A fűszerpiac alakulásában az egyik legmeghatározóbb befolyásoló külső tényező az időjárás. A melegedő klíma, a túl sok vagy túl kevés csapadék nagy hatással van a fűszerek minőségére. Ennek a hatását láthatjuk évről évre a hazai fűszerpaprika termés esetében, de jó példa erre a vanília is. Egy kedvezőtlen évszak megemelheti a nyersanyagok árát vagy csökkentheti a fűszerek általános minőségét, amely végső soron a végtermék árát is jelentősen növelheti. Aktuális fűszeres körképünket olvashatják gyártói és forgalmazói szemszögből.

Az ünnepkörök nagymértékben befolyásolják a kategóriát
Galácz Márta, a Kotányi Hungária Kft. ügyvezető igazgatója szerint a húsvéti fellendülés után májustól augusztus végéig a grill- és páctermékek időszaka következik, a forgalom legnagyobb szezonját pedig természetesen a karácsonyi ünnepkör jelenti.
„A szezonalitás miatt természetesen a teljes kategória esetében megfigyelhető ilyenkor növekedés, az ünnepi időszakban a hagyományos édesfűszerek – mint a fahéj vagy a szegfűszeg – forgalma egyértelműen megemelkedik. Az év végi szezonális termékek közül ki kell emelni az édes keverékeket, amelyek közül a mézes sütemény és forralt bor keverékeink termékeink közül a legkeresettebbek: ezek éves forgalmának 80%-a a november-decemberi időszakban csapódik le. De említhetjük a Kotányi édesmalmokat is – fahéjas, csokoládés, karamellás-vaníliás fűszermalmaink forgalma is jelentősen magasabb ekkor, mint az év másik időszakaiban. Emellett a húsételekhez használandó fűszerkeverékek forgalmában is csúcsidőszakot tapasztalhatunk ilyentájt” – ismertette a szakember.
Czugéber Nóra, a Lacikonyha Magyarország Kft. brand managere is megerősítette a tapasztalatot, miszerint az alapfűszerek közül nagyobb mennyiségben fogynak a téli hónapokban a melegítő hatású fűszerek. Ide soroljuk a borsokat, a fokhagymát, a pirospaprikát, a chilit, a fahéjat, valamint a szegfűszeget is.
A hűvösebb évszakban gyakrabban főzünk tartalmasabb, húsos fogásokat – úgymint fasírt, sertéssült, magyaros sült stb. –, ezért az ezek elkészítéséhez használt fűszer­keverékek ilyenkor keresettebbek. S természetesen van olyan fűszer­keverék is, amelynek a tél a főszezonja, mint a fűszerkeverék forralt borhoz, illetve a hagyományos karácsonyi menü elkészítésénél használt halak fűszerkeverék is kedvelt kombináció.
A Lacikonyha brand munkatársa kiemelte azokat az alapfűszereket is, amelyek a fűszerpiac legnagyobb forgalmát adják: ilyen például a feketebors, a pirospaprika, a majoránna vagy a petrezselyem – az említett fűszerek egész évben hasonló mértékben keresettek.
„A mindennapi főzés részét jelentik, széleskörűen felhasználhatók és minden szakács – legyen profi vagy amatőr – szinte végtelen változatossággal variálhatja őket. Most nagy divat a főzés, és a népszerű blogok, videók megosztásával mindenki inspirálódhat. Ezekben számos ötlet megjelenik a fűszerek használatáról, előnyeiről, amelyek mind pozitívan hatnak erre a piacra. Ennek is köszönhető, hogy a nagyobb üzletek rengetegféle fűszert tartanak, és nagyon sok közülük korábban egyedinek számított”.
„A családok egyre többféle fűszert tartanak otthon, amelyekhez többek között az Ízmester márka egyedi fűszereiben és különféle fűszerkeverékeiben is találhatnak kedvükre valót. Az idő­járásnak óriási a hatása például a grill időszakban. Az egyre enyhébb tavaszok és a hosszú, meleg nyár meghosszabbítja ezt a szezont és növeli a grillfűszer termékek és a különféle nedves ízesítők, pl. mustárok, ketchupok, szószok keresettségét is. A grillszezon gyakorlatilag áprilisban elindul és idén október végéig kitartott” – kapcsolta meglátásait a témakörhöz a márkamenedzser.
Szokol Mónika, a Rubin Szegedi Paprikafeldolgozó Kft. marketing managere elmondta, hogy a fűszerpaprika esetében még mindig érezhető az őszi betakarításhoz és feldolgozáshoz kötődő fellendült kereslet: „érdekes, hogy ez a szokás még mindig megmaradt valamelyest, pedig a modern gyártástechnológiának köszönhetően egész évben elérhető a frissen őrölt fűszer” – fűzte hozzá.
A hagyományos karácsonyi ételek – vagyis a halászlé és a töltött káposzta – miatt a decemberi keresletben is tapasztalható emelkedés. Ennek a fellendülésnek a másik oka, hogy itthon sokan adnak ajándékba is csúcsminőségű fűszereket, fűszerkülönlegességeket.
„Nálunk a hagyományos Szegedi Paprikának szinte már vetélytársa a füstölt paprika és a fűszerpaprika magolaj. Mi úgy véljük, hogy előbbi főként a karácsonyi ételekbe kerül, míg utóbbiakat szívesen vásárolják ilyenkor ajándék gyanánt a fogyasztók” – tette hozzá.
Kerekes Zsuzsanna, a TTW – Taste The World, azaz az Ázsia Bt. egyik alapítójának véleménye szerint is a fűszerek forgalmának fő szezonalitását a tél és a nyár adja. Télen az édes meleg fűszerek keresettsége látványosan nőn. Ide sorolja a fahéjat, az ánizst és csillagánizst, a vaníliát, a fahéjat, a kassziát, a szegfűszeget, az édesköményt, a szegfűborsot, és természetesen ezek kész keverékeit: borfűszereket, mézes vagy más sütemények, almáspite vagy kekszek ízesítő keveréskeit.
„A karácsony a különböző mézeskalács és egyéb kalácskeverékek látványos forgalomnövekedését hozza – ilyenkor sláger például a stollen, a drezdai kalács is. Valamint a karácsonykor kötelező halfogyasztás miatt a halakhoz készített keverékek népszerűsége is természetesen megnő, de ehhez hasonlóan Márton nap környékén nagyon népszerűek a liba fűszerkeverékek, újévre és húsvétra pedig a bárányhúshoz illő keverékek keresettsége ugrik meg. A karácsonyi-újévi szokások változása, miszerint sokak gyakran elutaznak az ünnepekre - lehetőség szerint meleg helyre - januárban is hoz egy ehhez kapcsolódó szezonalitást: hazatérve sokan megpróbálják elkészíteni azokat a fantasztikusan finom ételeket, melyekkel utazásuk során talán először találkoztak” – avatott be minket a fűszerszakértő.

Mindig van új a nap alatt
Galácz Márta tapasztalatai alapján a fűszerkeverékek - mint kényelmi termékek – esetében egy dinamikus fejlődés jellemzi a szegmens piacát. Az egészségtudatos fogyasztói réteg erősödésére reagálva vezették be idén a Kotányi Veggy termékcsaládjukat, amely vegetáriánus ételekhez kiválóan illeszkedő fűszerkeverékeket tartalmaz, valamint háromféle kurkumaalapú fűszerkeverékük is bevezetésre került, melyek egészségtudatos, gyorsan elkészíthető, ízekben gazdag ételekhez jól használhatók.
„Mindkét termékcsalád hozzáadott só nélkül készült, és mint minden Kotányi termék, természetesen színezőanyag és tartósítószer nélkül. Megfigyelhető a kereslet erősödése a nemzetközi ételekhez használatos fűszerkeverékek iránt és ebben az irányban is bővült szortimentünk: a márka elköteleződése az innovációk iránt töretlen, ennek érdekében jövő évben több limitált szériás termékkel szeretnénk fogyasztóinknak örömet szerezni” – fogalmaz az ügyvezető igazgató.
Czugéber Nóra úgy hiszi, a gyártók és a forgalmazók egyaránt variálnak a fűszerek súlyával és csomagolásával, ezáltal is felkeltve és fenntartva az ügyfelek érdeklődését.
„Egyesek kisebb kiszerelésben kínálnak minőségi és elérhető árú terméket, míg mások a legkedvezőbb kilogramm árra helyezik a hangsúlyt. Noha vannak műanyag, üveges, illetve őrlőfejes csomagolású termékek, a piac legnagyobb részét még mindig a tasakos fűszerek teszik ki – mi úgy látjuk, hogy ez a közeljövőben sem fog jelentősen megváltozni. A külföldi tapasztalataink azt mutatják, hogy több országban is a liofilizált termékek növekvő népszerűségnek örvendenek, de itthon részben a nagy árkülönbség, részben pedig a hiányosabb fogyasztói ismeretek miatt egyelőre még nem keresettek. Ha innovációkról és újdonságokról beszélünk, a kényelmes használat felértékelődését kell említsem. A bizonyított, tesztelt receptek alapján összeállított, használatra kész fűszer­keverékekkel könnyű a finom ételek elkészítése, és a fogyasztók időt is megtakarítanak velük: nem nekik kell kikeverni a fűszereket, vagy éppen recepteket keresgélni. Mindazok a fűszerek és keverékek, amelyekkel kényelmesen és gyorsan lehet finom ételeket készíteni, keresettek a vásárlói körökben” - nyilatkozott.
Szokol Mónika néhány éves újdonságukat emelte ki a termékpalettából, amely számos díj nyertese itthon és külföldön egyaránt – ez nem más, mint a cég fűszerpaprika magolaja. Ennek újdonságtartalma, hogy kizárólag fűszerpaprika magjából préselt olajról van szó, melyet a présbe került apró paprika húsdarabok mélyvörös színűre festenek.
„Az olaj ennek megfelelően hozza a fűszerpaprika illat-, szín- és ízvilágát. Gyakorlatilag folyékony fűszerpaprikaként is említhetnénk, mely ugyanakkor az őrleménnyel ellentétben nem ég meg. Nagyon izgalmas termék rengeteg kedvező tulajdonsággal, így rendkívül keresett. Ennek a hagyományos fűszernek jót tett az efféle újítás, amely összhangban van az egészséges életmód trendjével és a modern konyhaművészettel is” – mondta el a marketingspecialista, aki a Rubin fűszerpaprika másik kiemelkedően népszerű újdonságaként emlegeti a füstölt fűszerpaprikát. Ez a fűszer izgalmas, füstös ízvilágot ad az ételeknek, melyek ez által a bográcsban vagy grillen készült változatukra hasonlítanak – a termék számos lehetőséget rejt, ezt mutatja az is, hogy népszerűsége rohamosan nő.
„Számunkra meglepő tapasztalat, hogy az olyan régmúltú fűszer újításaira, mint a pirospaprika, abszolút nyitott a közönség – ráadásul ez minden korosztályról elmondható, lényegesen magas a kipróbálási kedv. A visszatérő vásárlók száma is egyre növekszik, azaz sikeresen adaptálják a konyhában az új termékeket, pedig ez a legnehezebb része, hiszen a fellelhető receptek közül kevés alkalmazza még ezeket” – taglalja.

Változatos a fogyasztók megszólításának módja
Galácz Márta ügyvezető igazgató bemutatta a bepillantást engedett a Kotányi márka kommunikációjába: idén a cég hagyományosnak mondható kommunikáció keretei közül kilépve mutatta be Kotányi BBQ Smokehouse név alatt futó aktivitását, amellyel saját tulajdonú foodtruck-al, kiemelkedő tapasztalattal rendelkező séfek szakmai irányítása mellett kínáltak magas minőségű ételeket a VOLT és a SZIGET fesztiválokon, a pihenéshez pedig egy, a foodtruck mellett található chill-out zone-t biztosítottak. ATL marketing kommunikációjukban az online eszközök használata különösen hangsúlyos volt az elmúlt években. Mind a Kotányi, mind pedig a Horváth Rozi márkáik esetében aktívnak mondható social media jelenlét mellett a Horváth Rozi márka weboldalán tovább folytatták havi tematikus gasztroblogger együttműködésüket is.
„Idén különösen erős trade marketing jelenlétünk volt Horváth Rozi márkánk promócióinak támogatásához a bolti eladótérben, míg a Kotányi márkánkkal nyáron grill promócióban lehetett részt venni. Idei évünket áttekintve kiemelnénk még Kotányi márkánk jelenlétét a Barátok közt sülve-főve elnevezésű szakácskönyvében valamint annak kommunikációját támogató receptvideókban” – részletezte a szakember.
Czugéber Nóra elmondása alapján cégük – a Lacikonyha Magyarország Kft. – a trade marketing aktivitásokra koncentrál: az ügyfelekkel eladáshelyi eszközökkel kommunikálnak, különleges ajánlatokkal és kedvezményekkel szólítják meg a vásárlókat. Kihasználják annak az előnyeit is, hogy esernyő márkáik vannak, ezért például a mustáraik és tormáik bolti kóstoltatása alatt a fűszereikre és más ízesítő termékeikre keresztpromóciókat is szerveznek.
Szokol Mónika megosztotta velünk, hogy a Rubin paprika számára kifejezetten fontos a közösségi média, ahol szerencsére aktívak a követőik. „Ezeken a csatornákon nem idegen a gasztronómiai téma, így szerencsés helyzetben vagyunk, mert remekül használható promóciós kampányokra is. Emellett a honlapunk is meghatározó csatorna, akárcsak a Google hirdetési felületei. Használunk még hírlevelet és rendszeres PR tevékenységet folytatunk. Receptvideókkal foglalkozó szájtokon is jelen vagyunk, hogy videókkal támogassuk az új fűszerek használatát és bemutassuk vizuálisan a fűszereink minőségét” – engedett betekintést a háttérfolyamatokba.
Kerekes Zsuzsanna a weboldalukat tekinti legfőbb kommunikációs csatornájuknak: a felületre sok időt fordítanak és energiát áldoznak, nem titkolt céljuk egyfajta gasztro wikipédát építeni belőle. Emellett viszont kardinális eszközként tekint a vevőkkel történő személyes kommunikációra, a vásárlókkal való beszélgetésre.
„Sajnos persze nem tudunk minden vevő mellett mindig ott állni, ezért nevezem legkiemelkedőbb innovációnknak az „okosbolt” talámányunkat: minden polccímkénken egy saját QR-kód található, melyre egy okoseszközzel rálőve máris olvasható minden, melyet arról a termékről tudni lehet, vagy érdemes. Ezek nem marketing ízű szövegek, hanem valódi információk!” – láttatta újításukat az Ázsia Bt. vezetője.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019. novemberi szám)