A különböző szószok és mártások egyidősek a kifinomult gasztronómia elterjedésével: azóta élvezzük őket, amióta az ember – túljutván azon, hogy egy-egy étkezés során pusztán az éhét csillapítsa az elkészített táplálékkal – elkezdte azóta is tartó felfedezőútját az ízek varázslatos birodalmában. És hogy mi a helyzet manapság az ételeinket megízesítő termékek hazai piacán? Megtudhatják körképünkből.

Ne csak finom, egészséges is legyen
Ahogyan az kontinensünk többi országában is megfigyelhető, mind többeket foglalkoztat az egészséges táplálkozás. Nincs ez másként hazánkban sem, így Magyarországon is megjelent egyfajta tudatosság az emberekben az étkezések terén. „Egyre több honi fogyasztó választja a természetes, minőségi összetevőkből álló, tartósítószer- és adalékanyag-mentes élelmiszereket – és ez természetesen még fokozottabban igaz a kisgyere­kes családok esetében” – mutatott rá a piacot ­befolyásoló trendekre Rudolf Renáta, az ERU Food Trading Kft. termék­menedzsere. Ahogy a szakember elmondta, az általuk forgalmazott Natureta termékek is ezen szempontok figyelembevételének köszönhetik térhódításukat, hiszen kizárólag természetes alapanyagokból, színezék-, ízfokozó- és tartósítószer-mentes zöldségkrémek, ajvárok, szószok kerültek bevezetésre a hazai piacon.
Prencsokné Dékány Edina, a Maresi Foodbroker Kft. marketing managere megerősítette a vásárlók ezen igényét. A cégük által forgalmazott Felix termékekkel kapcsolatban elmondta: épp ezért, válassza a fogyasztó akár a cukor nélküli, akár a Steviából kivont édesítőszerrel készült, az egészséges életmódot folytató fogyasztók körében népszerű terméket, a FELIX ketchup mindig természetes, tartósítószer- és színezékmentes. Rámutatott, a hozzáadott cukor nélküli ketchupjuk is a megszokott FELIX ízélményt nyújtja, de a Felix csemege ketchuphoz képest 60%-kal kevesebb kalóriával.
Magas minőségű élelmiszert csak prémium ­minőségű alapanyagokból lehet készíteni – vallja Diczkó László,Chili Hungária Manufaktúra ügyvezetője. „Ezért manufaktúránkban a saját kertészetünkben nevelt zöldségeket dolgozzuk fel úgy, hogy a termesztési és gyártási folyamat során ötvözzük a tradicionális módszereket és a korszerű technológiát. A termékeinkről elmondhatjuk, hogy minden elemében kézzel készítettek, finomak és biztonságosak. Növénytermesztési technológiánk a ma már elvárt integrált növénytermesztési technológián alapul, ahol évről-évre egyre nagyobb hangsúlyt kap a biológiai növényvédelem. A vásárlói igények kielégítése mellett számunkra ugyanolyan fontos, hogy megfeleljünk a legmagasabb élelmiszerbiztonsági előírásoknak” – foglalta össze családi manufaktúrájuk krédóját a cégvezető.

Finomodik az ízlés, tágul a horizont
Egyértelműen észrevehető, hogy a hazai vásárlók nyitottabbak lettek, és – a magyaros ételek népszerűsége mellett – a nemzetközi konyhára is fókuszálnak, amelyből egyre több ötletet merítenek. Míg korábban például az ajvárok inkább a grillezéshez kötötten, szezonálisan jelentek meg a polcokon, a népszerűségüknek köszönhetően mára már az állandó kínálat részévé váltak – összegzi tapasztalatait Rudolf Renáta.
Erre rímel Prencsokné Dékány Edina véleménye is. Kínálatukat épp ezért úgy állították össze, hogy minél szélesebb fogyasztói réteget érjenek el: a palettán a szokásos csemege és csípős ízek mellett számos különlegesség is szerepel. Példaként a Pokol Tüze fantázianevű ketchupot hozta fel, amely egy tüzes, igazán csípős ízvilággal csábítja az erősebb zamatok kedvelőit. Termékeik ezen szegmensében a szezonalitás leginkább a húsvéti időszakban, majd a nyári grillszezonban és végül az évvégi ünnepek közeledtével érzékelhető.
„Az általunk is készített, kis sorozatban előállított szószok piacát jelenleg főként a gyártók fantáziája mozgatja” – véli Diczkó László. Meglátása szerint ma minden tekintetben nagyon széles, sokszínű kínálatból választhat a vásárló – az üzletek polcain az egyszerűbben feldolgozottól a bonyolult ízvilágú, sok összetevős szószokig, krémekig minden megtalálható.
„Termékeink újszerűsége miatt mi még nem beszélhetünk teljesen kiforrott – ízek és állag tekintetében kör­vonalazódott – keresletről. Még mindig sokan vannak, akik egyszerűen a „legerősebbet” keresik, de ez a trend már érzékelhetően lecsengőben van. Egyre többen kedvelik és keresik a füstösebb ízeket, valamint a gyümölcsökkel kombinált termékeket is. Mi azt tapasztaljuk, hogy azok a vevők, akik biztosan és stabilan vevők lesznek ebben a szegmensben, kipróbálják több gyártó termékét, újdonságát, díjnyertes szószát, majd visszatérnek a megszokott termékhez, vagy épp ellenkezőleg, váltanak egy másik ízre és onnantól azt vásárolják. Az állandó fogyasztónak van egy standard szósza és mellette tart még két-, háromfélét, amik egészen más ízek, egész más alkalmakra. Ezért igazodva az igényekhez – a számunkra fontos fajták mellett, mint a Habanero, Jalapeno, Bhut Jolokia, Trinidad Skorpió Moruga, Carolina Reaper – minden évben próbálkozunk új fajták termesztésével is, ezért fajtaválasztékunk évente eléri a húsz, esetenként a harminc-harmincöt fajtát is.” – árulta el saját tapasztalatait a paprikából előállított, kézműves termékeket készítő cég vezetője.

Pozitív majonéztrendek

Nedves szószok: ketchup, majo­néz, mustár
21 milliárd forint fölött tetőzött a majonéz, ketchup és mustár kiskereskedelmi forgalma 2018. szep­tember és 2019. augusztus között. Ez mintegy 6%-kal több az előző hasonló időszakhoz képest.
Értékben mindhárom kategória tudott növekedni: a majonéz 7%-kal, a ketchup 5%-kal, a mustár pedig 3%-kal. Mennyiségben egyedül a majonéz kategória tudott növekedni 5%-kal, míg a ketchup 1%-kal, a mustár 2%-kal esett vissza.
A majonéz kiskereskedelmi forgalma 2018.szep­tember és 2019.augusztus között több mint 9 milliárd forintot tett ki. Értéket tekintve 7%-os, míg a mennyiséget szemlélve 5%-os növekedést regisztráltunk az egy évvel korábbi időszakhoz viszonyítva.
A majonéz eladása erősen koncentrált, a szegmens kereskedelmének több mint 75%-a a 400 m2-nél nagyobb boltokban történik. Ezen belül a hipermarketek részesedése tovább erősödött, így jelenleg az eladás 32%-a ebben a csatornában történik.
A ketchup éves bolti eladása meghaladta a hétmilliárd forintot 2018.szeptember és 2019.augusztus között, ami 5%-kal több az előző hasonló periódushoz viszonyítva. Mennyiséget tekintve pedig 1%-os csökkenés jellemzi a kategóriát.

A ketchup kiskereskedelmi forgalma hasonlóan koncentrált, mint a majonéz kategória: a 400 m2-nél nagyobb csatornáké a legutóbbi tizenkét hónap értékben mért forgalmának több mint háromnegyede. A hipermarketek részesedése az említett kategóriák közül a ketchup esetén a legnagyobb, 34%, a diszkontok részesedése az előző időszakhoz képest 1 százalékponttal tudott növekedni.
A mustár éves piaca értékben 3%-ot nőtt és meghaladta a 4 és fél milliárd forintot. Mennyiséget tekintve visszaesett a kategória: 2%-kal csökkent az eladása 2018.szeptember és 2019.augusztus között az egy évvel korábbihoz viszonyítva. A szegmens kevésbé koncentrált a termékcsalád többi tagjához képest. A kategóriában továbbra is a 400 m2-nél nagyobb boltok viszik el a forgalom több mint kétharmadát (70%). A 2500 m2 feletti üzletek 29%, míg a 401–2 500 m2-es boltok részesedése 41%, 1% ponttal magasabb mint az előző azonos időszakban. A ketchup, mustár, majonéz kategóriák terén a piac közel háromnegyedét a gyártói márkák tették ki a vizsgált időszakban.

Száraz szószok, mártások
A száraz szószok és mártások piaca meghaladta a hat és félmilliárd forintot 2018.szeptember és 2019.augusztus között. Értékben stagnált/enyhén növekedett 1%-kal a kategória forgalma, míg mennyiségben 4%-kal visszaesett.
Ha a csatornák közötti részesedést tekintjük, a 400 m2-nél nagyobb üzletekben veszik a száraz szószok 64%-át, ez 0,5 százalékpontos növekedést jelent az előző évhez képest. A diszkontok részesedésének növekedése lelassult (1 százalékponttal növekedett 2018.szeptember–2019.augusztus és 2017.szeptember–2018.augusztust össze­hasonlítva) annak ellenére, hogy a csatorna 6%-kal nőtt értékben. Összességében a szószok piaca mennyiségben csökken, kivétel ez alól a majonéz kategória, ahol a kategóriát meghaladó dinamikus növekedés látható.

 

Sokféle kiszerelés, a felhasználás jellege is kimeríthetetlen
Prencsokné Dékány Edinától megtudtuk, hogy a Felix ketchupok három különböző kiszerelésben vannak jelen az üzletek polcain. A 435–450 g közötti termékek régóta a forgalom zömét adják, majd az 1 kg-os kiszerelés következik, ebben a kiszerelésben már a csemege és a csípős ketchup mellett a hozzáadott cukor nélküli ketchup és a Pokol Tüze ketchup is elérhető, a legnagyobb retail kiszerelésük pedig a 1,5 kg-os csemege ketchup.
„Évek óta megfigyelhető az a tendencia, hogy az értékesítés a nagyobb, gazdaságosabb kiszerelések felé tolódik el” – osztotta meg tapasztalatait a marketinges.
Rudolf Renáta a fogyasztásra kész Natureta szószok fontos előnyét emelte ki: a mai felgyorsult világban hangsúlyos, hogy percek alatt finom, gyors és mégis egészséges ebédet vagy vacsorát lehessen készíteni belőlük. Válogatott összetevők és igen gazdag ízvilág jellemzi őket, ráadásul felhasználásuk is sokoldalú: tésztához, rizshez, zöldségekhez, húsokhoz is kiválóan passzolnak.
Diczkó László, a Chili Hungária Manufaktúra ügyvezetője a szegmens termékekeinek természetére hívta fel a figyelmet, miszerint egy-egy étkezéshez viszonylag kevés szükséges belőlük. „Ezért is terjedt el a 40-50-90-100 ml-es kiszerelés. Vélhetően anyagi megfontolásból választják a fogyasztók a kisebb kiszereléseket, mert bizony előfordul, hogy egy erősebb szósz, akár 2–2.500 Ft-ba is kerül, amit mindenki nem engedhet meg magának. Alapvetően a fogyasztó „szemre” és „térfogatra” vásárol. Ha két egyforma termék van egymás mellett ugyanazon az áron, de az egyik nagyobbnak tűnik a csomagolása miatt, egyértelműen azt fogja választani. Ezt a „játékot” az üveggyárak támogatják, és néha hihetetlenül kevés fér a hatalmas palackba. Mindenesetre egyre többen vásárolnak tudatosabban és olvassák el a termékleírást, például az összetevőket is” – nyilatkozott a szakember.

Szószokban gazdag az év vége
Sem a karácsonyi, sem a szilveszteri díszített asztalról nem hiányozhat a leveses és húsos tálak mellől a mustár, a majonéz, a torma vagy egy egyedi ízvilágot nyújtó salátaöntet. A nedves ételízesítők, szószok, mártások szegmense mára túllépett a néhányféle ízből álló alapkínálaton és színes, ízes, egyre egészségesebb összetevőkből álló kiegészítője lett a modern konyháknak. Hazánk gasztronómiai változásával a tésztaszószok, mártások és pestók is nagyobb figyelmet kapnak. A fogyasztók szívesen kipróbálják az újdonságokat, a „mentes” vagy a nemzetközi konyhák ízvilágát felelevenítő pikánsabb termékeket, amellett, hogy a tradicionálisan nagy kedveltségnek örvendő nedves, illetve hideg ételízesítőket is a kosaraikba teszik.

Változatos a kínálat
A nedves ételízesítők és a mártások esetében az év utolsó hónapjában főként a hagyományosan a karácsony és az óév búcsúztatásához kapcsolódó ételek kiegészítésére szolgáló termékek értékesítésénél figyelhető meg jelentős bővülés: a különféle mustár, torma, ketchup, majonéz és salátaöntet termékekből a megszokottnál mintegy háromszor többet vesznek a vásárlók.
Az év végi vásárlási szokások változásai közül az Auchan azt emelte ki, hogy míg korábban elsősorban az újév köszöntéséhez választottak nedves ételízesítőket a vevők, addig ez mára megváltozott, és ezek a termékek már egyre több karácsonyi asztalon is helyet kapnak, akár kiegészítő ételként, akár ízesítésként, fűszerezésként. Az olyan alaptermékek, mint a ketchup, mustár, majonéz és a torma mellett ma már jelentős az érdeklődés a hideg és meleg szószok, pestók, csípős, édes-savanyú és pikáns mártások iránt.
A nedves ételízesítők az év minden hónapjában közkedvelt termékek, számtalan fogás alapanyagai. Azonban az ünnepi szezonban nemcsak a vásárlás gyakoriságában és a kiszerelések választásában történik változás – főleg a nagyobb 640-720 grammos, de akár 800 grammos szószok és mártások kerülnek a kosarakba –, hanem a termékekre fordított összegben is, azaz a háztartások szívesebben költenek valamivel többet azért, hogy minőségi termékeket fogyasszanak.
Az egészségtudatosság hívószava ezt a kategóriát is elérte, így nemcsak a kevesebb sót tartalmazó, de a színezék- és adalékanyag-mentes termékekkel is bővült a kínálat. A fogyasztói elvárásoknak megfelelően a termékek állaga és ehhez kapcsolódóan a zsír, illetve nedvességtartalma igen nagy változatosságot mutathat. Az Auchanban vásárlók egyre tudatosabban – nem csak kipróbálás céljából – választják a mentes hideg és meleg ételízesítőket, szószokat. A nedves szószok kategóriájában megfigyelhető, hogy a saját márkás termékek iránt különösen nagy a kereslet.

Fontosak a vásárlói igények
„A nedves ételízesítők piaca erős növekedést mutat. Az elmúlt időszakban újra divat lett otthon főzni, ami ennek a kategóriának a növekedésén is látszik. A folyékony tésztaszószok forgalma a hálózatunkban az elmúlt egy évet figyelembe véve 8 százalékos növekedést mutat” – ismertette Maczelka Márk, a SPAR Magyar­ország Kft. kommunikációs vezetője. Ezen termékeknél nincs kiugró időszak, a termékek fogyása kiegyensúlyozott, állandó. Egy-egy termék­családnál elsősorban abban az esetben figyelhető meg növekedés, ha promócióban vannak a termékek.
A tésztaszószok / mártások esetén a klasszikus ízek piaca az erősebb. Így a sima paradicsomos szósz, amit mindenki saját ízlése szerint ízesíthet tovább, a legnépszerűbb.
A kommunikációs vezetőtől megtudtuk, hogy a legkedveltebb ízként van jelen a bolognai ízesítésű szósz, mártás kategóriában pedig az édes-savanyú és a szecsuáni mártás az első, amelyet csirkemellel és rizzsel fogyasztanak. „Évek óta nincs változás a lista TOP-ízei között” – fűzte hozzá, megjegyezve: az újdonságok forgalma messze elmarad az alapízek forgalmától, de ettől függetlenül a SPAR nyitott szortimentjének frissítésére az új ízekkel.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a vásárlók többsége a tésztaszószokból az alapízeket vásárolja, majd magának ízesíti, dúsítja tovább például hússal, gombával stb. Adott ízből a választás a termék ára alapján történik.
„A szortimentünkben megtalálhatóak BIO termékek is, melyek forgalma növekszik, de még mindig kis hányadát teszi ki az összforgalomnak” – fűzte hozzá Maczelka Márk. Míg a nedves ételízesítők esetében megugrik a vásárlói érdeklődés, a tésztaszószok, mártások forgalmát nem befolyásolja a karácsonyi szezon. Ez utóbbi termékek esetén nincs decemberben kiugrás. Ez a tendencia mutatkozik meg a kiszerelés választásában is. 
Az árkategóriák között nagy átjárás nem nagyon tapasztalható. A promóciók esetén hajlandóak a magasabb árkategória felé elmozdulni azok a fogyasztók, akik normálban az alacsonyabb árfekvésű termékeket vásárolják. Az árérzékenység a márkahűségen belül is megmutatkozik. „A kategória márkahűségére jellemző, hogy elsősorban az adott/választott árkategóriákon belül mozognak a fogyasztók, és az adott árkategóriában szívesen kipróbálnak más márkát is, új ízeket. Azonban alacsonyabb árkategóriából nehezen váltanak magasabb árkategóriába. Esetleg egy-egy erősebb promóció esetén teszik meg” – ismertette Maczelka Márk.

A boltból a karácsonyfa alá
A tél végi ünnepek előtt határozottan megnő az érdeklődés a nedves ételízesítők és a hideg mártások iránt. Az ünnepek nagyon kedvezően hatnak a kategória forgalmára, mivel ezek a termékek hangsúlyozzák és diverzifikálják a saláták és snackek ízét, és kiegészítik a tojással, kolbásszal vagy sülthússal és sülthallal készült ételeket.
A budai Delizia Gourmet polcain sorakozó mediterrán gasztronómiai ízvilágot felelevenítő, magas minőségű összetevőkből származó krémek és mártások színezéktől és tartósítószerektől mentesek. A speciális, egyedi ketchupöket, BBQ szószokat és mustárokat pedig akár ajándéknak is ajánlják az eladók.
A ketchup és a mustár, a majonéz versenyeznek az ünnepi asztalon. Azonban a tapasztalat azt mutatja, hogy a majonéz hamarosan el fogja veszíteni kiemelt szerepét a kategóriában a másik kettő javára, annak ellenére is, hogy a választékban különböző ízesítésű, de mindenképpen természetes anyagokat tartalmazó majonézek szerepelnek. Mint megtudtuk, ez azzal magyarázható, hogy a fiatalabb generációk körében kevésbé népszerű a majonéz, ők főként az ízes, pikáns szószokat részesítik előnyben.

 

(Termékmix magazin – 2019. novemberi szám)