Miközben a trendek időről időre változnak és egyre változatosabb a kávé­kínálat, folyamatos a drágább, magasabb minőségű kávétermékek vásárlóinak száma. Bár a kávé világ­piaci ára időről időre eléggé hullámzik, ami rendre megjelenik a termékek fogyasztói árában is, a fogyasztók hűségesek maradnak kedvenc feketéjük iránt. Miközben a trendek változnak és egyre
változatosabb a kávékínálat, folyamatos a drágább, magasabb minőségű kávétermékek vásárlóinak száma.

Bár a kávé (Coffea) növénynemzetség sok fajt számlál, csak két faj terméséből – az arab kávéból (Coffea arabica) és a robuszta kávéból (Coffea canephora) – készítenek kávét. Az üzletekben és vendéglátóhelyeken kínált kávéitalok ezernyi változata a termőhely adottságai, a kávé­bab minősége, a pörkölési módok, az elkészítési receptek (pl. kávé-víz arányának változtatása), a főzési módok (kotyogó, kávégép, kapszuláskávé stb.) és adalékok számtalan kombinációjából születik meg.
A Nemzetközi Kávészervezet 2019 áprilisában kiadott Kávépiaci-jelentés adatai szerint a kávéfogyasztás növekszik, elsősorban az Egyesült Államokban és Ázsiában. A kínálat azonban most sokkal gyorsabban növekszik, első­sorban a brazil kiváló növények miatt. 2018. április és 2019. március között a piacra Brazíliából 37,13 ­millió zacskó kávét szállítottak (1 zsák = 60 kg), ami 20,6 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.
A szakértők azonban ­rámutatnak, hogy a kávé – mint alapanyag – rekord­alacsony ára nem fogja radikáli­san csökkenteni a boltokban kapható kávé­bab vagy az őrölt kávé árát, mivel a nyersanyag a kávé előállítási, és forgalmazási összes költségének viszonylag kis részét teszi ki.
Az instantkávé előállításánál a nyersanyagköltségek aránya még alacsonyabb, így a kávézókban a „kis fekete” fogyasztása esetén, amikor a gasztronómiai költségek is felmerülnek, a nyersanyag ára gyakorlatilag „elhanyagolható”.

Minden vásárlói igényre figyelnek
A SPAR és INTERSPAR üzletekben alapvetően robusta és arabica kávék felhasználásával készült kávék, kávéspecialitások kaphatók. A polcokon különböző pörkölési eljárások, kiszerelések, mixelt keverékek (un. blend kávék) találhatóak meg. Magyarországon jellemzően a blend kávék forgalmazása és fogyasztása a legjellemzőbb, ezek a mixek a legkedveltebbek a vásárlók/fogyasztók számára.
„A hazai vásárlók többféle szempont szerint vásárolnak kávét, például függ attól, hogy egy háztartásban hány fő él, milyen korosztály és mi a nemek aránya. Őrölt pörkölt kávék esetén a kisebb (250 g) kiszerelések és a nem túl erős pörkölési eljárások a legkedveltebbek. A szemes kávék esetén jellemzően az 1 kg-os kiszerelést preferálja a vásárlók nagyobb hányada, az instant kávék esetén a 200 g-os kiszerelések a legkelendőbbek” – ismertette Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.
Mint mondta, a termékek árai kiemelten fontosak a vásárlások alkalmával, lévén a kávé nem egy olcsó áru­terület. Az utóbbi időben egyre előtérbe kerül a termékek jó ár-érték aránya. Ez a kávék vásárlása esetén is megfigyelhető jelenség. Ezért az akciók kiemelten fontosak ezeknél a termékeknél, hiszen egy-egy akció alkalmával akár több száz, vagy ezer forintot is lehet spórolni egy-egy termék vásárlása esetén. A kínálatot nézve a többe kerülő kapszulás kávéknál a legmagasabb az akciós vásárlások aránya a teljes értékesítésből.
Maczelka Márk megjegyezte, hogy egyre kevesebb őrölt kávét vásárolnak a vevők, és az elmúlt években jelentősen növekedett a szemes és a kapszulás kávék piaci részaránya. Ez a trend a közeljövőben is megmarad.


„Jellemzően a fiatal felnőttektől az időskorú lakosságig kávézunk a legtöbbet, gyerekkorban a kávé élénkítő tartalma, valamint kesernyés, savanykás ízvilága miatt nem kedvelt a forró ital. Szignifikáns különbségeket nem lehet kimutatni a kávék fajtájának (őrölt, szemes, instant, kapszulás) kedveltsége és a lakosság életkora között. Az megfigyelhető, hogy a középkorú lakosság nagyobb hányada engedheti meg magának a drágább, magasabb minőséget” – ismertette Maczelka Márk, hozzáfűzve, hogy még ma is sokan hódolnak a kávéivás kultúrájának, ami egyfajta reneszánszát is éli.
A kényelmi szempontok erősödése jellemzően a kapszulás kávék elterjedésével, kedveltségének folyamatos növekedésével jelentkezik. A gyors kávéfőzéssel időt, energiát tudnak otthon az emberek megspórolni ezzel a kávéfőzési eljárással.
„A kávé alapvetően nem szezontermék. Aki nem tud reggel felkelni egy forró csésze fekete nélkül, annak mindegy, hogy hideg tél van, vagy forró nyár” – mondta a kommunikációs vezető. Maczelka Márk megjegyezte, hogy egyedül az instant kávék fogyasztása esetén lehet minimális szezonhatást mérni, ami május végével kezdődik és szeptember elejéig tart (nyaralás, vizsgaidőszak stb.). Ez alapvetően az instant kávé könnyű elkészítésével magyarázható.

 

Még erősebb fekete leves

Tavaly június és ez év májusa között 8%-kal gyarapodott a kávé értékbeli forgalma az azt megelőző 12 hónaphoz képest, ami így több mint 65 milliárd forintot foglalt magában. Mennyiségben ez 3,5%-os növekedést jelentett.
A Nielsen kiskereskedelmi indexében az is látható, hogy a forgalom legnagyobb része, közel 44%-a a 400-2500 négyzetméteres kereskedelmi egységekben, további 29% pedig az ennél nagyobb üzletekben termelődik. A 200 négyzetméternél nem nagyobb üzletek valamivel több mint egyötöd részt generálnak az értékbeli eladásokból, ezeknél boltoknál egyébként csökkenés figyelhető meg mind értékben, mind mennyiségben.
A koffeinmentes kávék értékbeli eladása az előző időszakhoz képest 16%-os növekedést mutat, a kategória forgalmából 2%-ot hasítanak ki.
Kávéfajta szerinti bontásban vizsgálva a kategóriát megállapítható, hogy az őrölt kávé forgalma 2%-os csökkenés után is vezeti az értékbeli eladásokat, 35%-os részesedéssel. Ettől az értéktől alig elmaradva áll második helyen az instant kávé. A kapszulás kávék hatalmasat mentek: értékbeli forgalmuk 57%-kal nőtt a 2017. június – 2018. májusi periódushoz képest, így a kategória eladásának 18%-át generálják. A szemes kávé forgalma is kiugró növekedést mutat: több mint 18%-kal magasabb értékbeli eladással egytizednyi részt hasít ki a piacból.
A Nielsen mérései szerint a vizsgált időszakban a gyártói márkák és a sajátmárkák között négyötöd-egyötöd arányban oszlik el a kategória értékbeli forgalma.
A legnagyobb értékbeli forgalom a 101–250 gramm kiszerelésű kávékból adódik: a kategória forgalmának több mint kétötödét jelentik. Fele ekkora piaci részese­dés jut a maximum 50 grammos termékeknek. Az 501 gramm – egy kilós csomagolású, valamint az 51–100 grammos kávék közel azonos értékbeli eladást generáltak, ezzel 15–15%-ot tesznek ki a kategória forgalmából.

 

Az őrölt pörkölttől a kávéspecialitásokig
Az ALDI a kávék esetében is arra törekszik, hogy a lehető legtöbb fogyasztói csoportot és korosztályt célozza meg kínálatával, így mindenki megtalálja az általa kedvelt és keresett terméket. A kávék ízvilágát többek közt a termőterület, az időjárás, a pörkölés határozza meg, a fogyasztók pedig az általuk megszokott és kedvelt ízű forró italokat szeretnék minden nap a csészéjükbe tölteni, ezért a kávé esetében kiemelkedő a márkahűség.
„Tapasztalatunk szerint az őrölt pörkölt kávék ugyanolyan kedveltek, mint a szemeskávék és a kapszulák, hiszen más-más korosztályt és vásárlói kört szólítanak meg” – közölte az ALDI, megemlítve, hogy a kapszulás és a szemes kávé fogyása ugyanakkor az utóbbi időben kiemelkedő. Az ALDI kínálatából 250 g-os, 500 g-os és 1 kg-os csomagolású kávék, illetve dobozos kapszulák közül lehet választani, így minden vásárló megtalálja a számára legideálisabb kiszerelést.
A kávéfogyasztási trendet elsősorban a kényelem befolyásolja, vagyis a fogyasztók jellemzően továbbra is az általuk kedvelt italt – eszpresszót, kapucsínót – választják, csak másképp, például kapszulás kávéfőzővel készítik el az italt. „Egy másik trend, hogy egyre többen váltják ki a tejet növényi – zab, rizs, vagy mandula – itallal, az ALDI-ban pedig ezek a termékek is megtalálhatók” – tudtuk meg.


Általánosságban inkább a különböző korosztályok és vásárlói csoportok választási preferenciáit lehet kategorizálni, a fiatalok körében például a gyors kávékészítés fontos, ezért ők elsősorban kapszulás kávét fogyasztanak, míg az idősebbek az őrölt pörkölt kávét kedvelik, akik pedig kiemelt figyelmet fordítanak a friss őrlésre, a szemes kávét választják. A kávé erősségét mindhárom kategóriában a fogyasztó döntheti el, így bármelyik terméket is választja, a saját ízlésének megfelelő forró italt készítheti el.
„Áruházláncunk tapasztalatai szerint a kávé iránti kereslet kiegyensúlyozott képet mutat, nem jellemző a nagymértékű forgalmi változás, hiszen a kávét számtalan formában lehet a szezonhoz igazítani, például nyáron jeges-, télen tejeskávét készíthetnek a kávézás szerelmesei” – fogalmazott az ALDI.
Mint mondták, a vásárlók számára a kényelmi szempontok minden termékkategóriában egyre nagyobb jelentőséggel bírnak. A kávék esetében így fontos szempont, hogy a fogyasztó hogyan tud egyszerűbben, gyorsabban kávét főzni. A kapszulás kávéfőzők gyorsaságuknak és egyszerű működtetésüknek köszönhetően közkedveltek és rendkívüli fejlődést mutatnak az ALDI-nál is.
Megfigyelhető, hogy a kávéfogyasztók esetében a többi termékhez képest kisebb az árérzékenység, hiszen a kávékedvelők többsége naponta fogyaszt kedvenc forró italából. Mindemellett, mivel a termék hosszabb ideig eltartható, az akciók időszaka alatt egy-egy bevásárlás során akár nagyobb mennyiséget is kosarukba tesznek a vásárlók.

 

Nem csak egy kávé
A tapasztalat azt mutatja, hogy hazánk a kávé sokadik reneszánszát éli. Az elmúlt években sorra nyíltak a nemzetközi láncok üzletei és az újhullámos kávézók, az éttermek kínálatában márkás kávék jelentek meg és nagy divat lett az „alternatív” kávékészítési eljárásokkal készült kávéitalok fogyasztása. A minőségre egyre nagyobb hangsúly helyeződik és nyugodtan kijelenthető, hogy a jó kávé ma már nem luxus.
A Kávétársaság azzal a céllal jött létre, hogy megváltoztassa, vagy legalább­is kedvezően befolyásolja a hazai kávékultúrát. A webáruház kínálatát úgy állították össze, hogy a kávé szerelmesei új, Magyarországon eddig nem ismert ízekkel ismerkedhetnek meg szemes, őrölt vagy akár kapszulás és pod-os kávé formájában.
A kávé világpiaci ára ugyan időről időre eléggé hullámzik, ám hosszútávon mégis emelkedik. Ez természetesen előbb-utóbb rendre megjelenik a termékek fogyasztói árában, valamint a kereslet-kínálat szintjén.


A Törökbálinton szaküzlettel rendelkező Invitone Kft. képviselője szerint a legtöbb étteremben még mindig nem fordítanak elég figyelmet a kávé minőségére és annak szervírozására, az áruházak polcain pedig eléggé szűk a termékkínálat.
Mint megtudtuk, a webáruház partnerei mind nemzetközi hírnévnek örvendő minőségi kávépörkölők, széles kínálattal, nagy tapasztalattal és nyomon követhető történelemmel, akik számára kiemelten fontos, hogy a kávészemek ellenőrzött forrásokból kerüljenek a pörkölőjükbe. Ezért nemcsak az online vásárlók számára igyekeznek a kávé ízharmóniájának különböző fajtáit nyújtani, de a Magyarországon egyedülálló szaküzletbe is várják a vevőket.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019. októberi szám)