2017-ben életbelépett az új Magyar Élelmiszer Könyv, mely többek között szabályozza a húskészítmények esetében a minimum hústartalmat és a csontokról mechanikusan lefejtett hús mennyiségét. Előbbi minimum 51%, utóbbi maximum 10% lehet a virsli kategóriában, így már csak azokat a termékeket lehet virslinek nevezni, amelyek megfelelnek a kritériumnak. A virslik értékesítési csatornáinak fontossága az elmúlt évek összehasonlítása alapján sem értékben, sem mennyiségben nem változott.

A virsliké a legnagyobb szelet a húskészítménypiacból
Józsa Gábor, a Pick Szeged Zrt. Bonafarm csoport senior trade marketing Managere elárulta, hogy a virslik értékesítésben továbbra is a diszkontok bírnak a legnagyobb súllyal – mintegy 35,2%-al, melyet a hipermarketek követnek 23,1%-os részesedésükkel.
A large organised és a small organised üzletek közel azonos részarányban járulnak hozzá a kategória forgalmához: előbbi 18,3%, utóbbi 17,9%-os részesedéssel bír. A fennmaradó volumeneket az egyéb üzlettípusokban értékesítik, melyek a teljes virsliértékesítés 5,4%-át teszik ki. A totál virsli piac 2017-2018 éves volu­meneket össze­vetve 4,0 %-os növekedés látható a bázis évhez képest, míg értékben egy jelentősebb, mintegy 8,6%-os növekedés tapasztalható. A 2018-as évben továbbra is a virsli kategória képviselte a legnagyobb szeletet a húskészítmény piacból, piaci részarányuk 2017–2018 viszonylatában ­számottevően nem változott. A virsli kategória értékben 14,6 %-ot, mennyi­ségben 20,3 %-ot birtokolt a teljes húskészítménypiacból a tavalyi évben.
A számszerűsített adatokat Muzsek András, a Sága Foods Zrt. vezérigazgatója is alátámasztotta tapasztalataival: „a virsli 2019-ben is az egyik legnépszerűbb húskészítmény, fogyasztói bázisa rendkívül stabil, kereslete pedig az elmúlt időszakban tovább növekedett, vagyis egy gyakran fogyasztott kategóriáról beszélhetünk. Az önkiszolgáló pultban történő értékesítés dominanciája is töretlen” – ismertette.

Előtérben az egészségtudatosság, a mentesség, a hústartalom
Kazai Zsolt, a Wiesbauer-Dunahús Kft. értékesítési vezetője a legfontosabb tényezők közé sorolja a termék hústartalmát; a természetes bélt; a glutén-, laktóz- és szója­mentességet, illetve az igényeknek megfelelő kiszerelést. Ha ezek alapján a termék ár-érték aránya megfelelő, nem az ár a legfontosabb a vásárlóknak.
„Az évről évre növekvő eladásaink alapján elmondhatom, hogy a fogyasztók ragaszkodnak a bevált márkákhoz, márkahűnek mondható a legtöbb vásárló” – fejtette ki véleményét a szakember.
A vásárlók számára a mai rohanó világban minden áru tekintetében felértékelődnek a kényelmi szempontok is: miután a virsli könnyen és gyorsan elkészíthető termék, egyre inkább teret nyer. Évek óta növekvő tendencia a mentesség iránti igény. Egyrészt egyre többeket érint a glutén- vagy laktózérzékenység sok más érzékenység mellett, másrészt divat is lett mentesen étkezni. Ezeket az igényeket ki kell szolgálni.
A Pick Szeged Zrt. marketing managerétől megtudtuk, hogy márkatermékeinek (Pick, Herz és Família virslik) gyártása kizárólag sertéshús és/vagy marhahús alapanyagok felhasználásával történik, mely termékek mindegyike megfelel a szigorított MÉK szabályozásnak.
„Alapanyag tekintetében – az előző évek tendenciájához hasonlóan – a sertés alapú virslik kis mértékben további növekedést, ezzel párhuzamosan a baromfi virslik pedig mérsékelt csökkenést produkáltak. Az egyéb alapanyagból gyártott virslik részesedése továbbra sem számottevő” – tette hozzá Józsa Gábor. A virsli kategóriában a kiszolgáló típusok megoszlása érdemben nem változott: az értékesített volumen nagyobb részét, mintegy 81,4%-át, 2018-ban is az önkiszolgáló kiszerelések adták, míg a fennmaradó 18,6%-ot a csemegepultos termékekből forgalmazta a kiskereskedelem.
Muzsek András szerint a fogyasztók jellemzően ár-érték alapján hozzák meg vásárlási döntéseiket és sokkal magasabb elvárásaik vannak a termékekkel szemben, mint amennyit hajlandók áldozni értük.
„A Sága tapasztalata, hogy nagyobb a hajlandóság magasabb ár megfizetésére, ha állandóan és megbízhatóan stabil minőséget tapasztal a fogyasztó – ezt az igényt a virsli kategória nagyon jól ki tudja szolgálni. A termékkör gyors és változatos elkészítése mellett fontos, hogy minden kereskedelmi csatornában a legszélesebb íz- és méretkínálatban érhető el” – számolt be a cég vezérigazgatója.

Ősszel is nő a virslik eladása
„A virsli eladásokban már szeptemberben tapasztalhatunk egy kiugrást, értékesítés szempontjából viszont kiemelten fontos a decemberi főszezon, melynek forgalmi súlya minden évben jelentősen megemelkedik. A Sága Eredeti Füstli eladásai stabilan magasak az év összes hónapjában, ami azt mutatja, hogy a jó minőségű virsli nem egyszerű szezontermék, csupán arról van szó, hogy decemberben kiemelkedően nagy a forgalma” – láttatta a helyzetet Muzsek András, majd hozzátette, a virsli gyors és változatos elkészítése miatt annyira közkedvelt étel, hogy szinte minden család hűtőjében megtalálható.
„A virsliben az a jó, hogy a felhasználás sokszínűsége mellett ízben és formában is ki tudja elégíteni a legkülönfélébb kívánalmakat – a gyerekek különleges igényeitől a felnőttek sokféle elvárásáig. Elkészíthetjük számtalan variációban, reggelire önmagában, különféle szószokkal talán a legkelendőbb, de ebédek vagy vacsorák feltétjeként is szívesen fogyasztják a magyarok. Népszerűsége a gyerekzsúrokon, a családi és baráti összejöveteleken is megtapasztalható, ahol a legjellemzőbben apró falatkákat, könnyű salátákat készíthetünk a különféle ízben és méretben elérhető kínálatból” – nyilatkozott a Sága szakembere.
Ezt Kazai Zsolt is megerősítette. Szerinte is szinte bármikor, bármilyen helyzetben fogyasztható, legyen szó akár egy gyors reggeliről vagy ebédről, illetve a vacsora is remek alkalom virsli fogyasztásra, ha meleget fogyasztana a család.

A kínálat végeláthatatlan, folytonos az innováció
Józsa Gábor elárulta, hogy a Pick legfontosabb innovációja tavaly a Pick Pickolino virsli volt, melynek értékesítését integrált reklámkampánnyal is támogatták. A Pickolino virsli sertéshús felhasználásával készülő hámozott virsli, mely finom, kellemesen füstös ízű, és harmonikus fűszerezésű. Fogyasztóbarát, 140 grammos, vákuumcsomagolt kiszerelésben 60 napos minőség megőrzési idővel kínálják vásárlóiknak.
A PICKOLINO sertés virsli további előnye, hogy ízfokozót nem tartalmaz, ezen kívül glutén és laktózmentes, ennek köszönhetően a glutén, illetve laktóz intoleranciával érintett fogyasztói kör részére is biztosít alternatívát. Később bevezetésre került a Pickolino virsli nagyobb, vákuumcsomagolt 280 g-os „családi” kiszerelése, mely osztható csomagolásban került forgalomba, valamint a 140g-os Pickolino Sajtos virsli, mely az alaptermék sajttal ízesített változata. „A pozitív piaci fogadtatás eredményeként idén júniusban a 280 g-os Sajtos Pickolino virsli kiszerelésével, szeptembertől pedig további még egy változattal, a 140g-os Pickolino Pritaminos-sajtos virslivel bővítettük a szortimentet. Utóbbi termék egy kellemesen füstölt, finom, ízesített virsli, mely ízvilágában a magyar pritamin paprika és sajt harmonizál.


Az új változat a PICKOLINO termékre jellemezően gluténmentes, ízfokozót nem tartalmaz. Gyorsan és sokoldalúan elkészíthető, hagyományosan, vagy tasakban főzve, a speciális csomagolásnak köszönhetően mikrohullámú sütőben is melegíthető” – taglalta a marketingszakember.
Muzsek András betekintést engedett a Sága kínálatába és fejlesztéseibe is - termékeik elérhetőek védőgázas és vákuumcsomagolt formában is. Kínálnak virslit otthoni fogyasztásra és könnyen vihető, poharas snack formákban is. A 100 g-os kiszerelés mérettől egészen a 700 g-ig, a 3 db-os perforált csomagolástól a 20 db-os méretig többféle adagnagyság megtalálható a portfóliójukban. Ízek tekintetében is egyedülállóan széles palettát tudhatnak magunkénak: a magyar fogyasztó által leginkább kedvelt füstölt ízvilágon túl sajtos, csípős és natúr ízeket is kínálnak fogyasztóiknak.


A virslit mindenki másképp szereti, ezért a Sága portfóliójában a piacvezető Füstli virsli mellett megtalálható a hosszú roppanós Bécsi virsli és a falat méretű Snacki is.
„Az allergé­nek és az élelmiszer-adalékanyagok kerülése egyértelmű fogyasztói tendencia. A Sága fejlesztései az elmúlt években már ezeket az igényeket vették figyelembe, egyre több allergéntől és adalékanyagtól tettük mentessé a virslijeinket is. Egy hosszabb termékfejlesztési folyamat kiemelkedő állomásaként a legnagyobb megelégedésünkre októbertől piacra került az új Füstli Natural, az első olyan terméke a Ságának, amely E-szám mentes, vagyis adalékanyagoktól mentes összetevőkkel készül. 230 g-os kiszerelésben, perforált csomagolásban és két ízben érhető el; Füstli Natural bükkfán füstölt és Füstli Natural bükkfán füstölt, krémes Gouda sajttal. Az adalékanyag mentességen túl a füstölt ízű termékünk laktóz-, szója- és gluténmentes, a gouda sajtos íz pedig szója- és gluténmentes” – részletezte.
Kazai Zsolt szerint is 1-99 éves kor között mindenki szívesen fogyasztja a virslikategória termékeit, majd megosztotta velünk, hogy legkedveltebb termékeik a juhbélbe töltött és a hámozott, bél nélküli virslik. Ezeket 170 grammos kiszereléstől kezdve 3 kg kiszerelésig kínálják a fogyasztóknak, azok nagy örömére. Az értékesítési vezető sikerről számolt be az egészségtudatos fogyasztók megszólításáról, hiszen light virslijükkel – mely 30%-kal kevesebb zsírt tartalmaz a hagyományos virslikhez képest – fel tudták venni a versenyt a szegmens további alternatíváival.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019. novemberi szám)