A fogyasztók egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak az egészségtudatos életmódnak, és szívesen választják az egészségesebbnek vélt „mentes” élelmiszereket. Még akkor is, ha esetleg nem is élnek ételintoleranciával, hiszen ezen termékek fő üzenete, hogy „mentes valami rossztól”.

Édesen is mentes
A gyakorlat azt mutatja, hogy a mentes élelmiszerek forgalma folyamatosan növekvő szegmens, amire egyre nagyobb fókuszt helyeznek a fogyasztók, ebből kifolyólag a láncok is. Kihelyezésük, súlyuk növekszik mindenhol.
„A kereskedelmi láncok három kategóriába sorolják a mentes termékeket: glutén-, laktóz-, cukormentes/hozzá­adott cukor nélküli. Igyekszünk a jövőben mindhárom kategóriának megfelelő termékeket piacra dobni” – ismertette Czimer-Szőke Imola, a Cornexi key account managere.
A Cornexi kínálatában a mentes kategóriát egyelőre a hozzá­adott cukor nélküli termékek képviselik. ­Minden termékkategóriánkban (zabkása, müzli- és zabszelet, gabonpehely) megtalálhatóak azok az ízvariánsok, melyek csak természetes módon előforduló cukrokat tartalmaznak.
A Cornexi key account managere elmondta, hogy a hozzá­adott cukor nélküli termékek kevésbé emelik meg a vércukorszintet, és kevesebb kalóriát is tartalmaznak, mint a cukros ízvariánsok. Így lassabban szívódnak fel a szervezetünkben és fokozatosan emelik a vércukorszintet, egy sokkal kiegyensúlyozottabb táplálkozást tesznek lehetővé, anélkül, hogy le kellene mondani az édes ízekről.
„Azt gondolom, hogy egyre több sajnos a diagnosztizáltan ételérzékeny, cukorbeteg fogyasztó, viszont bizonyos mentes kategóriákat egyértelműen a trendi fogyasztók vásárolnak többen. Főleg a nagyvárosban élő, tudatos hölgyek fókuszálnak erre a termékkörre, itt is egyértelmű elvárás, hogy a termék finom legyen. Ezt mi is szem előtt tartjuk a termékfejlesztéseink során” – fogalmazott Czimer-Szőke Imola, hozzáfűzve, hogy mindemellett a vásárlók számára fontos a termékek ár-érték aránya.
Az üzletek polcain is megfigyelhető, hogy egyre több a PL (kereskedelmi márkás) termék ebben a kategóriában is, amelyeket kedvezőbb áron tudnak elérni a fogyasztók a brand termékekhez képest. Azonban Czimer-Szőke Imola úgy tapasztalja, hogy aki nemcsak a valamilyen mentességet, hanem egy egészségtudatosabb összetételt szeretne, hajlandó többet adni a termékért.
„Miután egy most fejlődő kategóriáról van szó, márka­hűség véleményem szerint még nem alakult ki, kivéve talán az ételérzékenyek körében, itt megfigyelhető, hogy akik kipróbáltak egy márkát, és nem okozott nekik egészségügyi problémát, ritkábban váltanak” – említette a key account manager.
A mentes termékeinek ismertetése kiemelten fontos a Cornexi számára. Év elején volt egy úgynevezett „HCN” (hozzáadott cukor nélkül) citylight kampánya a cégnek, amelynél tudatosan edukálta a fogyasztókat arra, hogy ezt a fogalmat megismerjék a termékeik kapcsán és keressék a boltokban. Emellett a Facebook csatornáján minden hónapban foglalkozik ezzel a témakörrel a Cornexi, illetve a termékek csomagolásán egyértelmű claim-eket használ a mentes termékeik megkülönböztetésére.
„A hozzáadott cukor nélkül termékeink sikere már visszajelzések alapján is mérhető: már két termékcsaládunk is büszkélkedhet a Mentes-M díjjal, tavaly a HCN Zabkásáink nyertek ebben a kategóriában, idén pedig a HCN Nexi müzli szelet termékeink nyerték el Az Év mentes terméke díjat a müzli kategóriában” – ismertette Czimer-Szőke Imola.

A kiváló minőségnek van jövője
A mentes élelmiszerek piaca fénykorát éli, ami többek között a trendkövető fogyasztóknak is köszönhető. Ma kevés olyan gyártóval találkozni, aki nem hirdeti valamelyik termékét úgy, hogy mentes bármitől. „Feltehetően 2-3 év múlva felismerik a gyártók, hogy ez a piaci rés nem egy biztos felvevőpiac, mert a valós mentesen étkezők száma lényegesen kevesebb, és kivonulnak a piacról ezekkel a termékekkel. Akkor majd jön egy újabb divatirányzat a vásárlók körében – például a kozmetikumok területén megnő az igény az állatkísérletektől mentes kozmetikumok felé – és ott indul meg a növekedés” – mondta Fehér Barbara, a Diéta Bt. ügyvezetője.
A termékfejlesztésekkel jelentős lépéseket tesznek a gyártók a legkülönbözőbb vásárlói igények kiszolgálása érdekében. Így például teret hódítanak az úgynevezett mindenmentes termékek. Fehér Barbara hangsúlyozta, hogy ezek a termékek az élelmiszeriparban kötelezően jelölendő 14 allergénen felül egyéb anyagokat nem tartalmaznak az újabb vásárlói igényeknek megfelelően. Ezen kívül megfigyelhető, hogy az inzulinrezisztenciában és PCOS betegségben szenvedők száma rohamosan nő, ezért a cukor helyett a természetes cukorhelyettesítők (pl. eritrit, stevia) felhasználása került előtérbe.


A Barbara gluténmentes termékcsalád termékeit elsősorban azok a diagnosztizált gluténérzékeny fogyasztók választják, akik szigorú gluténmentes diéta mellett tudnak minőségi életet élni. „Az üzemünk kizárólag bevizsgált, dokumentumokkal igazolt gluténmentes alapanyagokkal dolgozik, így garantáljuk a kiváló minőséget. Természetesen sok olyan vásárlónk is van, aki egyéb okokból kerüli a glutén fogyasztását, de néhány termékünket nem mentesen étkezők is vásárolják prémium minősége miatt” – ismertette Fehér Barbara.
Ebben a szegmensben az online vásárlás rendkívül magas, mivel viszonylag kevés helyen lehet beszerezni ezeket a termékeket, és kényelmesebb egy adott webáruházban megvásárolni a kívánt árut. Vannak olyan egyedi termékek, melyek kizárólag online felületen szerezhetők be.
„Legyen szó online vagy bolti vásárlásról, az átlagos élelmiszerekhez képest kisebb kiszerelést részesítenek előnyben a fogyasztók ezen a területen és egyszerre kevés mennyiséget vásárolnak azonos termékből. Jellemzően keresik az újdonságokat, melyekből 1-1 darabot vásárolnak kipróbálás céljából” – említette Fehér Barbara.
A főváros élen jár a mentes termékek tekintetében mind beszerezhetőség, mind választék tekintetében. Vidéken a megyeszékhelyeken található egy-egy jól felszerelt üzlet, ahol az ismertebb márkák termékpalettájának kb. 60-70%-át állandó jelleggel készleten tartják. A Diéta Bt. ügyvezetője szerint a megnövekedett kereslet miatt a kisebb boltok is nyitnak a mentes termékek felé, alapvető mentes élelmiszerek (pl. gluténmentes tartós kenyerek, laktózmentes tejtermékek, cukormentes édeségek) már majdnem minden boltban megtalálhatóak. A tapasztalat és a felmérések azt mutatják, hogy a márkahűség ezen a piacon kimagasló. A jól bevált és minőségileg is megfelelő márkákat ritkán cserélik le a fogyasztók, de nyitottak az újak kipróbálására. Emellett megfigyelhető, hogy a minőség előnyt élvez az árral szemben. Az akciós vásárlási lehetőség viszont mindig nagy érdeklődést vált ki.

Folyamatos termékfejlesztések és újdonságok
A Cerbona termékkínálatában két fő csoportra oszthatók a mentes termékek, a zöld-fehér csomagolású gluténmentes termékcsaládra, amelynek minden tagja egyben laktózmentes is, valamint a hozzáadott cukor nélküli termékekre. ­
Mészáros Balázs értékesítési vezető lapunknak elmondta, hogy a Cerbonánál az elmúlt években a gluténmentes termékek fejlesztése volt a legfontosabb innovációk egyike.
„A glutén- és laktózmentes müzliszeletek már négy ízben elérhetőek, bővítettük a kínálatunkat gluténmentes gabona pelyhekkel, gluténmentes müzlikkel, illetve az egyik legkedveltebb termékünk, a zabszeletek is elérhetőek már gluténmentes változatban. Fontos és talán véget nem érő projektünk továbbá a cukorcsökkentés, melynek lényege, hogy úgy csökkentsük a termékeink cukortartalmát, hogy azok íze ne változzon. Ebben a termékkörben szeletek, müzlik és corn flakes termékeink találhatóak a polcokon” – ismertette a cég termékkínálatát az értékesítési vezető.
A Cerbona termékek alapösszetevője a gabona, mint Mészáros Balázs elárulta, a gluténmentes termékek esetén természetesen ez nem búza, hanem kukorica, rizs, hajdina stb., emellett szinte minden terméknek magas a rosttartalma, ami szintén jótékony hatású.
A tapasztalat azt mutatja, hogy az elmúlt években a magyar piacon jelentősen nőtt az ételintoleranciával élőknek készült termékek kínálata, de továbbra is kevés az olyan gluténmentes termék, amely ízvilágában és árában képes felvenni a versenyt a nem mentes élelmiszerekkel.
„Azt tapasztaljuk, hogy sokkal többen fogyasztják ezeket a termékeket, mint ahányan ténylegesen diagnosztizált betegek. Van egy ún. gluténkerülő csoportja a fogyasztóknak, akik, saját döntésük alapján hagyják el a glutént az étrendjükből, vagy azért, mert saját tapasztalataik alapján jobban érzik magukat, vagy diétáznak. Mi azt javasoljuk, hogy mielőtt bárki egy speciális étrendbe kezd – legyen az gluténmentes, laktózmentes vagy akár cukormentes – egyeztessen diete­tikussal, hogy számára melyik a legmegfelelőbb étrend” – fogalmazott Mészáros Balázs.
Az értékesítési vezető elárulta: több kutatás is igazolja, hogy a fogyasztók leginkább a vásárlás helyszínén tájékozódnak és döntenek a mentes termékek választásakor, ezért a cég nagyon fontosnak tartja, hogy ezeknek a termékeknek egységes arculata van, a csomagolás beszédes, támogatja a tájékozódást. „Ezen kívül aktív támogatást kap a közösségi médiában, illetve a tavalyi évben az egyik marketingkampányunk is ezen termék kategóriát támogatta” – fűzte hozzá Mészáros Balázs.

Termékfejlesztések a speciális igények mentén
„Termékfejlesztéseink során törekszünk arra, hogy egy-egy alapanyag vagy élelmiszer minél több problémára adjon megoldást, amellett, hogy az élvezeti érték ne csorbuljon” – hangsúlyozta Gangel András, az m-Gel Kft. termékfejlesztője. Mint mondta, főként az ételallergiás vagy -érzékeny fogyasztók választják ezeket a termékeket, illetve szóba jöhetnek az étrendjükre odafigyelők, vagy éppen a trendnek megfelelő diétát követők is.
„Úgy gondolom, hogy ma még nagyobb számban vannak az ételintoleranciával vagy -érzékenységgel élők, de növekszik a száma az életmódváltóknak és a fogyni vágyóknak is. A fiatalok körében már-már trend mentes ételeket fogyasztani, az idősebb korosztály közül inkább a „kényszerfogyasztók” kerülnek ki” – fogalmazott Gangel András.
Gangel András szerint a termékválasztás főleg az alapján történik meg, hogy az adott termék milyen mentességet kínál (pl. glutén, tej, szója stb.). „A mentes termékek fogyasztói körében jellemzően magas arányú a márkahűség. Különböző közösségi terekben csoportok alakulnak, ahol egymásnak ajánlják a termékeket és a recepteket” – ismertette a termékfejlesztő, hozzáfűzve, hogy ebben a szegmensben épp a márkahűségből kifolyólag nem az árat nézik a vevők, hanem a márkát és a mentesség mértékét.
„Vásárlóink inkább nagyobb biocentrumokban, hipermarketekben vásárolnak, ahol bőséges a választék, bármikor elérhetőek a termékek. Kisebb boltokban inkább vidéken választanak a kínálatunkból, vagy olyan helyen, ahol már egy jól működő eladó-vevő kapcsolat alakult ki, így megbíznak egymásban. Emellett megfigyelhető, hogy az online vásárlás nagyon népszerű, azonban még mindig többen vannak, akik szeretik személyesen megnézni a terméket, esetleg tanácsot kérni az eladótól” – tudtuk meg.
Gangel András megemlítette, hogy a mentes termékek vásárlása nem egészen fővárosközpontú, egyre jobban zárkóznak fel a vidéki területek. Növekvőben van a rendezvények és termékbemutatók száma vidéken is, ahol egyre több hangsúlyt fektetnek az egészséges táplálkozásra és a mentes élelmiszerek bemutatására.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019. októberi szám)