Egyre több olyan termék jelenik meg a polcokon, amelyek egy adott fogyasztói szükséglet kielégítésére alkalmasak. A bővülő kínálat és termékválaszték eredményeképpen már nem kizárólag az ételintoleranciával élők választják a mentes termékeket.

Szükségesek a plusz információk
A túl sok információ és az alapismeretek hiánya egyszerre van jelen életmódunkban – derült ki a TÉT Platform közelmúltban lezajlott táplálkozási és életmódszokásokat vizsgáló reprezentatív kutatásából. A felnőtt lakosság tájékozott – vagy legalábbis annak tartja magát – az egészséges életmód terén, ugyanakkor valódi áldozatot kevesen hoznak az egészségesebb mindennapokért.
Mindemellett a fogyasztók egyre jobban kedvelik azokat az élelmiszereket, amelyekből hiányzik valami – kevesebb hozzáadott anyagot tartalmazó, vagy bizonyos összetevőktől mentes élelmiszer legyen –, a felmérés szerint a vásárlók 12 százaléka rendszeresen keres laktóz- vagy gluténmentes termékeket, eközben a kalóriaszegénység is fontos szempont számukra.
A mentes termékek forgalma évente 25–30 százalékkal növekszik, ami nagyrészt annak köszönhető, hogy a legtöbben természetesnek, egészségesebbnek vélik ezeket. Sokszor hallhattuk már, hogy a mentes táplálkozás divatja mögött az egészségtudatos, de kevésbé megalapozott ismeretekkel rendelkező emberek állnak, azonban – ahogy arra egy, a közelmúltban megtartott szakmai rendezvényen rámutattak – nemcsak nekik lenne hasznos, ha többet tudnánk a mentes termékekről, hanem a gyártóknak, sőt az egészségügyi szakembereknek is.


Antal Emese dietetikus, szociológus is úgy véli, a hiányos vagy a téves tudáson alapszik az egyes élelmiszer össze­tevőktől való félelem: „A TÉT Platform reprezentatív kutatása szerint az embe­rek fele a mesterséges anyagoktól mentes élelmiszereket tartja egészségesnek, de közben azt is szeretnék, hogy sokáig eltartható legyen a termék és megérje az árát. Amíg néhány éve még csak a mesterséges anyagokat gondolták problémásnak, mostanában egyre több természetes összetevő is cél­keresztbe került, mint például a laktóz, a glutén vagy éppen a cukrok. Azok, akik ételérzékenység vagy allergia miatt keresik a mentes termékeket, örvendetes, hogy egyre több ilyen élelmiszert találnak a boltokban, azonban a legtöbben mégis azért választják ezeket, mert egészségesebbnek vélik a hagyományos termékeknél. Vannak olyan kutatási eredmények, amelyek a mentes termékek hosszú távú fogyasztásának kockázataira mutatnak rá, ezért fontos lenne, hogy mindenki csak hiteles információk alapján, esetleg orvosi diagnózist követően alakítsa életmódját „mentesre”. Nagyon jó, ha valaki tudatosan formálja életmódját, táplálkozását egészségesebbé, de a legjobb, ha szakembertől tájékozódik erről, és nem internetes keresések alapján módosít az étrendjén.”

 

Széles kínálattal és visszatérő vásárlókkal
Az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. minden vásárlói igényre figyel, ezért termékkínálatát úgy alakítja ki, hogy a speciális étrendet folytató vásárlók is megtalálják mind a 141 magyarországi ALDI áruházban az étrendjükbe illeszthető termékeket, ráadásul folyamatosan alacsony áron – közölte az ALDI.
Az ALDI közel 70 gluténmentes terméket tart kínálatában. Ennek több mint a fele a felvágottak és húskészítmények árucsoporthoz tartozik, míg másik jelentős része kenyér és pékáru, illetve olyan alapélelmiszerek, mint a liszt és a tésztafélék. Mint megtudtuk, az áruházlánc gluténmentes kínálatában számos reggelihez, tízóraihoz kapcsolódó termék, például kásák és müzlik is megtalálhatók, továbbá a nyári szezonban gluténmentes jégkrémek is kaphatók. A laktózmentes árukínálat legnagyobb része a tejtermékek között található, így kaphatók laktózmentes sajtok, tej- és tejkészítmények, továbbá tejföl, vaj és túró. Az ALDI mentes termékei tavaly öt, idén három kategóriában is a legjobbnak bizonyultak a Mentes-M versenyen.
„Áruházláncunk tapasztalatai szerint egyre nő a fogyasztói igény a kényelmi termékek iránt, így ezen a területen is növeltük „mentes” termékeink körét: vásárlóink például panírozott camembert sajt, vagy laktózmentes jégkrém közül is választhatnak. A laktózmentes kategóriához hasonlóan a cukormentes termékeket kereső vásárlóink is közel félszáz árucikk közül választhatnak, a legtöbb termék az italok között található, de számos cukormentes csokoládé és kekszfajta is elérhető nálunk” – ismertette az ALDI.
Az ALDI tapasztalatai alapján az utóbbi években jelentősen megnőtt a kereslet a „mentes“ termékek iránt, ennek megfelelően az áruházlánc számottevően bővítette vonatkozó termékeinek kínálatát, mint mondták, 2019-ben mintegy 70%-kal több „mentes“ termék szerepel a vállalat kínálatában, mint 3 évvel korábban. „Az ALDI arra törekszik, hogy a mentes termékek körében is minél több területen – kenyerek, tejtermékek, szárazáru – minél nagyobb választékot kínáljon vásárlói számára, így a jövőben tovább növeli a „mentes” termékek számát. Áruházláncunk tapasztalata szerint ezeknek a termékeknek az étel-intoleran­ciával érintett fogyasztók az elsődleges vásárlói, de sokan vásárolnak mentes terméket azok is, akik egészségesebbnek tartják ezt a termékvonalat, jobban, tudatosabban figyelnek táplálkozásukra” – közölték.


Az ALDI kínálata országosan egységes, ezért minden magyarországi üzletében ugyanazzal a termékszortimenttel és akciós árukkal várja a fogyasztókat, így a mentes termékek vásárlói országszerte bármelyik üzletükben elérhetik a keresett terméket. Mint megtudtuk, a tapasztalat azt mutatja, hogy a mentes termékek esetében kiemelkedő a márkahűség, hiszen a fogyasztók az egyszer bevált és ismert márkának lényegesen nagyobb bizalmat szavaznak, és szívesen kipróbálják az adott márka újdonságait. Az amúgy a vásárlókra jellemző árérzékenység a mentes termékeknél kisebb mértékben érvényesül, hiszen az étel-intoleranciával érintetteknek szükséges odafigyelni az általuk elfogyasztott élelmiszerekre, ugyanakkor, mint megjegyezték, „az ALDI-nál mindez nem jár nagy kompromisszummal, hiszen az áruházlánc folyamatosan alacsony áron kínálja a mentes termékeket is”.
A vállalat a marketingcsatornák széles spektrumát használja a mentes termékek kommunikálására, így televízóban, nyomtatott sajtóban, online, közösségi média felületeken, outdoor eszközökön és influenszer együttműködések keretében tájékoztatja vásárlóit kínálatáról, továbbá saját honlapján és szórólapján is kiemelt helyet szentel ezeknek a termékeknek. A vásárlókat az ALDI állandó márka­értékeivel, a magas minőséggel és az alacsony árral, illetve a megbízhatósággal szólítja meg.

 

Sikeres termékekkel a megnövekedett igényekre
Maczelka Márk, a SPAR Magyar­ország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője lapunk kérdésére elmondta, hogy az áruházlánc is tapasztalja a mentes termékek kínálatának folyamatos bővülését, sőt a tavalyi évben még inkább megnövekedett ez a piac és az igény. 2019-ben kiemelt téma lett a SPAR-nál a mentes és funkcionális termékek piaca, ennek megfelelően az áruházlánc folyamatosan bővíti a választékot.
Az egészségtudatosság nagyon összetett fogalom és sokféle módon értelmezik a vásárlók is. Emiatt mindenki különböző, egyedi módon választ terméket. Lehet az is egészségtudatos, ha valaki több zöldséget, gyümölcsöt fogyaszt vagy csökkenti a zsíros ételek bevitelét, és az is, aki kifejezetten követi a címkéken szereplő összetevőket, és azok alapján választ.
„Igyekszünk mindegyik vásárlói igényre felkészülni, és szerencsére megfelelő termékeket tudunk biztosítani” – jegyezte meg Maczelka Márk. Mint mondta: a SPAR alternatívát tud biztosítani a gluténmentes, cukormentes, vagy szénhidrát csökkentett termékek, mint például édesítőszerek, kenyerek, kekszek, joghurtok esetében, illetve az olyan termékkategóriákban is, amelyek alapvetően nem feltétlenül egészségtudatos termékek.
A termékfejlesztések folyamatosan követik a fogyasztói igényeket. Maczelka Márk szerint egyre több kategóriára reagálnak a gyártók, ennek megfelelően ma már szinte a legtöbb hagyományos terméknek készül „mentes” verziója is. Például a tejtermékeken túl már akár gluténmentes pizza, nuggets és tésztafélék közül is választhatnak a vásárlók, de a SPAR saját márkás újdonságai között szerepelnek a fagyasztott „Free From” glutén- és laktózmentes gombócok.
Maczelka Márk tapasztalata szerint a mentes termékek vásárlása esetében kevésbé jelentkezik az árérzékenység, mint a normál termékeknél. „Ennek feltehetően az is az oka, hogy akinek egészségügyi problémái vannak, annak nincs túl nagy választási lehetősége. Viszont a növekvő kínálattal várhatóan mérséklődni fognak az árak is, ahogy a verseny erősödik” – magyarázta a kommunikációs vezető, hozzátéve, hogy természetesen egy-egy akció esetén ennél a termékkörnél is nagyobb a vásárlói hajlandóság. Az újdonságokat és az időközönkénti akciókat az üzletekben és a szórólapok oldalain is kommunikálja a SPAR.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019. októberi szám)