A fogyasztók továbbra is az év utolsó hónapjában veszik meg az éves vásárolt virsli nagy százalékát, miközben a minőségi virsli az ünnepek elteltével is kedvelt élelmiszernek számít.

Kérdések a húsipar körül


A húsipar a hazai élelmiszeripar legnagyobb forgalmú szakágazata, amely magas szinten koncentrált. Hazánk természeti adottságainak köszönhetően kedvező helyzetben van a sertés- és baromfitenyésztés terén. Elegendő mennyiségben áll rendelkezésre termőföld, ami biztosítja a takarmánytermelés alapját. A sertéstenyésztésnek nagy hagyománya van hazánkban, ami sokáig megmutatkozott a termelési arányokban is. A baromfihús mellett a sertéshús jelenti azt az élelmiszer-kategóriát, amelyet a hazai fogyasztók magyar termékként feltétlenül előnyben részesítenének. A termékek eredete azonban nem az első számú szempont a vásárlás során, hanem a jövedelmi helyzet a legfontosabb a vásárlást befolyásoló tényezők között. Az afrikai sertéspestis távol-keleti elterjedése miatt jelentősen átrendeződött a világ sertéspiaca, ami hazánkban is problémákat okoz. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) a hazai kiskereskedelmi áruházláncok, a vágóhidak, a sertéshús-feldolgozók és a tenyésztők részvételével soron kívüli megbeszélést kezdeményezett ennek megoldására.
2019-ben az élősertés árak jelentős mértékben emelkedtek az irányadó külföldi piacokon és így Magyarországon is; ugyanakkor a húsipari termékek árai nem követték az alapanyag önköltségének növekedését. Mindez sok hazai vágóhidat és húskészítmény-üzemet hoz nehéz helyzetbe.

A Magyar Húsiparosok Szövetségének (Hússzövetség) társadalmi elnöke további emelkedésre számít a magasabb hústartalmú, nem műbélbe töltött, drágább virslik iránti kereslet terén az év végi ünnepek előtt. Az éves virsli forgalomnak átlagosan 12-15 százalékát értékesítik decemberben az üzletek, de nagyobb a forgalma a szalámiknak és egyes füstölt húskészítményeknek is - közölte Éder Tamás, megemlítve, hogy a magyar sertéshús ágazat helyzetét nagyban segítette a belföldi értékestés 9,8 százalékos növekedése.
Az év utolsó hónapjára esik a háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásaiból származó összforgalom mintegy 10 százaléka, hiszen a családi összejöveteleket és vendéglátást megelőző karácsonyi készülődés során a legtöbb élelmiszer kategória forgalma – így a friss húsoké is – jelentősen megugrik. Éder Tamás felhívta a figyelmet arra, hogy amennyiben valaki nem biztos a termék eredetében, illetve összetételében, akkor kérdezzen rá az eladóktól, valamint hangsúlyozta, hogy virslinek csak az a húskészítmény nevezhető, amelynek hústartalma legalább 51 százalék felett van, mechanikailag szeparált hústartalma legfeljebb 10 százalék.

43 milliárdos a virslipiac

Közel 34 ezer tonnát vásároltak a magyar fogyasztók az egyik legjobban keresett húskészítményből, a virsliből a 2018. szeptember – 2019. augusztusi időszak alatt.
Ez a kategória több mint 43 milliárd forint bevételt hozott az üzleteknek, ami 14 százalékot jelent a feldolgozott hús közel 302 milliárd forintos teljes piacán belül.
Virslinél értéket tekintve plusz 3 százalékot regisztrált a Nielsen kiskereskedelmi indexe egyik kumulált évről a másikra.
Az önkiszolgáló és a csemegepultnál történő értékesítés megoszlása a teljes forgalomból tovább koncentrálódott: értéket tekintve 82 százalék jutott az önkiszolgálóra, ami egy százalékponttal magasabb a tavalyi hasonló időszakhoz képest, a forgalom 18 százaléka pedig a csemegepultnál realizálódott a vizsgált időszakban.
Ha a bolttípusok súlyát nézzük, akkor a trendek azt mutatják, hogy a virsli értékben mért forgalmának több mint egyötöde realizálódik a 2500 négyzetméternél nagyobb üzletekben, 54% pedig a szupermarketeket és diszkontokat magába foglaló 400–2500 négyzetméter alapterületű boltokban.
Ezzel egy időben valamelyest növekedett a kereskedelmi márkák pozíciója: az értékbeli részesedése 43 százalékra csökkent, egy százalékpontot csökkent elmúlt év időszakához képest.

 

Termékfejlesztésekkel nem csak a téli szezonban


A virsli a leggyorsabban elkészíthető teljes értékű, hidegen és melegen egyaránt fogyasztható étel, és egyúttal remek proteinforrás, így akár főétkezésre is tökéletes, de reggeli­re, tízóraira, uzsonnára is ideális, ha a fogyasztó gyorsan szeretne meleg ételhez jutni. Ez a nagyon közkedvelt étel számos kivitelben kapható, fogyasztása nem köthető csupán egyetlen kor-, vagy célcsoporthoz.
Az ALDI minél szélesebb vásárlói közönséget szeretne megszólítani, ezért számos fajtájú virslit tart kínálatában. Mint megtudtuk, az áruháznál a ­virsli kategóriában a kilós árak 479 Ft/kg (pl. baromfirudacska) és 2497 Ft/kg (pl. bécsi virsli) között mozognak, így minden vásárló megtalálja a számára legkedvezőbb árú terméket. A tapasztalat azt mutatja, hogy mindegyik kategória népszerű, a legkedveltebb pedig a 400 grammos frankfurti virsli, ebből fogy a legnagyobb mennyiség.
Az ALDI diszkontáruházként alapvetően saját márkás termékeket árusít, ez alól egyetlen kivétel akad, a SÁGA FÜSTLI. Mint fogalmaztak, a saját márkás termékek kapcsán pedig a fejlődési számok azt mutatják, hogy a fogyasztók nem csupán hűségesek, de a termékek újabb és újabb vásárlókat is megnyernek maguknak.
„Az ALDI a virslik esetében is számos innovációt alkal­maz a vásárlók elvárásainak megfelelően. A legutóbbi időben rendkívüli mértékben megnőtt a kereslet minden termék esetében a mentes termékekre, a virslik területén így megjelentek az „E”-mentes és szójamentes termékek, ­valamint az Eat&Go típusú „kényelmi”, azaz a csomagolásban mikro­hullámú sütőben elkészíthető termékek” – ismertette fejlesztéseken alapuló kínálatát az ALDI.

Az ALDI tapasztalatai szerint minden területen megfigyelhető a fogyasztói tudatosság növekedése – ezzel párhuzamosan pedig a magasabb minőségű termékek iránti kereslet növekedése. Az áruházlánc folyamatosan reagál a piaci igényekre, ennek jegyében készítette például a fentebb említett „E”-mentes gyerek virslit, és ebben a szegmensben további innovációk, új termékek várhatók. Az áruházlánc közlése szerint a fogyasztók a virslinél elsősorban a hústartalom és az ár arányát veszik figyelembe a vásárláskor, de fontos számukra, hogy különböző szárnyas- és sertéshúsból is megtalálható legyen a prémiumtermék a szortimentben – az ALDI pedig ennek megfelelően alakítja kínálatát, amely az alábbi termékekből áll: 400 grammos hámozott sertés frankfurti virsli, 350 grammos Sága Füstli, 2x140 grammos Füstike, 2x200 grammos bécsi virsli, 1 kg-os baromfi rudacska, 250 grammos baromfi virsli és füstölt baromfi virsli, 400 grammos hámozott sajtos sertés frankfurti virsli, 500 grammos sertés virsli, 200 grammos hámozott light sertés virsli, 140 grammos Eat&Go virsli, valamint 400 grammos csirke frankfurti virsli.


A diszkontlánc kínálatában megtalálhatók olyan termékek, amelyek bizonyos korosztály, illetve életmód kívánságainak felelnek meg. Például a 200 grammos kiszerelésben elérhető „Kinderkiste” Koktél frankfurti sertésvirsli, ami „E”-mentes termék és kifejezetten gyerekek számára készül. Mindemellett a kényelmi termékek, mint az Eat&Go poharas virsli vagy a hamarosan bevezetésre kerülő 140 grammos Füstöltke, szintén a fiatalokat célozza meg.
Noha a virsli egész évben keresett húsáru, 11 darab termék vizsgálatából az ALDI arra jutott, hogy közülük 7-nek decemberben volt a legmagasabb az eladása, ami a leggyengébb hónaphoz viszonyítva két, két és félszeres eladott mennyiséget is jelentett. „Ugyanakkor a virslik esetében is terméktől függően eltérő a legnagyobb és a legalacsonyabb forgalmú hónap – lehet akár december, akár június. Az egyértelműen látszik, hogy a sertésvirsli főszezonja a szilveszteri időszak, míg a prémiumvirslik forgalma grillszezonban is magas” – fogalmazott az áruházlánc. Az ALDI a többi termékéhez hasonlóan a virslitermékekről is számos csatornán keresztül kommunikál, a promóciót szórólapokkal, plakátokkal és PR-eszközökkel, a kiemelt időszakban pedig TV- és rádióreklámokkal segíti.

Tudatosabbak a vásárlók

Mivel a virslik igen könnyen elkészíthető egytálételként is tálalható kényelmi termékek, így az ebéd mellett reggelire és vacsorára is igen kedvelt étel. Erről a húsáruról elmondható, hogy kortól és nemtől függetlenül mindenki szereti. A prémium termékek esetében a minőség, a hústartalom, valamint a csomagolás alapján döntenek a fogyasztók.
Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője rámutatott: jelenlegi rohanó világunkban a könnyen elkészíthető kényelmi termékek forgalma folyamatosan erősödik. Emellett a tudatos vásárlással folyamatosan emelkedik a vásárlók igénye a mesterséges adalékanyagmentes élelmiszerek iránt.
„Elmondható, hogy tudatos vásárlásról beszélhetünk virsli vásárlása esetében. Az elmúlt években főként a jó minőségű, ár-érték arányban megfelelő bécsi, juhbeles és frankfurti virsliket választották a vásárlók” – ismertette Maczelka Márk, megjegyezve: a termékfejlesztésekkel új trendek is megjelentek a piacon, így például a hámozott csomagolt virslik és a különböző ízű virslik.
„A virslik eladása egész évben igen kiegyensúlyozott fogyással bír. Minden virslink a TOP listavezető eladási helyen áll.  Kiemelt főszezonról virslik tekintetében az év végi szilveszteri szezonról beszélük, ahol közel 900 tonna virsli kerül értékesítésre egy hónap alatt. A jó tapasztalatok és a mindig biztos minőség alapján elmondható, hogy a REGNUM húsüzemes virslik iránt igen márkahűek a vásárlók” – mondta Maczelka Márk.
A SPAR és INTERSPAR áruházakban jelen pillanatban megtalálható termékpalettánk több részre tagolódik. A pultokban kapható virslik között vannak a bécsi, juhbeles és frankfurti virslik, az előrecsomagolt termékek között pedig juhbeles, frankfurti és műbeles virslik találhatóak különböző kiszerelésekben, 250 grammtól a 500 grammosig. A kommunikációs vezető megemlítette, hogy az elmúlt évben a SPAR és INTERSPAR áruházakban a pultos lédig virsli mennyisége stagnált, a csomagolt „kényelmi” virslik mennyisége növekvő tendenciát mutat eladásban. Virsliket is, mint az összes többi húsüzemes terméket, szórólapos, BB óriásplakátos, valamint TV-reklámos marketing eszközökkel, aktivitásokkal segíti a SPAR.

A kosarakban virsli a pezsgő mellett


Az Auchan tapasztalatai szerint a magyarok körében továbbra is a hagyományos ünnepi fogások és italok a legnépszerűbbek, de a szilveszteri asztalra inkább a magasabb minőségű termékeket választják. Az áruházlánc éves pezsgő, illetve bor forgalmának 20 százalékát novemberben és decemberben realizálja, de az év vége adja az Auchannál az éves virsliforgalom ötödét is.
Töretlen népszerűségnek örvend a lencse, a pezsgő, virsliből pedig a minőségi, magas hústartalmú a vásárlók kedvence. Az Auchan már tavaly is hangsúlyozta, hogy éves virsliforgalmának közel ötöde az év utolsó hónapjaiban realizálódik, de az érdeklődés a két ünnep közötti időszakban tovább erősödik a hagyományos húskészítmény iránt. Akárcsak a borok és a pezsgők esetében, virsliből is a magasabb kategóriájú – magas hústartalmú – termékeket részesítik előnyben a vásárlók. Fontos trend továbbá, hogy az allergén-, glutén-, illetve laktózmentes termékek iránt ugyancsak erősödik az Auchannál a kereslet. A hiedelmek szerint gazdagságot hozó lencse sem hiányozhat a magyarok szilveszteri asztaláról, amit jól mutat, hogy az Auchan áruházakban az éves lencseforgalom felét a szilveszter előtti időszakban értékesítik.

Ha szilveszter, akkor virsli

A tavalyi teljesítménye alapján változatlanul a Tesco a legnagyobb forgalmú kereskedelmi lánc hazánkban. Ez az áruházlánc évvégi kínálatában is megmutatkozik: online áruházának kínálata szerint a Tesco idén is közel 80 féle virslivel készül szilveszterre. Az áruházlánc lédig és áruháztípustól függően 40–60 féle előrecsomagolt virslivel várja a vásárlókat szilveszter előtt. Az év utolsó hónapjában több mint 500 tonna virsli fogy. Szilveszter közeledtével a virsli-forgalom az év többi hónapjához képest nagyságrendileg a négyszeresére emelkedik már évek óta. A termék ebben az időszakban a legkeresettebb, az egész decemberi virsliforgalom közel 55-60 százaléka a két ünnep között zajlik.
A tavalyi év felmérése szerint a hazai fogyasztók az ömlesztett, kilós virslik közül a juhbeles és frankfurti virsli­ket részesítik előnyben, míg az előre csomagolt termékek közül a nagy, 1 kg-os kiszerelésű, a műbeles és bécsi virsli a legnépszerűbb. Keresettek a Tesco saját márkás termékei is. Emellett népszerűek még a minőségi, prémium virslik is. A hagyományoknak megfelelően a sertésből készült virslit választja a legtöbb vásárló, és a legnépszerűbb a frankfurti és a juhbeles virsli. A virslik esetében folyamatosan nő az előrecsomagolt termékek részesedése a csemegepultos virslikhez képest.

Helyben meg is főzik

Decemberben minden húsféléből több kerül a családok kosarába egy-egy vásárlás alkalmával. Tagadhatatlan, hogy a téli szezon, illetve a szilveszter este slágerterméke a virsli.
Ezt támasztja alá a Szentendrén található Friss bolt is, amelynek kínálatából az év utolsó hónapjában a hal és egyéb előkészített húsok mellett a virsli iránti kereslet jelentősebb mértékben ugrik meg – közel másfélszeres mennyiség kerül egy kosárba, mint más időszakban. Mint megtudtuk, a bolt pultos kínálata, a vásárlói kérésekre reagálva ma már tartalmaz szója-, glutén- és laktózmentes termékeket, valamint magas hústartalmú, minőségi virsliket, melyek már tavaly is sokkal jobban fogytak.
Az üzletben pékáru, tejtermék, felvágott, hús- és hentesáru, előkészített húsok és friss zöldség-gyümölcs egyaránt kapható. Az élelmiszerbolt mellett található Streetfood Lakóautóban szilveszter este előfőzött virslit is kínálnak, amely nagy siker a fogyasztók körében.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019. novemberi szám)