A tél, a hideg, nedves időjárás, valamint a fűtött lakások szárazabb levegője és a kinti-benti hőmérséklet közti különbség megviseli a bőrt. A fogyasztói elvárásoknak megfelelve a téli testápolás termékei jelentős gyártói innováción estek át az elmúlt években, aminek köszönhetően ez a kényelmi kategória évről évre növekszik.

Illatos prémium termékek télen is
Kategóriától függetlenül Magyarországon a fogyasztóknak fontos bármilyen termék esetében a márka, az image, az ár-érték arány, valamint a csomagolás. A testápolók tekintetében az ápolás, a mélyregenerálás, az illat, a gyors beszívódás, illetve az érzékeny bőr igényei is kiemelt szerepet játszanak. „Ami egy régi-új trend, az a testápoló balzsamok térnyerése a piacon – itt a sűrűbb formulának köszönhetően mélyebb ápolást tudnak nyújtani a termékek – nálunk a Barnängen képviseli ezt a trendet két nagyszerű termékkel” – fogalmazott Novák Rebeka, a Henkel Magyarország Kft. brand & trade marketing managere.
Vannak olyan globális szépségápolási trendek, amelyek a testápolásba is begyűrűztek: így például fontos szerepet játszik a termékek összetétele, a természetes összetevők jelenléte, a fenntartható csomagolás, a „-mentesség”. Mindezen kívül megfigyelhető, hogy egyre gyakoribb igény a hidratálás érzékeny bőrre – itt jön be az illatmentesség, mint fontos kritérium.
A téli szezonban a fogyasztók főként a kényeztető illatokat keresik: erre az igényre ad választ egyrészt a Barnängen Oil Intense termékcsalád, ami intenzív ápolást nyújt tiszta vadrózsa-olaj illattal. „Habár portfóliónk minden termékcsaládja jól teljesít a piacon, és sikerült egy lojális fogyasztói réteget kialakítanunk, az idén bevezetett Oil Intense termékcsalád még ezen elvárásokat is felülmúlta, ezen termékeink értékesítése vezeti most a toplistát” – említette a brand & trade marketing manager.
Az ár-érték arány, a márka és az illat fontossága hármasa mellett az elmúlt évek prémiumizációs folyamata mozgatja továbbra is a kategóriát. Novák Rebeka szerint a prémiumizáció nagyon egyszerűen mutatkozik meg a piacon: értékben nő a piac az új, prémium termékek bevezetése miatt, míg darabszámban stagnál vagy csökken.
Mint minden év végén, a Henkel idén is kínál egyedi, szezonális csomagolású ajándékcsomagot a fogyasztóknak.
„Személyes kedvencem a Fa téli limitált kiadása, a „Keep calm & love winter” tusfürdők és dezodorok, ami egy kedves csomagolással és telet idéző illatokkal hozza meg a kedvünket a hidegebb napokra és az ünnepekre. Emellett a Barnängen karácsonyi csomagokat emelném még ki, hiszen itt a tusfürdő és kézkrém mellett a testápolót is megtalálhatjuk egy csomagban – nem beszélve az ajándék rénszarvasos bögréről” – ismertette Novák Rebeka.

Árukínálat az egyedi igényekre
A fogyasztói trendek változása, valamint az online vásárlás erősödése miatt a testápolási termékek piaca változáson esett át az elmúlt évek során, amelyhez mind a gyártóknak, mind a kereskedőknek alkalmazkodniuk kellett, hiszen ezt az alapvetően kényelmi kategóriát a fogyasztók hosszabb távon is képesek nélkülözni, azonban a tudatosság hangsúlyozásával előtérben lehet tartani. A téli testápolás magában foglalja többek között az arc- és kéz- és lábápolást, a fürdősókat és -olajokat vagy akár az ajakápolókat. „Nem ritka, hogy télen egyedi „panaszokkal”, kérésekkel fordulnak hozzánk a vevők. Ilyenkor a bőr legfelső rétege kiszárad, berepedezik, kipirosodik, ellenálló képessége csökken, fokozódhatnak az ekcémás, rozáceás panaszok. A budapesti drogériánkban és az online webáruházunkban is külön figyelmet fordítunk a problémás, érzékeny bőrű fogyasztók igényeire” – említette a Jupino.Shop képviseletében Mátyás Judit.
A testápoló az egyik legtöbbet használt kozmetikai termék, ma már sok ember nem tudja elképzelni az életét nélküle. A terméktípustól függően egy testápoló regenerálja és feltölti, ragyogóvá teszi, védi az UV-sugarak ellen a bőrt, vagy akár kiegyenlíti a bőrszínt, de mindenekelőtt hidratálja a bőrt és védi a kiszáradástól. A balzsamok pedig megvédik és regenerálják a bőr hidrolipid burkolatát. Mint megtudtuk, a Jupino.Shop több olyan márkaterméket kínál, amelyeket direkt a hideg, szeles időjárásra fejlesztettek ki, ezek nemcsak gyorsan felszívódnak, de nem tapadó hidratáló hatásúak is. Manapság sok fogyasztó számára az is fontos, hogy természetes, vagy legalábbis növényi kivonatokkal készült kozmetikumok közül választhasson akár télen is.

A trendekre reagáló széles választék
A fogyasztók egész évben igyekeznek az évszaknak és időjárásnak megfelelő testápolási termékeket vásárolni. Rácz Andrea, a dm Kft. szortiment menedzsere lapunknak elmondta: megfigyelhető trend, hogy a fogyasztók egyre tudatosabban hozzák meg vásárlói döntéseiket. A környezettudatosság is egyre nagyobb szerepet játszik a választásban, melynek köszönhetően, egyre többen keresik a natúrkozmetikumokat vagy a természetes összetevőket, újrahasznosított csomagolást. Természetesen ezeket a trendeket a választékban is le kell kövessük.
A fogyasztói tudatosság nő, ami abban is megmutatkozik, hogy egyre nagyobb az igény a „free”, natúr termékekre. „Ezen termékek folyamatos bővülése várható. Továbbá a hatóanyagok széles választékával találkozhatnak a vásárlók a polcokon. Pár éve megjelentek a testápoló olajok, ezek térnyerése egyre inkább megfigyelhető” – ismertette Rácz Andrea.
A fogyasztók jellemzően a bőrük igényei alapján választanak testápolási termékeket (érzékeny, száraz, normál bőr). Ősztől kezdődően, amint beköszönt a változékonyabb, szelesebb, esősebb időjárás, a bőr is több törődést, így gyakoribb hidratálást igényel.
„Télen gyakrabban használunk kézkrémeket és testápolókat is. Ebben az időszakban a kicsit zsírosabb testápolók is helyet kapnak a fürdőszobákban, de ugyanúgy a könnyebb textúrájú, gyorsan beszívódó hidratáló krémek is kedveltek, melyek nem hagynak nyomot a ruhán, és napközben is bátran használhatók” – ismertette Rácz Andrea. Mint mondta, a testápolók, akárcsak az arckrémek forgalmában megfigyelhető a szezonalitás. Jellemző trend, hogy a testápolót használók ősszel és télen testesebb krémekre váltanak, előnyben részesítik a shea és kakaóvajas termékeket, mert a szelesebb, esősebb időjárás esetén bőrünk is több törődést igényel. Így gyakrabban használnak kézkrémeket és testápolókat is.
A téli szezonban a hideg és szeles időjárás miatt elsősorban a mélyhidratáló vagy száraz, extra száraz bőrre javasolt termékek forgalma nő meg. A fogyasztók számára az alapos hidratálás mellett a hosszan tartó táplálás és illat iránti igény is felerősödik, mindemellett kritérium, hogy a termék hamar beszívódjon, hiszen a sötét téli reggeleken fontos, hogy minél hamarabb felöltözhessenek a reggeli testápolás után.
„A hideg időben azok a fogyasztók, akik szezonon kívül nem használnak testápoló termékeket, általában a speciális termékeket keresik egy-egy könnyen kiszáradó testfelületre, így ők gyakran választják a kisebb kiszerelésű, kis fémdobozos és sűrűbb állagú testápoló krémeket” – ismertette a szortiment menedzser, megemlítve, hogy a szezonalitás tetten érhető a tavasz beköszöntével is, „ilyenkor előtérbe kerülnek a feszesítő, anti-cellulitis termékek, illetve nyáron a hűsítő, nyugtató, önbarnító testápolók”.
A hagyományos márkák termékei biztos fogyasztói bázist tudhatnak magukénak, az ő forgalmuk jelentős a kategórián belül. „A vásárlók előszeretettel választják a már bevált márkák termékeit, azonban megfigyelhető, hogy jelentősen befolyásolja a fogyasztók döntéseit, amikor a TV reklámokban is meghirdetik újdonságaikat a nagyobb brandek, vagy akár a social mediában jól felépített márka is nagyon jól tud működni a polcokon” – árulta el a szortiment menedzser, hozzáfűzve, hogy a márkahűség függ a fogyasztói típustól is. Vannak márkahű vásárlók és kísérletezők, akik nyitottak az újdonságokra.
A dm saját print és online csatornáin keresztül kommunikál a vásárlókkal, ahol lehetőséget biztosítanak partnereiknek is a megjelenésre, csakúgy, mint az eladótérben. „A dm-ben a tartós árakon van a hangsúly, ennek megfelelően jó áron igyekszünk kínálni termékeinket, amit minimum négy hónapig garantálunk. Így vásárlóink megtervezhetik bevásárlásaikat. Ezzel is a tudatosságra ösztönözzük őket. Emellett az active beauty hűségprogramunkon keresztül lehetőséget adunk bizonyos termékek, vagy márkák megvásárlása esetén extra pontok gyűjtésére” – mondta Kanyó Roland marketing és PR-menedzser.  

Amikor a téli kínálaton van a hangsúly
A Factor Finance Kft. 2009-ben alakult, 2012-ben nyitotta meg a komáromi raktárhelyiségét áruelosztóval, mára pedig Szlovákia egyik legelismertebb exportőrei közé sorolják. A vállalat fő tevékenysége drogériai (kozmetikai és szépség­ipari) termékekkel, valamint háztartási vegyi árukkal való kereskedés az Európai Unión belül.
Kérdésünkre elmondták, hogy a hölgyek, mint a kategória elsődleges fogyasztói mindenekelőtt tápláló hatást várnak el a testápoló termékektől. Azokat a termékeket keresik, amelyek hidratálják, megnyugtatják és regenerálják a bőrt. A téli termékek illata kifejezetten fontos, hiszen a téli szezonban az erősebb, intenzívebb, ám nem zavaró illatokat keresik a vevők. A parfümökhöz hasonlóan, a vevők szívesen váltanak és próbálnak ki egy-egy új testápoló krémet vagy testápoló balzsamot – az évszaktól függően. Télen inkább a nehezebb, dúsabb illatú, kicsit zsírosabb, krémes állagú bőrregeneráló krémeket, olajokat teszik kosarukba.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a testápolásra használt termékek közül a felhasználók nem kedvelik azokat, amelyek nem szívódnak fel könnyen, illetve a használat után ragadós marad a bőr. Mint megtudtuk, a kategóriában magas a márkahűség, amit a gyártók folyamatos termékfejlesztésekkel, innovációs megjelenésekkel hálálnak meg.
Elárulták: nemzetközileg érezhető trend, hogy a téli testápolási termékek kategóriájának összetétele, ahogyan a kozmetikai termékek piacának sok más szegmensében is, a természetesség felé fordul. A különféle bőrtípusra létrehozott természetes és növényi kivonatokkal ellátott testápolási kozmetikumok egyre nagyobb helyet foglalnak el a polcokon. Mindemellett a fogyasztók már nemcsak beszélnek róla, hanem erősödik is az érdeklődés a biológiailag lebontható csomagolásban lévő vegán és környezetbarát termékek iránt.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019 decemberi szám)