A gyorsfagyasztott termékek piaca kiegyensúlyozott hazánkban. A magyar háztartások nagyobb része rendszeresen vásárol fagyasztott zöldséget, a kategóriából a kukorica,
a zöldbab és a zöldségkeverékek mellett a zöldborsó a legnépszerűbb.

Növekszik az érdeklődés
A zöldség- és a gyümölcstermesztés az egyik legfőbb kitörési pontja a magyar mezőgazdaságnak; ehhez adottak a természetes feltételek, így a földrajzi, domborzati, éghajlati viszonyok – áll a Földművelésügyi Minisztérium (FM) közleményében. Zsigó Róbert élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkár szerint hazánkban a mezőgazdaság és az élelmiszer-feldolgozás szoros kapcsolatát jelzi, hogy az élelmiszeripar a mezőgazdaságban megtermelt alapanyagok kétharmadát használja fel. A 2013-ban elfogadott élelmiszerlánc-biztonsági stratégia azt kívánja segíteni, hogy a magyar családok minél több egészséges és biztonságos, kiváló minőségű magyar élelmiszerhez jussanak. Az élelmiszeripari fejlesztési stratégia egyik legfontosabb célja, hogy innovatív, technológiailag fejlett, kiszámíthatóan gazdálkodó versenyképes cégek jöjjenek létre, munkát adva minél több embernek, és fenntartva a magyar élelmiszeripar évtizedes, évszázados hagyományait.
A fagyasztott zöldségek éves piacmérete meghaladta a 16 milliárd forintot 2017. szeptember és 2018. augusztus között, az előző évhez képest értékben 1%-ot csökkent az eladás a Nielsen által mért adatok szerint. Mennyiségben az éves forgalom közel 30 ezer tonna eladott fagyasztott zöldséget jelent, az előző évhez képest azonban itt is visszaesést látunk, 4%-kal kevesebb volt a mennyiségi eladás.

A minőségre koncentrálva
A gyorsfagyasztott élelmiszerek iránt folyamatosan nő az érdeklődés, hiszen az étkezési szokások változásával egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak az egészséges táplálkozásnak a fogyasztók. A termékek nemcsak kényelmesen és gyorsan feldolgozhatók, de a legkiválóbb élelmezésmegőrzési módszerekkel ellenőrzöttek is. 2018 nyarán szennyeződés miatt azonnali hatállyal kellett elrendelni az egyik gyártó által előállított, az érintett lejárati idővel rendelkező gyorsfagyasztott termékek polcról való levételét és vásárlóktól való visszahívását, ami egy kis időre befolyással bírt a termékkör fogyására, azonban mára ismét kiegyensúlyozott a forgalom.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a magyar vásárlók a fagyasztott termékek választásakor különösen érzékenyek az új ízekre és a táplálkozási értékekre vonatkozó információkra. A TESCO áruházakban kapható gyorsfagyasztott zöldségek és zöldségkeverékek közül a zöldborsó, zöldbab, édes csemegekukorica és a mexikói zöldségmix a legkeresettebb, ezeket követi a spenót, brokkoli, karfiol, gyalult tök és az egyéb keverékek, mint például a francia saláta vagy a zöldségleves keverékek. A fagyasztott hasábburgonyák közül inkább az elősütött gyorsfagyasztott termékek – pl. krokett, hullámos vagy vékonyra szeletelt burgonya, röszti – iránt nőtt meg a kereslet, aminek az lehet az oka, hogy sütőben, olaj nélkül, gyorsan elkészíthetők.
Az áruházlánc elsősorban akcióval összekötött kommunikációs megjelenéseit hirdeti meg akciós újságjaiban vagy katalógusaiban, valamint online felületeken és TV hirdetésekben. Mint megtudtuk, a nagy vásárlói érdeklődésre reagálva online vásárlás esetén a most futó akció keretében a TESCO saját márkás gyorsfagyasztott zöldségek 25%-kal olcsóbban kaphatók.

Kínálat a vásárlói igényekre reagálva
Az ALDI tapasztalatai szerint télen megnő a gyorsfagyasztott zöldségek forgalma, a decembertől májusig tartó időszakban keresik leginkább a vásárlók ezeket a termékeket. Az időjárás, a környezeti-éghajlati tényezők természetesen befolyásolják a kínálatot, mivel kedvező körülmények között jóval több zöldség terem, ellenben a rossz időjárás csökkenti a kínálatot, és növeli a felvásárlási és értékesítési árakat. A diszkontlánc a lehető legszélesebb korcsoportot kívánja megcélozni a fagyasztott zöldségekkel, hiszen minden korosztály számára fontos a minőségi zöldségek fogyasztása, ezen belül kiemelt figyelmet élvez a 30-50 év közötti korcsoport.
„Az ALDI gyorsfagyasztott zöldségportfóliójának köszönhetően a vásárlók szezonon kívül is elérhetik, garantáltan magas minőségben, a különféle zöldségeket. Ezekből a gyorsfagyasztott alapanyagokból könnyedén, olcsón és meglehetősen gyorsan készíthetők változatos, egészséges ételek. A gyorsfagyasztás kíméletes megoldást jelent a zöldségek eltarthatóságának növelésére, a kiengedett termékek nem eresztenek túl sok levet, az eljárás megőrzi az alapanyag eredeti alakját, illatát, színét, állagát, és ami nagyon fontos, a beltartalmi értékei is megmaradnak” – fogalmazott kérdésünkre az ALDI, megemlítve, hogy a gyorsfagyasztott zöldségekkel való munka valóban egyszerű, hiszen tisztítást sem igényelnek ezek a zöldségek.
A termékkör előnyei miatt a gyorsfagyasztott zöldségeket sokan keresik az ALDI áruházakban, kifejezetten kedvelt termékcsoportnak tekinthető. A fagyasztott zöldségekből a magyar és a nemzetközi gasztronómia számos fogása elkészíthető. Nagyon jó alapja a magyar gasztronómia kedvelt leveseinek és egyedülálló főzelékeinek, a megpárolt gyorsfagyasztott zöldség kitűnő választás salátákhoz is.
A gyakorlat azt mutatja, hogy az ALDI vásárlói számára meghatározó, milyen ételt szeretnének készíteni, azaz, hogy mi a felhasználási célja a gyorsfagyasztott zöldségnek. Emellett a szegmens termékei közül ár és minőség alapján választanak.
Az ALDI gyorsfagyasztott zöldség portfóliója meglehetősen egységes és állandó, néhány nehezebben elérhető tétel jelent ez alól kivételt (pl. a sóska). A szortiment a világ gasztronómiai irányzatainak megfelelően bővül, újdonságnak számít az édesburgonya és a különféle bio termékek. Mint megtudtuk, az ALDI gyorsfagyasztott zöldség kínálatát leginkább a mono ízek jellemzik, így ezek iránt tapasztalható a legnagyobb kereslet, de a vásárlók kifejezetten szeretik a mexikói mixet és a franciasaláta keveréket is.
Az ALDI vásárlói leggyakrabban a gyorsfagyasztott borsót és spenótot keresik, illetve az újdonságnak számító, de rendkívül hamar népszerűvé váló édesburgonyát választják és teszik kosaraikba. Az áruházlánc figyelemmel kíséri a trendeket és a fogyasztói igényeknek megfelelően alakítja a szortimentet. A gyorsfagyasztott zöldségek jelentős része éppen ezért teljesen sómentes, és bevezetésre kerültek – az édesburgonya mellett – a kényelmi terméknek számító serpenyős zöldségek is.

Innovációs termékekkel bővül a kínálat
A gyorsfagyasztott zöldségek egyik legnagyobb előnye az, hogy a termékek friss állapotban kerülnek fagyasztásra, így megőrzik ezt az állapotukat a termékszerkezet és a tápanyagok tekintetében is. Szintén előny, hogy ezáltal szezonon kívül is elérhetőek bizonyos termékek.
Az ország lakosságának csak a 30%-a eszik napi rendszerességgel zöldséget, ami alacsonynak számít Európában. Emiatt a fagyasztott zöldégek piacában hatalmas potenciál van. „Az egészséges, tudatos táplálkozás fontos része a friss és fagyasztott zöldség fogyasztás. A fagyasztott zöldségek piaca dinamikusan fejlődik, a SPAR kétszámjegyű forgalmi növekedést realizált az elmúlt időszakban és további fejlődés van kilátásban” – fogalmazott Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.
A kommunikációs vezető elmondta, hogy az úgynevezett mono termékek a legnépszerűbbek, mint például a zöldborsó, kukorica, babfélék és hasábburgonya. A gyakorlat és a felmérések azt mutatják, hogy a magyar fogyasztók alapvetően a köretek elkészítéséhez vásárolják a fagyasztott zöldségeket, de megjelentek készétellel felérő, illetve keverék mixek is, amik iránt nagyon megnőtt a kereslet.
Mint megtudtuk, a mirelit zöldségek iránti fogyasztói elvárások alapvetően nem különböznek a más termékektől elvártaktól: vásárlás során a termékcikkek jó minősége és vonzó ára az elsődleges.
„A SPAR és INTERSPAR áruházakban elérhető egyik legnépszerűbb termék például a zöldborsó, mert ezt számos módon fel lehet használni. Viszont a fogyasztók elvárják az új termékeket, fejlesztéseket is. Ilyen például a távol-keleti mix, ami korábban nem volt elérhető. De említhetnénk a fagyasztott biozöldségeket, illetve biogyümölcsöket” – ismertette Maczelka Márk.
A mono termékek viszonylag változatlanok, itt minőségi és forgalmi változások láthatók. A SPAR Magyarország áruházaiban kapható termékpaletta a keverékek és újdonságok, valamint az említett biotermékek megjelenésével színesedik.
„A fagyasztott zöldségeknek nincs egyedi célközönsége, a teljes korosztály célközönség számunkra. Mindenkinek igyekszünk megoldás kínálni. Ezért is vannak kisebb adagos, illetve nagy családi kiszerelésű termékeink” – említette Maczelka Márk. Mint mondta, a korosztályokra vonatkozó fogyasztói igények és trendek serkentően hatnak az egész piacra, hisz például a kényelmi termékekre vagy a bio-, egészséges készítményekre való növekvő igény a gyártókat is ösztönzi a fejlesztésre. „Emellett a keverékek esetében is tapasztalható innováció, hisz már krémleves alapot is lehet fagyasztottan vásárolni” – egészítette ki.
A szezonalitás, az időjárás, a környezeti-éghajlati tényezők bizonyos szinten hatással vannak a gyorsfagyasztott zöldségek kínálatára.
„A szezonalitás abban játszik szerepet, hogy a termények jellemzően nyáron kerülnek betakarításra, így a volumeneket az adott terméstől függően tudjuk lekötni. A kereseti oldalról viszont azt tapasztaljuk, hogy a termékeket egész évben keresik a vásárlók” – fogalmazott Maczelka Márk, hozzátéve, hogy mások mellett az adott betakarításon és piaci helyzeten is múlik a termékek ára.
„Ha valamiből kevesebb terem, akkor sajnos arra megnövekszik a kereslet, így felmehet az ára. De visszafelé is igaz, hiszen túlkínálat esetén jobb árakat tudunk biztosítani” – magyarázta a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019. decemberi szám)