piackutató.
A sima, nem illatosított zsebkendők az értékbeli forgalom közel kétharmadát viszik. Megosztottabbak viszont a gyártói és sajátmárkás termékek kérdésében a fogyasztók: az értékbeli forgalom mintegy 60 százaléka ugyanis márkás, ugyanakkor a kereskedelmi márkák növekedése kategóriaátlag fölötti, 14 százalé­kos volt a vizsgált időszakban az előző év azonos időszakához képest.
Budapesten és a környékén a régiók átlagos eladásának közel kétszerese fogy zsebkendőből: az értékbeli forgalom 35 százalékát Budapesten trombi­táljuk el. Legkevesebb a dél-nyugati régióban fogy, az összmennyiség csupán 12 százaléka.

 

Folyamatosak a termékfejlesztések
A téli időszakban jelentősen megemelkedik a papír zsebkendő használat. A leghidegebb időszakban akár 60 százalékkal megnövekedhet a termékkör vásárlása, tudtuk meg Kowalska Izabellától, az Essity Internal junior kategória menedzserétől. A tasakos kiszerelésű termékek forgalmán látható leginkább a szezonalitás. A kiscsomagos papír zsebkendők eladása is nő, de nem olyan mértékben, mint a tasakosaké. A dobozosok iránti kereslet változatlan, ebben a szegmensben az időjárás hatása nem mutatkozik meg annyira szignifikánsan, mint a másik két szegmensben.
Országos szinten a legtöbb vásárló a Zewa háromrétegű tasakos termékeket keresi. Ennek oka, hogy ez a kiszerelés típus adja a magyarországi papír zsebkendő piac közel 60 százalékát (értékbeni eladás), másrészt ezek a termékek olyan árban érhetők el, ami a legszélesebb fogyasztói réteget tudja kiszolgálni, értesültünk a junior kategória menedzsertől. Mindegyik szegmensben az illatmentes variáns áll a toplista első helyén, de nagyon kedveltek az illatosak is.
A vállalat felmérései szerint elmondható, hogy a fogyasztók közül sokan egy illathoz hűek, és vannak, akik váltogatnak, nyitottak az új aromák kipróbálására. A tasakos papír zsebkendők között a kamillás és a Zewa Spirit of Tea illatos papír zsebkendőket kedvelik leginkább a vásárlók. A 10 darabos és a dobozos szegmens összességében közel 50 százalékát teszi ki a piacnak. „Ebben a két szegmensben is az illatmentes termékeink állnak a toplista első helyén, valamint a Zewa Limited Edition illetve a Zewa Protect illatos, kiscsomagos papír zsebkendőink is nagyon keresettek. A dobozos szegmensben folyamatosan megújítjuk a csomagolást, mert itt a minőség (4 réteg) mellett a design is meghatározó a választásban” – ismertette Kowalska Izabella.
Mint mondta, a legdinamikusabban növekvő szegmens a dobozos papírzsebkendőké, amely a prémium kategóriák és kiterjesztett termékhasználat erősödését mutatja.
„A Zewa márka minden évben megújítja egy-egy új termékkel vagy innovációval portfólióját, hogy lépést tartson a fogyasztói igényekkel és a trendekkel. Elsősorban a hozzáadott értékű termékekre koncentrálunk, hogy fogyasztóink kedvébe járjunk és nem utolsó sorban meg tudjuk magunkat különböztetni a piacon a versenytársaktól” – említette Forgách Réka, az Essity Internal márkamenedzsere.
Mint megtudtuk, a vállalat kiemelt figyelmet fordít a szezonálisan elérhető limitált kiadású termékekre, melyek csomagolása az adott évszak tematikájához kapcsolódik. Az idei tél slágere a Winter Wonderland kollekció, melynek különlegessége, hogy átível az egyes kategóriák fölött, így elérhető száraz toalettpapír, kiscsomagos és tasakos, valamint dobozos papírzsebkendő változatban is. A Zewa Winter Wonderland limitált szériája a kényelem érzetét nyújtja.
„Az összes Zewa termékről elmondható, hogy a hozzá­juk felhasznált alapanyagok felelős erdőgazdálkodásból származnak, FSC tanúsítvánnyal rendelkeznek, valamint, hogy csomagolásuk 100 százalékban újrahasznosítható, azaz nyugodt szívvel beledobhatjuk a műanyag szelektív hulladékgyűjtő ládákba” – ismertette Forgách Réka.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019. decemberi szám)